Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita

Vierailija
18.11.2020 |

Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.

Kommentit (1734)

Vierailija
161/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi pieneen mieleenikään lahjoittaa tuonne mitään. Suomen sosiaaliturva on niin korkea, että jokaisella on kyllä mahdollisuus lapsilleen joululahjat hankkia.

Tupakkaa taitaa polttaa enemmistö noista, aski päivässä tonneja vuodessa.

Vierailija
162/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?

Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.

Lapsilisää tai asumistukea ei saa, jos on tt-tuella???

Nähkääs kun ne lasketaan tuloksi siinä laskelmassa. Vanhoina aikoina perhe sai lapsilisät omaan käyttöön eli niiden kulutus ei tullut laskelmaan. Jos perheellä on vaikka velkoja, joita ei huomioida tai just vuokra on isompi kuin kela hyväksyy, kaikki pitää maksaa itse, jolloin todellinen tilanne voi olla aivan eri kuin mitä laskelma näyttää. Moni perhe oli itku silmässä silloin, kun lapsilisät alettiin ottaa tuloksi.

T. Entinen sossu

Tuo lapsilisäjuttu on kyllä totta MUTTA ainakin Vantaalla ja Helsingissä se "ylimääräinen" vuokra maksetaan kokonaan harkinnanvaraisena eli perusosasta sitä ei todellakaan tarvitse maksaa vaikka olisi miten paljon yli kelan hyväksymän rajan. Tietysti asiakasta kehoitetaan etsimään halvempaa mutta harva sellaista löytää. Lisäksi lääkkeet ja hammaslääkärit korvataan. En kyllä pidä tuilla elävää yksinhuoltajaa mitenkään köyhänä olettaen siis että hän saa täydet tuet.

T. Nykyinen sossu

Ei mulle ainakaan olla maksettu vuokran ylijäämää harkinnan varaisena, sen maksan ihan itse. Niinkuin kuuluukin. Asutaan pienemmässä kun mikä tarve on mutta mielummin niin kuin Matti kukkarossa. Mutta kiva tietää että toiselle kustannetaan vuokran ylijäämä ja toiselle ei. Wtf.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi pieneen mieleenikään lahjoittaa tuonne mitään. Suomen sosiaaliturva on niin korkea, että jokaisella on kyllä mahdollisuus lapsilleen joululahjat hankkia.

Ai 500e on korkea sosiaalituki?

Tuon päälle maksetaan joukko muita tukia mutta ei kai ne baarireissuihin riitä.

Vierailija
164/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetelle nuoresta pitäen säästämisen tekniikka. Tässä auttaa excel taulukointi ja tarkka kuukausittaisten menojen ja tulojen kirjaaminen omiin sarakkeisiin tyyliin: vuokra, ruokakauppa, kuntosali, sähkölasku, vakuutukset jne..

Lisäksi kannattaa avata useampia tilejä, koske tilit eivät mitään maksa.  Näin erottamalla käyttövarat eri tileille pysyy ns. langat kädessä eikä pääse menot yllättämään. Tällä tekniikalla

voi pienituloisenakin onnistua säästämään, sillä pienistä puroista ne säästöt syntyvät.  Itselläni on 6. eri tiliä. 1. Käyttötili elämisen kuluihin.  2. käyttätili laskujen maksuun. 3. Palkkatili  4. Matkasäästötili.  5. Puskuritili. 6. asuntolainan lyhennystili.

Vierailija
165/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?

Eivät saa ja tavararoiden lahjoittaminen on sikäli hyvä, että rahat voivat mennä vaikka vanhemman peli- tai päihdeongelmaan. Tosin härskeimmät myyvät nuo lahjoitetut tavarat. 

Mikä keräys tässä on kyseessä? Voisin osallistua.

Jouluapua.fi

Eli peliriippuvaisia,ammattikerjääjiä, juoppoja ketjupolttajia, tuhlareita ja mustalaisia.

Tuo viimeisin ryhmä on varsin hyvin edustettuna myös muissa avustusryhmissä.

