Tanja Poutiaisen pukukohu, oliko mielstäsi aihetta kohuun?
http://yle.fi/uutiset/tanja_poutiaisen_pukuvalintaa_kritisoidaan_voimakkaasti/7140720
"Kaikki nämä puvuntekeleet ja välimuodot informoivat aivan väärällä tavalla saamelaisesta kulttuurista ja käsityöstä. Kohderyhmähän ovat he, jotka eivät saamelaisesta kulttuurista mitään tiedä. Ja heille tämä menee kuin väärä raha. Minkälaisen kuvan se taas antaa saamelaisesta käsityöstä tulevaisuudessa, Magga-Vars kysyy."
Mulle ei kyllä tullu mitään negatiivisia mielikuvia saamelaisesta käsityöstä, tai saamelaisista yleensäkään. Tavikset ei edes huomaa puvussa mitään erikoista, olisivat pitäneet kohun omanaan.
Kommentit (39)
On tuossa ajatuksen ydin. Saamelaiselle puku on yhtä tärkeä kuin oma lippu. Ensinnäkään siihen ei pitäisi pukeutua kenen tahansa ja toisekseen feikki on feikki.
Mä ymmärrän kyllä, parempi olisi ollut täysin aito puku kuin feikki.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:31"]
On tuossa ajatuksen ydin. Saamelaiselle puku on yhtä tärkeä kuin oma lippu. Ensinnäkään siihen ei pitäisi pukeutua kenen tahansa ja toisekseen feikki on feikki.
[/quote]
Näin. Kun näin Poutiaisen tuo puku päällä, ensimmäinen ajatukseni oli, että olen missannut kyllä jotain kun en tiennyt hänen olevan saamelainen...
Jos edes Tanja itse ei tiennyt/välittänyt että puku on feikki, niin eipä kai se kaikille niiin tärkeä ole, vai?
Murheen aihehan on nimeomaan se, että "Tavikset ei edes huomaa puvussa mitään erikoista"
Suomessa asuu alkuperäiskansan edustajia, joilla on vahva oma kulttuuri. Arvostamme
sitä niin vähän ja tunnemme sen niin huonosti, että on ihan ok vetää vähän saamelaisen näköinen naamiaispuku päälle ja leikkiä lappalaista. Nunnukanunnukan paluu. Poutiaisen kannattaisi pahoitella aika nopeasti jos seivaamisen mahdollisuus vielä on, tästä jäi paha maku suuhun.
Miksi Tanjan puku kertoisi jotain saamelaisista. Eikö se kerro enemmänkin Tanjasta = saamelainen, joka ei ole turhan tarkka tai ei tunne pukujaan.
Täällä teilattiin tehokkaasti se kun yksi nimeltämainitsematon bloggaaja hillui kuvissa päässään intiaanipäähine, että kuinka se on täysin sopimatonta ja mautonta ja häpäisee sen päähinen. Mutta tätä saamelaispukuasiaa sitten monet vähättelevät. Logiikka?
Vaate on vaate, vaikka se olis Paavin kalsarit.
Koko kansantanssiryhmämme käytti karjalaisten pukua, vaikka suurin osa ei varmasti ollut karjalaisia. Oliko tuo isku vasten karjalaisten kasvoja?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:36"]
Täällä teilattiin tehokkaasti se kun yksi nimeltämainitsematon bloggaaja hillui kuvissa päässään intiaanipäähine, että kuinka se on täysin sopimatonta ja mautonta ja häpäisee sen päähinen. Mutta tätä saamelaispukuasiaa sitten monet vähättelevät. Logiikka?
[/quote]
Onko se intiaanikulttuurin häpäsemistä, jos lapset leikkii feikkipäähine päässä? tai joku laittaa sen naamiaisiin?
Miten saamelaiset suhtautui BB-Aslakiin? Loukkasiko hänen pukunsa, vai oliko se aito?
Minäkin katsoin tuota kuvaa vähän ihmetellen vaikken saamelainen olekaan. Mutta on mielestäni aika törkeää tehdä toisten kansallispuvusta tuollaisia "pilailuversiota" ja käyttää niitä sitten kuin jonain naamiaisasusteena. Saamelaispuku on saamelaisille tärkeä, ja sisältää paljon symboleja heidän suvuistaan ja kulttuuristaan. Muille kuin saamelaisille noilla symboleilla ei ole mitään merkitystä tai sidettä niihin, ja tuloksena onkin sitten vähän tuollaisia värikkäitä koiranoksennuksia, jotka näyttää kivalta ja eksoottiselta.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:42"]
Miten saamelaiset suhtautui BB-Aslakiin? Loukkasiko hänen pukunsa, vai oliko se aito?
[/quote]http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288655548931.html
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:42"]
Miten saamelaiset suhtautui BB-Aslakiin? Loukkasiko hänen pukunsa, vai oliko se aito?
[/quote]
No loukkaantuihan ne kovasti siitäkin.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:45"]
Minäkin katsoin tuota kuvaa vähän ihmetellen vaikken saamelainen olekaan. Mutta on mielestäni aika törkeää tehdä toisten kansallispuvusta tuollaisia "pilailuversiota" ja käyttää niitä sitten kuin jonain naamiaisasusteena. Saamelaispuku on saamelaisille tärkeä, ja sisältää paljon symboleja heidän suvuistaan ja kulttuuristaan. Muille kuin saamelaisille noilla symboleilla ei ole mitään merkitystä tai sidettä niihin, ja tuloksena onkin sitten vähän tuollaisia värikkäitä koiranoksennuksia, jotka näyttää kivalta ja eksoottiselta.
[/quote]
Tunnistit siis puvun feikiksi ilman tätä kohuakin? Minä en olis huomannut mitään.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:41"]
Onko se intiaanikulttuurin häpäsemistä, jos lapset leikkii feikkipäähine päässä? tai joku laittaa sen naamiaisiin?
[/quote]
No ei, mutta tässä on mielestäni kyse vähän eriasiasta. Monet ihmiset ei tiedä saamelaiskulttuurista yhtään mitään ja kiitos mm. tällaisten tempausten ja turisteille myytävän saamelaiskrääsän, monet ihmiset luulevat, että tuo puku olisi se saamelaisten oma kansallisasu. Eli saamelaiskulttuuria markkinoi ihmiset, jotka ei saamelaisuudesta tiedä hölkäsen pöläystä ja esittelevät toisten ihmisten kulttuuria väärillä symboleilla ja näin luovat paljon harhakäsityksiä.
Siis jos Tanja ei edes ole saamelainen ja olis käyttänyt AITOA saamelaispukua, niin siitäkin olis syntynyt kova poru saamelaisten keskuudessa.
Meni maku Tanjaan, näköjään ikäkriisiä pukkaa kun pitää tehdä joku tällänen kohutempaus että pääsee otsikoihin ...
Oliskohan pikkusen ylireagointia taas.