Olisitko elossa, entä järjissäsi, jos "tulosi" olisivat 400 euroa/kk?
Muutama tuntemani ihminen, jotka "saavat sentään" sata euroa enemmän kuussa, yksi juo yskänlääkettä, toinen käsidesiä, kolmas tykittää subua suoneen,jne.
Mukavaa eloa sivistysvaltio Finlandiassa:).
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on mahdollista? Eikö työttömyyspäivärahakin ole yli 700 euroa kuukaudessa? Ja saa kai opintotuenkin päälle asumistukea ja toimeentulotukea?
Opiskelija ei saa toimeentulotukea, koska opintolaina katsotaan tuloksi, vaikka sitä ei olisi hakenutkaan. En tiedä voiko opiskelija saada toimeentulotukea, jos on hakenut opintolainaa, mutta ei ole sitä saanut.
Opiskelija voi saada toimeentulotukea ainoastaan silloin, jos opintotukikuukaudet loppuvat kesken opiskelujen, eikä ole puolisoa, jonka tuloilla voisi elää.
No tuohan on täysin oma valinta, jos lähtee opiskelemaan eli investoimaan omaan tulevaisuuteensa pääasiassa veronmaksajien rahoilla muttei käytä valtion takaamaa opintotukimahdollisuutta täysimääräisesti. Jos ei tuon vertaa uskalla panostaa opintoihinsa, niin ei ehkä opiskele oikeaa alaa ja tuskin varmaan ainakaan yrittäjäksi uskalla koskaan alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on mahdollista? Eikö työttömyyspäivärahakin ole yli 700 euroa kuukaudessa? Ja saa kai opintotuenkin päälle asumistukea ja toimeentulotukea?
Työmarkkinatuki on 689e.kk.Lapsilisä 199e.kk. Tästä 5-hengelle jää useinkin juuri tuo 400e.kk käteen.Kyllä olemme vielä hengissä kaikki ja järjissämme. Vaikka äitinä on vaikeaa kyllä. Emme saa tt-tukea.
Tt-tukea ette ilmeisesti saa varallisuuden takia, eli tässäkin tapauksessa on oma valinta kituuttaa noin pienillä tuloilla.
Ei ihminen aina halua luopua kaikesta omaisuudestaan vain siksi, että saisi isommat tulot. Kaikki asiat eivät ole rahalla korvattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elossa olen, järjissänikin, mutta tuo aika jätti trauman, pitkää työkyvyttömyyttä ja silmittömän vihan. Se viha herättää ajatuksia - olen rauhanomainen ihminen ja mun vihani ei eskaloidu väkivallanteoiksi. Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä rauhanomaisia kuin minä. Mitä yhteiskuntarauhallemme tekee se, että ihmisiä kohdellaan kuten minua on kohdeltu?
Mikä aiheuttaa vihan yhteiskuntaa kohtaan, kun yhteiskunta kuitenkin elättää sinut, vaikkei se leipä vähävaraisena / tulottomana leveä olekaan. On kuitenkin katto pään päällä, ei kuole nälkään, ja on oikeus käyttää esim. kirjaston ym. julkisia palveluita ja mennä kipeänä lääkärille, jne.
Nimim. kokemusta on
Ei lääkärillä käyminenkään ole ilmaista. Ja lasku pitää maksaa, vaikka käynnistä ei olisi mitään hyötyä.
Opintotuki asumistukineen on vain n.500e. Toki voi lainaa tämän lisäksi nostaa.
Enköhän mä jotain parempaa keksi kun kösidesin juomisen tms. Turhaa ajan haaskausta. Hankkisin siis töitä ja/tai koulutusta
Noin isoista tuloista pitää jäädä 50 €/kk säästöön kohtuu helposti. Suomesta löytyy hyviä vuokrakämppiä alle 200 €/kk ja muuhun elämiseen riittää 150 €/kk, jolla pystyy ostamaan ruut, sähkö, netit ja hygieniatarvikkeet ja vaatteet. Normaalisti tosin ruuasta ei tarvitse maksaa mitään, koska sitä jaetaan ilmaiseksi, kuten myös vaatteita ja huonekaluja.
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki asumistukineen on vain n.500e. Toki voi lainaa tämän lisäksi nostaa.
Opintolaina on osa opintotukea.
Opiskelin itse 2000-luvun alkupuolella, jolloin opintorahan ja asumislisän turvin oli mahdollista elää ilman muita tuloja, vaikka tiukkaahan se teki. Opintoraha oli 250e luokkaa ja asumislisää taisi saada 80% korkeintaan 250e vuokraan, eli yhteensä tukea sai noin 450 euroa kuukaudessa. HOAS:in soluhuoneen vuokra oli 180 euroa. Sama soluhuone näyttäisi nykyään maksavan 233e, mutta eihän soluhuoneet enää kelpaa nykyopiskelijoille, kun heilläkin on oikeus yleiseen asumistukeen.
Opiskeluaikojen jälkeen on ollut pari muutaman kuukauden jaksoa, kun ainoa tuloni on ollut peruspäiväraha / työmarkkinatuki. Silloin oli jo hiukan suurempi vuokra maksettavana, joten onneksi oli myös säästöjä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin pienet tulot oikein ole mahdolliset Suomessa, ellei siis ole jotenkin ajanut itseään tilanteeseen, jossa ei ole riittäviin tukiin oikeutta.
Ajanut, kuten ostamalla onistusasuntoa.
Omistusasunto (jossa siis itse asuu) ei estä tt-tuen saantia. Toki lainaa siitä varmasti on pienituloisen mahdoton maksaa, mutta varmaan jokainen ymmärtää jo asunnon ostaessaan, että siihen tilanteeseen joutuessa asunto sitten myydään.
Helppoahan se on arvoalueilla, mutta myypä korvesta 20000 euron torppa ja velat jää maksettavaksi kuitenkin, jos myytyä saat.
Minkälaiset velat voi 20000 torpasta olla? On kyllä hullu pankki, jos antaa tuollaiseen lainaa puolta puupenniä enempää.
"Arvon alennus " onko tuttu käsite? Kannattaisi opetella :)
Mikä aiheuttaa vihan yhteiskuntaa kohtaan, kun yhteiskunta kuitenkin elättää sinut, vaikkei se leipä vähävaraisena / tulottomana leveä olekaan. On kuitenkin katto pään päällä, ei kuole nälkään, ja on oikeus käyttää esim. kirjaston ym. julkisia palveluita ja mennä kipeänä lääkärille, jne.
Nimim. kokemusta on