MIten alan enemmän eettiseksi lihansyöjäksi? En halua tukea tehotuotantoa, mutta olen sekasyöjä. Mitä voisin ostaa?
Ei nyt lähdetä sille "metsästä itse" -linjalle, vaan haluaisin valita kaupasta sellaiset tuotteet, että eläimet ovat eläneet mahdollisimman hyvän elämän. Munat ja täysliha on helppo ostaa luomuna, mutta mitens esim. leikkeleet, valmistuotteet yms? Onko eettisiä vaihtoehtoja olemassa?
Kommentit (30)
Jos teillä on joku kauppahalli missä asut, niin suuntaisin sinne :) Ainakin täällä Tampereella olen ollut tosi tyytyväinen. Lihakauppiaat ovat ystävällisiä ja tietävät tasan tarkkaan, mistä se liha heille tulee. Riistaa en ole itse ostanut, mutta paljon näkyy olevan.
Itse olen nyt vegaani, mutta lähinnä kokeilu elimisön puhdistamiseksi. Lihansyöntiä en siis vastusta - tehotuotantoa kyllä. Me on tilattu lähiruokaringistä ylämaankarjan lihaa suoraan tuottajalta ja joskus olen hakenut hevosen jauhelihaa kauppahallista (kotimaista, ei mitään epäilyttávää puolakamaa).
Ja haluaisin oikoa pieniä väärinkäsityksiä, joita tässä ketjussa näkyy nautojen kasvattamisesta. Ensinnäkin, se naudanliha ei ole mitään "antibioottilihaa". Meillä lehmiä lääkitään vain tarpeeseen ja varoajat ovat pitkiä ja niistä ollaan tarkkoja.
Toiseksi - vaikka nyt mainostetaan sitä "vapaan lehmän" maitoa tai lihaa, niin pihatossa elävä lehmä on toki vapaana, mutta lain mukaan näitä lehmiä ei tarvitse päästää ulos. Navettakoot kasvavat koko ajan ja lehmät pääsee yhä vähemmän ulos. Se riippuu ihan täysin maanviljelijästä. Itse olin kesän töissä navetassa, jossa lehmät vielä pääsivät laitumelle ja niille oli pieni jaloittelutarha, jonne ne pääsevät talvellakin. Navetta oli kyllä pieni n 35 lypsylehmän (+nuorkarjaa saman verran), joten mahdollisuus ulkoiluun on parempi.
Kotimainen naudanliha on kyllä varmaan paras vaihtoehto esim broileriin, kalkkunaan ja sianlihaan verrattuna. Nauta on kallis eläin, kun nuo muut ovat vain harmaata massaa. Kalkkunat on ihan vihoviimeisiä. Muuten sama kun broilerin elämä, mutta kalkkunan kasvattamiseen teuraskuntoon kestää paljon kauemmin kuin broilerin.
Lammas on aika eettistä, sitä on vähän vaikea tehotuottaa, kun vaatii kunnon laitumet :)
Myös hevonen on eettistä, tai ainakaan sitä ei tehotuoteta, hevosenliha on peräisin ihan käyttöhevosista esim. ravureista/kouluratsuista jne.
Vierailija kirjoitti:
Myös hevonen on eettistä, tai ainakaan sitä ei tehotuoteta, hevosenliha on peräisin ihan käyttöhevosista esim. ravureista/kouluratsuista jne.
Mun käsityksen mukaan ravurit ei oikein kelpaa, koska ovat melko lääkittyjä. Näin olen kuullut, voin toki olla väärässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun käsityksen mukaan ravurit ei oikein kelpaa, koska ovat melko lääkittyjä. Näin olen kuullut, voin toki olla väärässäkin.
Ravurilla on tarkat dopingaäädökset ja vielä tarkempi on ruokalihaksi tulevan hevosen lääkitys. Meillä ravuri meni lihaksi omaan käyttöön, kun sillä ei ollut mitään lääkityksiä, mutta puskaratsu ei valitettavasti päässyt kuin maan multiin aikanaansa, kun viimeisistä antibiooteista oli kulunut liian vähän aikaa.
Pyri ostamaan luomua, vältä kanaa, sikaa ja kalkkunaa.
Jos mahdollista, osta liha suoraan tuottajalta, jotkut antavat asiakkaiden nähdä millaisissa oloissa eläimet elävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravurilla on tarkat dopingaäädökset ja vielä tarkempi on ruokalihaksi tulevan hevosen lääkitys. Meillä ravuri meni lihaksi omaan käyttöön, kun sillä ei ollut mitään lääkityksiä, mutta puskaratsu ei valitettavasti päässyt kuin maan multiin aikanaansa, kun viimeisistä antibiooteista oli kulunut liian vähän aikaa.
Kiitos selvennyksestä! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa sellaista kuin eettinen lihansyönti.
