Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ollut masentuneena sairauslomalla kolme kuukautta ja nyt psykiatri suositteli terapiaa

Vierailija
19.11.2020 |

Kelan kustantamaa, omavastuuosuuden jälkeen tietenkin.
Onko näistä mitään hyötyä? Palasin tällä viikolla töihin. Kuulin että paras olisi 1-2 kertaa viikossa, 2-3 vuotta! Siis oikeasti! Omavastuun jälkeen, maksettavaksi jäisi n 45€/kerta, se tarkoittaisi n 360€/kk!
Olen ulosotossa (yksi syy masennukseen talousvaikeudet) ja pienipalkkaisessa työssä, yritän tukea taloudellisesti nuoria, jotka ovat lukiossa/yliopistossa, ei minulla ole varaa tuohon!

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan vastaamolle mene.

Vierailija
2/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä ei mistään kalleista terapioista ole koskaan mitään apua ollut, päinvastoin. Ei ole mt-hoidoista hyötyä kovin monelle, vaikka tosi kallista on. Olen päättänyt tehdä itsemurhan, ei ole muuta vaihtoehtoa tilanteessani.

N22

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla itsellä motivaatiota pohtia asioita? Terapiasta on hyötyä enemmän, jos on itse sen tyyppinen, että pystyy tarkastelemaan ajatuksiaan ja tunteitaan ja ylipäätään tuontyyppinen toiminta kiinnostaa. Moni on kokenut ratkaisevaa hyötyä terapiasta, toiset taas eivät juurikaan. Jos terapia motivoi sinua, luultavasti saisit siitä hyötyä ja sehän parantaisi koko loppuelämääsi.

Vierailija
4/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin terapia auttaa, joitain ei. Itselleni sen merkitys oli korvaamaton. Kävin yksityisesti, joten en tiedä, onko noissa Kelan terapioissa miten paljon jouston varaa esim. käyntien tiheyden suhteen. Itse kävin ihan sen mukaan, mikä tuntui hyvältä ja mihin oli varaa. Useimmiten viikon tai kahden välein, yhteensä neljä vuotta. Välillä oli kuukaudenkin tauko, jos oli tiukka rahatilanne. Käsittääkseni Kelan terapia myönnetään vuodeksi kerrallaan, ja ei kai sitä mikään pakko ole niinkään kauaa jatkaa, jos alun jälkeen toteaa, ettei siitä ole apua.

Vierailija
5/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en myöskään näe mitään toivoa enää missään, en pysty nukkumaan edes unilääkkeillä joita ei voisi edes käyttää muutenkaan pitkään jne.:( Haluaisin vaan pois, ei auta keskustelut raha, yksinäisyys ja uniongelmiin:( Eikä siihen terapiaan just ole varaa edes tuettuna:(

Vierailija
6/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua terapia auttoi tosi paljon. En olisi parantunut yksin ilman mitään terapiaa vaan olisin vajonnut vielä syvempään masennukseen. 

Vierailija
7/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei siihen ole varaa, jos ei ole kohtuulliset tulot. Meillä on kaksi työssäkäyvää aikuista ja pohdittiin ja laskettiin tarkkaan, onko varaa terapiakäynteihin. Sitten piti itse etsiä se sopiva psykologi siihen hommaan, ja joka kerralta maksat täyden taksan, kun käyt "kokeilemassa", ennenkuin löytyy hyvä, joka suostuu alkamaan sun terapeutiksi. Sitten vasta voidaan tehdä se sopimus Kelan ja ko. psykologin kanssa.

Ja jos osoittautuu, että terapeutti onkin huono, niin siinähän oot. 

Kävin 2 vuotta 2xvko ja 1 vuoden 1xvko ja ainoa, mitä kostuin, oli se, että nyt tiedän masennukseni johtuvan huonoista kotioloista ja kurjasta lapsuudesta. Ei auta siihen masennukseen yhtään.

Vierailija
8/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin kerran viikossa 3 vuotta eli noin 180 e kuussa. Oli siitä minulle paljon hyötyä, sain työkyvyn takaisin.

Vierailija
9/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hyötyä tai ei, minulla ei ole varaa siihen.

Ap

Vierailija
10/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat nyt taskulaskimen ja vihkon käyttöön . Alat laskea tarkkaan tulot ja menot . Alat lyhentää tärkeimmät laskut ensin vuokra sähkö . Terapiasta saa nipun hullu papereita ja diagnooseja ehkä osa eläkkeen mikä auttaa raha asioissa perusturvallisuutta . Sen takia perustulo onkin hyvä idea että se ylläpitää perusturvallisuutta . Ei muuten kannata maksaa terapeuttista ellei halua eläkkeelle . Hukkaan heitettyä rahaa. Se on heille palkkarahaa mitä maksat . Et voi elää yli varojen . Lasket mitä maksaa leipä maito voi kuukaudessa 31 päivää !!! Et osta mitään ennenkuin vanhat on käytetty mm.shampoot pesuaineet .

Vierailija
11/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko toimeentulotukena tuon summan?

Vierailija
12/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tiedetty mahdollisuus on kunnan tai sairaanhoitopiirin maksusitoumusterapia, josta jää itselle vain tutustumiskäyntien maksut. Saattaa olla aikamoisen vaatimisen ja anelemisen takana, mutta kannattaa ottaa psykiatrin kanssa puheeksi.

Vierailija
13/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli varojen ei voi elää kirjoitti:

Otat nyt taskulaskimen ja vihkon käyttöön . Alat laskea tarkkaan tulot ja menot . Alat lyhentää tärkeimmät laskut ensin vuokra sähkö . Terapiasta saa nipun hullu papereita ja diagnooseja ehkä osa eläkkeen mikä auttaa raha asioissa perusturvallisuutta . Sen takia perustulo onkin hyvä idea että se ylläpitää perusturvallisuutta . Ei muuten kannata maksaa terapeuttista ellei halua eläkkeelle . Hukkaan heitettyä rahaa. Se on heille palkkarahaa mitä maksat . Et voi elää yli varojen . Lasket mitä maksaa leipä maito voi kuukaudessa 31 päivää !!! Et osta mitään ennenkuin vanhat on käytetty mm.shampoot pesuaineet .

Ei sieltä mitään diagnooseja tai papereita saa. Kovin moni terapeutti ei ole psykiatri.

Vierailija
14/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tykännyt enemmän käydä ihan psykiatrisella sairaanhoitajalla terveyskeskuksessa.  Halvemmaksi tulee ainakin.

Vierailija
15/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan voi kuvitella että jollain olisi tuollaisia summia kuussa laittaa johonkin terapiaan?!

Pään silittelyä ja nyökyttelyä se on. Eikä niitä terapeutteja kiinnosta muu kuin raha.

Vierailija
16/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten "huonossa kunnossa" täytyy olla, että saa 3 kk sairaslomaa? Olen arponut vuosia jo orastavan masennuksen kourissa lääkäriin hakeutumista, mutta koska vielä jaksan, en ole sitä tehnyt. Pahan päivän tullen tuntuu, että en jaksa enää päivääkään ja sairaslomaa tarvittaisiin vähintään kuukausia. Miten tämän selität lääkärille? Ja totuus on, että ihan rehellisesti en jaksaisi enkä haluaisi palata työelämään enää ollenkaan. Tämä tuskin onnistuu....... :o(

Vierailija
17/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ehmettiä. Terapia on kuntoutusta, ei sieltä mitään eläkepapereita eikä diagnooseja saa!

Vierailija
18/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei siihen ole varaa, jos ei ole kohtuulliset tulot. Meillä on kaksi työssäkäyvää aikuista ja pohdittiin ja laskettiin tarkkaan, onko varaa terapiakäynteihin. Sitten piti itse etsiä se sopiva psykologi siihen hommaan, ja joka kerralta maksat täyden taksan, kun käyt "kokeilemassa", ennenkuin löytyy hyvä, joka suostuu alkamaan sun terapeutiksi. Sitten vasta voidaan tehdä se sopimus Kelan ja ko. psykologin kanssa.

Ja jos osoittautuu, että terapeutti onkin huono, niin siinähän oot. 

Kävin 2 vuotta 2xvko ja 1 vuoden 1xvko ja ainoa, mitä kostuin, oli se, että nyt tiedän masennukseni johtuvan huonoista kotioloista ja kurjasta lapsuudesta. Ei auta siihen masennukseen yhtään.

Psykoterapiaa pitää psykoterapeutti, ei psykologi. Ellei hän ole myös psykologi.

19/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaan voi lyhyemmin päästä myös ilmaiseksi. Esimerkiksi seurakuntien tai kaupunkien palvelujen kautta. Ehkä voisit kokeilla sellaista? Itse olen käynyt seurakunnan pariterapiassa muutaman kerran.

Lisäksi olen kelan terapiassa käynyt 3v ja saanut sillä työkyvyn ja elämänilon takaisin. Suosittelen, vaikka myös tiedän että kaikille ystävilleni terapia ei ole sopinut.

On kyllä järjetöntä, miten vaikeaa on päästä hoitoon. Masentuneena oli muutenkin vaikeaa saada asioita aikaiseksi, saati kiertää terapeutteja läpi jotta löytäisin sopivan, samalla kun kaikki maksaa. Itselläni ensimmäinen terapeutti ei napannut ollenkaan ja valitsin toisen jonka vastaanotolle pääsin. Jouduin pari kuukautta odottamaan vielä lisää että häneltä vapautui aikoja. Olin ihan loppu terapeutin etsintään.

Vierailija
20/47 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hä?!