Vierailija
166/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jos perheella on joku hometalo-oikeudenkäynti, äkillinen sairastuminen, tapaturma, konkurssi yms taustalla. Auttaisin mielelläni. Mutta en tule koskaan ymmärtämään näitä ikuisia työttömiä suurperheitä. Tuet ovat hyvät. Se kuuluisa elämänhallinta ei kehity koskaan jos itse ei tarvitse yhtään ponnistella minkään eteen.

Olen kahden lapsen yh. Osa-aikatyö tosin on. Täälläpäin vähintään osa-aikatöitä löytyy kyllä kaikille halukkaille. ( Varsinais-Suomi) Ostan lahjoja ja vaatteita pitkin vuotta jemmaan. Kaikenmaailman tarjouskampanjoita on koko ajan jossain ja ennakoidakin voi. Ihan pelkkä lapsilisä meillä on jo 326e. Tästäkö ei yhtään voi säästää joulua varten?

Joulukoristeet nämä sossunerot heittää roskiin ja pyytää joka jouluksi uusia.

Vierailija
167/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jos perheella on joku hometalo-oikeudenkäynti, äkillinen sairastuminen, tapaturma, konkurssi yms taustalla. Auttaisin mielelläni. Mutta en tule koskaan ymmärtämään näitä ikuisia työttömiä suurperheitä. Tuet ovat hyvät. Se kuuluisa elämänhallinta ei kehity koskaan jos itse ei tarvitse yhtään ponnistella minkään eteen.

Olen kahden lapsen yh. Osa-aikatyö tosin on. Täälläpäin vähintään osa-aikatöitä löytyy kyllä kaikille halukkaille. ( Varsinais-Suomi) Ostan lahjoja ja vaatteita pitkin vuotta jemmaan. Kaikenmaailman tarjouskampanjoita on koko ajan jossain ja ennakoidakin voi. Ihan pelkkä lapsilisä meillä on jo 326e. Tästäkö ei yhtään voi säästää joulua varten?

Joulukoristeet nämä sossunerot heittää roskiin ja pyytää joka jouluksi uusia.

Tavarapaljousketjussa on sitten näitä sossuneroja enemmänkin. Siellä pohditaan päivästä toiseen, mitä kaikkea voisi heittää roskikseen ja mitä on jo heitetty.

Vierailija
168/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajaäiti, jolla seitsemän lasta. Perheeseen odotetaan vauvaa. Perhe elää tuilla eikä tukiverkkoa oikein ole. Lasten isä on "vaihtelevasti mukana elämässä".

Tuskin nuo oikeasti yksinhuoltajia on, vain virallisesti tukien takia.

Vierailija
169/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän perheen, jossa on just päihdeongelmaa, ja facebookissa koko ajan vinkuvat ilmaista tavaraa. Kyllähän lapset kuluttaa, siis tavarat kuluu, mutta miksi niitä pitää pyydellä ilmaiseksi muilta facebookissa?

Mä olen töissä käyvä, palkka on ihan ok, mutta kyllä mullakin tekee tiukkaa rahan kanssa. Asumiskulut ja kolme lasta, sekä lasten isä, joka makselee elareita kuinka sattuu, tekee kyllä tiukkaa tästä joulusta. Siksi olenkin ostanut lahjoja jo syyskuussa, kun on ollut rahaa.

Ok palkka ja rahasta tiukkaa? No luulisi, että TT olevalla olisi vielä tiukempaa. Ja veikkaan, että alkoholisti perheen lapsi tarvitsee enemmän ulkopuolista tukea, kuin tavallisen perheen lapsi. Mitä surkeampi elämänhallinta ja vanhempien sekoilu, sitä enemmän niitä lapsia pitäisi tukea.

Työssä käyvä maksaa itse ne mitä työttömät saa muiden kustannuksella.

Vierailija
170/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lukemassa toiveita omassa kaupungissani. 6 lasta, äiti hoitovapaalla, isä aloitti opiskelun. Joutuvat maksamaan polttopuutkin ihan itse (voi kyynel). 

Tiedättekö mun empatia ei riitä. Piuhat olis voinut laittaa poikki jo kolmannen jälkeen.

Vierailija
171/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka toinenkin on ulosotossa vanhemmista niin kyllä siinä rahat tiukilla on.

Siksi erosin kun sai velkaantuminen riittää. Nyt pärjätään neljä lasta ja minä, vaikka olenkin kotiäiti. Ei tarvitse kerjäillä ylimääräisiä mistään, pystyin kieltäytymään jouluavusta että joku muu sai sen. Jos en olisi eronnut niin ei pärjättäisi, vaikka ex töissä.

Vierailija
172/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajaäiti, jolla seitsemän lasta. Perheeseen odotetaan vauvaa. Perhe elää tuilla eikä tukiverkkoa oikein ole. Lasten isä on "vaihtelevasti mukana elämässä".

Kyllähän tuo ihmetyttää, mutta ei se niiden lasten vika ole jos äidillä vähän vippaa nupissa. Lapsia voi auttaa, vaikka äitiä paheksuisikin.

Nämä "yksinhuoltajat" asuvat oikeasti huithapeli-miesten kanssa ja rahat menee pelaamiseen.

No mutta jos ei anna rahaa, vaan jotain lapsille.

Tavaroitakin sitten myydään jossain kirppiksessä.

Vierailija
173/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi sama kerjäys. Ensin kupataan kaikki mahdollinen valtiolta ja kunnilta. Tämän jälkeen yksityisiltä ihmisiltä. Mitään ei tehdä jotta voitaisiin elää ilman kerjäämistä koska näinkin menee hyvin.

Vierailija
174/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta oletkin perussuomalainen

Sinä olet ilmiselvä vihervasemmistosossu.

Vierailija
175/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä ajatus kumpuaa että köyhät on köyhiä koska ne ryyppäävät tai pölläyttävät rahansa tupakansavuna ilmaan? Tiedän minä toki TTT juoppoja, mutta ei ne mitään jouluapua osaa pyytää. Saati mitään lasten legginssejä. En tiedä yhtään köyhää joka ostaa viinaa tai tupakoi, ei oikeasti köyhällä ole varaa. Ihan näistä pelkistä tukiaiseläteistä en tiedä, ehkä heistä pidetään huoli vaikka asioisi vain Alkossa. Mutta normaalit minipalkkaiset..

Mummo oli köyhä. Pieni eläke, ei tupakoinut, joi jouluisin kaksi lasia viiniä.

Täti on köyhä. Siivooja. Ei polta eikä juo.

Minä olen köyhä opiskelija, en polta enkä juo.

Ihmeesti persaukiset juopot saa jostain tauottoman kännin.

Vierailija
176/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kyllä ihmettelen tätä asennetta kerjätä kun itsekin olen työtön vähävarainen usean lapsen vanhempi. Kyllä olen joka joulu saanut ruokaa ja lapsille mieluisat lahjat hankittua, Ryhmä Hau pelastustornit sekä Lol Surpriset on jääneet hyllyyn, mutta lahjat on saatu. Toisaalta jos joku haluaa auttaa ja on ylimääräistä niin ihan hyvä, kai siellä joukossa niitä oikeasti hätää näkeviä on, joilla menee rahat aivan välttämättömiin laskuihin ja maksuihin.

Vierailija
177/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, asumistuki, elarit ja jopa lapsilisä lasketaan tuloiksi tt-tuessa. Eli niitä et saa jos olet tt-tuella. Lisäksi lähes kaikki vuokra-asunnot ovat kalliimpia kuin ne kelan hyväksymät kohtuulliset asumismenot, jopa kaupungin asunnot, kaikkia lääkkeitä ei kela suinkaan korvaa.

Ne vähennetään tt-tuesta, eli on tavallaan ihan sama saako niitä vai ei. Käsitätkö?

