Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentäminen ja käsimatkatavara.. Eka kerta lentämässä.

Vierailija
18.03.2014 |

Ja tyhmä kysymys varmaan monen mielestä.. Kun käsimatkatavara saa painaa tietyn verran ja olla tietyn kokoinen, niin voiko olla sellaisen pienen lentolaukun lisäksi pieni käsilaukku, johon laittaisi passin, rahat, puhelimen yms.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso mitä lentoyhtiö millä lennät sanoo asiasta. Itsellä on joskus saanut olla ja joskus ei.

Vierailija
2/13 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 09:21"]

Katso mitä lentoyhtiö millä lennät sanoo asiasta. Itsellä on joskus saanut olla ja joskus ei.

[/quote]

Just näin. Jos ei sanota, niin itse olen yrittänyt pakata lentolaukun siten, että sinne tarvittaessa pystyy sen käsilaukun tunkemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo sanottua niin riippuu lentoyhtiöstä. Itselläni ei ole käsilaukkau mukana. Iso laukku käsimatkatavaroille. Sallituissa rajoissa, joka sopii monen yhtiön mittoihin. Laukkuni olen aikoinaan ostanut juuri lentoja ajatellen ja siksi valitsin sellaisen, jossa on sivulokeroa vetoketjuilla yms.  Itselle on on selvää missä lokerossa on mitäkin.

Vierailija
4/13 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä saa olla. Samoin monilla yhtiöillä miehillä saa (miksei naisillakin) olla käsimatkatavaran lisäksi pukupussi.

Vierailija
5/13 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä, kun tuo käsimatkatavara saa olla mitoiltaan tietyn kokoinen, niin kuinka tarkkaa tuo koko on ollut, kokemuksia? Minulla on mittoihin sopiva laukku, mutta toisaalta, jos pakkaan siihen tavaraa, niin niin leveys voi toki hieman muuttua. Vai onko siinä se paino tarkempaa, kuin laukun mitat?

Vierailija
6/13 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lentoyhtieöstä, mutta hyvänä yleisohjeena se, että halpalentoyhtiöillä, kuten Ryanair ei saa olle kuin yksi käsimatkatavara (ei siis ylimääräistä käsilaukkua). Se noudattavatko tätä sääntöään riippuu täysin sen päivän henkilökunnasta.

Perinteisillä lentoyhtiöillä taas kuten Finnair, Air France, British Airways ym saa olla käsimatkatavaralaukun lisäksi toinen pieni laukku (esim käsilaukku tai tietokoneen kantolaukku tms)

Vierailija
7/13 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 09:38"]

Riippuu lentoyhtieöstä, mutta hyvänä yleisohjeena se, että halpalentoyhtiöillä, kuten Ryanair ei saa olle kuin yksi käsimatkatavara (ei siis ylimääräistä käsilaukkua). Se noudattavatko tätä sääntöään riippuu täysin sen päivän henkilökunnasta.

Perinteisillä lentoyhtiöillä taas kuten Finnair, Air France, British Airways ym saa olla käsimatkatavaralaukun lisäksi toinen pieni laukku (esim käsilaukku tai tietokoneen kantolaukku tms)

[/quote]

AirBalticilla lensin kerran, ja siellä onnistui koneeseen nousu kahden laukun kanssa. Tosin se lentolaukku jätettiin koneen ulkopuolelle kärryyn, josta se lastattiin siltikin ruumaan ja napattiin koneesta tullessa kärrystä matkaan. Ihan metka toimintatapa: saat laukun ruumaan ilman että olet maksanut kirjattavasta matkatavarasta.

Vierailija
8/13 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 09:37"]

Ja vielä, kun tuo käsimatkatavara saa olla mitoiltaan tietyn kokoinen, niin kuinka tarkkaa tuo koko on ollut, kokemuksia? Minulla on mittoihin sopiva laukku, mutta toisaalta, jos pakkaan siihen tavaraa, niin niin leveys voi toki hieman muuttua. Vai onko siinä se paino tarkempaa, kuin laukun mitat?

[/quote]

Se laukun koko on rajoitettu ihan käytännön syistä, matkustamossa olevalle hyllylle fyysisesti mahtuu vaan tietyn kokoinen laukku joten siinä kohtaa ei hirveästi kannata kokeilla onneaan. Sen sijaan multa ei ikinä ole punnittu käsimatkatavaraa.

Vierailija
9/13 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 10:46"]

Se laukun koko on rajoitettu ihan käytännön syistä, matkustamossa olevalle hyllylle fyysisesti mahtuu vaan tietyn kokoinen laukku joten siinä kohtaa ei hirveästi kannata kokeilla onneaan. Sen sijaan multa ei ikinä ole punnittu käsimatkatavaraa.

[/quote]

Minulla toisinpäin, koskaan ei ole kokoa tarkistettu mutta punnittu on useammankin kerran. Paljon riippuu tosiaan yhtiöstä, näinpä kerran kun Finnairin lennolle meni yksi jamppa lätkäkassi käsimatkatavarana, ei ihan saanut mahtumaan sinne yläpuolen säilytyslokeroon :)

Vierailija
10/13 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 09:38"]

Riippuu lentoyhtieöstä, mutta hyvänä yleisohjeena se, että halpalentoyhtiöillä, kuten Ryanair ei saa olle kuin yksi käsimatkatavara (ei siis ylimääräistä käsilaukkua). Se noudattavatko tätä sääntöään riippuu täysin sen päivän henkilökunnasta.[/quote]

Lennän Ryanairilla parin viikon välein ja mulla on välillä (esim. eilen) kolme kassia: läppärit+paperit, muovipussi ja pikkukassi. Aina kuljen vähintään kahdella laukulla. Mutta tosiaan ne vie todella vähän tilaa (mahtuvat kaikki penkin alle jalkatilaan) verrattuna näihin satunnaismatkustajien kymmenen kilon tankkeihin. Eivät ole tarkkoja. 

Vierailija
11/13 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lentäny kotimaanlentoja ja Euroopan lentoja ainakin kymmenen eri yhtiön koneella ja koskaan ei ole sanoneet mitään käsilaukusta. Yleensä mulla on perässävedettävä, käsilaukku ja läppärilaukku.

Kerran oli perässävedettävä vähän pullessa kunnossa, niin se lentokenttävirkailija siinä check-in -pisteessä vaan sumeilematta survo sen laukun raakaa voimaa käyttäen läpi semmosesta muovikehikosta. Että jos se siitä läpi menee niin se mahtuu koneeseen sinne hyllylle. Istuimen allehan menee kans aika iso laukku. Onneksi ei ollu päällä mitään särkyvää. Joka tapauksessa, ei tullut sanomista. Koskaan ei ole käsimatkatavaroita punnittu.

Vierailija
12/13 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:09"]

Koskaan ei ole käsimatkatavaroita punnittu.

[/quote]

Lensin yhteen aikaan työasioissa Lissaboniin 2-3 kertaa vuodessa. Yleensä matkustin pelkillä käsimatkatavaroilla, koska lennot olivat vaihdollisia. Yhden kerran laukku punnittiin. Raja oli 8 kg, minulla oli 13 kg mittojen mukaisessa laukussa. Kelpasi lentoyhtiölle, koska ei ollut muita matkatavaroita. Kannattaa silti pakata ohjeiden mukaan.

Lentoyhtiöiden kannattaisi punnita myös ihmisten vaatteet. Yllättävän moni tunkee päällystakin taskuihin pientä, mutta painavaa tavaraa. Siellä voi olla kamera, kännykkä, laturi tai pari, kirja tai pari ja kaikenlaista muuta pientä parin kolmen kilon edestä.

Vierailija
13/13 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 12:09"]

Koskaan ei ole käsimatkatavaroita punnittu.

[/quote]

Lentoyhtiöiden kannattaisi punnita myös ihmisten vaatteet. Yllättävän moni tunkee päällystakin taskuihin pientä, mutta painavaa tavaraa. Siellä voi olla kamera, kännykkä, laturi tai pari, kirja tai pari ja kaikenlaista muuta pientä parin kolmen kilon edestä.

[/quote]

Kannattaisi ennemminkin punnita ne ihmiset! Kaksi kiloa tavaraa taskussa on aika pieni määrä verrattuna niihin satoihin kiloihin ylipainoa vyötäröllä. Lentolippumaksutus painon mukaan myös ihmisille! Tai könttäsumma, mitä kevyempi olet itse, sitä painavamman laukun saat ottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme