Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä voiko puolison kaikkia velkoja laittaa aviomiehen maksettavaksi, voidaanko velkoja kohtuullistaa, voiko joku vanhentua tms. mutta iso summa on, että saa maksaa sitä eläkeikään saakka eikä välttämättä riitäkään. Ideoita?
Ohjaa kunnan velkaneuvontaan ja Takuusäätiöön,ovat ammattilaisia velkojen selvittelyissä.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta minua suututtaa nämä "saisipa lapsipolo edes kurahousut jalkaansa" - kirjoitukset. Vanhemman tehtävä on hankkia lapselle perustarpeet. Kenenkään lapsen ei kuulu saada kurahousuja ainoaksi joululahjaksi, vaan jokainen lapsi ansaitsee jotain mukavaa lahjakseen. Nämä vanhemmat esittävät pyynnöissään niin surkeaa ja köyhää, jotta saisivat paljon sääliä ja sitä kautta ilmaista tavaraa. Jos he toivoisivat lapselle leluja, heitä paheksuttaisiin, mutta kurahousujen pyytäminen heruttaa kyyneleitä tyhmien auttajien silmistä, ja perheelle virtaa kassikaupalla tavaraa.
Annoin jouluapua - keräyksessä yhdelle perheelle valtavan määrän tavaraa, paitsi lahjan, myös pojalta jäänyttä elektroniikkaa ja pelejä. Sanoivat että tänne vaan kaikki mitä irtoaa.
Vein ne autolla perille, laatikoittain. Asunto oli suuri, "mummo" tuli hakemaan, lapsia ei näkynyt. Asunto oli täynnä tavaraa.
En jaksanut seurata, mitä kautta lahjoittamani tavara myytiin, mutta toista kertaa en samaan halpaan mene. Onneksi en lähettänyt tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Annoin jouluapua - keräyksessä yhdelle perheelle valtavan määrän tavaraa, paitsi lahjan, myös pojalta jäänyttä elektroniikkaa ja pelejä. Sanoivat että tänne vaan kaikki mitä irtoaa.
Vein ne autolla perille, laatikoittain. Asunto oli suuri, "mummo" tuli hakemaan, lapsia ei näkynyt. Asunto oli täynnä tavaraa.
En jaksanut seurata, mitä kautta lahjoittamani tavara myytiin, mutta toista kertaa en samaan halpaan mene. Onneksi en lähettänyt tavaroita.
Niitä avustettavia ei valikoida mitenkään vaan kuka tahansa voi mennä sinne loruilemaan "köyhyydestään".
En haluu pilkata enkä lällätellä mutta mua kiinnostaa miten päädytään tilanteeseen että on lapsia ja ei oo varaa talvivaatteisiin niille
Vierailija kirjoitti:
En haluu pilkata enkä lällätellä mutta mua kiinnostaa miten päädytään tilanteeseen että on lapsia ja ei oo varaa talvivaatteisiin niille
Elämänhallintaongelma. Rahat menee muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Rahat tupakkaan, kaljaan ja pikavippeihin.Jotkut syö päiväruoan hesessä tai tilauspizzoilla.
Kyllä tuolta Jouluavun kartalta tunnistaa ne ketkä juuri ja juuri ovat uskaltaneet tunnustaa, että apua tarvitaan.
2018 lahjoitin perheeseen, jossa toiveena oli yh-äidille vartalovoide ja kahdelle teinityttärelle H&M lahjakortit. Sekä vähän joulukonvehteja ja koristeita.
Pistimme keräyksen pystyyn lähipiirissä ja veimme ensin 05.12. joulupipareita, glögiä, jonkun fazerin suomikakun, kynttelikön ikkunaan, jouluservettejä, kahvia, hedelmävalikoiman ja jotain muuta pientä koristetta.
22.12. veimme pienen kinkun, sinappia, kaikki perinteiset laatikot, joulutorttuja, joululimppua, riisipuuro"hiutaleita", kanelia, sokeria, Kiehumaitoa, juustoa, voita, joulukahvia ja
lahjoja, joita olimme keränneet omista kaapeistamme ns. "lahjakätköistä", Lisäksi ostimme äidille sellaisen jouluisin myytäviä suihkugeeli-vartaloemulsio-deodoranttisetin.
Kaikki saivat pussilakanasetit, teinit koulutarvikkeita, ne lahjakortit, käyttökosmetiikkaa, villasukat. En enää muista mitä kaikkea muutakin siellä oli. Kaikki nuo lahjat olivat siis käyttämättömiä, mutta lojuivat meidän ja lähipiirimme kaapeissa odottamassa, että "täähän on kiva antaa joskus jollekin lahjaksi".
Tuli todella hyvä mieli tehdä joulu tuohon perheeseen.
Itse olen totaali yksinhuoltaja, enkä ikinä ole hakenut näitä ilmaisia lahjoja.
Miksi teette lapsia, jos ei ole varaa ostaa lahjoja?
Itse tingin omista menoistani kaiken, jos lapsi jotain tarvitsee.
Yhden lapsen kanssa ainakin pärjää aivan hyvin, kun karsii turhat ja itsekkäät menot pois.
Vierailija kirjoitti:
Kelan myöntämän perustoimeentulotuen perusosa kattaa
ravintomenotvaatemenotvähäiset terveydenhoitomenothenkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menotpaikallisliikenteen käyttösanomalehden tilauspuhelimen ja tietoliikenteen käyttöharrastus- ja virkistystoimintasekä vastaavat muut henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot.
(Kela)
Tämä siis tarkoittaa suomeksi sitä, että tuen saajan on kyettävä kustantamaan perustoimeentulotuen perusosasta (n. 500 €/kk) kaikki yllä lueteltu.
Mulla on tuttu, joka ruinaa kaiken hopelta jne ja saakin pyytämänsä.
3lasta eri miehille ja taas uusi mies nyt, jonka kanssa menevät kuulemma naimisiin.
2 ihmistä nostavavat työttömyyspvrahaa sun muuta tukea, mutta silti täytyy joka paikasta ruikuttaa lahjoja, rahaa, piristys matkoja lapsille(äidille).
Nainen tupakoi ja käy baareissa, joten jo tästä säästyisi rahaa, jos todella sitä haluaa. Lasten isät ovat vielä kuvioissa, mutta äiti käyttää nämäkin rahat itseensä.
Toinen tuttuni on yksinhuoltaja, eikä lapsen isä osallistu millään tavalla lapsen elämään, mutta silti pärjää, eikä ole enempää lapsia tehnyt vaan hoitaa yksin kunnialla tämän yhden lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä siis tarkoittaa suomeksi sitä, että tuen saajan on kyettävä kustantamaan perustoimeentulotuen perusosasta (n. 500 €/kk) kaikki yllä lueteltu.
Niin? Mitä sitten?
Yksinasuvalle 500€/kk riittää niihin paremmin kuin hyvin.
Perheelliset saavat sitten vielä muut tuet päälle. Ei pitäisi olla tiukkaa.
Itse työssäkäyvänä en todellakaan käytä 500€ kuussa ruokaan ja vaatteisiin ja hygieniatarvikkeisiin, en lähellekään.
🇺🇦🇮🇱
Kukaan ei pakota monistamaan itseään. Lahjoitan vastaisuudessakin liikenevät varat eläinten hyväksi. Nämä kun eivät voi hakea tukea.[/quote]
Samat sanat.
Kaffepulla kirjoitti:
No tietenkään ei saa toimeentulotukea kaikki! Voi hyvää päivää nyt! Toimeentulotukea saa vain ne, joilla oikeasti ei ole mitään muita tuloja. Jos tuloja on, niin silloin niitä omia tuloja käytetään niihin hammaslääkäreihin ja lasten joululahjoihin. Onko täällä oikeasti ihan yksinkertaista porukkaa kirjoittelemassa?
Mä saan vain työttömyysrahan ja lapsilisät. En mitään muuta.
Mitä enemmän lapsia sen ENEMMÄN JÄÄ LAPSILISISTÄ JA ELATUSTUISTA JAKOLASKUN JÄLKEEN YHTÄ NUPPIA KOHDEN!
Myös asumistuki kattaa lähes koko vuokran koska minta henkilöä.
Ja silti heitä lahjotaan kaikkein eniten!
Vaikka kaikkein tiukinta on pienituloisilla 1-2 lapsen huoltajilla jotka eivät pääse ”lasten tuilla” juhlimaan......
Toisaalta eihän se lasten vika ole , jos vanhemmat törsäävät kaikki tuet ripsiin, kynsiin, meikkeihin, kampaajallae, ravintolaan, alkoholiin ja tupakkaan. Ei kaikilla varmaan näin mene, mutta monilla perheillä se vaan näin menee, että omia tarpeitaan tyydytetän näillä tuilla eikä lasten.
Jouluapua-keräyksen "mummo" taisi olla ahne kirpputorijobbari. Muistatko, mikä järjestö hoiti tätä Jouluapua-keräystä?
Jobbarit haalivat ilmaista ja alihinnoiteltua tavaraa ei kohteista. Ilmaisiin ja alihinnoiteltuihin tavaroihin laputetaan uudet ja kalliimmat hintalaput. Tavarat myydään kirpputoreilla, Torissa, Huuto.netissä jne. yksinkertaisille typeryksille kalliiseen hintaan. Näitä ahneita jobbareita on jokaisella kirpputorilla. He ovat työttömiä kokopäivänotkujia tai ahneita ja joutilaita eläkeläisiä. He hamstraavat alihinnoitellut tavarat toisten pöydiltä ja vaihtavat hintalaput kalliimpiin omalle pöydälle.
Sama pöytä on vuokrattuna jobbarille ympäri vuoden. Kirpputoriyrittäjät ovat mukana tässä harmaassa taloudessa ja veronkierrossa. Kirpputoriyrittäjät vuokraavat jobbareille pöydät ja sallivat ammattimaisen rikollisuuden ja veronkierron. Nämä kaikki jobbarit ja yrittäjät pitäisi käräyttää verottajalle, koska touhu on ammattimaista liiketoimintaa, josta ei makseta senttiäkään veroja.
Hyvä Joulumieli-keräyksen saajissa on joka vuosi samoja perheitä. Perheen rahatilanne ei parane avustuksilla ja lahjakortilla. Osa avustuksia hakevien perheiden vanhemmista on äkkipikaisia ja impulsiivisia ADHD-aikuisia, joilla on puutteelliset elämänhallinnan ja rahankäytön taidot. Valitettavasti näitten perheitten lapset omaksuvat äidiltään ja isältään haitalliset ja huonot tavat ja elämänhallinnan ongelmat. Rahankäyttö ja säästäväisyys opitaan lapsuudenkodissa omilta vanhemmilta.
Näihin ongelmaperheisiin pitäisi saada ulkopuolinen talousneuvoja, joka opettaisi vanhemmille järkevää rahankäyttöä ja säästäväisyyttä. Ulkopuolinen neuvoja voisi tulla esimerkiksi Martoista - ei lastenneuvolasta, seurakunnasta tai Mannerheimin Lastensuojeluliitosta. Äidille ja isälle pitäisi saada työpaikka ja vanhempien tulee alkaa tehdä töitä. Toinen vanhempi voi hoitaa lapsia kotona ja tehdä samalla osa-aikatyötä tai etätyötä.
Kaikki perheen tulot ja menot laitetaan excel-taulukkoon ja kaikki ostokset suunnitellaan etukäteen. Tuloja lisätään ja menoja vähennetään. Mitään heräteostoksia ei tehdä ja kaikki turha ja ylimääräinen kulutus ja velaksi ostelu lopetetaan. Rahaa laitetaan säästöön ensin esim. 10€ viikossa ja summaa nostetaan 20€/viikko, 30€/viikko jne.
Vierailija kirjoitti:
Vein ne autolla perille, laatikoittain. Asunto oli suuri, "mummo" . tuli hakemaan, lapsia ei näkynyt. Asunto oli täynnä tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko vuoden olen yrittänyt säästää joulua varten, mutta eipä onnistunut. Pyykkikone pamahti, hammas hajosi, lapsi joutui sairaalaan, silmäpolilta tulee lasku. Koko ajan " ylimääräisiä" menoja, joihin en ole pystynyt varautumaan mitenkään. Nyt on ensisijaisina hankintoina toiselle lapselle takki ja itselle talvikengät. Luojan lykky, että osaan neuloa. Villasukkia löytyy (taas) paketeista. Toinen lapsista on täysi-ikäinen ja hänelle lasketaan toimeentulotuessa opintolaina tuloksi. Sinnittelen, ettei hänen tarvitsisi ottaa vielä lukio- opintoihin lainaa.
Itse en ole osaani valinnut. Ex- mies sairastui, sitä myöten myös minä ja lapsi. Elämä ei kanna, enkä jaksa uskoa siihen enää. Siinäkään valossa en soisi lapseni ottavan lainaa, sillä tiedän, että mitä tahansa pskaa voi sattua milloin vain.
Toimeentulotuen asiakkaanahan sinä saat tukea kaikkiin noihin: uuteen pesukoneeseen, sairaalakäynteihin ym. - siis perustoimeentulotuen lisäksi!
Työssäkäyvillä ei ole tällaista lisätuloa. Ihan samat yllätykset meilläkin on: välillä menee terveysmenoihin enemmän rahaa ja välillä ollaan pahasti miinuksellakin. Jos kodinkone hajoaa eikä siihen ole saatu säästettyä, sitten ollaan ilman.
Toimeentulotuella elävillä on elämä helppoa. Kaikki terveys- ym. laskut suoraan maksettavaksi muille. Itse joudun laskea minä kuukautena on varaa esim. hammashoitoon.
Tässäpä tuli taas todistettua se, miten vähillä tiedoilla täällä pädetään ja haukutaan vähävaraisia. Lapseni ei hae opintolainaa, mutta laina kuitenkin lasketaan hänelle tuloksi. Näin ollen emme saa toimeentulotukea. Kyllä, minullakin on hampaassa reikä, enkä voi sitä mennä paikkauttamaan, vaikkakin se tulisi halvemmaksi nyt, mutta kun yhtään ylimääräistä rahaa ei ole.
En ole väittänytkään, että pärjää paremmin. Jos pakka on huono niin sitten pitää tehdä töitä enemmän. Ei se ratkaisu ole mikään joulupuukeräyksessä kerjääminen.
🇺🇦🇮🇱