Eikä vähennetä! Etkö ymmärrä esimerkkiä? Toimeentulotuki on kaikki ekstraa siihen nähden mitä ajatellaan jäävän ihmiseltä uupumaan kun otetaan kaikki hänen tulonsa huomioon. (Ja näihin laskennallisiin perusmenoihin lukeutuu kelan mukaan jopa mm. sanomalehtitilaus ja harrastus- ja virkitysmaksut)

On todella virheellistä ja harhaanjohtavaa esittää, ettei toimeentulotukea saava saisi tukia, kuten tuolla sanotaan.

Ongelma lienee siinä, että toimeentulotukiasiousta tietämättömät eivät näitä asioita ymmärrä ja kuvittelevt, että toimeentulotuen päälle saa näitä muita tukia. Toi sanomalehtitilaus joutaisi poistaa Kelan esimerkistä. En tunne yhtäkään tt+tukiasiakasta, jolla olisi oikeasti varaa tilata lehti. Se vain vääristää kuvaa toimeentulotuen määrästä.

Vierailija
178/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia vähävaraisia perheitä ja sympatiat on heidän puolellaan mutta nyt en ymmärrä niitä jotka valittavat erityisesti toimeentulotuen saajat kun saavat sen koronatuen päälle ettei rahat riitä. Moni koronan seurauksena jotka ei tuon tuen piirissä ole on jäänyt aika lailla tyhjän päälle ja heidät olisi pitänyt auttaa tuolla koronatuella sen vaiheen yli että saavat päätöksen päivärahasta. Kaveri joutui odottamaan liki 3 kk päätöstä eikä saanut mitään tukea siinä välissä kun oli ollut töissä ja olisi kuulemma pitänyt pärjätä viimesellä palkalla ja lomarahalla. Ei sillä noin kauaa elä. 

Vierailija
179/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin lukemassa toiveita omassa kaupungissani. 6 lasta, äiti hoitovapaalla, isä aloitti opiskelun. Joutuvat maksamaan polttopuutkin ihan itse (voi kyynel). 

Tiedättekö mun empatia ei riitä. Piuhat olis voinut laittaa poikki jo kolmannen jälkeen.

Mä ajattelen näistä ihmisistä, että heillä on täytynyt joskus olla erittäin hyväpalkkainen ammatti (lääkäri tms), koska on ollut varaa tehdä 6 lasta. Mä harkitsin aikoinaan tarkkaan, onko mulla varaa kolmanteen lapseen. Ehkä olisi ollut, mutta päätin jättää lapsiluvun kahteen. Pystyn toteuttamaan äitiyttäni kahdenkin lapsen kanssa. En avusta sellaisia ihmisiä, jotka ovat tai ovat olleet varakkaampia kuin minä. 

Vierailija
180/1734 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne vähennetään tt-tuesta, eli on tavallaan ihan sama saako niitä vai ei. Käsitätkö?

Eikä vähennetä! Etkö ymmärrä esimerkkiä? Toimeentulotuki on kaikki ekstraa siihen nähden mitä ajatellaan jäävän ihmiseltä uupumaan kun otetaan kaikki hänen tulonsa huomioon. (Ja näihin laskennallisiin perusmenoihin lukeutuu kelan mukaan jopa mm. sanomalehtitilaus ja harrastus- ja virkitysmaksut)

On todella virheellistä ja harhaanjohtavaa esittää, ettei toimeentulotukea saava saisi tukia, kuten tuolla sanotaan.

Ongelma lienee siinä, että toimeentulotukiasiousta tietämättömät eivät näitä asioita ymmärrä ja kuvittelevt, että toimeentulotuen päälle saa näitä muita tukia. Toi sanomalehtitilaus joutaisi poistaa Kelan esimerkistä. En tunne yhtäkään tt+tukiasiakasta, jolla olisi oikeasti varaa tilata lehti. Se vain vääristää kuvaa toimeentulotuen määrästä.

Olen samaa mieltä esimerkistä, se vääristää mutta vain sen takia että harvaa ttt-asiakasta kiinnostaa lukea sanomalehteä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi