Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita

Vierailija
18.11.2020 |

Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.

Kommentit (1734)

Vierailija
1501/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus on ihan hyvä kurkata kuplan ulkopuolelle.

Ennen vaatteet kiersi perheissä ja reikäset paikattiin - nykyään kaikille uudet ja omat huoneetkin.

Sitä pitää sopeutua tulojen mukaan ja olla nöyräkin - ylpeys ja omahyvä on pahasta.

Nykyään vaatteiden laatu on usein niin huono, että sitä reikäistä ei paljon auta paikkailla. Ei vaan pysy kasassa. Aika usein menee yhden lapsen käytön jälkeen vaan lumppukeräykseen. 

Minulla kyllä pysyy neula ja lanka kädessä, on ompelukone ja olen lapsesta asti tehnyt käsitöitä, ei ole taidosta kiinni. Yhdetkin ulkohousut meillä on sellaiset "paikka paikan päällä" tyyliset, no ne sentään sai paikattua, mutta on sellaisiakin että kuluu oikeas

Toivottavasti hyvätuloiset tukee meitä suutareita, koska uudet saa paljon halvemmalla.

Vierailija
1502/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs läheinen oli katsonut että voisiko toteuttaa jonkun toiveen siitä kuusesta. Oli jäänyt lappu ottamatta kun kaikki jäljellä olevat oli niin kalliita ettei edes hänen omat lapset saa sellaisia.

Muun muassa oli ollut joku rc auto 1-v lapselle. Rc auto oli joku kallis merkki polttomoottoriversio... Eli tuskin se oli sen 1-vuotiaan toive.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?

Eikä kaikki saa. Mä elin kaksin pienen lapsen kanssa äitiyspäivärahalla kun puoliso päätti, ettei haluakaan olla isä. En saanut mitään tulia, koska puolison ois pitänyt elättää. 

Eron saamisessa meni aikansa. Mitään mainittuja tukia en ennen sitä saanut.

Varmasti moni on samassa tilanteessa nytkin.

Nykyään olen hyvätuloinen.

Vierailija
1504/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus on ihan hyvä kurkata kuplan ulkopuolelle.

Ennen vaatteet kiersi perheissä ja reikäset paikattiin - nykyään kaikille uudet ja omat huoneetkin.

Sitä pitää sopeutua tulojen mukaan ja olla nöyräkin - ylpeys ja omahyvä on pahasta.

Nykyään vaatteiden laatu on usein niin huono, että sitä reikäistä ei paljon auta paikkailla. Ei vaan pysy kasassa. Aika usein menee yhden lapsen käytön jälkeen vaan lumppukeräykseen. 

Minulla kyllä pysyy neula ja lanka kädessä, on ompelukone ja olen lapsesta asti tehnyt käsitöitä, ei ole taidosta kiinni. Yhdetkin ulkohousut meillä on sellaiset "paikka paikan päällä" tyyliset, no ne sentään sai

"Toivottavasti hyvätuloiset tukee meitä suutareita, koska uudet saa paljon halvemmalla."

Riippuu varmaaan kengistä, paljonko uutena maksaa? Paljonko uusien pohjien laittaminen maksaisi? Pelkät uudet "laput" ei mun mielestä kalliit ole ollut.

Vierailija
1505/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hetkauta mitenkään näiden 'köyhien' perheiden lahjatoiveet. 

Jos lisäännyt, huolehdit lapsistasi. Myös niistä joululahjoista. So simple. 

Naurettavaa lässytystä taas.

Vierailija
1506/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lapsilla iPhone 11, ja iWatchit, koska itsellänikin on. En näe mitään syytä pitää lapsia huonommilla eväillä kuin perheen aikuisilla on, jos kerran talous sallii.

Vast: Te ootte täyspellejä, trendipellejä ja snobeja ja leuhkia

Vierailija
1507/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei itketä yhtään. Kaikki perheet saa tt-tukea, työkkäriä, asumistukea, lapsilisää ja yh't elatusmaksuja. Miten ei ole varaa kurahousuihin tai ruokaan?

Eikä kaikki saa. Mä elin kaksin pienen lapsen kanssa äitiyspäivärahalla kun puoliso päätti, ettei haluakaan olla isä. En saanut mitään tulia, koska puolison ois pitänyt elättää. 

Eron saamisessa meni aikansa. Mitään mainittuja tukia en ennen sitä saanut.

Varmasti moni on samassa tilanteessa nytkin.

Nykyään olen hyvätuloinen.

Minulla myös tuttu tässä tilanteessa. Autetaan joululahjojen kanssa häntä ja kysyttäessä oli hyvinkin maltilliset toiveet. Pehmoja ja vaatteita. Alle 30e/lapsi meni rahaa kun ostettiin vähän kaikenlaista pakettiin. 

En itse usko, että henkilö joka haluaa monen sadan euron tavaraa on oikeasti köyhä. Rahat on hassattu ja pleikkarit yms realisoidaan heti kun mahdollista.

Vierailija
1508/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lahjoitin 5000e koska olen hyvätuloinen. Se on pieni raha mulle ja kohtahan on joulu.

Vierailija
1509/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Aivan itkettävän noloja nuo iPhone, läppäri- ym. toiveet.

Vierailija
1510/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs läheinen oli katsonut että voisiko toteuttaa jonkun toiveen siitä kuusesta. Oli jäänyt lappu ottamatta kun kaikki jäljellä olevat oli niin kalliita ettei edes hänen omat lapset saa sellaisia.

Muun muassa oli ollut joku rc auto 1-v lapselle. Rc auto oli joku kallis merkki polttomoottoriversio... Eli tuskin se oli sen 1-vuotiaan toive.

Joo, ja kuusen oksalla oli 2-vuotias tyttö ja toive iPad

Etteikö vaan olis ollut mamman toive :D

Vierailija
1511/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitus kehitysmaahan että tytöt pääsee kouluun.

Vierailija
1512/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katoin että joku 9-vuotias poika toivoi legoja ja ajattelin et ihan kohtuutoive. Mutta se olikin nimenomaan Harry Potter legosarjoja jotka parhaimmat maksaa monta sataa.

Joo, oletko se Miia vai mikä sen naisen nimi oli, joka juuri iltasanomien jutussa kauhisteli, että Tampereella kuusessa oli tuo  poika 9v joka toivoi sitä Harry Potter legosarjaa. Luulen, että et ole, mutta mutta luit jutun ja nyt "katsoit" ihan itse tuon lapun.

No joo voit olla nyös Tampereella asuva ja nähnyt tuon saman lapun, mutta vähän epäilyttää.... niin sopivasti kun oli lehdessäkin tuo "uutinen".

Vierailija
1513/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kirkon työntekijänä olin tilanteessa jossa vähävaraiselta lapselta kysyttiin, mitä tahtoo joululahjaksi. Ujosti,arasti ja nolosti lapsi sanoi et saisiko pillimehun.

Tällainen pistää suututtamaan, ettei vanhempi saa edes pillimehua lapselleen. Lapset pois tällaisilta ja heti.

Joskus näkee kaupankassalla, kun lapsi kärttää tikkaria tai jotakin pientä ja iskä sanoo, että ei , ja samalla nostelee hihnalle kaljatölkkiarmeijaa... oi , että pistää vihaksi. Joskus on tenhyt mieli mennä sanomaan, että minä osten lapselle sen jäätelön/tikkarin.

Vierailija
1514/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kirkon työntekijänä olin tilanteessa jossa vähävaraiselta lapselta kysyttiin, mitä tahtoo joululahjaksi. Ujosti,arasti ja nolosti lapsi sanoi et saisiko pillimehun.

Tällainen pistää suututtamaan, ettei vanhempi saa edes pillimehua lapselleen. Lapset pois tällaisilta ja heti.

Sitten kun köyhä ostaa lapselleen pillimehua niin sanotaan, että tuo on aivan turhaa eikä pillimehua tarvitse kukaan.

