1v 1kk imetys
Neuvolassa hoitajan kommentti "Imetätkö sä vielä, siis riittääkö sulla tosiaan maito?". Mä olen kyllä pikkuhiljaa lopettelemassa imetystä, mut en tajunnut että oon noin kummajainen, kun en ole korviketta tai pulloa ylipäätään ikinä lapselleni antanut. Siis onko jotenkin muka niin harvinaista vaiko outo terkka :D?
Kommentit (16)
On outo terkka! Sano sille seuraavalla kerralla, että etkö tiedä, että WHO suosittelee osittaisimetystä 2-vuotiaaksi asti!
Ei ole harvinaista, ja terkkasi on hakoteillä. Jatka vaan imetystä jos sujuu, tekee hyvää vauvalle ja äidille.
mä lopetin noilla main ja ihan hyvin maitoa olisi riittänyt pidempäänkin. Kai se on sitä tätäpäivää ettei suurin joukoin imetetä noin pitkään.
Outo terkka. Ei vuoden ikäisen imettämisessä ole mitään kummallista. Ja maitoa tulee lisää niin paljon kuin vauva sitä juo, ihme kommentti tuo maidon loppuminen terkalta.
Anna palaa, mitä yhden terkan kommentilla on väliä. Teet just oikein.
Ite imetin 1v6kk asti, ja sain kyllä kummeksuntaa melkein joka taholta. Ilmeisesti ihmiset harvemmin imettävät lapsensa edes vuotiaiksi.
Ison lapsen imettämisessä ihanaa oli se miten selvästi lapsi osasi ilmaista arvostavansa tissiä (ja siis minua :). Nyt on jo aloittanut päiväkodissa, eikä melkein malttaisi moikatakaan kun pitää päästä pois äidin luota leikkimään.
En teidä johtuiko pitkästä imetyksestä, mutta perusturvallisuudentunne on lapsella ilmeisesti kunnossa :)
no todella outo terkka.. joillakin heillä nyt sattuu olemaan sellainen käsitys että on ihan luonnollista imettää kun lapsi on 11kk 29pv vanha ja koko touhu muuttuu todella kummalliseksi päivänä jolloin lapsi on 12kk vanha...
Annat mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja lopettelette sitten kun teistä itsestä hyvältä tuntuu. (Jos siis lapsella ei ole kasvussa ja kiinteiden opettelussa ollut mitään häikkää..)
T. Vajaa 3v imettänyt sh
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:08"]
Minulla riittää, tosin imetän enää toisella rinnalla. :D
[/quote]
AP myös harrastaa toisen rinnan taktiikkaa, ihan vaan siksi että se kelpas pojalle aikanaan paremmin ja sit vähitellen sirryttiin pelkästään siihen :).
Mäkin imetän 13-kuista lasta, mutta meidän terveydenhoitaja ei ole ihmetellyt tai ylipäätään edes kommentoinut asiaa mitenkään. Tietää kyllä, että imetän.
Lapsi on tällä hetkellä suorastaan rakastunut tissiin eikä varmasti tykkäisi yhtään, jos imetys loppuisi. Jatkan siis imetystä varmaan vielä noin vuoden verran, ellei lapsi sitä ennen vieroitu itsekseen.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:12"]
no todella outo terkka.. joillakin heillä nyt sattuu olemaan sellainen käsitys että on ihan luonnollista imettää kun lapsi on 11kk 29pv vanha ja koko touhu muuttuu todella kummalliseksi päivänä jolloin lapsi on 12kk vanha...
Annat mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja lopettelette sitten kun teistä itsestä hyvältä tuntuu. (Jos siis lapsella ei ole kasvussa ja kiinteiden opettelussa ollut mitään häikkää..)
T. Vajaa 3v imettänyt sh
[/quote]
AP: Juu ei ole kasvussa eikä kiinteiden syömisessä häikkää, siellä +15 käyrillä kasvetaan ja syödään suuria annoksia ruokaa. Jotenkin tuntuu hauskalta, kun pienempänä en olis tota poikaa imetänyt juuri ollenkaan julkisella paikalla kun se oli aina aikamoista taistelua ja itkemistä (refluksia ja koliikkia). Mutta nyt sitten voisin häntä imetellä ihan julkisestikkin, kun on niin rauhallinen ja oikeen nauttii rinnalla olosta. Mut nyt on sit taas noi ulkopuoliset paineet. En ees ennen tullut ajatelleeks et tää olis jotenkin outoa, mut ehkä joidenki mielest sit on kun toi maaginen 12kk on ylitetty :D.
Äidit koittaa pönkittää omaa egoaan pitkällä imetyksellä. Tullaan kertomaan, kuinka vain he tähän kykenivät, eivätkä monet muut kykenekään. Hyvä että teillä maito riitti, mutta yleensä ei riitä noin pitkään!
Ei se mitään egon pönkitystä ole. Itsekin imetin reilun vuoden - siinä ne kuukaudet vain kuluivat huomaamatta, kun arki jatkui samana. Töissä olin jo kun lapsi oli 9kk - ei sekään imetystä estä!
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:28"]
Äidit koittaa pönkittää omaa egoaan pitkällä imetyksellä. Tullaan kertomaan, kuinka vain he tähän kykenivät, eivätkä monet muut kykenekään. Hyvä että teillä maito riitti, mutta yleensä ei riitä noin pitkään!
[/quote]
Maitoa tulee niin kauan kuin sitä tilataan. JA vähän päälle. Lopetin imetyksen puoli vuotta sitten, ja vieläkin tulee pisara jos puristan nännistä.
Eri asia on jos maitoa ei tosiaan tule, mutta ei tämä ole mikään itsekehukeskustelu, vaan joillakin ihmisille imetys nyt vain on niin yksinkertaista että ensin imetetään ja sitten lopetetaan.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 22:08"]
[/quote]
AP myös harrastaa toisen rinnan taktiikkaa, ihan vaan siksi että se kelpas pojalle aikanaan paremmin ja sit vähitellen sirryttiin pelkästään siihen :).
[/quote]
Meillä suosittiin kanssa toista rintaa alusta alkaen, välillä jäi toinen melkein pois, mutta lapsi itse alkoikin nappailla molempia vuorotellen. :) Lapsi nyt 1v 8kk, ja imetän edelleen.
Nämä maito riittää /ei riitä kommentit valitettavasti osoittavat sen, että useimmilla - ja tässä tapauksessa myös terveydenhoitajalla - ei ole yhtään käsitystä siitä, miten maidontuotanto toimii. Maitoa riittää niin pitkään kuin imettä ja vähän pidempään.