Ihanteita on monenlaisia. Soija tai riisikään ei ole kaikkien ihanteiden mukaista. Suomessa kasvisten kasvatus talvella voi olla jollekin epäeettistä. Jos haluaa äärimmäisiä eettisiä ihanteita noudattaa voi joku pitää ihanteellisempana, että ei syö ollenkaan.
Lihansyönti on eettistä siinä missä moni muukin. Minusta ihanteellista on syödä paikallisesti tuotettua, kaupungeissa vaan ei oikein ole tilaa, joten kun ei itse pääse nurkan taakse keräämään marjoja liki kaikki se syötävä on kuskattava jostain. Lähitilan hyvin hoidettu liha ei vähennä maapallon ruokinta-alaa, kun sillä saman rehun alalla ei nykyisessä maailmassa viljeltäisi oikeastaan muuta kannattavasti, vaan ruokavilja viljellään kannattavammin vähän etelämpänä.
Jos ruoantuotantoa Suomessa ei tuomita joko kannattamattomaksi tai epäeettiseksi minusta se ruoka mitä näin pohjoisessa saa tuotettua ilman valtavia energiasyöppöjä kasvihuoneita on hyvinkin eettistä.
Joko elät täydessä denialismissa tai olet puhtaasti vain tietämätön, mutta suosittelen perehtymään tarkemmin etiikan peruskysymyksiin ja tutustumaan sen jälkeen tarkemmin lihatuotannon prosessiin, esimerkiksi katsomalla aiheeseen liittyviä dokumentteja tai ihan vain youtube-videoita teurastamoista. Lisäksi olisi hyvä tutkia tilastoja ja tutkimuksia siitä, miten eri ruoan valmistukset vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön. Lisäksi yksi erityisen huomionarvoinen asia on se , että monet teurastamoissa työskentelevät/ työskennelleet kärsivät ptsd-oireista.
Empatian harjoittaminen kaikkia eläviä olentoja kohtaan on myös hyvä harjoitus näin yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa sellaista kuin eettinen lihansyönti.
Ihanteita on monenlaisia. Soija tai riisikään ei ole kaikkien ihanteiden mukaista. Suomessa kasvisten kasvatus talvella voi olla jollekin epäeettistä. Jos haluaa äärimmäisiä eettisiä ihanteita noudattaa voi joku pitää ihanteellisempana, että ei syö ollenkaan.
Lihansyönti on eettistä siinä missä moni muukin. Minusta ihanteellista on syödä paikallisesti tuotettua, kaupungeissa vaan ei oikein ole tilaa, joten kun ei itse pääse nurkan taakse keräämään marjoja liki kaikki se syötävä on kuskattava jostain. Lähitilan hyvin hoidettu liha ei vähennä maapallon ruokinta-alaa, kun sillä saman rehun alalla ei nykyisessä maailmassa viljeltäisi oikeastaan muuta kannattavasti, vaan ruokavilja viljellään kannattavammin vähän etelämpänä.
Jos ruoantuotantoa Suomessa ei tuomita joko kannattamattomaksi tai epäeettiseksi minusta se ruoka mitä näin pohjoisessa saa tuotettua ilman valtavia energiasyöppöjä kasvihuoneita on hyvinkin eettistä.
Joko elät täydessä denialismissa tai olet puhtaasti vain tietämätön, mutta suosittelen perehtymään tarkemmin etiikan peruskysymyksiin ja tutustumaan sen jälkeen tarkemmin lihatuotannon prosessiin, esimerkiksi katsomalla aiheeseen liittyviä dokumentteja tai ihan vain youtube-videoita teurastamoista. Lisäksi olisi hyvä tutkia tilastoja ja tutkimuksia siitä, miten eri ruoan valmistukset vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön. Lisäksi yksi erityisen huomionarvoinen asia on se , että monet teurastamoissa työskentelevät/ työskennelleet kärsivät ptsd-oireista.
Empatian harjoittaminen kaikkia eläviä olentoja kohtaan on myös hyvä harjoitus näin yleisesti.
Millä tavalla ne videot kuvaa sitä mikä vaikutus lähiruoalla on ilmastoon?
Minusta ainoa oikea eettinen valinta on huomioida tämä meidän pallo ja sen ekosysteemit. Lähellä tuotetussa tietää, että sen tuotantoaloja varten ei hakata tai polteta sademetsiä ja tehoviljellä alueita kaikelta muulta luonnon kasvillisuudelta. Millä tavalla ne videot näyttävät kuinka metsät Suomessa kaatuu kasvisten tai karjan tieltä?
Eettistä on huomioida mitä meidän pallolla tapahtuu. Kuljetuksia varten tehdään satoja kilometrejä jalkapallokentän levyisiä teitä ja niitä kuljetaan tuprutellen. Yksi karjatilavideo on aika pieni peikko siihen nähden. Oletko edes katsonut koskaan livenä kuinka ne vauvaperunat raavitaan metallisilla ottimilla sieltä äitiperunan vierestä maan sisältä?