Hoidan työkseni dementoituneita. Haluatko tietää jotain aiheesta?
Kommentit (24)
Pesuaikaa voi yrittää johonkin toiseen aikaan päivästä. Joillakin paras aika peseytyä on heti aamusta, jollakin illalla. Monet tykkäävät saunoa, joten sitäkin käytetään.
Millaista palkkaa saat? Teetkö kolmivuorotyötä? Mikä olet koulutukseltasi? Mikä on työssäsi raskainta? Tulevatko asiakkaat teille valmiiksi täysin muistamattomina vai ovatko aluksi vielä jotenkin tässä ajassa kiinni ja siitä sitten pikkuhiljaa hipuvat?
Kuinka suhtaudut / miten toimit muistisairaan kanssa joka hoitotoimenpiteissä käyttäytyy agressiivisesti?
Teen 2-vuorotyötä ja bruttopalkka lisineen 2600 e/kk. Olen sairaanhoitaja. Hoidettavat tulevat keskivaikeasti dementoituneina. Työssä on raskainta väkivaltatilanteet.
Kuinka yleisenä pidät alzheimeria alle 70- vuotiaalla? Äitini joutui hoitokotiin jo 65-vuotiaana.
Aggressiivisuuden oppii näkemään, kun tuntee hoidettavat. Yritän pysyä rauhallisena. Tarvittaessa hälytän apua. Nuo tilanteet onneksi ovat harvinaisia, mutta kurjia joka kerralla.
En halua kysyä mitään, haluan olla vapaalla ajattelematta koko asiaa, niin jaksaa töissä.
7). Voimia sinulle! Kyllä työurani aikana on ollut useampia alzheimer-potilaita, joilla ikää vasta 50-60v.
Jos voisit muuttaa jotenkin potilaan oloja tai omaisten suhtautumista niin mitä se olisi? Mikä on potilaan kannalta ikävintä?
Pelottaako sinua, että itse sairastut joskus muistisairauteen? Äitini oli muistisairaiden hoitaja ja sairastui itse varsin nuorena muistisairauteen.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 20:52"]
Teen 2-vuorotyötä ja bruttopalkka lisineen 2600 e/kk. Olen sairaanhoitaja. Hoidettavat tulevat keskivaikeasti dementoituneina. Työssä on raskainta väkivaltatilanteet.
[/quote]
Pieni on palkkasi jos sh olet, itse olen lähihoitajana hoivakodissa ja bruttoni on lisistä riippuen 2400-2800 kk:ssa, kaksivuorotyötä teen myös. Itse koen raskaimmaksi sen ettei ole tarpeeksi hoitajia suhteessa asukkaisiin ja etteivät päättäjät huomioi heidän hoidettavuuttaan mitoituksia laskiessaan.
11) Haluaisin enemmän hoitajia, jotka aidosti pitävät työstään ja paneutuvat muistisairaitten elämänlaadun kohentamiseen.
Omaisten on toisinaan vaikea hyväksyä sairaus ja se, että oma äiti tai isä ei tunne heitä. Voin hyvin ymmärtää tuon tuskan. Silloin yritän selittää, että sairaus aiheuttaa tunnistamattomuuden, ei ilkeys tms.
12) Etukäteen on turha pelätä mitään. Pelko ja stressi kyllä altistavat vaikka mille sairaudelle.
Ja mä kun ihan luin, että demoneita... mut ei sit.
Pieni on palkka joo, minäkin sh ja bruttopalkka juurikin tuo 2600/kk mitä ap:llakin. Vaativa työ, mutta ei siitä ymmärretä maksaa kunnolla:(
Jaksamisia ap:lle:)
Mitkä asiat tuottavat työssäsi iloa?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 20:54"]
Aggressiivisuuden oppii näkemään, kun tuntee hoidettavat. Yritän pysyä rauhallisena. Tarvittaessa hälytän apua. Nuo tilanteet onneksi ovat harvinaisia, mutta kurjia joka kerralla.
[/quote]
Joopa joo, lienetkö ollenkaan töissä muistisairaiden kanssa, jos vastauksesi on kysymykseen tuota luokkaa. Agresssiivisimmatkin muistisairaat tulee hoitaa, vaikka he käyttäytyisivätkin aina hoitotoimenpiteissä agressiivisesti. Ennakoida m.sairasta seuraamalla, antaa tarvittaessa rauhoittavaa, onko lääkitystä muutettava, ympäristön rauhoittaminen, häiriötekijöiden karsiminen, oma rauhallisuus, parityöskentely jne...
Miten käsittelisit potilasta, joka kieltäytyy peseytymästä? Minkäänlainen puhuminen ei siis auta.