Kookosöljyä hiuksiin?
Onko kukaan kokeillu laittaa kookosöljyä hiuksiin? Onko auttanut, tullut terveemmän oloiset hiukset? Oletteko käyttäneet vaan latvoihin vai ihanvaan päänahkaan asti?? Mulla on hiukset kurjassa kunnossa, pääkin kuivuu talvella ihan sikana aina ois kiva tietää auttaako toi oikeesti!
Kommentit (31)
Ihan pienenä vinkkkinä teille, joilla se kookosäljy jämähtää hiuskiin, niin kokeiltaa ensin pestä hiukset shampoolla normaalisti ja sitten pesette sen pois ja otatte hoitoainetta ja laitatte siihen sekaan vähä kookosäljyä ja hierotte kämmenissä ja sitten vaan hiuksiin. Ei jämähdä niin pahasti ! :)
Itse teen niin, että illalla kostutan hiukset pyyhekuiviksi, jotta hiussuomut aukeavat ja imevät parhaiten öljyn itseensä. En lämmitä kookosöljyä mikrossa, koska se kuulemma muuttaa öljyn koostumusta (?) ja hyvin se kämmenelläkin sulaa kun kiinteä muoto säilyy vain +24 asteeseen. Sitten hierotaan tukkaan päänahkaa myöten, koska kookosöljy auttaa nopeuttamaan hiusten kasvua.
En todellakaan mene saunaan öljyt päässä. Kaikki teidämme mitä kanalle tapahtuu kuumassa öljyssä, en todellakaan halua asettaa tukkaani vähänkään samanmoiseen tilanteeseen. Naiset, ei näin. Maalaisjärki käyttöön. Mikäli saunassa kietoo kylmänkostean pyyhkeen tukkaa suojaamaan se saattaa auttaa hetken, mutta en tästä huolimattakaan jäisi saunaan kovin pitkäksi aikaa.
Annan öljyn vaikuttaa tukassa yön yli käärimällä vanhan pehmeäkankaisen t-paidan turbaaniksi hiusten ja pään ympärille. Valitettavasti kookosöljy tarvitsee pitkän vaikutus ja imeytymisajan. Vain muutaman tunnin vaikutusaika on puhtaasti turhaa työtä, koska öljy ei kerkeä imeytyä. Sinne valuu kookosöljyt (ja rahat) kuin kankkulan kaivoon.
Seuraavana aamuna käyn suihkussa normaalisti. Itseltäni kookosöljy lähtee kun shampoolla pesee kahdesti ja lopussa laitan normaalisti hoitoainetta. Muistaakseni youtubessa joku bloggaaja sanoi, että häneltä kookosöljy lähtee parhaiten kun pesee kerran shampoolla ja laittaa hoitoainetta kahdesti. Jokaisella varmasti vaikuttaa hiusten laatu ja shampoo, joten ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan itselle sopivaa tapaa.
Sori vanha threadi, mutta pakko vastata niille, jotka valittaa, että eivät saa kookosöljyä pesemälläkään pois.
Kookosöljy tulee pestä pois hiuksista siten, että suihkutat hiuksiin ihan vähän vettä, että ne hieman kostuvat. Hiero päänahkaa ja hiuksia. Sitten hierot shampoota hiuksiisi niin kauan, että se kunnolla vaahtoutuu.
Ja näin, tadaa, saat kookosöljyjäämät hiuksistasi.
Mulla kookosöljyn laittaminen päänahkaan laukaisi seborrean. Eli ei taida sopia ihan kaikkiin päänahan ongelmiin.
Toinen vihje vanhaan ketjuun: kookosöljy (ja muutkin öljyt) lähtevät parhaiten hiuksista, kun ei kastele hiuksia, vaan laittaa ensin shampoota ja lisää pikkuhiljaa lämmintä vettä samalla vaahdottaen. Hyvin lähtee heti ensimmäisellä pesukerralla.
Ja kiinnostava tuo kommentti, että kookosöljy olisi laukaissut seborrean. Jos on valmiiksi rasvoittuva iho/päänahka, on varmaankin parempi levittää öljyhoidot vain hiusten pituuksiin.
Terveyskirjastossa kerrotaan näin: "Ekseema, jonka tunnetaan myös nimillä taliköhnä, taliköhnärokahtuma, taliköhnäihottuma, latinaksi eczema seborrhoicum (lat. seborrhoea = talivuoto). Taipumus rasvaiseen ihoon ja sen kautta tali-ihottumaan on perinnöllistä. Sen takia tali-ihottumaa ei voi ehkäistä, mutta useimmat rasvaihoiset henkilöt pärjäävät päivittäisellä saippua/sampoopesulla".
Hyvin pieni määrä kookosöljyä lämpimään veteen (vaikka 0,5-1 litra), jonka sitten kaadat päähäsi. Ei jää liian rasvaiseksi. Hiuksista tulee pehmeät.
Olenko tehnyt jotain väärin kun mulla hiuksista tuli kuivat ja hauraan tuntuiset kookosöljyn käytön jälkeen
Käytän nykyään yhtä toista öljy sekoitusta pari tippaa ennen pesua ja "kiillotan" pienellä tipalla pesun jälkeen kun hiukset kuivuneet. Se on toiminut hyvin.
Itse lotraan kerran viikossa kookos öljyt päähän, niin että melkein tippuu tippoja joko aamulla ja pesen illalla tai illalla laitan ja nukun yön yli ja sitten aamulla pesu. En sinällään ole huomannut eroa, mutta hiukset kyllä ovat saaneet kasvu buustia (tai sitten on vain sattumaa).
Kolme kertaa pesen varmuuden vuoksi tukan ja sitten laitan kunnolla myös hoitoainetta. Mutta kyllä öljyt lähtee pois.
Joskus kokeilin latvoihin laittaa pienen määrän öljyä, mutta tuntui että se alkoi härskiintyä hiuksissa ja latvat haisivat pahalle.
Itse olen kokeillut monia luonnon öljyjä (kaura, oliivi, kookos, rypsi) hiuksiin. Joka kerta yhtä kertaa lukuunottamatta hiukseni muuttuivat kuivaksi takkupalloksi tai öljy ei lähtenyt hiuksista lainkaan. Itselläni on kuiva ja kihara tukka, joten tämä harmitti kovasti sillä öljyt tulisivat tarpeen. Törmäsin sitten eräällä keskustelupalstalla kommenttiin, jossa kirjoittaja kertoi samasta ongelmasta, mutta että jos öljyn antaa vaikuttaa yön yli se toimii täydellisesti. Tästä muistui mieleeni, että ainoa onnistunut öljykokeiluni tosiaan oli kun pidin öljyä yön yli päässä. Nyt käytän kookosöljyä kerran viikossa yön yli haudutellen. Levitän sen päänahkaa myöten ja niin pienen määrän kun saan vaan levitettyä kaikkialle. Aamulla pesen kahdella vaahdotuksella ja lähtee hyvin. Shampoona käytän silikonitonta ja sulfaatitonta palashampoota, joka ei kuivata hiusta, joten vaahdottaa voi reilusti. Nyt hiukset voivat hyvin
Vierailija kirjoitti:
JA HaJut on hyvät.
Mulla on kyllä erilainen kokemus. Se rasva härskiytyy ja haisee kauhealle. Mutta jos oot sinkku ja/tai ruma käytä vaan.
Parhaimman tuloksen saa kun nauttii sen kookosöljyn suun kautta.