Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska lasten synttäreistä on tullut terveysruokajuhlat?

Vierailija
19.03.2014 |

En tosissani voi uskoa, että jotkut mammat vääntävät "terveellisiä" sämpylöitä "terveellisine" täytteineen, kasaavat jotain vihannestikkuja ja latovat esille hedelmäpaloja tms., lastenjuhliin! Meillä sekä aikuisten että lasten synttäreillä tarjotaan herkkuja, sekä suolaisia että makeita. Ja herkuilla tarkoitan sellaisia tarjottavia, joita ei yleensä päivittäin nautita.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 13:31"]

Oikeasti, miksi tällaisia aloituksia tehdään kun suomalaiset muutenkin lihovat koko ajan. :( Kyllä tekisi hyvää ihan näille mammoillekin painon sekä syömisten tarkkailu. Mitä vikaa on siinä että haluaa kasvattaa lapsensa syömään terveellisesti? Ihan pienten lasten synttäreille ei minusta sokeriherkut kuulu, ja toisaalta ainakin oman lähipiirin 10-11 vuotiaista tytöistä jo monikin vahtii painoaan ja katsoo mitä suuhunsa pistää. Siksi on hyvä että synttäreillä on terveellistä tarjottavaa.

[/quote]

Onko sinusta tervettä, että 10-11 vuotiaat tytöt vahtii syömisiään? Minusta se on sairasta!

T. Herkkuja syövä hoikka äiti

Vierailija
62/101 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen koko ikäni syönyt rehuja, kuten myös lapseni. Meillä herkutellaan terveellisesti. Esikoinen on ehtinyt ja aikuisikään saakka, ja yllättäen hänkään ei syö mitään turhia sokeri- tai rasvapommeja omassa kodissaan.

Juhlissa ollaan myös tarjoiltu herkkuja, mutta meidän oman maun mukaan. Hyvin on kelvanneet.

Ja vaikka lasta näin "kasvattaakin", ei se tarkoita, että lapsi himoitsee "jotakin parempaa."

Meillä on aina menty näin ja hyvin on sujunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen herkku on suolainen piirakka? Meillä on vaikka kinkku-juusto -piirakka tomaatteineen ja paprikoineen ihan päivän lämmin ruoka tai iltapala.

Muuten en kyllä pidä yhtään pahana tarjota lapsille niitä kurkku- ja porkkanatikkuja ja jotain muuta kuin karkkia ja kakkua/jäätelöä. Mutta noin niinkuin periaatteessa päivänsankari päättäköön mitä syödään ja vieraat tyytyköön tarjottaviin, vatsan saa sitten täyttää kotonaan millä haluaa.

Vierailija
64/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 12:58"]

Ne on ne amat mammat jotka ei itsekään uskalla koskaan syödä mitään hyvää. Ankea elämä mammalla ja yhtä ankea lapsella :(

[/quote]

Eikä ole, kyllä ne mamma itse vetää herkkuja, juo saunasiidereitä jne. Lapselta ne kieltää herkut vedoten terveellisyyteen, mutta itseltä ne ei niitä kiellä. Eivät siihen pysty, lasta sen sijaan on helppoa kontrolloida ja siitä saa tunteen että on edes jossain hyvä.

Vierailija
65/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 12:41"]

Meillä niistä tuli terveellisten ruokien juhlat, koska lapsen luokalla on 15 tyttöä eli vuodessa on kerran kuussa synttärit. Siihen päälle sukujuhlat, harrastusten ja koulun nyyttärit, pikkujoulut jne. jne. Jossain vaiheessa tajusin, että jos joka toinen viikko on oikeastaan vähintään jotkut juhlat, elämä menee ihan epäterveelliseksi mussuttamiseksi. Meillä kun on myös karkkipäivä ja mummulasta saa aina läjän vohveleita tai vähintään jäätelöä.

[/quote]

Siis onhan se hirveää, jos saa kerran kuussa tai joka toinen viikko herkutella!

