Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityiseltä julkiselle puolelle hoitoihin?!

27.07.2006 |

Mahtaakohan kellään olla kokemusta asiasta eli olettekö aloittaneet yksityisellä lapsettomuustutkimukset/hoidot ja siirtyneet " kesken kaiken" julkiselle? Miten tuo mahtaa onnistua?

Meillä se tilanne, että Väestöliitossa on molemmat tutkittu eikä vikaa löytynyt. Inssiä suositeltiin hoidoksi.

Nyt raha-asiat mietyttävät ja pohdin voisinko marssia terveyskeskukseen pyytämään lähetettä julkiselle puolelle noihin hoitoihin, kun alkaa olla ajankohtaista tuo hoitoasioiden miettiminen...

Nimim. " vastauksista kiitollinen Killa" :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sille siirtymiselle mitään estettä ole. Itse aikoinaan -99 kävin yksityisellä (yksityinen gyne, ei lapsettomuusklinikka), joka laittoi lähetteen simppatestiin ja sen jälkeen keskussairaalaan. Nyt olen käynyt sellaisen lääkärin yksityisvastaanotolla, joka hoiti silloin julkisella. Ekalta " hoitokierrokselta" on clomi+pregnyl-valmisteinen poika. Nyt ei ole vastaavalla lääkityksellä tullut toivottua tulosta. Söin niitä 5kk ja nyt olen tauolla. Varailen taas uutta aikaa ja jos suositellaan rankempia hoitoja, niin toivon lähetteen julkiselle. Mulla alkaa ikä tulla kohta rajoitteeksi..Vikaa ei siis meissäkään.

Vierailija
2/10 |
29.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä että Väestöliitolta laittavat lähetteen ja tietosi naistenklinikalle ja varmista että kaikki tutkimustulokset ovat menneet NKLlle perille. Heidän (VL) on se tehtävä jos niin haluatte.

Me pyydettiin (omalta klinikalta) lähetteet ja hoitotiedot lähetettäväksi NKLlle ja kaikki kopiot myös samalla itsellemme. Kaikki sujui hienosti ja varmistin vielä itse että paperit olivat menneet NKLlle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiedosta, että lähetteen voi pyytää VL:stakin, eikä tartte mennä terveyskeskukseen.

Vähän jatkokysymyksiä, jos vielä löytyisi joku vastaamaan:

Jos/kun saa lähetteen NKL:lle, niin koskahan mahtaa päästä sitten ensikäynnille tai pääseekö suoraan hoitoihin?

Miten yleensäkin julkisella puolella noi vastaanottoajat: mun on kovin vaikeeta järjestää käyntejä töiden takia keskellä päivää (siksi ollaankin ajateltu ekaksi yksityistä puolta).

Saako helposti aamun ekan/iltapäivän vikan ajan?

Kiitti taas jo etukäteen! :)

Vierailija
4/10 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka Killa!

Meille juuri tipahti postiluukusta NKL:n kirje ja jonotusajat ovat tällä hetkellä sen 6 kk. Joten jos haluat nopeasti edetä kannattaa varmaan varata sinne yksityiselle aika, kun VL:llekin oli sen parin kuukauden jono ekalle käynnille =(

Mä en tiedä voiko noihin aikoihin NKL:llä kauheesti vaikuttaa, hoitajat kyllä vaikuttivat tosi symppiksiltä, että kai ne voi sitä aikaa vähän katsoa ja VL:llä oli sitten enemmän valinnan varaa.

- Onni-79 -

Vierailija
5/10 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa Onni! Kiitos kovasti vastauksesta! :)

Vaan on surkean pitkä aika tuo 6kk! :S

Meillä siis on jo tutkimukset tehty VL:ssa ja suunnitelmat hoidoistakin (eli inssiin mennään, kun ollaan siinä tilanteessa että ollaan valmiita moiseen hommaan), joten ensikäyntiaikaa ei tarttisi odotella.

Siis jatkan pohdintaa ja kyselen: [b]onko kellään kertoa kokemuksia jos on lähete vetämässä julkiselle ja samalla tekee kuitenkin hoitoja yksityisellä?[/b] Mites tuo käytännössä on toiminut? Tai jos aiheesta on just keskusteltu, niin voisiko joku vinkata hakusanoja (koitin haulla löytää, mutten onnistunut)?

Ajattelin vain, että kannattaisi varmaan siis lähete pyytää, mutta jos jo haluaisi aloittaa aiemmin, niin voisi vaikka yhdessä inssissä käydä yksityisesti. (Kuten huomaatte, en ole kovin toiveikas noiden hoitojenkaan onnistumisen suhteen...)

Vierailija
6/10 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskee vain IVF-hoitoja. (6kk=hoitotakuun maksimiaika)

Yksityisellä kannattaa tehdä hoitoja sillä aikaa kun jonottaa julkiselle,kunhan hoidot ei mene päällekkäin. Me tehtiin juuri niin.

Vierailija
7/10 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

NKLlle saa kyllä aika nihkeästi mitään muita kuin päiväaikoja eli sitten on vaan sumplittava duunin kanssa hommat. Itse oli " saikulla" tai sovin ip.n tai ap.n vapaaksi kun kävin NKLllä.

Vierailija
8/10 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme nyt yksityisellä klinikalla hoidoissa. Terveyskeskukseen soitin tammikuussa ja pyysin päästä lääkärille lapsettomuuden takia. Sanottiin, että VL:ssa on kohtuuulliset hinnat (annettiin nttiosoite) ja pyydettiin ottamaan sinne yhteyttä. Omalääkäriä kun ei minun solussa nyt ole. Hinnat ovat ainakin meille kovat (opiskelijan tuloilla). Soitin vielä uudestaan terveyskeskukseen, jossa sama henkilö vastasi puhelimeen ja sanoi että nyt ei ole lääkärinaikoja (ja uutta lääkäriä ei ole tiedossa) ja yritä ensi viikolla uudelleen. Eikö minun olisikin pitänyt saada aika jollekin lääkärille??

Vierailija
9/10 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjiö: tilanteenne on kyllä tosi hankala. Suomessa taitaa kaikissa kunnissa olla käytössä tuo omalääkäri- (eli ns väestövastuu-) järjestelmä. Se tarkoittaa sitä, että alue, jota tk hoitaa on jaettu pienempiin alueisiin, joita hoitaa sitten alueelle nimetty lääkäri.

Kun monessa kunnassa on sitten pulaa lääkäreistä, niin saattaa olla ns hoitamattomia alueita eli alueita, joilla tuota omalääkäriä ei ole. Tämä taas sitten aiheuttaa sen, että alueen asukkaiden on erittäin vaikeaa päästä lääkärin vastaanotolle terveyskeskukseen. Tässä väestövastuujärjestelmässä kun lääkäri vastaa omasta alueestaan, mutta heillä ei ole velvollisuutta hoitaa muiden alueiden potilaita!

Tämä lienee monessa paikassa todellinen ongelma -sekä potilaiden, että hoitohenkilökunnan joka koittaa taiteilla potilaiden ja lääkäreiden välissä!

Itse olen ollut vastaavassa tilanteessa muussa vaivassa ja on tosiaan kova pala, kun lääkäriaikaa en ensin saanut, vaikka sitä kipeästi olisin tarvinnut. Saivat sitten annettua ajan toiselle lääkärille, kun sitkeästi pyysin heitä kaikilta kysymään.

En tiedä auttaisiko ottaa yhteyttä ylilääkäriin? Hoitajilla ei nimittäin ole lupaa antaa aikaa kellekään muullekaan, jos alueella ei hoitavaa lääkäriä ole, eikä kukaan ole luvannut näitä väliin putoajia hoitaa...

Joka tapauksessahan tämä käytäntö ei ole reilu, kun osoitteesi vaikuttaa pääsyyn lääkärille...

Saisitkohan muuten sitten sieltä yksityiseltä lähetteen julkiselle puolelle niin kuin tässä pinossa vinkattiin?

Killa

Vierailija
10/10 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sinun terveyskeskuksen omalääkärille tarvitse mennä ollenkaan, saat halutessasi lähetteen julkiselle puolelle Väestöliitosta kun kerran jo siellä olette kirjoilla! Tai jos jostakin syystä et halua pyytää lähetettä Väestöliitosta, niin kuulutko yths:n piiriin? Jos kuulut, niin käy siellä lääkärillä pyytämässä lähete. Tai sitten käy yksityisellä gynellä hakemassa lähete.

Onnea tulevalle taipaleelle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä