Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiskotien sisustus on sekava!

Vierailija
17.03.2014 |

Olen seurannut asuntoilmoituksia ja päässyt näin kurkistamaan tuntemattomien ihmisten koteihin. Olen huomannut, että iso osa sisustuksesta 200 000 - 300 000 euron kodeissa on aika tyylitöntä ja halpaa. Tavaroita on haalittu niin monta eri tyyliä samaan tilaan, ettei yhden käden sormet riitä. Tämä oli vain tällainen huomio. Mitä mieltä itse olet omasta sisustuksestasi ja sen suunnitelmallisuudesta?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas suomalaiset asuvat laadukkaasti ja laittavat siihen paljon rahaa. Kodit ovat kauniisti ja avarasti sisustettu. Ja erityisesti keittiöt.

Ihmettelen mihin muuhun maahan ap. viittaa kommentissaan, kun hän korostaa suomalaista ilmiötä.

Vierailija
22/54 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole mitään sisustusta. Ei mua kiinnosta semmoinen :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä sisusteta, meillä vaan eletään. Ei niiden asunnon ostajien tartte huonekaluja ostaa. 

Juuri näin. Itseäni ei kiinnosta pätkääkään sisustaminen. Jos jokin tavara on ruma, en hanki sitä, mutta en myöskään mieti, miten saisi aistikkaan sisustuksen. Koti on elämistä varten. Mulla on hyvä olla siellä, vaikka ei olekaan sisustettu vimpan päälle.

Vierailija
24/54 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen kiinnittänyt huomiota siihen että Suomessa ei osata sisustaa edes niitä miljoonalukaaleita! Talo saattaa olla hieno kaikinpuolin, tarkkaan harkitut yksityiskohdat jne. Pihoineen. MUTTA sitten kun katsotaan sitä sisustusta, ei olla osattu ollenkaan sitä hommaa. Verraten esim. Venäjällä ihmiset osaavat sisustaa ne lukaalinsa. Ei ole mikään ristiriidassa ja silmä lepää

Vierailija
25/54 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka pitää halvalla hankkia huonekalut, ei silti tarvitse olla seitsemää eri "puulajia" eli lastulevyä. Värimaailma yksinkertaisen pelkistetyksi ja krääsät pois. Ja valaisimet kantsii  laittaa niin, että sama tyyli kulkee läpi koko asunnon. Ja ihan Ikeasta saa kivoja parilla kympillä. Mummolta peritty kristallikruunu ei ehkä kuitenkaan sovi viereen. Jos ei verhoja pysty päättämään, niin luonnonvaalea, vaikka halpa lakanakangas käy, kunnes se oikea löytyy.

Kirppareilta saa ihan tyylikästäkin kamaa halvalla, paitsi mitään sohvia enkä nojatuoleja ym. ostais, koska voi tulla lemmikkejä mukana.

Itse tehden (esim. uudet päälliset) ja ommellen syntyy yksilöllinen ja viihtyisä koti, eikä taatusti naapurilla  löydy kloonikämppää. Viherkasvit luovat kodikkuutta myös, ja esim. kirjastosta tai vastaavasta voi napata pikku pistokkaan, ilmaiseksi.

Jotkut tykkää väreistä ja toiset askeettisesta, minä molemmista joten siinäpä se vaikeus. Kannattaa varmaan tehdä suunnitelma, kuten puutarhan suhteen, ennen kuin porailee seinät täyteen tauluja tai hyllyjä, jotka kuitenkin siirretään toiseen paikkaan. Vähemmän on enemmän.

Huonekaluliikkeessä kaikki näyttää pienemmältä kuin kodissa, joten mittanauha mukaan. Tämä vain mun mielipideosio :)

Vierailija
26/54 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ei mikään ärsytä niin paljon kuin tällainen kokovalkoinen tai liian yksivärinen sisustus mitä ap ihailee. Mieluummin elän värikkäässä ympäristössä. 

Vierailija
27/54 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sisustus kertoo omasta elämästä. Se on tärkeintä.

Joukossa on perittyjä huonekaluja ja esineitä, osa on jo isoisovanhempien peruja. Paljon on esineitä, joihin liittyy henkilökohtaisia muistoja matkan varrelta, eri kodeista. Opiskelijakämpästä lähtien. Moni esine on lahja rakkailta ihmisiltä, paljon esimerkiksi lasten askarteluja ja piirustuksia, jotka on pyyteettömästi lahjaksi annettu ja ilolla vastaan otettu. Esineissä ja huonekaluissa on paljon, paljon muistoja. Kirjahyllymme kertovat erilaisista, vaihtelevistakin kiinnostuksen kohteista, kolmesta erilaisesta lukijasta: kahdesta aikuisesta ja yhdestä aivan pienestä, jotka kaikki viihtyvät kirjaelämystensä parissa.

Minusta mikään ei olisi mauttomampaa kuin se, että heittäisimme nämä kotimme kodiksi tekevät esineet roskikseen, palkkaisimme sisustussuunnittelijan ja uusisimme sisustuksemme kerralla kokonaan.