No ei varmasti siitä 20-30 sentin pillimehusta kukaan noin ajattele. Eri asia, jos ei juo muuta, kuin sitä pelkkää pillimehua, mutta se nyt ei varmaan kenenkään kohdalla ole niin.

Vierailija
1515/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh-Sanna saa siis yli 2000 e tukia ja etuuksia.

Yh--Sannan ei siis kannata mennä töihin. 

Vierailija
1516/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus näkee kaupankassalla, kun lapsi kärttää tikkaria tai jotakin pientä ja iskä sanoo, että ei , ja samalla nostelee hihnalle kaljatölkkiarmeijaa... oi , että pistää vihaksi. Joskus on tenhyt mieli mennä sanomaan, että minä osten lapselle sen jäätelön/tikkarin.

Ehkäpä se lapsi ei saa sitä tikkaria tai jäätelöä, koska sille opetetaan ettei kinuamalla saa asioita. Ei meidänkään lapset saa karkkia tai jätskiä vinkumalla. Tähän ovat tottuneet, joten eivät aiheuta kohtauksia kaupassa. 

Muistan kyllä kerran kun oltiin vanhimman, silloin n. 3v, kanssa ostamassa karjalanpiirakkatarpeita. Eli siis karjalanpiirakoita, munia ja voita, muun ohella. Kesken kauppareissun pohdin ääneen mitä vielä, ja lapsi sanoi että munia. Eikö siihen tullut joku mummo avautumaan että pilalle menee lapsi, joka saa tyrannina päättää mitä ostetaan. 

Lakatkaa puuttumasta lasten kasvatukseen kaupassa. Keskimäärin teillä ei ole mitään hajua siitä, mitä on tapahtumassa.

Vierailija
1517/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katoin että joku 9-vuotias poika toivoi legoja ja ajattelin et ihan kohtuutoive. Mutta se olikin nimenomaan Harry Potter legosarjoja jotka parhaimmat maksaa monta sataa.

Joo, oletko se Miia vai mikä sen naisen nimi oli, joka juuri iltasanomien jutussa kauhisteli, että Tampereella kuusessa oli tuo  poika 9v joka toivoi sitä Harry Potter legosarjaa. Luulen, että et ole, mutta mutta luit jutun ja nyt "katsoit" ihan itse tuon lapun.

No joo voit olla nyös Tampereella asuva ja nähnyt tuon saman lapun, mutta vähän epäilyttää.... niin sopivasti kun oli lehdessäkin tuo "uutinen".

Minäkin katsoin ensin, että eihän Harry Potter -Lego kovin kohtuuton toive ole. En tajunnut että se numerokoodi oli se legopaketin tunniste. Luulin lahjan saajan tunnistenumeroksi. Kuvatekstistä vasta selvisi että se olikin paketin numero ja paketti kallis.

Vierailija
1518/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, monet hyvätuloisetkin ostavat netistä käytettyjä vaatteita. Se on egologista ja järkevää kierrätystä.

Vierailija
1519/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joulupuu keräystä katsellessa tulee mieleen, että kuinkahan on kun siihen voi laittaa kuka vaan, tulee epäilys. Pelastusarmeijan sekä Hope:n kautta tulee laitettua lapsille tarpeellista ja tarpeetonta eli jotain kivaa. Yriän aina muistaa myös katsoa mitä isommat eli nuoret toivoo, aika usein lahjakorttia pikaruokalaan, niitä aina muutamille, pari-kolme kymppiä/nuppi.

Vaan totta, kovat on ajat

Vierailija
1520/1734 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enintään 70 euron lahjoja?! Sanoisin tuotakin aika isoksi summaksi. Omalle perheelle ei osteta lahjoja tuonkaan vertaa. Ei tulisi mieleenkään ostaa jollekin tuntemattomalle tuon hintaista lahjaa. Jos olisi paljon rahaa, en siltikään ostaisi, koska väärinkäytöksen mahdollisuus on niin suuri. Voisin auttaa perhettä, jonka oikeasti tiedän tarvitsevan tukea. Sellaisen, jossa päihteet tms. eivät ole ongelma vaan vaikka sairauden vuoksi tulot ovat pienet.