Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin käyttää marjoja, kun ne vain lojuu tuolla pakkasessa?

Vierailija
18.11.2020 |

Kuukaudesta ja melkeinpä vuodesta toiseen, eikä vaan tule käytettyä... Mihin niitä voisi upottaa niin että tulisi oikeasti syötyä?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäätkö oikeasti marjoista ja jos, niin mistä marjoista? Joskus käy niinkin, että pakastaa kun kuuluu pakastaa. Sitten ne lojuvat vuosikausia pakkasessa. Ja ihan kaikki marjat eivät ole enää hyviä pakastaessa, vaan vetisiä ja mauttomia. Tee inventaario ja ole rehellinen itsellesi.

Otan esimerkin vadelmista. Teen suosiolla niistä hilloa, enkä väkisin nieleskele pakkasen hapattamia ja vetisiä löntsiä. Hillo uppoaa aivan kaikille  ja muutamat pannarit talven aikana vadelmahillolla tekee kauppansa. Se on kaapissa valmiina ilman, että täytyy väkertää marja kerrallaan jotakin syötävää.Kotitekoinen hillo on niin marjaisaa ja täyteläistä.

Tykkään paljon marjoista, laitan niitä joka paikkaan, mutta ihan kaikkien marjojen kanssa ei tarvitse kikkailla terveellisimmän mukaisesti. Jos ne kerran on pakkaseen tungettu niiden hyödyntäminen saa välillä olla vastoin kaikkia terveysoppejakin.

Vierailija
22/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta viinintekovehkeet, kokkaa ja vedä lärvit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään aamupalaksi mustikka puolukka rahkaa. Makeutus stevialla. Jäiset marjat tehosekottimeen, ja sekoitus rasvattomaan maitorahkaan. Ja puolukkamehua (puristettua) juodaan päivittäin. Ei makeuteta millään. Sopivan paljon laimentaa vedellä, niin ei ole niin hapanta. Vaatii pikkasen totuttelua, mutta kun tottuu, niin muut mehut maistuu ällöttävän makeilta. Ja on taatusti terveellistä.

M41

Vierailija
24/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos marjat jää pakastimeen, niin syy on usein laiskuus ja lopullinen niitti se, että suunnittelee tekevänsä näistä marjoista jotain.

Itse ratkaisin homman siten että, joka aamu syön pakastimesta marjoja ihan sellaisenaan. Jos on maustamatonta jogurttia (teen itse) niin laitan sitä, jos ei ole niin sitten kauhon marjat sellaisenaan suuhun.

Minulla (meillä) on nyt marjoja niin paljon että pitää syödä n. 300g päivässä ainakin jouluun asti  ja katsoa sitten asiaa tarkemmin. 

Mutta pääasia on ettei suunnittele tekevänsä marjoista mitään koska jos ei aiemminkaan ole mitään tehnyt niin aika epätodennäköistä että tulevaisuudessakaan tekisi. Muutenkin isojen marjamäärien kanssa ei pärjää jos ei nitä vaan syö menemään.

Herää kysymys, miksi ihmeessä niitä marjoja pitää alunperinkään sinne pakastimeen laittaa jos niitä ei ole aikomustakaan käyttää?? Älytöntä rahan (jos marjat on ostettu) tai vaivan (jos itse poimittu) tuhlausta. Vai onko kyseessä joku "kätevä emäntä" -syndrooma; lapsuudenkodista on opittu että "tolkun ihminen" pakastaa marjoja ja sitä on sitten pakko jatkaa hampaat irvessä vaikka ei voisi vähempää kiinnostaa.

Ihan kuin olisit kiihtyneessä tilassa? Älä nyt minuun ala kiukkuasti purkaa, aika kohtuutonta. Voisiko ajatella niin että kun näet jotain minkä koet "älyttömäksi" niin ainut älytön oletkin sinä itse. Et tajua että on paljon muuttujia ja et tämän takia ole pätevä suinpäin jakmaan mitään "lyttömyys"kortteja. Hyvä ettei tukka pölähtänyt täällä ovenkarmit mukana tuovasta "sisääntulosta".

Olen nyt tässä kahden vaheilla että alanko avaamaa asiaa mitenkään enempää, kun huomaan että olet "änkyräainesta" joka luultavasti tarttuisi pienimpäänkin yksityiskohtaan ja alkaisi pöyhiä asiaa ja taas omalta kantiltaan.

Esim. Japanilaiset syö paljon kalaa. Kerran eräs japanilainen totesi kun oli syönyt vähänlaisesti meren antimia että pitää alkaa taas syömään enemmän. Mutta ei tämän enempää, "ei helmiä sioille" tai paremminkin "sialle" tällä kertaa.

Vierailija
25/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä pitää poimia? Aiheuttavat vain ahdistusta siellä pakkasessa. "Pakko" käyttää.

