Mikä pikkupaikkakunta Jyväskylä - Kuopio seudulla olisi paras?
Ei tartte olla ysitiellä, vaan hyvin kelpaa esim. Pielavesi, Maaninka, Viitasaari, Keitele, Rautalampi, Konnevesi. Mulla pitäisi ajottain päästä käymään noissa molemmissa kaupungeissa ilman yöpymistä. Saisin nykyisestä asunnostani sen verran, että budjetti säästöjen kanssa ja asumisen kulut huomioiden olisi 200 000. Olisi ihan löytää joku talo järven tai joen rannalta. Omakotitalo ja tontti vähintään 3000. Ei tarvi olla iso, meitä olis kaksi aikuista. Noita löytyy jonkin verran, mutta en osaa päättää mikä paikkakunta olisi hyvä.
Kommentit (46)
Ei kannata, jos olet Helsingistä, et osaa yhtään suunnistaa tai uida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta Jyväskylään
Ap haluaa ilmeisesti asua pienellä paikkakunnalla jota Jkl ei ole
Jyväskylä nimenomaan ON pieni paikkakunta. Maalaispitäjä.
Ne voisi kehitellä vaikka sellaisen nieltävän mikrosirun, että kun lähdet johonkin vähän vieraampaan maastoon.. Se tulisi sitten paskun mukana pois.
Vierailija kirjoitti:
Hankasalmi, lähellä molempia kaupunkeja.
Mutta itse kylä on karsea eikä juuri mitään palveluita.
En kyllä suosittele mihinkään syrjäkylään muuttamaan. Mieluummin kaupungin kupeeseen tai vireän kylän keskustaan.
Niinivesi. Niiniveen riippuvat puutarhat ovat maailman seitsemäs ihme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankasalmi, lähellä molempia kaupunkeja.
Mutta itse kylä on karsea eikä juuri mitään palveluita.
Laukaan keskusta on vielä ankeampi, itse en muuttaisi kumpaankaan kuntaan, jos haluaa kuolevaan pikkukylään niin Konnevesi on hyvä paikka, melko harvaan asuttua ja tietyt ongelmat joista esim. Suolahti tunnetaan, eivät näy Konnevedellä tai ainakaan minä en ole huomannut.
Muurame tai Laukaa? Laukaasta ajaa 15-20 min Jyväskylään ja Laukaassa on kaikki peruspalvelut + kylpylä. Kuopioonkin ajaa parissa tunnissa. Plussaa: lentokenttä lähellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta Jyväskylään
Ap haluaa ilmeisesti asua pienellä paikkakunnalla jota Jkl ei ole
Jyväskylä nimenomaan ON pieni paikkakunta. Maalaispitäjä.
Samaa mieltä, ja jyväskyläläinen olen. Metsät ja järvet ovat ihan kaupungissa kiinni. Ja kuitenkin kohtuulliset palvelut. Jyväskylää itsekin suosittelisin.
Vierailija kirjoitti:
Vain niinhän se oululainen mieskin oli lähtenyt haahuilemaan vaellusreitiltä ja sinne jäänyt. Ei pitäisi mennä luontoon, jos ei osaa siellä yhtään liikkua.
Mitä ihmettä? Oululainen mies oli erittäin kokenut vaeltaja, ja tunsi seudun.
Vierailija kirjoitti:
Sumiainen on kyllä idyllinen ja pieni kaunis paikka.
Luonto ihana. Mutta kauhea juorukylä.
Vierailija kirjoitti:
Siilinjärvi, ainoa paikkakunta jossa olen kuullut asukkaiden kehuvan julkista terveydenhuoltoa. On kyllä hieman kalliimpi kuin esim Rautalampi, mutta ei ole yhtä sisäänpäinlämpiävä junttikylä kuin muut.
Tuo on varmasti totta, Kuopioonkin lyhyt matka. Rautalampi ainakin on taloudellisesti elinkelvoton kunta ja tullaan varmaan jossain vaiheessa liittämään Suonenjokeen.
Jos haluaa asua täysin rauhassa ilman juoru-ukkoja ja - akkoja niin Kuopio, Siilinjärvi taitaa olla ainoat sopivat paikat sillä suunnalla.
Siilinjärvi, Pieksämäki, Viitasaari
Muutkin luettelemasi paikkakunnat tuttuja paikkoja mutt en niin hyvin tunne joten en osaa sanoa, olisivatko kivoja. Veikkaan että kaikista löytyy jotain kivoja paikkoja joka tapauksessa. Pieksämäki ois hyvä sijainniltaan junaliikenteen puolesta ainakin, Viitasaari taas on nätti paikka, Siilinjärvi tietty ihan Kuopion vieressä ja Jklään onki sit pidempi matka. Itse käyn toiselta paikkakunnalta Siilinjärvellä töissä, Siilinjärvellä ois varmaan ihan mukava asua.
Suonenjoki. Löytyy joki ja järviä. Asunnot halpoja. Monesta muusta pienestä paikkakunnasta poiketen suonenjoelta pääsee junalla noihin molempiin (jkl ja kpo) jos ei jostain syystä itse jakaa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain niinhän se oululainen mieskin oli lähtenyt haahuilemaan vaellusreitiltä ja sinne jäänyt. Ei pitäisi mennä luontoon, jos ei osaa siellä yhtään liikkua.
Mitä ihmettä? Oululainen mies oli erittäin kokenut vaeltaja, ja tunsi seudun.
Niinpäs olikin. No tuossakin olisi ollut hyvä olla mikrosiru tai joku muu paikannin. Minä ainakin ilmoitan aina, minne olen menossa, jos menen tuollaisiin paikkoihin ja monelle sittenkin. Myös tuulilasikamera on kätevä laite.
Suonenjoki. On puolessavälissä molemmista päin katsottuna.
”Tehdas haisee”, vastaisi varmaan moni. Itse en sitä juurikaan huomannut, mutta saattoihan olla, että asuin siellä niinkin monta vuotta, että nenä ehti jo tottua. :D Eli kannattaa etukäteen käydä itse katselemassa ja haistelemassa maisemia.
Äänekoskella on kauniita ja sitten niitä vähän karumpia alueita, kuten joka kaupungissa. Mielestäni ihan mukava (10k asukkaan) pikkukylä, toki asumisviihtyvyys riippuu paljolti naapureista.
Eri