80-luvulla sain kuulkaa syödä herkkuja joka ikinen päivä. Aamu alkoi kaakaolla ja äidin tekemillä juusto-ranskanleivillä. Välipalaksi oli usein lettuja ja hilloa. Äiti leipoi pullaa joka toinen päivä. Kiskalla sai käydä ostamassa markalla irtokarkkia. Limua sai muutaman kerran viikossa. So what! Opin nauttimaan elämästä. Aikuisenakaan ei minusta ole tullut mitään ylipainoista, vaikka olen jatkanut "herkkuliberaalia" linjaani. Kun olen aina, lapsenakin, liikkunut paljon ja osannut huolehtia hampaistani. Opin lapsuudenkodissani sen, että joka päivä voi syödä pienen herkun, ilman KAMALAA UHKAA LIHAVUUDESTA tahi muuta terveysriskiä. Kunhan kokonaisuudessaan kuluttaa sen, mitä tankkaa.

Mitä pahaa on herkuttelusta? Olet melkoinen tiukkapipo. Pitääkö elämän olla ruuan suhteen yhtä kärsimystä?

Vierailija
66/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo ON. Mammoilla heittää iso pyörä ja lujaa, jos he luulevat, että a) pienet lapset kutsuilla syövät niitä "terveellisiä tarjottavia", jos jotain herkkuakin on tarjolla. Siinähän sitten emäntäperhe saa jyrsiä koko seuraavan viikon kutsuilta ylijääneitä porkkanatikkuja...

ja

b) että lapset menevät pilalle satunnaisista herkutteluista.

Jos jollekulle nyt aivan aikuisten oikeasti tulee yhdelle ja samalle lapselle 15 kutsua vuodessa synttäreille (mitä hiukan epäilen, kaikki kun eivät juhli enää kouluiässä synttäreitä koko luokan kesken), niin tuottaako se jotenkin ylimääräistä vaivaa sopia vaikka sillä viikolla karkkipäivän siirrosta ko. synttäreille?

Minä vankasti epäilen kahden lapsen äitinä ja yläkoulun opettajana, että ne teidän "terveellisesti kasvatetut" lapsenne ovat juuri noita pahimpia teinejä, jotka välitunneilla livistävät lähiärrälle ostelemaan herkkuja kaksin käsin. Kun kotona niitä ei saa, ne ovat ns. kielletty hedelmä.

Epäterveellisestikin SAA silloin tällöin syödä, koska kokonaisuus ratkaisee. Se, miten tasapainoisesti ja terveellisesti arkisin syö sen valtaosan aterioistaan!

Vierailija
67/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 12:42"]

Seuraavaksi varmaan alkaa terveyshääbuumi eli hääkakku on keko höyrytettyä parsakaalia ja vieressä on dippinä kevytkermaviiliä.

[/quote]

Ei vain päivän, vaan viikon, paras kommentti av:llä! 

Vierailija
68/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 14:39"]

Ituhippi veti herneen nenäänsä. :) Meidän lapset syövät herkkuja, mutta eivät aina. Karkkiakin voidaan syödä vaikka joka toinen päivä. Olen varma, että lapsistamme tulee isona terveitä, korkeastikoulutettuja ja fiksuja aikuisia. Samaa en voi sanoa kaikista viherpiipertäjistä ja heidän lapsistaan, jotka ovat joutuneet pienenä kärsimään vanhempien pakkomielteistä ja äärimmäisyyksistä. Ei se ituhippeily tee teistä tai lapsista yhtään sen parempia kuin ns "normaalit" ihmiset.

[/quote]

Meillä ei syödä ituja eikä karkkeja. Älykkäät ihmiset tajuavat ravita lapsiaan hyvillä ruoka-aineilla, sokeri ja makeutusaineet aiheuttavat ylivilkkautta ja keskittymishäiriöitä.

Mun lapsuudessa ei synttäreillä tarjottu karkkia. Keksejä, pullaa ja kakkua jonka päällä saattoi olla karkkeja koristeena. Suolaisia juttuja. Juomana jotain suosittua mehua joka juotiin pillistä. Muistan että jotkut lapset pyysivät synttäreilläkin maitoa, siis 80-luvulla. Ja jos jollakin oli synttäritarjottavana karkkia niin se oli hyvin säännostelty karkki /per lapsi tyyliin sai ottaa karkkipussista. 

Jossain vaiheessa karkit ovat tulleet synttäreihin mukaan niin ja sipsit. Ne ovat halpoja eikä tarvitse nähdä vaivaa. 

[/quote]

Huom.... sokerihumala on nykytiedon mukaan huuhaata. Ei löydy tukea tutkimuksista. Joten aika turhaa tuo sinun hysteerinen sokerinvälttelysi. Totta kai sokerissa on energiaa, joten ei sitä liikaa ja usein saa syödä, mutta sinä kyllä liioittelet sen pahuutta.

Vierailija
69/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei minustakaan suolainen piirakka ole mikään herkku. Sipsit, pop cornit, suolakalat, suolatikut tms. voi olla suolaisia herkkuja.

Vierailija
70/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 14:25"]

Tuota, meillä ei vaan syödä sokeria. Toistaiseksi synttäritarjottavat ovat kelvanneet vieraille ja heidän vanhemmilleen mainiosti. En ole edes ajatellut että kyseessä on terveyssynttärit. Kaikkein ensimmäiseksi pöydältä katoavat täällä parjatut vihannestikut, kurkkua lapset söisivät tuhottoman paljon, se loppuu aina ensiksi. Toiseksi loppuu juusto ja hedelmätikut. Kakku on aina kunnon kakku muttei sitä kukaan koskaan syö paria lusikallista enempää, paitsi jonkun synttärivieraan isä voi kahvin kanssa pistää sileeks:)

[/quote]

En ihmettele, jos se kakku on sokeriton. Kuka sitä haluaisikaan lusikallista enempää.

Ei varmaan tekis monelle pahitteeksi ottaa ne laput silmiltä ja lakata ajattelemasta niin mustavalkoisesti. 

Vierailija
71/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole enää lastenkutsuja, mutta kun oli, pidin huolta, että pöydässä oli epäterveellisten herkkujen ohella tarjolla myös kirsikkatomaatteja, naposteluporkkanoita, viinirypäleitä ja pähkinöitä. Ihme kyllä, lapset ottivat myös näitä, erityisesti naposteluporkkanat katosivat alta aikayksikön.

Omille lapsille sanoin, että muistavat syödä tarjoiluista myös terveellisiä vaihtoehtoja, jos sellaisia on tarjolla.

Mä en nyt tajua, mikä ongelma tää taas on olevinaan...

Vierailija
72/101 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ei syö muuten karkkia tai keksejä tai sokerijälkkäriä niin edes  ne 20 synttärit vuodessa ei tee kenenkän ruokavaliosta epäterveellistä. Meillä ainut jälkkäri on silloin tällöin jäätelö. Meillä ei ole kaapissa keksejä ja juomat on maito tai vesi, joskus mehu. Ei limuja. En leivo muuta kuin jouluna.  Ei koskaan ranskalaisia, sipsejä kotona. Pitsaa joskus tehdään ja mäkkärissä max. kerran kuussa. Voi olla että mammat haluaa päteä toisilleen terveyssynttäreillä.

Vierailija
73/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 14:39"]

Ituhippi veti herneen nenäänsä. :) Meidän lapset syövät herkkuja, mutta eivät aina. Karkkiakin voidaan syödä vaikka joka toinen päivä. Olen varma, että lapsistamme tulee isona terveitä, korkeastikoulutettuja ja fiksuja aikuisia. Samaa en voi sanoa kaikista viherpiipertäjistä ja heidän lapsistaan, jotka ovat joutuneet pienenä kärsimään vanhempien pakkomielteistä ja äärimmäisyyksistä. Ei se ituhippeily tee teistä tai lapsista yhtään sen parempia kuin ns "normaalit" ihmiset.

[/quote]

Meillä ei syödä ituja eikä karkkeja. Älykkäät ihmiset tajuavat ravita lapsiaan hyvillä ruoka-aineilla, sokeri ja makeutusaineet aiheuttavat ylivilkkautta ja keskittymishäiriöitä.

Mun lapsuudessa ei synttäreillä tarjottu karkkia. Keksejä, pullaa ja kakkua jonka päällä saattoi olla karkkeja koristeena. Suolaisia juttuja. Juomana jotain suosittua mehua joka juotiin pillistä. Muistan että jotkut lapset pyysivät synttäreilläkin maitoa, siis 80-luvulla. Ja jos jollakin oli synttäritarjottavana karkkia niin se oli hyvin säännostelty karkki /per lapsi tyyliin sai ottaa karkkipussista. 

Jossain vaiheessa karkit ovat tulleet synttäreihin mukaan niin ja sipsit. Ne ovat halpoja eikä tarvitse nähdä vaivaa. 

[/quote]

Huom.... sokerihumala on nykytiedon mukaan huuhaata. Ei löydy tukea tutkimuksista. Joten aika turhaa tuo sinun hysteerinen sokerinvälttelysi. Totta kai sokerissa on energiaa, joten ei sitä liikaa ja usein saa syödä, mutta sinä kyllä liioittelet sen pahuutta.

[/quote]

Älä puhu sontaa.Raffinoitu sokeri on huumeisiin verrattavissa oleva aine jota Suomessa syödään aivan liian paljon. Sokerista tulee vierotusoireet, aikanaan kun lopetin sokerinsyönnin niin olin sairas viikon niistä vierotusoireista, edes kahvista vierottautuminen ei ollut nin kamalaa. sokeriin on myös helppo koukuttautua uudestaan. Sokerissa ei ole mitään mitä ihminen tarvitsee ravinnokseen. Olen nyt ollut useamman vuoden ilman sokeria ja onnellinen siitä joskus kun tulee vahingossa tai huomaamatta syötyä raffinoitua sokeria sisältävää niin meinaan nukahtaa niille sijoille. sokeri ei siis toimi piristävästi kuin pienen hetken ja sitten lamaannuttaa. Se näkyy lasten käytöksessä nykypäivänä sekä suklaapatukan voimin työskentelevien toimistotyöläisten saamattomuudesta lounasajan jälkeen.

Vierailija
74/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin yksi vuosi lapsen synttäreille vihanneksia tarjolle lähinnä siskoani varten, hän kun oli jollain laihiksella silloin. Joka vuosi sen jälkeen on lapsi itse halunnut porkkana- ja kurkkutikut synttäreilleen tarjolle. Tietysti on myös karkkia, sipsiä ym. mutta lapsi saa itse päättää mitä synttäreillään haluaa tarjota.

Vierailija
75/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 13:31"]

Oikeasti, miksi tällaisia aloituksia tehdään kun suomalaiset muutenkin lihovat koko ajan. :( Kyllä tekisi hyvää ihan näille mammoillekin painon sekä syömisten tarkkailu. Mitä vikaa on siinä että haluaa kasvattaa lapsensa syömään terveellisesti? Ihan pienten lasten synttäreille ei minusta sokeriherkut kuulu, ja toisaalta ainakin oman lähipiirin 10-11 vuotiaista tytöistä jo monikin vahtii painoaan ja katsoo mitä suuhunsa pistää. Siksi on hyvä että synttäreillä on terveellistä tarjottavaa.

[/quote]

Tämä viesti on jotenkin tämän ketjun järkyttävin: "lähipiirin 10-11 vuotiaista tytöistä jo monikin vahtii painoaan ja katsoo mitä suuhunsa pistää"

Mihin tämä maailma oikein on menossa, jos tällainen juttu on vaan sivulause. Ei siinä mitään, että tykkää terveellisestä ja vaikka katsoo mitä suuhunsa pistää, mutta että "vahtivat painoaan". Kasvavat lapset?

Jos 10-11 vuotiaan tarvitsee vahtia painoaan, on kotioloissa kyllä vikaa. Joko syömisen malli on jotenkin vinksahtanut (ehkä vanhemmat vahtaavat sitä vaakaa suureen ääneen ja voivottelevat syömisiään) tai siten lapsella on oikeasti paino-ongelma, joka on tuon ikäisillä satavarmasti lähtöisin kotoa, ei sitä muutamatkaan kaverisynttärit kuukaudessa aiheuta.

Normaali tuon ikäinen liikkuu ja urheilee niin paljon, ettei painon tarkkailemiseen pitäisi olla mitään syytä vaikka välillä söisi herkkuja. Mun 11 vuotiaalla ei ole hajuakaan mitä painaa, eikä siitä kyllä minullakaan suoraan sanottuna. 

ja joo, kyllä meilläkin oli pienempien synttäreillä noita vihannestikkuja, nykyisin Cocktail tikkuihin pujotettuja vihanneksia + juustoa + lihapullia jne. ja hyvin ne tekevät kauppansa. Mutta kyllä ne herkut on kuitenkin se ykkösjuttu, vaikka noitakin menee tosi paljon.

Vierailija
76/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 13:29"]

Kuinka paljon teidän muksut sit oikein synttäreillä herkkuja vetelee? Omaa lasta kiinnostaa enempi kavereiden lelut ja se yhteinen tekeminen, syöminen jää aika vähälle. Ja meilläkin oli tosiaan synttäreillä yks tyttö, joka vietti sen iltansa sipsikulhon ääressä, eipä ollut tainnut sellaisia juurikaan saada.