Näytät olevan vain kateellinen.

Osta pakastin ja mene marjaan ja lopeta kiukkuaminen. Ota itseäsi niskasta kiinni.

Vierailija
26/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos marjat jää pakastimeen, niin syy on usein laiskuus ja lopullinen niitti se, että suunnittelee tekevänsä näistä marjoista jotain.

Itse ratkaisin homman siten että, joka aamu syön pakastimesta marjoja ihan sellaisenaan. Jos on maustamatonta jogurttia (teen itse) niin laitan sitä, jos ei ole niin sitten kauhon marjat sellaisenaan suuhun.

Minulla (meillä) on nyt marjoja niin paljon että pitää syödä n. 300g päivässä ainakin jouluun asti  ja katsoa sitten asiaa tarkemmin. 

Mutta pääasia on ettei suunnittele tekevänsä marjoista mitään koska jos ei aiemminkaan ole mitään tehnyt niin aika epätodennäköistä että tulevaisuudessakaan tekisi. Muutenkin isojen marjamäärien kanssa ei pärjää jos ei nitä vaan syö menemään.

Herää kysymys, miksi ihmeessä niitä marjoja pitää alunperinkään sinne pakastimeen laittaa jos niitä ei ole aikomustakaan käyttää?? Älytöntä rahan (jos marjat on ostettu) tai vaivan (jos itse poimittu) tuhlausta. Vai onko kyseessä joku "kätevä emäntä" -syndrooma; lapsuudenkodista on opittu että "tolkun ihminen" pakastaa marjoja ja sitä on sitten pakko jatkaa hampaat irvessä vaikka ei voisi vähempää kiinnostaa.

No minulla ainakin on herukkapensaita pihassa, ja vuosia saivat ollakin rauhassa, mutta päätin sitten poimia kuitenkin. Onneksi tytär ne käytti sitten, kun sain toimitettua. Nyt odottaa erään henkilön lahjoittamat puolukat, että jos tekisin jotain tai saisin tyttärelle vietyä. En kehdannut kieltäytyä, ja ehkä marjat oli tyttärelle tarkoitettukin, kun tuo lahjoittaja tiesi että sinne toimitan.

Vierailija
27/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä pitää poimia? Aiheuttavat vain ahdistusta siellä pakkasessa. "Pakko" käyttää.

Osta pakastin ja mene marjaan ja lopeta kiukkuaminen. Ota itseäsi niskasta kiinni.

Mitä ihmettä? Palstalla on valitettu, että lapsuudessa on pakolla poimittu marjoja ja sitten pidetty niitä pakastimessa, ja hometta kuorittu mehun päältä ja sitten juotu, ja marjat ovat aiheuttaneet vain ahdistusta. Kuka sellaista haluaisi?

sama

Vierailija
28/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuron päälle, maustamattoman jogurtin sekaan, rahkaksi kermavaahdon kera. Puolukoista vispipuuroa, mutta onnistuu muistakin marjoista. Mehua voi keittää, jos osaa. Kiisselin saa helposti aikaan ja samalla terveellistä jälkiruokaa, kun ei hölvää sokerilla liikaa. Piirakan päälle täytteeksi.

Punaherukoista tulee hyvä vispipuuro, Tiedän että se on hyvää, mutta itse en vain syö puuroja enkä piirakoita, kiisseleitä, jälkiruokia, en jogurttia enkä rahkaa. Enkä raakoja marjoja tai hedelmiä. Ja hirvittävän harvoin mehujakaan.

Nämä ovat niin makukysymyksiä, hirveä ajatuskin että vaikkapa nyt aamulla söisin jotain marjoja, tai yleensä mitään väkisin, kun ei maistu niin ei maistu.

Vierailija
29/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvänen aika! Tähänkin vain tungettiin se kateuskortti. Miten se aina onnistuukin!

Vierailija
30/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Palstalla on valitettu, että lapsuudessa on pakolla poimittu marjoja ja sitten pidetty niitä pakastimessa, ja hometta kuorittu mehun päältä ja sitten juotu, ja marjat ovat aiheuttaneet vain ahdistusta. Kuka sellaista haluaisi?

sama

Miksi ihmeessä kommentoit ketjuun, mikä ei ilmiselvästi ole sinua varten?

Taisit nukkua huonosti?

Vierailija
31/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ihan sellaisenaan, vähän vielä jäisinä rouskutellen. Eilisiltaisen herkutteluhetken marjoina meni pari desilitraa karpaloita.

Vierailija
32/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nyt ensinnäkin vauhkoajat ja riitelijät:

RAUHOITTUKAA!

