Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten puhun änkyttäjän kanssa?!

Vierailija
18.03.2014 |

lapsi aloitti päiväkodin ja hänen hoitajansa änkyttää. aluksi en tätä huomannut, oli ilmeisesti hyvin lievä ja esim lapsille ei änkytä lainkaan. mutta jossain vaiheessa tämä hoitaja ilmeisesti alkoi jännittämään vähän enemmän tätä jutteluamme ja änkytys paheni. miten voisin helpottaa tätä tilannetta? olen koittanut olla tosi rento ja jos änkyttää niin en reagoi millään lailla vaan saatan puhua siihen sitten jotain muuta väliin että kohtaus menee ohi, esim leperrellä ympärillä oleville lapsille. mutta siis tilanne on välillä niin outo ja en haluaisi ainakaan pahentaa sitä, eli onko täällä ketään joka kärsii tästä vaivasta? miten te haluaisitte että vastapuoli toimii kun tulee paha änkytyskohtaus?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että toimitaan juuri kuten olet tehnyt, eli ollaan kuin ei huomaisi koko änkytystä, ihan rauhallisia eikä tehdä siitä numeroa. 

Vierailija
2/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan änkyttää itsekin, tahallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
5/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
6/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut ettei ainakaan saa yrittää "auttaa" puhumalla loppuun änkyttäjän kertomaa.

Vierailija
7/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko näin seiska? voiei, olen joskus sanonut ääneen sen viimeisen sanan mitä hän yrittää sanoa ja sitten jotenkin menee taas keskustelu  jouheammin eteenpäin...mutta eikai se olekaan sitten hyvä idea...ap

Vierailija
8/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni änkyttää myös, on opetellut tekniikoita joilla änkytystä saa hillittyä. Kun änkytys tulee, keskittyy niihin tekniikoihin että puhe jatkuu. Olet vaan rennosti ja odotat rauhassa että saa sanottua, todennäköisesti kyseinen työntekijäkin kasailee puhettaan.

Tästä en tiedä, mutta olettaisin että sinun ei tarvitse alkaa erikseen puhumaan lapsille odotellessa, ellei lapset itse ala puhumaan. Me ainakin keskitytään siihen keskusteluun, ja jos änkytys tulee niin en ala hommailla muuta, vaan odotan niinkuin muidenkin ihmisten kanssa, joilla kestää kauemmin sanoa. 

Vierailija
9/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotat, että änkyttäjä saa sanottavansa sanottua itse. Kestää sen minkä kestää, mutta mikään ei ole niin epäkohteliasta kuin puhua toisen puolesta. 

Vierailija
10/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskan mainitsema toisen puolesta puhuminen on erityisen kielletyä komminikaatiotaitoja opettelevien lapsien kanssa, mutta eihän se aikuisenkaan kohdalla kovin kohteliasta ole. Minusta ei myöskään ole kohteliasta  ryhtyä tekemään jotain muun, puhumaan toisille, lepertelemään lapsille tms odottaessaan, että kohtaus menee ohi, vaan pitää käyttäytyä kuten normaalisti: kiinnittää täysi huomio puhujaan ja hänen viestiinsä, eikä alaa osoitella, että enpäs välitä sinusta, on mulla tärkeämpääkin puuhaa kun kerran oot noin hidas.

Vierailija
11/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:08"]

onko näin seiska? voiei, olen joskus sanonut ääneen sen viimeisen sanan mitä hän yrittää sanoa ja sitten jotenkin menee taas keskustelu  jouheammin eteenpäin...mutta eikai se olekaan sitten hyvä idea...ap

[/quote]

Ei se oikein ole, siitä tulee semmoinen olo että toista ärsyttää hitauteni esittää asia, se tuntuu hoputtamiselta. Ja tunne siitä että minua hoputetaan ja änkytykseeni kiinnitetään huomiota, taas pahentaa änkytystä. 

Vierailija
12/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni, joka änkyttää vahvasti, on neuvonut toimimaan juuri samalla lailla kuin 7 kirjoitti. Odotat vain, että toinen saa sanottua lauseensa loppuun ja sanot sitten sen oman repliikkisi, ap. Väsymys, stressi, tilapäinen jännittäminen voi voimistaa änkytystä, rauhallinen keskustelu rauhoittaa. 

Se, että kiinnität huomiota muihin asioihin änkyttäjän änkyttäessä saattaa tehdä hänet tietoisemmaksi änkytyksestään. Älä puuhaile muuta, ole läsnä tilanteessa. 

Vierailija
13/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kenenkään pitkiä kirjoituksia. Kävin pelkän ammattikoulun ja päätäkin särkee.

Vierailija
14/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka hän on päässyt töihin päiväkotiin? Oma ystäväni reputti jo lastenhoitoalan pääsykokeissa juuri änkytyksen vuoksi, ja hänelle sanottiin suoraan että lasten kanssa on pystyttävä puhumaan selkeästi ja ymmärrettävästi.

Vierailija
15/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on työlästä kuunneltavaa, olin kerran deiteillä miehen kans joka änkyttää ja kuullun ymmärtäminen vei niin paljon voimia että menin päikkäreille suoraan treffeiltä. Tämä ei sitten ollut mitään vittuilua, vaan sen kuunteleminen on oikeasti mielettömän työlästä.

Vierailija
16/16 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos hyvistä vinkeistä! täytyy tosiaan olla sanomatta sitä viimeistä sanaa ja koittaa keskittyä siihen keskusteluun. en siis ole lähtenyt tekemään jotain muuta kesken kaiken vaan esim ohimenevälle lapselle moikannut tms...mutta sen olen huomannut että jos olen hiljaa ja katson tätä hoitajaa niin se änkytys pahenee :( kerran hän aloitti lauseen ja meni lopulta niin sekaisin että sieltä tuli monta sanaa jotain ihan täysin siansaksaa josta kukaan ei ymmärtänyt mitään. sitten kuitenkaan en viitsisi pälyillä muuallekaan siinä...ap