Onko mielestäsi paljon, jos 4hlö perheellä menee viikossa pelkästään leipätarvikkeisiin 120€?
Järkytyin, kun siskoni kertoi, että heillä menee n. 120€/viikko erilaisiin leikkeleisiin ja levitteisiin. On kuulemma ehdoton minimisumma 100€. Saattavat yhdellä istumalla syödä sellaisen neljä euroa maksavan leikkelerasian ja iltapalalla toisen. Minä ja lähes aikuinen poika syömme melkein viikon samasta leikkelerasiasta! Onko oikeasti suomalaisille tuollainen leivän mussutus kaikilla herkuilla ihan joka aterialla tapahtuva arkinen asia ja ollaanko me pihistelijöitä leivänsyönnin suhteen?
Kommentit (12)
No on todella paljon, jos yhdellä kertaa menee yksi leikkelerasia, vaikka olisi kyse 150 g pakkauksesta.
On tosi paljon. Meillä on varaa, eikä katsota, minkä hintaista juustoa tai leikkelettä laitetaan leivän päälle. Ostetaan siis typerästi valmiiksi leikattuja ja siivutettuja juustoja (laiskaa!) ja leikkeleinä ties mitä härkää ja poroa. Leipää syödään paljon, mutta ei mitenkään saada noin paljoa kulumaan leipään ja leipätarvikkeisiin.
Meillä ruokakulut on noin 1200 euroa kuussa - taloudessa kaksi vanhempaa ja kolme teini-ikäistä. Ei mitenkään voisi kulua yli kolmasosaa pelkästään leipätarvikkeisiin!
Ovatkohan laskeneet, kuinka paljon saavat ylimääräistä suolaa herkkuleivistään?
Verisuonet, suolisto ja lompakko kiittää... Ei ehkä terveellisin vaihtoehto syödä (tai antaa lasten syödä) noin paljon suolaisia leikkeleitä kerralla.
On paljon, kun minulla menee ruokaan noin 250-300 kuussa.
En osta leipää ollenkaan juuri siitä syystä, että leivänpäällisiin kuluu rahaa, vaikka leipä itsessään ei maksakaan kovin paljon. Aamuisin syön puuroa.
4 henkinen perhe ollaan. Äiti, isä, 5v tyttö ja 14v poika.
Leipätarvikkeet viikossa:
1 keiju margariinirasia(menee myös paistamiseen ja puuroon) on alle 2 euroa.
2-3 pussia leipää. Arviolta 6e yhteensä.
Leivän päälle ainoastaan margariinin lisäksi kasviksia. Avokadoa, tomaattia, kurkkua, paprikaa, salaatinlehtiä. Eipä ne viikon leipien päälle paljoa maksa, käytetään kasviksia kuitenkin muuhuunkin kuin leipien päälle 😋
Vegaaniperheessä jää leikkeleet ja juustot syömättä, emme osta edes niitä vegeversioita. On vähän turha laittaa leivälle edes sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
No on todella paljon, jos yhdellä kertaa menee yksi leikkelerasia, vaikka olisi kyse 150 g pakkauksesta.
Ei ole niin paljoa, jos korvaa ruoan tuolla. Itse syön usein leipiä lounaaksi. Miksi olisi ok syödä 150g kanapihvi, mutta ei samanverran kalkkunaviipaleita?
Kuulostaa siltä etteivät syö juuri muuta kuin leipää lisukkeilla.
On paljon. Syökö ne muuta kuin leipää? Onhan niitä perheitä myös.
Eikö siinä Aihisen ohjelmassa ollut ihan opettaja joka söi vain leipää iltaisin, lapset jotain valmishamppareita.
Jos koko perhe vetää leipää leikkeleineen kaiket päivät niin kai sitä hintaa tulee.
Eikö nuo leikkeleet ole kaikista pahin (terveydelle) koska niitä on enemmän "käsitelty", esim. kalkkunaleike vs. marinoimaton kanapihvi?
Kannattaisi korvata leipä "oikealla" ruualla, minulle ainakin tulee täydempi olo lämpimästä ruuasta mitä leivästä, vaikka "määrä" olisi sama.
No jos siskolla on siihen varaa niin mitä se sulle kuuluu?