Ei ole niin vakava asia eikä kenenkään ole pakko poimia marjoja jos se aiheuttaa ahdistusta 😂

Sitten asiaan: marjoja minulta löytyy siis kaikenmoisia, vähän mansikkaa, aika paljon mustikkaa, karviaisia, puolukkaa, mustaherukkaa... Marjat olisivat hyviä joo, ja mielelläni niitä säilön, mutta se käyttö vain sitten jää.

Jos otan rasian sulamaan jääkaapin puolelle, niin sinne se jää.

Yritän siis tässä kehittää sotasuunnitelmaa, että miten niitä marjoja tulisi ihan oikeasti käytettyäkin ihan huomaamatta.

Ap

Vierailija
33/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et mene kuntosalin ovelle valittamaan turhasta vaivasta joka laitteiden parissa aiheutuu? Vai mistä minä tiedän vaikka olisitkin valittamassa. Varmaan oletkin, "turhan vaivan" polliisi:)

Vierailija
34/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvänen aika! Tähänkin vain tungettiin se kateuskortti. Miten se aina onnistuukin!

Tällä kertaa kortti kuitenkin napsahti kohdilleen. "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"😂

Vierailija
35/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuron päälle, maustamattoman jogurtin sekaan, rahkaksi kermavaahdon kera. Puolukoista vispipuuroa, mutta onnistuu muistakin marjoista. Mehua voi keittää, jos osaa. Kiisselin saa helposti aikaan ja samalla terveellistä jälkiruokaa, kun ei hölvää sokerilla liikaa. Piirakan päälle täytteeksi.

Punaherukoista tulee hyvä vispipuuro, Tiedän että se on hyvää, mutta itse en vain syö puuroja enkä piirakoita, kiisseleitä, jälkiruokia, en jogurttia enkä rahkaa. Enkä raakoja marjoja tai hedelmiä. Ja hirvittävän harvoin mehujakaan.

Nämä ovat niin makukysymyksiä, hirveä ajatuskin että vaikkapa nyt aamulla söisin jotain marjoja, tai yleensä mitään väkisin, kun ei maistu niin ei maistu.

Miksi sitten kyselet kun et kerran mitään marjoista tehtyä syö, vie roskiin ja osta pizzaa ja kaljaa.

Vierailija
36/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

RAUHOITTUKAA!

Ei ole niin vakava asia eikä kenenkään ole pakko poimia marjoja jos se aiheuttaa ahdistusta 😂

Sitten asiaan: marjoja minulta löytyy siis kaikenmoisia, vähän mansikkaa, aika paljon mustikkaa, karviaisia, puolukkaa, mustaherukkaa... Marjat olisivat hyviä joo, ja mielelläni niitä säilön, mutta se käyttö vain sitten jää.

Yritän siis tässä kehittää sotasuunnitelmaa, että miten niitä marjoja tulisi ihan oikeasti käytettyäkin ihan huomaamatta.

Ap

Odotatko, että joku tulisi lusikoimaan suuhusi niitä marjojasi? Näyttää olevan ainut keino millä saat ne marjasi käytettyä.

Pieni vinkki. Älä enää pakasta marjoja. Ainut toimiva sinun kohdallasi.

Vierailija
37/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä marjoja? Minäkään en kaipaa mitään mihin marjoja kuluisi, mutta tytär huolehtii niiden syömisestä ja tekee piirakoita välillä muillekin perheenjäsenille. Itse en syö makeaa juuri koskaan.

Se viini on ainoa mitä voisin käyttää.

Matjarahkat ja kuohkea vispipuuro syntyy mistä marjoista tahansa.

Mieheni kanssa tuhotaan kaksi isoa arkkupakastimellista vuodessa.😋

Vierailija
38/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten kyselet kun et kerran mitään marjoista tehtyä syö, vie roskiin ja osta pizzaa ja kaljaa.

En ole ap, en kysele, vastasin vain, en vie roskiin vaan tyttärelle. Ja jos keksisin jotain itselle maistuvaa niin toki käyttäisin itsekin.

Vierailija
39/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen jäkiruoka on vanilijajäätelöä, marjoja ja kinuskikastiketta. Muuten en juuri käytä marjoja ja siksi en säilökään niitä, kuin n. litran.

Vierailija
40/59 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

RAUHOITTUKAA!

Ap

Aamupuuron päälle laitan suoraan pakkasesta. Karviaiset napostelen sellaisenaan, ihan mahtavia karkin korvikkeita. Kaadan pussista pieneen kahvikuppiin ja siitä napsin. En tykkää sulaneista marjoista, joten en ota niitä jääkaappiin etukäteen sulamaan.

Joskus tulee tehtyä myös marjarahkaa tai kiisseliä. Lapsuuden herkkujälkiruoka oli sulatettuja marjoja kulhossa, ja päälle laitettiin hyytelösokerista ja mehusta kiille.