En vain pysty ymmärtämään tällaista elämäntyyliä tai ajattelutapaa, ehkä näin toimivat vain menneisyydestään eroon pyrkivät sosiopaatit? 

Vierailija
28/54 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä.. Olen pahoillani ettei kotini miellytä jonkun silmää.. Käytän rahojani mielummin matkustamiseen ja muuten kivaan touhuiluun kuin ostelen uusia huonekaluja niin että ne mätsäävät yhteen.. Ilmaiseksi kun on tutuilta saanut joskus niitä huonekaluja.

Vierailija
29/54 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaunis sisustus ole kallista

tärkeintä että silmä lepää

ihme harhaluuloja muumimukikansalla

Vierailija
30/54 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kaunis sisustus ole kallista

tärkeintä että silmä lepää

ihme harhaluuloja muumimukikansalla

No niin, meillä on muovimatto tupakeittiössä eikä ole varaa sitä vaihdattaa lankkulattiaan, joka siihen sopisi. Meillä on myös kylppärissä edellisen asukkaan laatat (vaaleansinistä kukkaa jne). Kyllä ne aika kalliiksi tulee teettää... Me laitamme rahamme matkusteluun ja elämme tyytyväisesti vanhoissa laatoissa ja lattioissamme.

Joten meillä ei ainkaan ole rahaa molempiin, yhtään muumimukia ei ole =)

Vierailija
31/54 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuollainen, että tavaroita haalitaan useammasta paikasta vuosien varrella, luo kerroksellisuutta ja kodikkuutta. Sellaiset yhdenmukaiset sävy-sävyyn olevat sisustukset ovat niin persoonattomia ja tuovat mieleen jonkun huonekalukaupan showroomin.

Vierailija
32/54 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat kuitenkin elävät kodeissaan eivätkä sisusta niitä blogeja ja tirkistelijöitä varten. Koti, jossa kalusteilla ja muilla sisustukseen kuuluvilla esineillä on tarina, on paljon mielenkiintoisempi kuin design-kalusteilla stailattu esittelyasunto. Paljon miellyttävämpi asuakin, epäolennaista ap:lle, mutta onneksi kaikki eivät ole samaa mieltä.

Vierailija
33/54 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomalaiskotien". 

!!!!! Oletko aloittaja ikinä käynyt tavallisessa italialaiskodissa? Ruotsalaiskodissa? Puolalaiskodissa? Brittiläiskodissa? Kodit näyttävät omistajiltaan - ja usein minun mielestä aika erikoisilta, sekaviltakin.

Ja asia erikseen on sitten toi jenkkilä. En nyt ole joka puolella jenkkilää kyläillyt, kunhan nykissä ja keskilännessä muutamassa kodissa, mutta eri näköistä on juu.

Kas nosta katseesi ja tajua että sisustuslehti valokuvineen on sisustuslehti valokuvineen ja elämä sitten taas on. Mutta ehkä tuo siitä kun saavutat sen 25 vuoden iän.

Vierailija
34/54 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyylittömintä kaikista on juuri ostaa samaa tyyliä samalta aikakaudelta koko sisustus. Oikeasti kauniissa kodissa on esineitä suvun historiasta, eri vuosikymmeniltä ja mielellään eri vuosisadoilta, ja tottakai myös nykyaikaisia huonekaluja yhdisteltynä asukkaan maun mukaan. Tyylikäs koti ei ole kaupan mainosesite.

Tuollaisesta tulee just kuvottava sekasotku!

Yhdyn ekaan kirjoittajaan. Perintöhuonekalu ei tarkoita mitään lastulevyhyllyä vaan antiikkia! Jos yhdistelee hyvällä maulla antiikkia ja uutta täysipuista huonekalua esim neutraalin väriseen tekstiilimaailmaan, ei lopputulos ole sekava.

Makuja on monia, mutta mua säälittää kodit joissa on kaikki uutta ja persoonatonta. Tulee juuri se fiilis, että koti on kopsattu lehdestä minua ja muita vieraita varten. Oma koti on se, mikä on omasta mielestä perheelle paras ja käytännöllisin tai kaunein. Mitä kukin arvostaa!

Vierailija
35/54 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sisustaminen" ... yäk, blää!

Vierailija
36/54 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomalaiskotien". 

!!!!! Oletko aloittaja ikinä käynyt tavallisessa italialaiskodissa? Ruotsalaiskodissa? Puolalaiskodissa? Brittiläiskodissa? Kodit näyttävät omistajiltaan - ja usein minun mielestä aika erikoisilta, sekaviltakin.

Ja asia erikseen on sitten toi jenkkilä. En nyt ole joka puolella jenkkilää kyläillyt, kunhan nykissä ja keskilännessä muutamassa kodissa, mutta eri näköistä on juu.

Kas nosta katseesi ja tajua että sisustuslehti valokuvineen on sisustuslehti valokuvineen ja elämä sitten taas on. Mutta ehkä tuo siitä kun saavutat sen 25 vuoden iän.

