Voisiko koulujen uskonnonopetuksesta jo luopua?
Eikös rippikoulu aja saman asian. Laitetaan uskonnon sijaan yksi tunti liikuntaa!
Kommentit (145)
Uskonnon opetus ehdottomasti paikallaan, mutta sen ei pitäisi olla tunnustuksellista. Enemmänkin samaan tyyliin kuin vaikka historian opetus. Kyllähän eri uskonnot ja niiden pääsisällöt kuuluu yleissivistykseen.
Vierailija kirjoitti:
ET pakolliseksi kaikille, uskonto pois.
Uskonto pakolliseksi kaikille, ET pois.
Huomaatko urpoutesi?
Itse olin koulussa uskontotunneilla. Ihan ok.
Erosin aikuisena kirkosta ja siksi lapseni käyvät ET- tunneilla. ET vaikuttaa todella mielenkiintoiselta, olisipa sitä ollut minullekin kun olin koululainen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä päin aloitettiin juuri íslamin opetus peruskoululaisille, saa nähdä tuleeko pakolliseksi kaikille...
https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/paikalliset/vaasan-suomenkielisessa…
Tuossa siis on nimenomaan kyse ihan samanlaisesta uskonnonopetuksesta kuin ev.lut. uskonnonopetus on. Ainakin 20 vuotta sitten, kun itse olin peruskoulussa, saivat ne muutamat muslimioppilaat sitä oman uskonnonopetustaan. Samalla tavalla ne pari venäläistä ortodoksia saivat ortodoksista uskonnonopetusta.
Tarvitatan kaikille yhteinen katsomusaine, uskontotieto. Siinä tulisi käsitellä uskontoa neutraalisti ja käydä läpi maailman pääuskonnot sekä erityisesti Suomessa laajasti vaikuttaneet uskonnot ja suunnat. Tämä on yleissivistystä.
Kyllä vain uskonnot pois koulu opetuksesta! Kaikki uskonnot ovat satua!
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä pitää luopua?
Itseä ainakin kiinnostaa eri uskonnot ja niiden historia.
Ihan yleissivistystä että opetataan uskontoa.
Elämänkatsomustiedossa opetetaan eri uskontojen syitä ja historiaa.
Olisi ensisijaisen tärkeää opettaa koulussa hedonistista satanismia.
Uskonto voisi olla osa historian opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä päin aloitettiin juuri íslamin opetus peruskoululaisille, saa nähdä tuleeko pakolliseksi kaikille...
Kuten uutisessa sanotaan, on pakko järjestää ihan minkä tahansa uskonnon opetusta jos oppilaita on vähintään kolme. Typerä systeemi, ei voi muuta sanoa. Parempi olisi että olisi yksi yhteinen katsomusaine, säästyisi rahaakin.
Kun olin yläasteella, luokkalainen kävi ortodoksiuskonnon opetuksessa kaupungin toisella puolella. Taksimatkat maksoivat kaupungille varmasti maltaita, ja lisäksi luokkakaveri joutui olemaan aina edeltävältä ja seuraavalta tunnilta ison osan pois. Kenen mielestä tämä on järkevää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista öyhötystä; vaikka juuri sinä koet ettei uskonto kosketa itseäsi niin maailmassa on miljardeja ihmisiä joiden maailmankuva perustuu johonkin uskonnolliseen uskomukseen.
Etkö näe että ihan yleissivistyksen takia on tarpeen ymmärtää mikä liikuttaa muita ihmisiä?
Etkö näe että näitä voidaan opettaa vaikka yhteisillä elämänkatsomustunneilla, ei tarvitse jakaa oppilaita eri uskontojen mukaan eri tunneille?
Tuollaiset "omat" uskontotunnit nimenomaan pitäisi kieltää. Kaikille samat tunnit, eihän siellä ole tarkoitus ketään käännyttää. Olisi yleistä tietoa eri uskonnoista ja näkemyksistä. Lisäksi filosofiaa ja pohdiskelua elämästä. Onko jehovan todistajillakin omat tuntinsa? Huono juttu, eihän mitään eri maantiedon ja biologian tuntejakaan ole oman maun mukaan.
Uskontohan on vapaaehtoinen!
Historian kanssa niin samaan syssyyn menee, että hyvä opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten uutisessa sanotaan, on pakko järjestää ihan minkä tahansa uskonnon opetusta jos oppilaita on vähintään kolme. Typerä systeemi, ei voi muuta sanoa. Parempi olisi että olisi yksi yhteinen katsomusaine, säästyisi rahaakin.
Kun olin yläasteella, luokkalainen kävi ortodoksiuskonnon opetuksessa kaupungin toisella puolella. Taksimatkat maksoivat kaupungille varmasti maltaita, ja lisäksi luokkakaveri joutui olemaan aina edeltävältä ja seuraavalta tunnilta ison osan pois. Kenen mielestä tämä on järkevää?
Nyt homma menee jo varmaan etäopetuksena. Oma mieheni oli ortodoksiessa uskonnonopetuksessa lukiossa ja hän joutui tenttimään kaikki kurssinsa, koska opetusta ei järjestetty.
Kyllä. Olisi tärkeämpiäkin asioita, joita sen tilalla voisi opettaa. Kauppatiede, tilastotiede, tai vaikka yleinen luonnontiede: Mitä tiede on, ja mikä erottaa tieteellisen tiedon maallikoiden mielipiteistä ja arvailuista.
Uskonto on jokaisen ihmisen yksityisasia. Sitä ei pidä koulussa yhteisillä varoilla opettaa. Hoitakoon jokainen uskonnollinen yhteisö itse opetuksensa.
Oppilaiden jaottelu vanhempiensa uskonnon mukaan aiheuttaa koulussa eriarvoisuutta ja muutakin riesaa.
Oma lapseni ei kuulu kirkkoon, mutta käy uskonnon tunneilla ja kyllähän hän on siellä usein tuntenut itsensä poikkeavaksi ja joutunut kertomaan, että ei minua ei ole kastettu, minulla ei ole kummeja jne. Eihän se ala-asteella ollut kiva olla erilainen ja kuulla kavereilta mm. jos et usko niin joudut helvettiin.
Mielestäni paras olisi elämänkatsomustieto kaikille tai sitten uskonto pitäisi liittää historiaan. Tottakai uskonnoista pitää kertoa, mutta ei tällä tavalla. Yksi aine, joka sopii kaikille tulee myös paljon halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nykyhallitus saa päättää niin íslamilla varmaan korvataan kristínuskon opetus...
Ja silloin ollaan kyllä tosi vaarallisella tiellä
Uskonto ei ole pakollista, joten turha vinkua.
Tärkeämpää olisi päästä pakkoruotsista eroon!
Eri uskontojen tuntemus kuuluu yleissivistykseen. Itse en ikinä ole ollut uskonnollinen, mutta koska vanhemmat kuuluivat kirkkoon niin jouduin käymään uskonnon tunneilla. Niissähän opetettiin siis vaan kristinuskosta koko ala- ja yläasteen ajan. Vasta lukiossa opetettiin myös muista uskonnoista kunnolla. Uskonto pitäisi muuttaa neutraaliksi aineeksi (elämänkatsomustieto) kaikille, mutta ehdottomasti pitäisi jatkaa uskonnonopetusta koulussa.