Millainen on hyvä blogi?
Täällä puhutaan paljon blogeista ja etenkin kritisoidaan niitä. Blogit ovat tylsiä, teennäisiä jne.
Siksikysyisin, että millainen olisi hyvä ja kiinnostava blogi? Mistä siinä puhuttaisiin? Millä tyylillä sitä kirjoitettaisiin? Kuinka paljon bloggaajan pitäisi kertoa itsestään ja henkilökohtaisista asioistaan? Millaisessa suhteessa blogissa olisi kuvia ja tekstiä? Kuinka usein blogi päivittyisi niin, ettei kiinnostavuus kärsi? Toivoisitteko bloggaajalta vuorovaikutusta lukijoiden kanssa ja jos kyllä, niin millaista?
Kiitos jos viitsitte kommentoida :)
Kommentit (5)
Mä en tykkää semmosista lässytysblogeista, missä kaikki on ihanaa. En kyllä tykkää myöskään semmosista missä kaikki on paskaa. Tykkään huumorintajuisista ja vähän itseironisista. Tykkään lukea sisustusjuttuja, mutta eniten luen äitiysblogeja.
Edeltävän kommentoijan kanssa oon samaa mieltä, että aratkin aiheet on pop ja just sellainen elämänmakuisuus olis kans kiva. Luen eniten Puutalobaby, Project Mama, Mamma Rimpuilee ja Periaatteen Nainen -blogeja.
Mua henkilökohtaisesti ei kiinnosta kenenkään bloggaajan henkilökohtaiset asiat - tykkään enemmän esim. harrastuspohjaisista blogeista. Täydellinen turn-off on lapset, kaverit ja puolisot blogeissa.
Hyvinkin erilaiset blogit ovat "koukuttaneet" ja sillä kriteerillä ovat siis hyviä. Yhteisenä nimittäjänä ehkä se, etteivät perustu tuotemarkkinointiin, tai siis mainokset sivubannereissa eivät niinkään häiritse, jos varsinainen sisältö on enimmäkseen bloggaajan omia ajatuksia. Kirjoitustyyli, se, kuinka sana on hallussa, vaikuttaa paljon, toisaalta tietysti se, mitä blogissa kerrotaan. Mitä henkilökohtaisempaa, sitä kiinnostavampaa. Blogeja lukiessani en kaipaa aikakausilehtimäistä sisältöä. Mutta makuja on tietysti monia, sanoi kissa kun...:ään nuoli :D
Hyviä esimerkkejä suosikeistani Laura Loves (Lily-blogit)
Via Liivia
Peilikirjoitusta
Mä seuraan tällaisia:
Ei liian pitkiä tekstejä. Mielellään kuvia mukana, ei kuitenkaan aina tarvi olla. Kuvat suh hyvälaatuisia tai käsiteltyjä parempilaatuisiksi. Poikkeustapauksissa tietysi huonolaatuiset kännykuvat ok, jos on tullu kiire ottaa jostain esim. pois lehahtavasta pöllöstä lintulaudalla =).
Jutut mielenkiintoisia (heh joo) laidasta laitaan, oikein napakoitakin mielipiteitä, joissa ei mielistellä. Aroista asioista puhuminen on pop! Vaikka "miksi uskovat ovat aina niin huonosti koulutettuja ja tekevät kauheasti kirjoitusvirheitä?".
Mä en välitä lapsiblogeista, ei kiinnosta niiden päivärytmit, haalarit, kumpparit, kuumetaudit, kun mulla ei ole enää pikkulapsia.
Sisustus ei iske, mutta enemmin "oikea arki", tarkoitan että vaikka mieluummin valokuva eteisen kymmeniä kenkiä pursuavasta kenkäkasasta, kuin valkoisista tulppaaneista pöydällä.
Elukkajutut on kivoja ja niistä mielellään kuvia. Mökkeily, remppaaminen, makkaranuotiot, veneily kuvineen. Nämä rulaa! Samoin autot, liikenne, mitä tapahtui työmatkalla, mitä leivoin tänään, huomenna, ostin tarjousjauhelihaa, kävin polisiilaitoksella, olipa hyvännäköinen nuohooja käymässä, mitä hittoa sanomalehti ei tullut. Arkea arkea ja kaikkea sellaista. Myös ne reseptit, että millä reseptillä se mahtava mustikkapiirakka tehtiinkään.