Itku tulee, kun luen vähävaraisten lapsiperheiden joululahjatoiveita
Kurahousut, sadetakki, lämpimät rukkaset, talvikengät, sukkia, villahaalari, jouluruokaa jne Lahjoitankin heti ihan uudet tyttöjen talvikengät, jotka eivät olleetkaan omalle tytölle hyvät.
Kommentit (1734)
Minä olen köyhä, netto 800e. Silti olen säästänyt 600e joululahjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ostaa kasvuvaraa lapsien vaatteisiin.
En ole köyhä mutta mielelläni ostan lapsille kasvuvaralla olevat vaatteet. Minusta se on lähinnä järkevää. Eniten ja lyhyimmässä ajassa olen saanut säästettyä, kun tulot tippuivat hetkellisesti. Vaikka se se vaikuttaa oudolta, se voi hyvällä suunnittelulla onnistua.
Miten tämä käytännössä onnistuu? Ostin itse vahingossa lapselleni numeroa liian isot college-housut, ja ne ovat vyötäröltä niin väljät, että meinaavat tippua jalasta. Jäivät tietenkin odottamaan sitä, että lapsi kasvaa. Ja liian isoissa ulkovaatteissa on vaan kömpelö olo, mikä voi olla leikeissä ja kiipeilyssä riskikin.
Jos yhtä numeroa liian isot on noin väljät, niin eivät kyllä ole sopivat myöhemminkään. Oletko koskaan nähnyt vaikka lasten collehehousujen kaava-arkkia? Ei siellä vyötärössä ole kuin ehkä 1-2 senttiä eroa kokojen välillä. Malleissa on toki eroja ja olet selvästi ostanut hoikalle lapselle liian väljän malliset. Mä olen hyvätuloinen ja ostan aina yhtä numeroa isompaa lapselle (paitsi kengät). Tällä tekniikalla sisävaatteet voi mennä parikin vuotta. Just ostin yökkäreitä 134/140 koossa vaikka lapsi on alle 125 cm. Olen toki myös oppinut mistä kaupoista kannattaa ostaa, jotta sopivat lapsen vartalolle. (Nämä oli henkkamaukasta).
Ottaa kyllä päähän, että joku saa noin paljon rahaa tekemättä yhtään mitään. Ja sitten vielä kehtaa pyytää muita ihmisiä ostamaan hänen lapsille lahjoja :( Missä on ihmisten oma vastuu omasta tilanteesta ja oikeanlainen asenne?
Itselleni jää suurin piirtein tuon verran rahaa. Työni on aika hetkistä, viikonloppunakin joudun välillä tekemään töitä ilman erillistä korvausta, ihan sen takia, että saan pidetty kiinni omasta työpaikastani. Yksi lapsi on, enempää ei ole tullut hankittu myös rahallisista syistä. Välillä itken työpäivän päätteeksi kun olen työstäni niin uupunut. Mitään apua en saa mistään, en edes lastenhoitoapua. Ja minunko pitää olla vielä rahallisesti tukemassa ihmistä, joka saa olla päivät kotona lepäämässä ja nauttimassa elämästä?
Minut kai voi laskea hyväosaiseksi. Kulutan joululahjoihin noin 150€. Maailma on täynnä turhaa tavaraa, joten ostan mielelläni, myös käytettyjä lahjoja.
Eikä noihin lahjoihin muuten kuulu kehon tulehdustiloja ruokkivia nopeita hiilihydraatteja.
Elämä on sellainen, joksi sen tekee. Tosin se vaatii hiukan paneutumista ja vaivannäköä.
Se, joka haluaa tonnin puhelimen yhtäsuurilla kuukausituloillaan, kertoo enemmän itsestään, kuin välttämättä haluaisi.
Tämä mun "ulkomaille avustaminen" meni tänä(kin) vuonna Naisten pankin kautta (naiselle ammatti) ja Nenäpäivä-keräyksen (joka on auki vuoden loppuun) kautta. Nenäpäivähän teki keräyspäivänä oman ennätyksensä ja rahat menee köyhien maiden lapsille 9 eri järjestön kautta.
Omistusasujan asumistukeen EI HYVÄKSYTÄ yhtiölainaosuuksia, esim lasiremontti...
Tämä johtuu siitä että eräs ahne perhe yritti saadaasuttua ns, 2"MILJOONATALOSSSA.
Kela vei asian korkeipaan oikeuteen ja voitti...
Yhden ahneen perheen takia nyt kärsii kymmeniä tuhansia perheitä ketkä asuvat omistusaunnoss-tai talossa.
Jos ei ole varaa asua omistus asunnossa ilman veronmaksajien rahoja, sitten ei asu siinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisti silmään, että osa kokee peli-toiveet turhina ja tyhminäkin.
