Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Raskaana oleva SAA KIELTÄYTYÄ sisätutkimuksesta!
18.11.2020 |
Itsekin kieltäydyin jyrkästi. Sain ihmettelyä, moitteita mutta myös positiivista palautetta siitä kun uskalsin avata suuni.
Suunnitellut sektiot sain molemmille koska halusin.
Tämä on nykyaikaa, ei naisen tarvitse alistua ronklattavaksi vain "koska niin kuuluu tehdä". Ei kuulu.
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Mulle ei kummassakaan raskaudessa tehty.
Esikoinen syntyi Ruotsissa ja siellä se ei kuulunut normitutkimuksiin. Muutenkin aina kerrottiin, että mitä suositellaan seurattavaksi ja tutkittavaksi ja sitten kysyttiin, että haluaako äiti nämä. Kaikki oleelliset otin, mutta jäi kiva fiilis siitä, että asiasta keskusteltiin. Jälkitarkastuksessa myös sai valita tsekataanko toosa. Itse halusin, koska epäilin että haava oli jotenkin auki tai vinoon ommeltu. Näin olikin ja pääsin nopealla aikataululla korjausleikkaukseen.
Suomessa neuvola oli ihan erilaista, käskytettiin vaan ja hyvä kun kerrottiin mistä on kyse, saati että ois kysytty mitään. Loppuraskaudesta neuvolalääkärin kanssa piti tingata ihan tosi pitkään, että mulle ei tehdä sisätutkimusta. Supisteli muutenkin kipeästi, selällään olosta tuli paha olo ja mua ei kiinnostanut yhtään mikä oli kohdunkaulan tilanne. Vauva syntyy sitten kun syntyy, en kaipaa lääkärin arvioita.
Käskytysmeiningistä hyvä esimerkki oli myös se, että sain allekirjoitettavaksi lapun jossa jokaiselta äidiltä pyydettiin suostumusta johonkin veri- ym.näytteiden toimittamiseen biopankkiin. Jokaisen piti siis allekirjoittaa lappu, valittavana kohdat "annan suostumuksen" tai "en anna". Ongelma oli vaan se, että lapussa oli valmiiksi ruksittu kohta "annan suostumuksen". Ja kätilö ei edes selittänyt mikä lappunen se oli, sanoi vaan että laita tuohon nimi alle. Oli asia miten tärkeä tahansa, niin EI NÄIN!!!