Kuljetatteko lapsenne aina harrastukseen? Vaikka se olisi lähellä?
Asumme noin kilometrin päässä hallista, jossa ekaluokkalainen lapsemme harrastaa. Treenit ovat tällä hetkellä päivällä valoisan aikaan ja lapsi kävelee/pyöräilee matkat itsenäisesti. (On tottunut pienestä asti liikkumaan pyörällä joka paikassa, joten osaa liikkua sillä turvallisesti).
Lapsen harrastuskaveri asuu ihan meidän lähellä. Häntä harrastukseen kuskaavat autolla etätöissä olevat vanhemmat, jotka keskeyttävät työpäivänsä tämän takia. Minusta tämä on älytöntä. Lapsi tarvitsee muutakin liikuntaa kuin sen mitä saa harrastuksessa. Kilometrin matka ei ole pitkä ekaluokkalaiselle, jos on liikunnallinen lapsi. Matka hallille on turvallinen. En yhtään ihmettele, jos nykylapset lihoo ja on huonokuntoisia, kun tuollaisetkin matkat kuskataan autolla.
Tämän kaverin äiti kauhistelee kyllä myös meidän tapaa ja tarjoutui ottamaan lapsemme kyytiin ja huolehtimaan, että pärjää hallilla. Kieltäydyin, sillä en näe tuollaisen matkan kuskaamisessa mitään järkeä. Lisäksi lapsi osaa kyllä käydä pukkarissa riisumassa ulkovaatteet ja vaihtamassa kengät ihan ilman aikuista. Pärjäähän se koulussakin. Ja tosiaan, jos joku todella hätä tulisi, olen itsekin kilometrin päässä etätöissä ja pääsisin paikalle nopeasti.
Kommentit (10)
Kuljetan. Varsinkin ekaluokkalaisen. Ei sen ikäinen pärjää vielä itse.
Meillä on harrastuksena musiikki. Se lapsi, jolla on iso instrumentti, saa aina autokyydin musiikkiopistolle 2 km päähän. Kevyen soittimen soittajan kanssa mennään kävellen tai pyörällä.
Yksinään en ekaluokkalaista päästäisi, ihan jo liikenteen vuoksi, ja tarjoaisin minäkin saattoapua, jos naapurin ekaluokkalainen menisi yksin samaan aikaan.
Lapsi harrastaa tanssia, on 9-vuotias. Saatan hänet kävellen harrastukseen ja haen siltä kävelten. Kilsoja en tiedä. Asutaan kaupungin keskustassa.
En ole päästänyt ekaluokkalaista pyöräilemään itsenäisesti. Aivot ovat liian kehittymättömät itsenäiseen pyöräilyyn ja liikennesääntöihin, vaikka olisi turvallinen matka. Tuollaisten hallien luona on kuitenkin autoliikennettä, pyöräliikennettä, mopokruisailua jne.
En päästä mihinkään halleille ekaluokkalaista lasta yksin pukkariin. Noissa tilanteissa on aina vaarana se, että joku ei-niin-turvallinen aikuinen esim. kuvaa riisuvia lapsia.
Partioon lapsi kävelee yksin valoisana aikana. Hämäränä ja pimeänä aikana olen kävellyt pikkukoululaisen kanssa.
Soittotunnille viedään autolla jo ihan senkin tähden, että soitin pysyy kunnossa.
Teinien kanssa noita kuljetuksia oikein yrittämällä yritetään järjestää. Se on kumma, että autossa teini puhuu koulusta, ystävistä, elämänsuunnitelmista, vaikka muuten ei puhua pukahda.
Vierailija kirjoitti:
En ole päästänyt ekaluokkalaista pyöräilemään itsenäisesti. Aivot ovat liian kehittymättömät itsenäiseen pyöräilyyn ja liikennesääntöihin, vaikka olisi turvallinen matka. Tuollaisten hallien luona on kuitenkin autoliikennettä, pyöräliikennettä, mopokruisailua jne.
En päästä mihinkään halleille ekaluokkalaista lasta yksin pukkariin. Noissa tilanteissa on aina vaarana se, että joku ei-niin-turvallinen aikuinen esim. kuvaa riisuvia lapsia.
Partioon lapsi kävelee yksin valoisana aikana. Hämäränä ja pimeänä aikana olen kävellyt pikkukoululaisen kanssa.
Soittotunnille viedään autolla jo ihan senkin tähden, että soitin pysyy kunnossa.
Teinien kanssa noita kuljetuksia oikein yrittämällä yritetään järjestää. Se on kumma, että autossa teini puhuu koulusta, ystävistä, elämänsuunnitelmista, vaikka muuten ei puhua pukahda.
Pienellä hallilla ei ole muita kuin lapsen treeniryhmä keskellä päivää. Ja ne samat kuvaajat voisi kuvata sitten siellä harrastussalissa, kun lapsi riisuu tosiaan vaan ulkovaatteensa ja -kenkänsä sinne.
Pyöräilyn suhteen on varmaan yksilöllisiä eroja. On kulkenut kaikki mahdolliset matkat omalla pyörällä 3-vuotiaasta, kun oppi ajamaan ilman apupyöriä. Joten millään pienellä kokemuksella ei häntä ole lähetetty yksin liikenteeseen. Yhdessä kulkiessa näkee kuinka lapsi on liikenteessä varovaisempi ja tarkkaavaisempi kuin moni aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kilometrin tapauksella varmaan ehtii jutella syvällisiä lapsen kanssa. 🙄
En. Asutaan sellaisessa paikassa, että pääsevät joka paikkaa itse
Lapsissa on eroa. Meidän esikoinen oli sellainen ajatuksissaan oleva haaveilija, että meinasi vielä tokalla luokalla kävellä auton alle, kun ei huomannut liikennevaloja. Paikassa josta oli kävellyt joka päivä kahdesti edellisen puolitoista vuotta. Tuon kanssa oltaisiin varmasti toimittu, kuten ap:n tutut.
Lapsissa on eroja ja reiteissä on eroja. Itse päästin omani, vastuullisen, rauhallisen ja kypsän lapsen kulkemaan pyörällä yksin paikkoihin, joihin on turvallinen reitti. En yleistäisi kaikkiin lapsiin.
En kuljeta. Polkee aina itse, säällä kuin säällä, kesät talvet. 4 km suuntaansa, joten menee nopeasti. 9 v., joten osaa hyvin ajaa tienpiennarta.