anoppi pyysi juhliin auttamaan
Eipä innosta mennä auttamaan juhlissa anoppia(miiehen siskon yojuhlat),vaikka pyysi puolitosissaan, naurahtaen.. Mutta hänet tuntien oli tosissaan.
Miehen sisko ei tee mitään kotitöitä , tuskin osallistuisi omien juhlien laittoonkaan. Eli tekisin siellä juhlia eikä kiitostakaan kuulu.
olenko siis kamala jos menemme sinne "vain" juhlimaan? (välimatkaa 500km)
Kommentit (39)
Entäs jos kysymys on toisinpäin, miniä pyytää anopilta apua juhliin? Silloin kyllä pitää auttaa ja tehdä, kieltäytyä ei voi mikäli haluaa tavata lapsenlastaan edes joskus.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 14:22"]
Entäs jos kysymys on toisinpäin, miniä pyytää anopilta apua juhliin? Silloin kyllä pitää auttaa ja tehdä, kieltäytyä ei voi mikäli haluaa tavata lapsenlastaan edes joskus.
[/quote]
Jos miniä pyytää anoppiaan passaamaan juhliinsa ja antaa samalla miehensä ja aikuisten lastensa jättää kokonaan osallistumatta juhlavalmisteluihin, niin ei sen kyllä minusta ihan niinkään kuuluisi mennä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 23:47"]
Ja juu, 18-vuotiaan voi toki olettaa osallistuvan juhlien järjestämiseen, mutta tuon ikäisten tekeminen nyt on vielä usein vähän sitä sun tätä.. [/quote]Niin, siis mitä? Yo-kirjoittava ikäluokka täyttää 19. Ja btw on siinä iässä että monet muuttaa omillensa, opiskelemaan jonnekin. Mites ne siellä omassa kotona pärjää, jos ei osaa siivota tai keittää perunoita. Ai niin, sinä napanuora-mamma käyt siivoamassa siellä?? Toisekseen monet ovat töissä tuossa iässä. Myös siivoojana tai kahvilatyöntekijänä. Työnantaja varmasti ymmärtävästi kattelee kun joku siivoaa vähän sinne päin tai puuhailee sitä sun tätä?? Kolmannekseen osalla näistä 19-vuotiasta on oma lapsi, jonka hoitaminenkin onnistuu ihan hyvin.
Miksi nää napanuora-mammat tekee näitä karhunpalveluksia lapsilleen, tekis mieli soittaa lastensuojeluun kun kasvatustaidot on noin olemattomat?
Ei sen ylioppilaan tarvitse niitä juhlia JÄRJESTÄÄ vaan ainoastaan hoitaa anopin nimeämät tehtävät.
Hei,
tämä riippuu sinun ja anopin suhteesta. Jos aikaisemminkin on ollut vastavuoroista auttamista niin tämähän on ihan ok. Jos taas asia tuntuu sinusta jotenkin kummallisesta ja väärältä , niin sekin on varmaan ok.
itse menisin mielelläni omaa anoppiani auttamaan vastaavassa tilanteessa. Vaikka itsellänikin on pienet lapset nimin tietäisin että tiedossa olisi kiva viikko hommia tehden, vuorotellen lapsia hoitaen ja aikaa yhdessa viettaen.
Kivat juhlat ja hyvät tarjottavat varmasti saataisiin aikaiseksi Yhdessä.
Olet. Kyllä kuuluu auttaa. Ei mustakaan kivaa ois, mutta kyllä kuuluu käytöstapoihin. Pakko ei oo, mutta kyllä sitten saattaa ihmiset ihmetellä. Ehkä se ei sua haittaa, mutta avulias, ystävällinen ihminen auttaisi anoppia kun kerta yrittää pyytää apua, vaikka juhlan kohde sitten oiskin epämieluisa.
Höpö löpö tälle ekalle vastaajalle. Ei todellakaan tartte lähteä apuun jos välimatkaakin on noin paljon. Anoppi laittakoon tyttärensä hommiin ja valjastakoon lähempää apujoukkoja.
Anoppini ei pyydä lapsiaan tekemään mitään :D ehdotti itseasiassa että minä tulisin aikaisemmin auttamaan jo viikolla, kun mies töissä.. Olen siis hoitovapaalla pian 1v.n kanssa...ap.
Onko anoppisi auttanut koskaan sinua? Itse uskon vastavuoroisuuteen. Noin pienen äitiä en kyllä kehtaisi edes vitsillä pyytää, sillä lapsenhoito vie vielä tuossa vaiheessa kaiken ajan. Muutenkin olen periaatteessa sitä mieltä, että lapset auttavat vanhempiaan, miniät ja vävyt omiaan.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 22:32"]
Anoppini ei pyydä lapsiaan tekemään mitään :D ehdotti itseasiassa että minä tulisin aikaisemmin auttamaan jo viikolla, kun mies töissä.. Olen siis hoitovapaalla pian 1v.n kanssa...ap.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 22:32"]
[/quote]
No nyt pyytää sitten -ei tämä sen vaikeampaa ole.
Paitsi jos nautit kynnysmattona olemisesta.
Eli sullahan on aikaa ja hän haluaa viettää aikaa sun kanssa samalla. Eihän se sua pyytäis, jos ei tykkäis. Sais nähdä lapsenlastakin pidempään.
Toki voit olla kusipää, kun kerran haluat.
Miehesi hoitaa oman sukunsa, sinä omasi. Selvät säännöt toimii parhaiten. Kukaan ei ole velvollinen piikomaan ja passaamaan toisen huushollissa, ellei sitä itse halua. Mikä valuvika siinä siskossa on, ettei se muka voi tehdä mitään? Taitaa olla laiskamato.
Kyllä menisin - miksi en jos kerran aikaa on? Teet sen mitä sitten sen yksivuotiaan hoidolta ja vahtimiselta ehdit. Ymmärtäisin menemättä jättämisen, jos ette muutenkaan olisi tuon välimatkan takia menossa. Ja anoppi varmaan "naurahti", koska hänenkin kenties oli vaikea sitä apua pyytää ja laittoi asian vähän ns. leikiksi.
Ja juu, 18-vuotiaan voi toki olettaa osallistuvan juhlien järjestämiseen, mutta tuon ikäisten tekeminen nyt on vielä usein vähän sitä sun tätä.. Anoppisi siis pitää sinua osaavana ihmisenä ja luottaa sinuun kun kerran apua pyytää?
Minäkin luotan vastavuoroisuuteen. Mitäs sitten, jos jossain kohtaa tarvitsette anopin apua vaikkapa lastenhoidossa? Turha sitten itkeä, kun ette miehen kanssa pääse "ikinä mihinkään" ja "kukaan ei tule auttamaan kun anoppikin asuu niin kaukana"...
Sano että miehen sisko varmaan auttelee siinä viikolla, mutta sinä voit sitten juhlissa auttaa niin miehen sisko saa päivänsankarina juhlia rauhassa päiväänsä! Ehkä voitte mennä edellisenä iltana miehesi kanssa?
+ tarjoudu leipomaan jotain pientä kotonasi valmiiksi siinä viikolla?
Mä en tajua noita mies hoitaa oman sukunsa ja mä omani. Samaa perhettähän sitä ollaan, ja lapsikin tehty, tarvii perhettä juuriaan.
Jos anoppis luottaa suhun ja sun tekemisiis paremmin kuin omien mukuloittensa. Eikai se mitään turhaketta sinne pyytäis?
18 v joutaa auttamaan, ns. Puuhastelemaan.. Harvalla on kuitenkaan vielä siinä iässä harjaantunutta silmää kekkerin pidolle.
Mä olisin otettu anopin pyynnöstä. Toisaalta meillä onöitsestään selvyys, että apua tarjotaan oli kilometrejä välissä kaksi tai tuhatkaksi.
Tosin jos meet sinne aiemmin niin ehkä miehen sisko voisi hoitaa vauvaasi sitten päivittäin sen aikaa kun laitat juhlia? Käyttää parin tunnin rataskävelyllä yms. Jos tämäntyyppistä saattaisit kaivata?
Kyllä mä menisin, vaikka laiskotteleva teinityttö vituttaiskin. Jos anoppi itse on mukava niin parempi hoitaa sitäkin suhdetta välillä. Ei sun tietenkään tarvii mennä ja oot oikeessa että on epäreilua ettei yo ite tee mitään, mutta ite menisin silti :) Voithan sanoa että autat mielellään leipomisissa, kaupassakäynnissä yms, mutta lapsessa on sen verran perään katsomista ja hoitamista ettet mihinkään täyspäiväsiin siivousurakkoihin pysty venymään (ja viattomasti tietysti huomautat, että nehän te saatte varmaan TYTÖN KANSSA keskenänne jo aika pitkälle hoideltua;).
Mutta jos sulla ei oikeasti oo mitään mielenkiintoa mennä ja vituttaa jo valmiiks, niin sano että sulla on muuta menoa sillä viikolla, että tuutte sitten juhlapäivänä ja että voitte vaikka sillon juhla-aamuna vielä autella kattausten jne kanssa.
En menisi, en todellakaan. En mene edes vieraaksi kaikkiin mahdollisiin suvun juhliin. Minulla on niin paljon omaa elämää elettävänä, että en kerkeä! Parhaiten minut saa houkuteltua mukaan sillä, että saan syödäkseni siinä samalla ja pääsen rentoutumaan kun muut passaavat. Se, että pitäisi lähteä (lähtemisessä ja sen valmistelussakin on oma hommansa jo) ja vielä perillä passata muita, on kyllä tosi tehokas tapa saada minut jättämään sukujuhlat väliin.
En silti paheksu jos joku tykkää passaamisesta ja juhlien valmistelusta, ja ihan siitä syystä haluaa osallistua. Enkä pahastu jos minua pyydetään osallistumaan - en vain käytännössä koskaan suostu. Vielä jos mieheni äiti pyytäisi, kehottaisin pyytämään miestäni avuksi. Hän on aivan yhtä hyvä passaamisessa kuin minäkin, ellei parempi. ;)