Minulla on autistinen lapsi, ja hänen ainoa harrastuksensa on nimenomaan pelaaminen. Pelaamisen kautta on saanut yhteyden myös sukulaisiinsa, muutamaan samanikäiseen autistiin jne. Älkää pliis tuomitko kaikkea pelaamista tyhjänpäiväiseksi harrastukseksi vain siksi, että ette siitä mitään ymmärrä! Kaikki meistä eivät voi syystä tai toisesta pelailla Afrikan tähteä iltaisin perheen kesken, vaikka kuinka haluaisivat.
Väitän, että erilaiset lautapelit kehittävät lapsen strategista ajattelua, sekä syiden ja seurausten välistä vuorovaikutusta. Ei niinkään Afrikan Tähden kaltainen tuuripeli ehkä, mutta moni muu.
Minun kanssani pelattiim lapsena lautapelejä, nyt pelaan oman muksuni kanssa näitä ja voin kertoa, että pian 6-vuotias ei todellakaan ole mikään heittopussi Tammi-pelissä.
Niin, mekin olemme pelanneet lastemme kanssa paljon lautapelejä. Autistinen lapsi ei siihen kykene. Normaalin lapsen ei tarvitse valita lautapelien ja konsolipelien välillä, molemmilla voi olla paikkansa.
Tänä vuonna en osta kenellekään mitään, koska rahat eivät riitä, ei perheen joululahjoihin eikä tuntemattoman.
Näitä "köyhiä lapsiperheitä" riittää joilla elämänhallinta hukassa ja jotka käyttää hyväkseen justiinsa näitä hyväntekeväisyys juttuja
Mielummin he ketkä oikeasti tarvitsisivat apua, löytyy köyhemmistä maista, he keillä ei ole varaa edes puhtaaseen veteen ja vaatteisiin
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisuus johtuu usein laiskuudesta. Jos se johtuu sairaudesta, niin miksi tehdä lapsia tänne kärsimään? Itsekästä joka tapauksessa.
En ole itse vähävarainen mutta pienituloinen (1100€/kk). Loukkaannuin pahasti tapaturmassa ja olen ollut sen vuoksi työkyvytön monta vuotta. Tätä ennen olin aina töissä ja säästänyt rahaa kymmeniä tuhansia ja ehtinyt hankkimaan omistusasunnon. Nyt niitä säästöjä kulutellaan joten mistään ei ole pulaa. Mutta yhtä hyvin olisin voinut loukkaantua jo aiemmin jolloin säästöjä olisi ollut paljon vähemmän. Huom, lapset oli tehty jo aikoja sitten ennen tätä, olivat koululaisia. Enhän minä voinut tietää että näin tulee tapahtumaan kun lapset sain. Et sinäkään voi tietää että pysyt terveenä tai loukkaantumattomana, eikä kukaan muukaan.
Lapsille tulee lapsilisät ja jos eronnut elarit ja yh korotus.
Tee sopimus että sosiaalityö maksaa elatusavut ja sitten perii ne isältä.Ei tarvitse miettiä että tuleeko se elatusapu tässä kuussa vai ei.Itse päädyin ratkaisuus heti ensimmäisen maksamattoman elatusavun vuoksi.
Köyhän toive tuntuu olevan aina väärin..jos toivoo tarpeellista niin sanotaan et onpahan sit vanhemmilla enenmän rahaa päihteisiin ja ripsiin, jos toivoo lapselle jotain lelua niin sekin on väärin, kyllä pitää joku käytetty kirja tms riittää kirpparilta, jouluruokaa ei saa myöskään toivoa, koska kyllä se on niin halpaa ja edullista, että on kumma kun ei oo rahaa ostaa🤦♀️Kysyn vaan et onko mitään toivetta mitä varaton oikeesti saa toivoa ilman arvostelua..
Vierailija kirjoitti:
Syytä on tullakin! Et tajua miten tiukoilla vähävaraset on ja miten puutteessa ja kurjuudessa elävät.
Mitä ihmeen syytä?! Lapsen saantia yritetään, jos siihen on varaa, muussa tapauksessa pidetään mölyt mahassa ja kannetaan vastuu omista valinnoista.
Lapset huostaan niiltä kenen tuet menee alkoon tai muihin ongelmakäytöksiin. Älkää laittako rahaa näille vaan tehkää ilmoitus. Auttakaa vain perheitä joissa on fyysistä sairautta ja tukiverkon puutetta.
Itse toivoisin joululahjaksi että jalkakipuni helpottaisi. En ole vuosiin mitään jouluhömpöppää tarvinnut. Kirpparilta saa vaatteita, tekstiilijäte on jo suuri ongelma, älkää sponssatko enää uutta tuotantoa paitsi jos ei löydy käytettynä. Opettakaa lapsille samaa tai 50 vuoden päästä lapset joutuvat elämään ilman kunnon ruokaa, puhdasta ilmaa ja vettä. Ikävä kyllä tämä tulee tapahtumaan jos nykyinen uuden tavaran halu pysyy.
Ilmankin pärjää kyllä. Opiskelijana ja työttömänä minulla ei ollut vuosiin mitään koristeita. Varmaan 10 vuotta haaveilin niistä, ikinä ei ollut rahaa ostaa. Kun lopulta sain työpaikan, vihdoin oli varaa ostaa. Erotuksena noihin ihmisiin en itkenyt asiaa mediassa vaan koetin sopeutua tilanteeseeni. Nuo ihmiset kuuluvat siihen "Kaikki minulle heti"-sukupolveen. Luulevat, että tekemättä töitä olisi oikeus kaikkeen. Se on vaan niin, että ilman että tekee töitä joutuu olemaan ilman jouluherkkuja ja koristeita, niin minäkin olin monet vuodet.
Vierailija kirjoitti:
Köyhän toive tuntuu olevan aina väärin..jos toivoo tarpeellista niin sanotaan et onpahan sit vanhemmilla enenmän rahaa päihteisiin ja ripsiin, jos toivoo lapselle jotain lelua niin sekin on väärin, kyllä pitää joku käytetty kirja tms riittää kirpparilta, jouluruokaa ei saa myöskään toivoa, koska kyllä se on niin halpaa ja edullista, että on kumma kun ei oo rahaa ostaa🤦♀️Kysyn vaan et onko mitään toivetta mitä varaton oikeesti saa toivoa ilman arvostelua..
Täytyy ottaa huomioon, että nämä jotka täällä suurimpaan ääneen känyävät eivät siis edes teoriassa lahjoita kenellekään mitään. Koko ongelma täysin hypoteettinen. Täällä on vain läpisaitojen ankeuttajien kokoontumisajot. Ei ole olemassakaan mitään sellaista tarpeeksi köyhää kohdetta, jotain ei löytyisi näiden saivartelijoiden mukaan jotain, jonka vuoksi voi avun evätä:
-röyhkeä köyhä kehtaakin kerjätä (tämä sulkee ulos jo kaikki perheet jouluapusivuilta)
-valeköyhyys
-kaikki sairaudet itseaiheutettuja
-ylipainoisia vaatekoon perusteella. HYI!
-rahat menevät päihteisiin
-kiittämättömyys
-liikaa lapsia, kotieläimiä, lapsilla eri isät jne.
-holtiton elämäntapa
-rakennekynnet ja tekoripset, liikaa ehostusta, korskea elämäntapa tuloihin nähden.
-kehtaavat pyytää liian kallista kosmetiikkaa!
- eivät ota vastaan "vähänkäytettyjä" muinaisromuja lahjoittajan kätköistä
-kehitysmaissa apu menee jollekin muulle taholle(tämä on aivan klassikko)
Ja muistutuksena: jutun juonihan oli tarjota jouluiloa ja mieltä jollekin vähävaraiseille, joka sitä uskaltaa pyytää. Ankeuttajat haluavat omasta mielestään kuitenkin tehdä hyvää: Varoittaa kaikkia hyväuskoisia lahjoittajia. Jokin tässä aiheessa heitä kuitenkin kaihertaa ja pahasti, siksi jupina jatkuu vuodesta toiseen, siitäkin huolimatta, että kaikki lahjoittaminen on täysin vapaaehtoista. Omaa mielipahaa on vain pistettävä eteenpäin.
Oikeus ja kohtuus kirjoitti:
Ottaa kyllä päähän, että joku saa noin paljon rahaa tekemättä yhtään mitään. Ja sitten vielä kehtaa pyytää muita ihmisiä ostamaan hänen lapsille lahjoja :( Missä on ihmisten oma vastuu omasta tilanteesta ja oikeanlainen asenne?
Itselleni jää suurin piirtein tuon verran rahaa. Työni on aika hetkistä, viikonloppunakin joudun välillä tekemään töitä ilman erillistä korvausta, ihan sen takia, että saan pidetty kiinni omasta työpaikastani. Yksi lapsi on, enempää ei ole tullut hankittu myös rahallisista syistä. Välillä itken työpäivän päätteeksi kun olen työstäni niin uupunut. Mitään apua en saa mistään, en edes lastenhoitoapua. Ja minunko pitää olla vielä rahallisesti tukemassa ihmistä, joka saa olla päivät kotona lepäämässä ja nauttimassa elämästä?
Tämäpä juuri. Ei meistä purnaajista suurin osa ole mitään sydämettömiä moukkia. Vaan pienituloisia työtä tekeviä ihmisiä, jotka kokevat epäreiluna sen, että toiset saavat eväänsä heilauttamatta saman ja silti se ei riitä.
En ymmärrä, viime vuonna täällä oli haukkumisketju siitä, miksi vähävaraiset pyytävät niitä kalliita lahjoja kuten iphonea ja pelikonsoleja tai auta armias, Minions-reppua! Kun eihä noihin ole normaalituloisellakaan varaa. Nyt sitten haukutaan kun pyytävät asiallisia lahjoja kuten kuravaatteita ja joulukoristeita? Mikä teidän av-raatilaisten mielestä sitten olisi oikeanlainen, kriteerien mukainen vähävaraisten joululahjatoive? Kertokaa, kun olen jo aivan ymmälläni.