Niin ja meillä siis perusherkkujen lisäksi löytyy myös kasvistikkuja ja vettä, koska ne ovat lapseni omat suosikit. Vaikka kyllä toi herkkujakin vetää.

[/quote]

26. Ihan vaan mielenkiinnosta? Kun lapsesi jää kaverisynttäreille ja suljet oven perässäsi niin MISTÄ sinä tiedät millainen kultanuppusi siellä on? Koska se itse kertoo? Kurkit ehkä ikkunasta? :D Vai miten on se että "ainahan lapsesi osaa käyttäytyä"? :D

Nää on aina niin huvittavia ketjuja: "Meijän Maija on ihan tyytyväinen että sen syntymää juhlitaan kukkakalilla ja Meijän Matti se osaa istua nätisti kun muut riehuu".

Meillä on neljä lasta ja mitä on MUITTEN lapsia synttäreillä tullut vuosia jo seurattua niin popparit lentää ja jätskiin upotetaaan sen kiltinkin tytön lautasella karkit sulaan jätskiin suklaakastikkeen sekaan.

Tälläinen päteminen lastenjuhlien tarjottavassa tuli kun jokkut vaan tahtoo siinäkin olla muita parempia.. Ei heillä ainakaan sokeria ja rasvaa tarjota!

[/quote]

Ööööö sulta meni nyt mun pointti ohi. Siis meillä herkutellaan, joskus jopa arkisin jos iskee liian kova herkkuhimo. Ja siksi uskon että mun lapseni MYÖS siellä vieraiden luona syö herkkuja aika vähäsen, koska niitä hän saa kotonakin. Kun tosiaan ihmettelin sitä yhtäkin vierasta, joka lähes tulkoon asui koko illan sipsikulhon ääressä, äitinsä on hyvä ystäväni ja heillä on tapana että herkkuja saa vain juhlissa, joita heillä on vielä harvoin. Eli siis mä olen herkkusynttäreiden suuri puolustaja!

Omani on kaiketi vaan saanut tarpeekseen herkuista, koska usein kun itse pohdin että millä herkuteltais niin hän haluaa kurkkua ja porkkanaa. Ja hän on siis hoikka ja urheilullinen lapsi, vaikkei meillä karkkipäiviä olekaan.

Vierailija
77/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jäi siinä vaiheessa sipsit pois kun 5 v. synttäreillä lapset söi ennemmin viinirypäleitä kuin sipsiä. Nyt on sit ollu niitä viinirypäleitä tarjolla synttäreillä ja sipsit jätetty kokonaan pois. Muutenkin kotona dippaillaan kurkkua, porkkanaa, selleriä jne. sipsien tilalla...

Vierailija
78/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän lasten luokissa ole tapana koko sakkia kutsua(luojan kiitos). Synttärikutsuja tulee koulusta joku viitisen kappaletta vuodessa, kahdet sukulaissynttärit..

Ehkä max kerran kuussa jotkut juhlat. Mikäli juhlat osuvat perjantaille tai lauantaille on viikon karkkipäivä (lapsen itse keksimä) kuitattu sillä. Ei siitä nyt niin mahdotonta määrää tule.

Vierailija
79/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juuri 7v. synttärit. Lapsille kelpasi limsa, karkki, keksit ja pop cornit. Täytekakut ja suolaset piirakat eivät kelvanneet. Ensi kerralla en tee kakkua tarjoan vaikka jäätelöä.

Vierailija
80/101 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 12:58"]

Ne on ne amat mammat jotka ei itsekään uskalla koskaan syödä mitään hyvää. Ankea elämä mammalla ja yhtä ankea lapsella :(

[/quote]

Juuri näin ja tällaisten mammojen lapset sitten vetävätkin överit ja mahansa kipeäksi, kun kerrankin saavat kylässä herkkuja. Meillä oli vähän aikaa sitten kaverisynttärit ja pari lapsista ahmi herkkuja ihan järjettömästi, kun muilla se pysyi kohtuudesta. Näiden parin lapsen kotona herkkuja ei todellakaan tunneta. Aika surullista..

[/quote]

Ja aikuisina näistä lapsista tulee niitä, jotka vetää keran viikossa kunnon kännit, kun ei olla lapsesta saakka opittu nauttimaan kohtuudella edes karkkia, vaan silloin kun sitä saa niin vedätään överit. Karkkipäivä on huono keksintö, ennemmin hieman herkkuja joka päivä kuin kerralla pohjaton määrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän