Onko laillista, että julkinen organisaatio laittaa auki työpaikan, johon etusijalla ovat vakituiset työntekijät?
Kommentit (25)
Lain mukaan pitää laittaa hakuun. Se että työntekijä on jo päätetty ei ole laitonta. Tietysti toimea jo hoitava on pätevin.
Juu.Täällä ainakin on kaikki alani työpaikat aina sisäisellä haulla.Laillisuudesta en tiedä.Ei näitä edes ilmoiteta julkiseen hakuun.
Julkisesen organisaation on pakko laittaa julkisesti virat hakuun, mutta se ei tarkoita, että niihin haluttaisiin palkata joku talon ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai! Ainahan se menee noin.
Eli pätevyys ja kokemus ovat sivuseikkoja julkisessa organisaatiossa(kin)?
Vierailija kirjoitti:
Julkisesen organisaation on pakko laittaa julkisesti virat hakuun, mutta se ei tarkoita, että niihin haluttaisiin palkata joku talon ulkopuolelta.
Nyt ei ole kyse talon ulkopuolisesta, vaan määräaikaisesta. Vakiviran jo haltijat ovat etusijalla, riippumatta pätevyydestä. Onko laillista?
Iät ajat on ollut tiedossa että ne pitää olla julkisessa haussa. Jos esim Helsingin kaupungilla on ollut palkkatuetussa työssä ja on jo oppinut talon tavoille ja hommat niin eikö se ole molempien osapuolten etu että tämä henkilö saa sen vakipaikan. Silti se avoin työpaikka on mollin sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai! Ainahan se menee noin.
Eli pätevyys ja kokemus ovat sivuseikkoja julkisessa organisaatiossa(kin)?
Ei kyllä pätevämpi saa paikan, siltä varalta haku yleensä muotoillaan niin, että sijaista pätevämpää ei voi löytyä. Toki toisinaan haetaan aidostikin uutta ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisesen organisaation on pakko laittaa julkisesti virat hakuun, mutta se ei tarkoita, että niihin haluttaisiin palkata joku talon ulkopuolelta.
Nyt ei ole kyse talon ulkopuolisesta, vaan määräaikaisesta. Vakiviran jo haltijat ovat etusijalla, riippumatta pätevyydestä. Onko laillista?
Määräaikaisessa saattaa hyvinkin olla.
On laillista ja täysin yleinen toimintatapa.
Aina voi valittaa, jos valinta ei osu omalle kohdalle ja olisi mielestään ollut toimeen pätevämpi.
Valitus harvemmin vaan johtaa mihinkään muuhun, kuin siihen ettei jatkossakaan tule valituksi kyseiseen paikkaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisesen organisaation on pakko laittaa julkisesti virat hakuun, mutta se ei tarkoita, että niihin haluttaisiin palkata joku talon ulkopuolelta.
Nyt ei ole kyse talon ulkopuolisesta, vaan määräaikaisesta. Vakiviran jo haltijat ovat etusijalla, riippumatta pätevyydestä. Onko laillista?
Koronaketjujen selvittely on vain vakkareille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai! Ainahan se menee noin.
Eli pätevyys ja kokemus ovat sivuseikkoja julkisessa organisaatiossa(kin)?
Ei kyllä pätevämpi saa paikan, siltä varalta haku yleensä muotoillaan niin, että sijaista pätevämpää ei voi löytyä. Toki toisinaan haetaan aidostikin uutta ihmistä.
Pätevyys voi olla sitä, että yleensä tulee sinne töihin ajoissa paikalle, ensisijaisesti siinä, eikä sitä, että on vain pätevöitymässä omassa viranhoidossaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisesen organisaation on pakko laittaa julkisesti virat hakuun, mutta se ei tarkoita, että niihin haluttaisiin palkata joku talon ulkopuolelta.
Nyt ei ole kyse talon ulkopuolisesta, vaan määräaikaisesta. Vakiviran jo haltijat ovat etusijalla, riippumatta pätevyydestä. Onko laillista?
Määräaikaisessa saattaa hyvinkin olla.
Ymmärsitköhän oikein vastausta, johon kommentoit? Mielestäni AP yritti selittää, että vakiviran haltijat menevät valinassa määräaikaisten työntekijöiden edelle. Eli kumpikin hakija on töissä jo talossa, mutta määräaikaisella sopimuksella työskentelevä ei käytännössä saa tuota avointa paikkaa, jos sitä hakee joku vakituinen.
Näissä naurettavinta on , että jos hakee paikkaa jossa on joku jo varmasti saamassa homman niin sitten työhaastattelijat naureskelee hakijalle ja muutenkin on mulkvisteja. Saa tosi hyvän kuvan yksiköstä :D
Jos on virka kyseessä, ei voi suosia vakituisia viranhaltijoita. Mutta virkaa hoitaneet ovat usein pätevimpiä ja henkilön pätevyyttä saa ja pitääkin suosia.
Perehdytykseen menee helposti 3 kk ja siihen, että tyyppi alkaa saada jotain järkevää aikaankin ja pystyy tekemään järkeviä ehdotuksia suhteessa muihin talon hommiin ja reunaehtoihin, menee yleensä ainakin se puoli vuotta taloon tulosta. Jos projektilla, johon etsitään tyyppiä aloittamaan heti, on vaikkapa kahden vuoden rahoitus, niin ei ole varaa menettää neljännestä tuosta ajasta, joten työhön kannattaa ottaa joku valmiiksi kärryillä oleva talon sisältä. Rahoitukset kun yleensä eivät jatku parasta ennen -päivämääränsä jälkeen.
Toki sitten jos joku siirtyy väliaikaisesti projektirahalle, voidaan henkilön perustehtävään usein ottaa ulkoa määräaikainen sijainen, jolle yritetään sitten löytää jatkorahat vakinaistamista varten jostain siinä vaiheessa kun projektiin siirtynyt palaa takaisin perustehtäväänsä.
Näin julkisella sektorilla.
Sisäinen siirto ohittaa ulkopuolisen hakijan. Ihan normaalia. Kyllä julkisen sektorin työpaikoissa on ihan sisäisiäkin hakuja. Ja julkisessa haussa olevaan virkaan voi tehdä sisäisen siirron. Normaalia ja laillista.
Vierailija kirjoitti:
Jos on virka kyseessä, ei voi suosia vakituisia viranhaltijoita. Mutta virkaa hoitaneet ovat usein pätevimpiä ja henkilön pätevyyttä saa ja pitääkin suosia.
Näin. Yleensä siihen on joku syy, miksi joku on vakinaistettu ja joku toinen (vielä) ei. Tämä sama syy voi vaikuttaa siihen kuka saa haettavan paikan. Usein pätevyysvaatimukset pyritään muotoilemaan niin, ettei pelkästä paperipätevyydestä saa liikaa pisteitä, ettei jouduta ottamaan talon ulkopuolelta tuntematonta hakijaa jonka todellisesta osaamisesta ei tiedetä mitään.
Puhuuko ap sijaisuuden täytöstä sisäisellä haulla, joka toteutetaan virkajärjestelynä ja valittava henkilö siirtyy siihen omassa virassaan?
Määräaikaisella työntekijällä ei ole virkaa, joten häntä ei voi valita silloin tehtävään.
Siis kyseisessä organisaatiossa jo vakituisena olevat.