Mihin käyttää marjoja, kun ne vain lojuu tuolla pakkasessa?
Kuukaudesta ja melkeinpä vuodesta toiseen, eikä vaan tule käytettyä... Mihin niitä voisi upottaa niin että tulisi oikeasti syötyä?
Kommentit (59)
Joka aamu pari desiä marjoja maustamattoman jugurtin kanssa, hyvää ja helppoa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos marjat jää pakastimeen, niin syy on usein laiskuus ja lopullinen niitti se, että suunnittelee tekevänsä näistä marjoista jotain.
Itse ratkaisin homman siten että, joka aamu syön pakastimesta marjoja ihan sellaisenaan. Jos on maustamatonta jogurttia (teen itse) niin laitan sitä, jos ei ole niin sitten kauhon marjat sellaisenaan suuhun.
Minulla (meillä) on nyt marjoja niin paljon että pitää syödä n. 300g päivässä ainakin jouluun asti ja katsoa sitten asiaa tarkemmin.
Mutta pääasia on ettei suunnittele tekevänsä marjoista mitään koska jos ei aiemminkaan ole mitään tehnyt niin aika epätodennäköistä että tulevaisuudessakaan tekisi. Muutenkin isojen marjamäärien kanssa ei pärjää jos ei nitä vaan syö menemään.
Herää kysymys, miksi ihmeessä niitä marjoja pitää alunperinkään sinne pakastimeen laittaa jos niitä ei ole aikomustakaan käyttää?? Älytöntä rahan (jos marjat on ostettu) tai vaivan (jos itse poimittu) tuhlausta. Vai onko kyseessä joku "kätevä emäntä" -syndrooma; lapsuudenkodista on opittu että "tolkun ihminen" pakastaa marjoja ja sitä on sitten pakko jatkaa hampaat irvessä vaikka ei voisi vähempää kiinnostaa.
Miksi et mene kuntosalin ovelle valittamaan turhasta vaivasta joka laitteiden parissa aiheutuu? Vai mistä minä tiedän vaikka olisitkin valittamassa. Varmaan oletkin, "turhan vaivan" polliisi:)
Eihän tässä analogiassa ole mitään järkeä! Kuntosalilla käymisestä on hyötyä. Marjojen keräämisestä ja säilömisestä ei ole mitään hyötyä jos niitä ei käytä. Vai tarkoitatko että pidät sitä keräämistä hyvänä kuntoiluna? No sitä se varmaan onkin, mutta onko ne marjat sitten pakko säilöä jos tietää jo monen vuoden kokemuksella että niitä ei tule käytettyä? Varmasti löytyisi kiitollisia ottajia.
Vierailija kirjoitti:
Hei nyt ensinnäkin vauhkoajat ja riitelijät:
RAUHOITTUKAA!
Ei ole niin vakava asia eikä kenenkään ole pakko poimia marjoja jos se aiheuttaa ahdistusta 😂Sitten asiaan: marjoja minulta löytyy siis kaikenmoisia, vähän mansikkaa, aika paljon mustikkaa, karviaisia, puolukkaa, mustaherukkaa... Marjat olisivat hyviä joo, ja mielelläni niitä säilön, mutta se käyttö vain sitten jää.
Jos otan rasian sulamaan jääkaapin puolelle, niin sinne se jää.
Yritän siis tässä kehittää sotasuunnitelmaa, että miten niitä marjoja tulisi ihan oikeasti käytettyäkin ihan huomaamatta.Ap
Onko tämä ensimmäinen vuosi että marjat eivät sinulle maistu; aiemmin olet niitä syönyt oikein mielelläsi? Jos näin on, niin silloin ymmärrän ongelman.
Mutta jos et ole koskaan tykännyt marjoista, niin en edelleenkään ymmärrä miksi vuodesta toiseen toistat samaan järjetöntä toimintamallia? Miksi tarvitset mitään "sotasuunnitelmaa"? Jätä marjat pakastamatta. Ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä pitää poimia? Aiheuttavat vain ahdistusta siellä pakkasessa. "Pakko" käyttää.
Näytät olevan vain kateellinen.
Osta pakastin ja mene marjaan ja lopeta kiukkuaminen. Ota itseäsi niskasta kiinni.
No voi hyvänen aika! Tähänkin vain tungettiin se kateuskortti. Miten se aina onnistuukin!
Tällä kertaa kortti kuitenkin napsahti kohdilleen. "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"😂
Olen tuo edellinen kommentoija. En nyt ymmärrä miten kalikka olisi minuun kalahtanut. En ole kirjoittanut yhtään kommenttia aikaisemmin. Ihmettelin vain tuota 'kateutta' tässä yhteydessä. En ymmärtänyt sitä. Olen tosin 75-vuotias, mutta yleensä minua pidetään hyvinkin ymmärtäväksensä ihmisenä.Mutta voihan tämä olla jotain, jota en ole itsessäni vielä huomannut. Anteeksi.
Puolukat berCeeseen, vadelmat witttuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä pitää poimia? Aiheuttavat vain ahdistusta siellä pakkasessa. "Pakko" käyttää.
Osta pakastin ja mene marjaan ja lopeta kiukkuaminen. Ota itseäsi niskasta kiinni.
No voi hyvänen aika! Tähänkin vain tungettiin se kateuskortti. Miten se aina onnistuukin!
