Miten kerrotaan toiselle rakentavasti
että toinen hoitaa (isän) hommansa persiilleen, jos nyt ylipäätään hoitaa ollenkaan ja mä olen totaalisen kyllästynyt kantamaan kaiken vastuun.
Osaan pyytää hoitamaan homman, mutta kieltäytyy järjestelmällisesti, koska ei muka osaa, mä osaan kuulemma paremmin ja herraties mitä. Paskanmarjat. Siitähän koitus ehkä jotain suoritettavaa hommaa, jos alkais tehdäkin jotain, eikä vartois, että kaik hoituu itsestään, kun ei pidä liikaa meteliä.
Kaihertaa niin moni pieni juttu, etten mä osaa enää ajatella järkevästi. Pysyn hiljaa, ottaa entistä enemmän kupoliin ja sitten ei voi sanoa senkään vertaa, kun sanoisin taatusti pahasti. Ja siitähän seuraa ainoastaan se, että tälle toiselle menee marttyyrivaihde päälle, eikä keskustella enää yhtikäs mistään.
Kommentit (17)
Etköhän nyt ylireagoi asiaan. Sanot vaan et mua ärsyttää ku et lapsen kanssa tee mitään ja et haluut muutoksen asiaan pikimmiten. Jos hän rakastaa sua ni varmasti osaa asialle jotain tehdä. Ja joskus pitää sanoa pahastikkin että toinen tajuaa missä mennään. Terv. Iskä 013
Ota joku kolmas osapuoli kertomaan sille se asia jos se ei mene jakeluun.
Eli hän ei osaa hoitaa niitä hommia mielestäsi vai osaa? Mitä vittua sönkkäät?
Ei kai hän tee mitään jos tietää että ei osaa ja haukut ja vittuilut saa sitten niskaansa. Oletkohan sinä ihan viisas?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 23:22"]
Eli hän ei osaa hoitaa niitä hommia mielestäsi vai osaa? Mitä vittua sönkkäät?
Ei kai hän tee mitään jos tietää että ei osaa ja haukut ja vittuilut saa sitten niskaansa. Oletkohan sinä ihan viisas?
[/quote]
No, esimerkki:
Mä herään joka jumalan aamu klo 6.30 vaikka menisin itse töihin vasta puolilta päivin ja nuorin nukkuis pidempään. Mies ei voi herättää koululaista kouluun (ihan pukee itse ja laittaa itse aamupalansa ja reppunsa ja lähtee ovesta pihalle), koska ei saa sitä kuulemma hereille. Itsehän siis nukkuu tunnin pidempään, hyppää housuihinsa ja lähtee töihin. Toki se on kiva nukkua... Miten muka vois ees sössiä jonkun herättämisen???
Sanoo siis ihan itse, ettei osaa. Mä en usko.
Osaisitko sinä ehkä sitten näyttää ja opettaa hänelle näitä helppoja juttuja? Osaatko osaatko osaatko????
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 02:52"]
Osaisitko sinä ehkä sitten näyttää ja opettaa hänelle näitä helppoja juttuja? Osaatko osaatko osaatko????
[/quote]
no eihän kukaan osaa opettaa sellaista, joka hakuaa teeskennellä, ettei osaa.
en usko, että jonkinlaista konfliltia voisi välttää. Sun on vaan puhuttava ja selitettävä, mutta ehkä näiden perinteisten neuvojen mukaan kannattaa lähteä siitä, että kerrot, miltä susta tuntuu, ei niinkään sii, että mies "hoitaa persiilleen" tai siis ei hoida. Susta tuntuu, että sulla on kohtuuttoman suuri osa lastenhoitotyöstä. Säkin haluaisit nukkua joskus pitkään ja ois kiva kun voisitte vuorotella aamupuuhissa. Susta olis kiva kun sitä ja tätä. Ja sit niitä tosiasioita, joo, alakoululainen ei nouse kertakäskemällä sängystä, sit pitää vaan käskeä uudelleen. Pointti on siinä, että älä anna miehen sanoa, ettei hän osaa, vaan sano, että sä et enää selviä, jollei mies ala opetella.
Ja sit kun se alkaa, neuvo jos kysytään, mutta älä päsmäröi muuten. Anna sen tehdä silllä lailla kuin se tekee. Ei se haittaa, jos esikoinen myöhästyy pari kertaa - oppiipahan itsekin huolehtimaan aamuistaan.
(btw, alakoululaista olisi todennäköisesti hyvä vastuuttaa omasta nousemisestaan, tuo että joku ei saa sitä hereille kuulostaa tutulta tarinalta eräästä lapsesta joka ei koskaan noussut ajoissa, koska luotti siihen, että vanhemmat kyllä pakottavat nousemaan viimehetkellä. Söi kaikkien hermoja ja aiheutti paljon riitoja ja ratkesi vasta siihen kun vanhemmat kieltäytyiväät kantamasta vastuuta lukioikäisen puolesta ja totesivat, että myöhästy sitten jos et itse nouse ajoissa)
Miksi miehet tuppaavat saamaan vapautuksen kaikesta vastuusta, jos on pienikin mahdollisuus, että vaimo VOISI arvostella jälkikäteen, miten homma on tehty? En tosin tiedä montako tapaa on tarkistaa, että lapsi herää riittävän aikaisin...
Ei tarvitse naisen edes koskaan sanoa mitään, jos sanoo, niin ei hyvä. Sit voi tehdä ihan itse kun ei kerran kelpaa. Vaikka sanomiset tulis siitä, ettei toinen tee ollenkaan?
Kerropa mitä mies osaa tehdä ja mitä tekee? Missä on joskus onnistunut? Oletko aina paikalla vai jätätkö miehen joskus selviytymään ihan itse? Olisiko ratkaisu siis siirtyä sivummalle tai kokonaan hetkellisesti muualle ja antaa tilanteiden hoitua kotona ilman perään katsomista?
Ja meillä koululaisilla soi kännykän herätyskellot, myös nuorimmalla. Itse laittavat illalla ne soimaan. Siitä on sitten selvät sävelet miten toimia ja kuinka paljon toimimiseen on aikaa. Yksikään kolmesta lapsesta ei ole myöhästynyt koulustaan kun tietävät, että en herättele, en komenna nopeampaan toimintaan, en käske syömään jne. Anna siis lapsillekin vastuuta siinä missä miehellekin.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 23:22"]Eli hän ei osaa hoitaa niitä hommia mielestäsi vai osaa? Mitä vittua sönkkäät?
[/quote]
Idiootti!
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 07:09"]
Kerropa mitä mies osaa tehdä ja mitä tekee? Missä on joskus onnistunut? Oletko aina paikalla vai jätätkö miehen joskus selviytymään ihan itse? Olisiko ratkaisu siis siirtyä sivummalle tai kokonaan hetkellisesti muualle ja antaa tilanteiden hoitua kotona ilman perään katsomista?
Ja meillä koululaisilla soi kännykän herätyskellot, myös nuorimmalla. Itse laittavat illalla ne soimaan. Siitä on sitten selvät sävelet miten toimia ja kuinka paljon toimimiseen on aikaa. Yksikään kolmesta lapsesta ei ole myöhästynyt koulustaan kun tietävät, että en herättele, en komenna nopeampaan toimintaan, en käske syömään jne. Anna siis lapsillekin vastuuta siinä missä miehellekin.
[/quote]
Noh, talvilomalla jätin nuo selviytymään keskenään ja olin töissä. Lapset eivät saaneet ruoka koko päivänä ja olivat sit syöneet mitä olivat löytäneet. Eivät olleet kuulemma pyytäneet... Nuorin tais elää suklaakekseillä.
Entä vastuu siitä, että (erityislapsikin) oppis pyöräilemään? Tai potkimaan palloa? Tai uimaan? Ei opi, jos ei kukaan opeta tai edes vie ulos.
Ei opi kiipeilemään, jos ei kukaan vie leikkipuistoon.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 07:09"]
[/quote]
En sit tiedä olenko vähän curling-vanhempi, mutta mun mielestäni eka-tokaluokkalaisen ei tarvitse vielä selviytyä ihan itse kouluun. Vaikka ei nyt äiti tai isi päälle pukiskaan, eikä pakkais koulureppuakaan, niin ainakin joku on lapsen kanssa hereillä ja lapsi voi tuntea, että hänestä pidetään huolta! Vaikka olis vähän isompikin lapsi. Joku lukioikäinen nyt on tyystin eri asia kuin ala-asteikäinen.
Lakkaa nalkuttamasta. Se hoitaa lapset, joka on niitä enemmän halunnut.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 08:32"]
Lakkaa nalkuttamasta. Se hoitaa lapset, joka on niitä enemmän halunnut.
[/quote]
Sama mies tykkäis, että vois tulla lisääkin lapsia! Ei muuten tule...
Lähde lomalle viikoksi ja jätä koko homma miehen vastuulle. Sitten työnjako uusiksi.
jos ei onnistu, niin kirjatkaa pelisäännöt. jakakaa kaikki heräämiset tasapuolisesti. Äläkä nalkuta hänen tavastaan hoitaa hommat.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 09:12"]
Lähde lomalle viikoksi ja jätä koko homma miehen vastuulle. Sitten työnjako uusiksi.
jos ei onnistu, niin kirjatkaa pelisäännöt. jakakaa kaikki heräämiset tasapuolisesti. Äläkä nalkuta hänen tavastaan hoitaa hommat.
[/quote]
Ei oo kukaan nalkuttanut. Ja tälle vuodelle nyt ehkä riitti se yks viikko lapset nälässä. Eikä tosiaan ole ainoa asia. Sen mä nyt ymmärrän, että koiran koulutus on mun vastuullani, kun on kerran mun koira, mutta lapsilla on ehkä isäkin. Silti se olen minä, joka joudun vastaamaan siitä, ettei lapsi ole oppinut sitä tai tätä. Mun syy, kun en oo opettanut. Iskä ei ala opettamaan, kun sen eteen joutuis tekemään jopa töitä, lapsi on vastahakoinen, eikä opi normaalisti. Liian hankalaa, siis voi heittää hanskat naulaan.