Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pisin aikasi työttömänä?

Vierailija
18.11.2020 |

Ihan mielenkiinnosta näin nyt työttömänä, että kuinka kauan olet pisimmillään ollut työttömänä yhtäjaksoisesti? Sanotaan vaikka, että kaikki palkkatyö oli se sitten osa- tai kokoaikaista, lasketaan työttömyyden päättymiseksi, tietysti voi vielä tarkentaa halutessaan. Työkkärin kursseja en laskisi työttömyyden päättymiseksi, enkä 9h/pvä töitä.

Itse olen ollut nyt 1,5kk työttömänä, mutta pisimmillään olen ollut noin vuoden yhteen putkeen. Pätkätöitä, osa-aikaista ja kokoaikaistä tässä välissä. Kouluttauduin vasta aikuisiällä ensimmäiseen ammattiini, silti olen aina jotain edes pientä määräaikaista osa-aikaista saanut.

Ihmettelen, miten voi olla erityisesti useita vuosia tai jopa kymmeniä työttömänä, ellei omasta tahdosta.

Pisin aikasi työttömänä?

Vaihtoehdot

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin AMK:sta vuosi sitten ja työtön ollut siitä asti. Kukaan ei oikein palkkaa kun ei ole autoa ja työkokemuksena vaan harjoittelu...

Vierailija
62/64 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 vuotta. Ei sen kummempaa syytä kuin aika vain kului jonkunlaisessa itsesäälissä velloessa.

Tähän aikakauteen ei kuulunut päihteiden käyttöä tai mitään muuta.

Toki en koko aikaa ollut toimettomana vaan harrastin ja koetin uusia juttuja, mutta ei vaan napannut tehdä töitä tai käydä koulua.

Elämähän siinä osittain valui hukkaan, mutta en minä vain parempaan pystynyt.

Mitään yhteiskunnan tukia en ole koskaan nostanut senttiäkään.

Maanrakoon nuijittu itsetunto, kelpaamattomuus, nuoruuden hukkaaminen, lista jatkuisi varmaan loputtomiin..

Mies 40.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/64 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena pitkään työtön. Siihen ei liittynyt elämänhallintaongelmia vaan syynä oli lähinnä huono itsetunto, vaikea ujous ja paniikkikohtaukset ja kelpaamattomuuden ja huonommuuden tunteet. Työhaastattelut loppuivat viidessä minuutissa, kun en saanut puhuttua oikein mitään. Lopulta en kehdannut hakea töitä ollenkaan. En ole koskaan elämässäni työllistynyt haastattelun jälkeen. Nykyisen työni sainkin työkokeilun jälkeen ja olen ollut siellä kohta vuosikymmenen ajan. Olin nuorena tunnollinen ja kiltti tyttö, pärjäsin hyvin koulussa ja osasin kirjoittaa hyviä hakemuksia, mutta töihin pääsy kaatui lamaannuttavaan ujouteen. Tuli sellainen tunne, että haastattelijakin kiusaantui tilanteessa ja mietti, miten tuo puhumaton ihminen saadaan täältä äkkiä pois hienotunteisesti. Itsetuntoni mureni loputa olemattomiin. Kokemusteni takia työttömyys on edelleen arka aihe ja harmittaa siihen liittyvä leimaaminen ja syyllistäminen. 

Vierailija
64/64 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni on ollut työtön vuodesta 1987. On jopa välttynyt pupukursseilta. En ymmärrä miten on mahdollista.

On varmaan eläkkeellä, mutta ei kehtaa sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme