Ns. huijaamalla asuntolaina, onko mitään järkeä?
Hyvä kaverini, monen vuoden tuttu mutta nyt samassa elämäntilanteessa niin on nähty aika useasti ja hyvin käy jutut yksiin...
Kertoi tuossa sitten vähän aika sitten että ovat etsimässä asuntoa, ostotarkoituksessa. Tähän saakka asuneet vuokralla ja vuokrahintojen noustessa päätyivät ostamaan asunnon. Maksavat siis mielummin omaa kuin vuokraa, mikä on toki täysin ymmärrettävää.
Asuntolainan saivat tulojen perusteella. Mies on myyntitöissä, tulot vaihtelevat 1000-6000 euro/kk. Mitään käsirahaa ei ollut, ei takaajia, joten heidän oli pakko todistaa tulonsa ja veivät viime kesältä tuon isoimman palkkakuitin pankkiin. Ja heille myönnettiin laina. Nyt kuitenkin ovat jo heti ns. kusessa koska miehen myyntityö tyrehtynyt lähes kokonaan, johtuen varmaan vuodenajastakin.
Kaverini on siis opiskelija eli mies ainoa joka tienaa, ja pokkana mullekin suositteli tuota että jos jostain vain töitä saa niin kannattaa viedä se isoin palkkakuitti pankkiin niin johan laina irtoaa! Yhtälailla se laina pitää silti maksaa pois, oli tulot mitkä tahansa!
Olenko itse ihan hölmö vai lähtisikö joku muu tuommoisessa tilanteessa ottamaan lainaa?
Ja kyllä, kyllä olen osittain kateellinen koska tuskin koskaan pystytään ottamaan lainaa meidän 1500 euron bruttotuloilla :D Mutta lainahelvetistä taas en ole yhtään kateellinen.
Kommentit (25)
Mä olisin saanut työttömänä lainaa 80 000€....
En kiikuttanut mitään papereita niille. Asunto olisi mennyt vakuudeksi.
Ei ole järkeä ottaa tuloihin nähden liian isoa lainaa. Toisaalta joskus pienempien summien kanssa pankit empivät pienituloisten kohdalla, vaikka esim. asumiskulut plus lyhenykset jäisivät pienemmiksi kuin nykyinen vuokra. Siinä tilanteessa ymmärrän, että tekisi mieli vaikka huijata.
Kaveripiirissä oli buumi, että heti pitää saada se avaimet käteen omakotitalo ensiasunnoksi. Osalla meni hyvin ja menee edelleen. Joillekin tuli ero, sairastumisia, vahinkolapsi, työttömyys jne. Joutuivat myymään tappiolla velkaisen asunnon.
Mutta ap:n esimerkillä ei saa lainaa mistään laillisesta pankista.
Minun pitit toimittaa kolmen viimeisen kuukauden palkkakuitit.
Kannattaa ostaa niin halpa asunto ettei ole lirissä kun korko nousee. Toisaalta sijainti vaikuttaa vaikkapa työmatkoihin. Mielummin lyhentelee asuntolainaa asunnosta hyvällä sijainnilla kuin jyryyttää autolla jostain hevon persiistä.
Ei todellakaan kannata viritellä sitä asuntolainaa niin tappiin kuin pankista vain ikinä saa.