Tällä kertaa kortti kuitenkin napsahti kohdilleen. "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"😂
Olen tuo edellinen kommentoija. En nyt ymmärrä miten kalikka olisi minuun kalahtanut. En ole kirjoittanut yhtään kommenttia aikaisemmin. Ihmettelin vain tuota 'kateutta' tässä yhteydessä. En ymmärtänyt sitä. Olen tosin 75-vuotias, mutta yleensä minua pidetään hyvinkin ymmärtäväksensä ihmisenä.Mutta voihan tämä olla jotain, jota en ole itsessäni vielä huomannut. Anteeksi.
Siis ymmärtäväisenä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt heittäydyt marttyyriksi:)
Et kovin ymmärtäväinen ollut, kun et tuota keteus elementtiä huomannut. Taidat olla uusi täällä, ja keskustelun nyanssit vielä hakusassa?
Tee ruokaremontti. Jätä kaikki sokeriset herkut vain harvoihin, satunnaisiin herkutteluhetkiin. Kun turhat sokerit on poistettu ruokavaliosta, niin marjoja alkaa kaivata täydentämään ruokavaliota.
Ei jumalauta tämä palsta on mennyt sekaisin, kiitos hei nyt riitti.
Katsokaa todella syvälle sinne peiliin ja miettikää olisiko jotain parempaa tekemistä kuin teiniangstaaminen vauvapalstalla joka hel*etin aloitukseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta tämä palsta on mennyt sekaisin, kiitos hei nyt riitti.
Katsokaa todella syvälle sinne peiliin ja miettikää olisiko jotain parempaa tekemistä kuin teiniangstaaminen vauvapalstalla joka hel*etin aloitukseen.Ap
:-DDDDDDDDD No et sinäkään miltään aikuisuuden perikuvalta vaikuta. Pakastat marjoja joka vuosi hullun lailla, vaikka et edes pidä niistä. Otat niitä velvollisuudentunnosta sulamaan jääkaappin mutta et syö, ja lopulta ne menevät biojätteeseen (no sinun kohdallasi ilmeisimmin ihan vaan roskikseen). Sitten yrität epätoivoisesti keksiä keinoja joita niitä marjoja saisit syötyä, vaikka (edelleenkään) et voi niitä sietää. Kaiken huipuksi olet sitä mieltä että toimintasi mielekkyyttä ihmettelevät ovat sinulle pelkästään kateellisia (marjoista joita et halua, ja joita jokaisella varmasti on itselläänkin). Aivan mahtavaa settiä kyllä.
Me syödään ihan sellaisenaan tai tehdään niistä jo tässä ketjussa mainittuja juttuja. Keväällä, kun alkaa olla raparperiä, laitan loput marjat (paitsi puolukat, karpalot) raparperin kanssa mehuksi. Mansikka-vadelma-raparperimehu.. taivaallista😋
Ymmärrän ap:ta. Tiedän että ne marjat olisivat hyväksi, ja kerään, mutta ne eivät vain maistu. Etsisin ideoita - ja tullaan haukkumaan.
Itselläni nyt niitä puolukoita. Mietin miten niitä leipään lisättäisiin, jos opettelisi tekemään ruisleipää. Kuulostaa ainakin hyvältä, sellaisia leipiä kai on kaupassakin?
Se on sitten taas oma ongelmansa jaksanko ruveta jotain ruisjuurta kasvattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:ta. Tiedän että ne marjat olisivat hyväksi, ja kerään, mutta ne eivät vain maistu. Etsisin ideoita - ja tullaan haukkumaan.
Itselläni nyt niitä puolukoita. Mietin miten niitä leipään lisättäisiin, jos opettelisi tekemään ruisleipää. Kuulostaa ainakin hyvältä, sellaisia leipiä kai on kaupassakin?
Se on sitten taas oma ongelmansa jaksanko ruveta jotain ruisjuurta kasvattamaan.
Ja hyvähän se teidän on. Tykkäätte syödä puuroja ja rahkoja, smoothieita tms. mutta toiset eivät tykkää. Tykkäättekö te sillistä, homejuustosta tai maksanakkarasta? Minä syön kerran päivässä, ruokaa. Ja se on suolaista eikä kiisseliä.
Siinä on tosiaan vaikea miettiä kun se puuro, piirakat ja jälkiruoat eivät vaan maistu, vaikka ne olisi jaksanut tehdäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi. Mikään ei voisi kiinnostaa niin vähän kuin marjat. Paitsi metsämansikat suoraan luonnosta.
Mä syön marjoja vaniljakastikkeen kanssa. Kulhoon marjoja ja loraus kaupan valmista vaniljakastiketta päälle.
Valmista viiniä ja diilaa kaveripiirissä. Kaikki voittaa.
Näin meillä:
- piiraisiin (crostata hillopiiras, mustikka/vadelma/mansikkapiiras)
- smoothieihin päivittäin
- marjarahkaan jälkkäriksi
- kakkuihin
- jäädykkeisiin
- hilloon (sitä sitten lettujen ja croissantin kanssa, piiraisiin, ruokiin, kakkuihin)
- marjakastiketta jäätelön kanssa
- puuron ja maustamattoman jugurtin kanssa
Mulla on 60 litraa pakkasessa ja aina loppuu toukokuussa. Hillot finaalissa jo helmikuussa
Taas söin aamulla lautasellisen marjoja. Kuten jokaisena aamuna. Helppo syödä kun on kesällä ollut ahkera ja marjaa pakastimet täynnä.
Turkkilaisen/kreikkalaisen jugurtin maustamiseen menee lähes päivittäin. Jugurtti + marjat + granola + hunaja = bon appetit.