Minulla on ollut klo vierailla turkkilaisten, englantilaisten, italialaisten, ranskalaisten, serbialaisten, jenkkien, kanadalaisten ja ruotsalaisten kodeissa, muutamia mainitakseni!:D Karkeasti sanon, että pohjoismaalaiset ovat tyylikkäimpiä ja panostavat käytännöllisyyttä enemmän kauneuteen. Plus kauneuskäsitys on yhtenäinen meihin nähden.

Briteillä on aina ne kukkamatot, kukkaverhot ja modernit hopeanväriset härpäkkeet ja oudot kiinteät kalusteet. Löytyy kaunista ja rumaa, rumaa enemmän kuin suomesta.

Mitä etelämmäs mennään, sitä enemmän ihmiskunta arvostaa käytännöllisyyttä. Etelässä on paljon ruokailutilaa, esim ulkona paljon muovikalusteita. Keittiö on kodin ydin, se on siisti mutta vanhanaikainen ja siellä kokataan, ei esitellä kaappeja. Tästä syystä italian maaseudulla on vaikea löytää vuokra-asuntoa, jossa olisi siedettävät keittiökalusteet. Kokemusta on. Ylipäätään vanhat suosivat yhä perinteistä sisustusta puisine käsinojasohvineen ja nuoriso ostaa modernia ja suomalaiseen makuun liikaa 90-luvulta haisevaa kalustetta. Tekstiileissä suositaan värejä ja kukkia sekä muita suomalaiselle liikaa olevia kuoseja.

Tämä on minun mielipiteeni mutta suomalaiset ovat Euroopan tyylikkäin kansa, muiden pohjoismaiden ohella.

Vierailija
37/54 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suomalaiskotien". 

Minulla on ollut klo vierailla turkkilaisten, englantilaisten, italialaisten, ranskalaisten, serbialaisten, jenkkien, kanadalaisten ja ruotsalaisten kodeissa, muutamia mainitakseni!:D Karkeasti sanon, että pohjoismaalaiset ovat tyylikkäimpiä ja panostavat käytännöllisyyttä enemmän kauneuteen. Plus kauneuskäsitys on yhtenäinen meihin nähden.

Briteillä on aina ne kukkamatot, kukkaverhot ja modernit hopeanväriset härpäkkeet ja oudot kiinteät kalusteet. Löytyy kaunista ja rumaa, rumaa enemmän kuin suomesta.

Mitä etelämmäs mennään, sitä enemmän ihmiskunta arvostaa käytännöllisyyttä. Etelässä on paljon ruokailutilaa, esim ulkona paljon muovikalusteita. Keittiö on kodin ydin, se on siisti mutta vanhanaikainen ja siellä kokataan, ei esitellä kaappeja. Tästä syystä italian maaseudulla on vaikea löytää vuokra-asuntoa, jossa olisi siedettävät keittiökalusteet. Kokemusta on. Ylipäätään vanhat suosivat yhä perinteistä sisustusta puisine käsinojasohvineen ja nuoriso ostaa modernia ja suomalaiseen makuun liikaa 90-luvulta haisevaa kalustetta. Tekstiileissä suositaan värejä ja kukkia sekä muita suomalaiselle liikaa olevia kuoseja.

Tämä on minun mielipiteeni mutta suomalaiset ovat Euroopan tyylikkäin kansa, muiden pohjoismaiden ohella.

Lisäys: siis ranskalaisten jälkeen. Heillä on upea kyky käyttää hyödyksi antiikkia ja tuoda kotiin kerroksellisuutta ja sivistyneisyyden hehkua.

Vierailija
38/54 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tervetuloa kurkistamaan meidän ihanaan värikoodattuun elämään, rakkaaseen kuoliaaksisisutettuun Villa Gullinnuppuumme."

Vierailija
39/54 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten kodit ovat sekavasti sisustettuja enkä sano sitä  mitenkään halveksuen. Osataan sitä Suomen ulkopuolellakin sekoilla sisustuksen suhteen. Kalastajan vaimon kuvat ovat kauniita mutta hänen koti näyttää hyvin arkiselta ja ehkä vähän sekametelisopalta. Onko sekään huono asia. Ei. Tai omakotivalkoisen valkoinen lastupuusekametelisoppa joka edelleen näyttää hyvästä yrityksestä huolimatta Ikea-kodilta. sekin on omalta osaltaan hauskan oloinen koti. Jokaisen koti on omannäköinen.

Vierailija
40/54 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen käsitys että Suomessa suhtaudutaan sisustukseen hirveän tiukkapipoisesti.

Täällä kaiken pitää olla aina ihan tiptop-ojennuksessa ja tyylin olla täydellinen.

Huomaan tämän aina kun vierailen ulkomailla ystävieni luona. Heillä ja heidän ystäviensä kodeissa on niin iloisen kirjavaa ja tavaramäärä sitä luokkaa että tavallinen suomalainen koti alkaa tuntumaan hotellihuoneelta tai hammaslääkärin odotushuoneelta kaikessa kliinisyydessään.

Nämä ystäväni joista nyt puhun ovat ranskalaisia, englantilaisia, saksalaisia ja japanilaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi