Vaihdevuodet
Mitens nämä vaihdevuodet menevät oikeastaan? Mulla on nyt ollut kuukautiset viimeksi kesäkuussa ja sitä ennen helmikuussa ja marraskuussa. Onko kyseessä siis esivaihdevuodet nyt? Muuten ei ole mitään ongelmia laisinkaan ja olen vain tyytyväinen, että menkat tulevat noin harvakseltaan.
Pitääkö tässä kuitenkin alkaa odottaa, että hiki alkaa virtaa ja tulee huono olo?
Kommentit (40)
Olen menettänyt täysin elämänhaluni. Ikää 47v. Pohdin oikeasti, että mitä virkaa on minulla enää tässä maailmassa.
Epistä, kun jotkut selviää vaihdevuosista lähinnä toteamalla, että menkat loppui. Olen opettaja ja että on inhottavaa olla luokan edessä punoittaen ja pää märkänä. Mulla oikeasti alkoi pää hiota, kun täytin 48. Lakanoita ja yöpukua pitää vaihtaa keskellä yötä.
Vähän kierron pitenemistä havaittavissa, ei muita oireita nyt. Oon 51v. Joskus 48v-> oli kivuliaita oviksia.
Vierailija kirjoitti:
Epistä, kun jotkut selviää vaihdevuosista lähinnä toteamalla, että menkat loppui. Olen opettaja ja että on inhottavaa olla luokan edessä punoittaen ja pää märkänä. Mulla oikeasti alkoi pää hiota, kun täytin 48. Lakanoita ja yöpukua pitää vaihtaa keskellä yötä.
Siihen löytyy kyllä apua jos niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nuo esivaihdevuodet ole vaan ihan vaihdevuodet. Mulla on oman diagnoosini mukaan esivaihdevuodet. Todella järkyttävät ovulaatiokivut, jotka kestää yli viikon. Sen jälkeen kolmisen päivää tiputtelua. Koko kierron on oikeastaan kipuja, menkkakivut alkaa oviksen jälkeen ja jatkuu menkkojen jälkeen kunnes oviskivut alkaa. Luin että johtuu estrogeenin suuresta määrästä ja hormonien heilahtelusta, joka on tyypillinen esivaihdevuosissa. Olen 38-vuotias ja tätä on ollut jo useamman vuoden. Yllättävän aikaisin alkoi, kun omalla äidillä alkoi vaihdevuodet vasta 57-vuotiaana. Tosin äiti oli perusterve ja itsellä on kaikenlaista sairautta, mm. kilpirauhasen vajaatoiminta joka kai vaikuttaa hormonitoimintaan aika paljon. Virtsatietulehdukset ja munuaistulehdukset ovat myös olleet vähän väliä kroonisina jo nuoresta alkaen, joten nekin varmasti vaikuttaa.
Vaihdevuodet ovat vasta sitten, kun naisella on ollut menkatonta elämää takanaan vuosi.
Ei pidä paikkansa. Minulla alkoi vaihdevuodet vaikka menkat vielä tulivat. Mielettömät yöhikoilut, joita alkoi sitten tulla myös päivisin, järkyttävät lihaskivut ja v*tutus. Unettomuus oli kyllä näistä pahinta. Olin silloin 52v, nyt 56v. Että sillalailla sitten.
Tässä on nyt termejä käytetty vähän epätarkasti. Menopaussi määritellään niin, että se on tapahtunut, kun tyhjennysvuotoja ei ole ollut vuoteen.
Vaihdevuodet on se laajempi prosessi, johon liittyy monenlaisia oireita ja kehon muutoksia.
Omat esivaihtarit alkoivat n. 46-47 v iässä, oireina lähinnä itkuherkyys ja mielialavaihtelut. Kuukautisia ei ole ollut enää vuosiin, muistaakseni 55-vuotiaana viimeiset niukat. Silti vielä nytkin on kuumotuskohtauksia ja uni-/nukahtamishäiriöitä.
Olen nyt 63 v. Olen kuullut, että joillakin oireet voivat jatkua ihan loppuun eli kuolemaan asti. Silviisii.
Minusta vasta sitten kannattaa ruveta hormonikorvauslääkkeille, kun kuumat aallot alkavat.
Vaihtelee, niin ei voi sanoa mitä kenellekin tulee. Mulle lääkkeet aiheutti vv:t. Hikipuuskia, yöllä peittoa päälle ja pois, kuivat limakalvot. Siinäpä se, ei mielialanvaihtelua, sydämentykytyksiä tms.
minulla on ollut viimeiset 15 vuotta ajoittain kamalia hikoilupuuskia, enimmäkseen yöllä. Sinä aikana olen 3 lastakin synnyttänyt. Toki synnytyksen jälkeen 2 kk on ollut pahimmat hikoilut. Mutta muutenkin, esim. menkkoja ennen hikoiluttaa. Nyt on kk-kiesto alkanut heittämään. Keväällä oli muutama lyhyempi kierto, ja nyt on alkanut pidentymään. Samalla hikoilut ovat vähentyneet.
Ei tarvitse odottaa mitään hikipuuskia tai muuta. Olin itse onnekas. Kuukautiset alkoivat tulla harvakseltaan ja sitten ne loppuivat. Siinä kaikki. Jos saat mitään oireita niin gyneltä saat hoitovaihtoehtoja.
Onko teille muille vanhemmiten tullut myoomia? Siis tiedän kyllä, että ne ovat hyvänlaatuisia, mutta kävin tutkimuksessa. Siellä sain kuulla, että kohtuni on kuin perunapelto.
Surkastuvatko myoomat iän myötä?
Niistä esivaihdevuosista haluan kertoa, että yölliset pissahädät oli rasittavin ilmiö. Kun unesta tuli katkonaista, päivisin olin yrmy ja rupesin juomaan patterilimpparia yms. Ja sehän sitten pissatti myös.
Vierailija kirjoitti:
Onko teille muille vanhemmiten tullut myoomia? Siis tiedän kyllä, että ne ovat hyvänlaatuisia, mutta kävin tutkimuksessa. Siellä sain kuulla, että kohtuni on kuin perunapelto.
Surkastuvatko myoomat iän myötä?
Sitten surkastuu kun oma hormonikierto loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut ainoa oire aamuöinen heräily ja kuivat silmät, mutta sekin on ollut poissa useamman kuukauden. Menkat säännölliset kuin kello. Toivottavasti selviäisin vähällä niin kuin äitinikin. N53
Tuo KUIVAT SILMÄT on mulla ollut tähän asti yllättäen karmein esivaihdevuosioire. Enkä tajunnut aikoihin, eikä lääkäritkään, että voi liittyä hormoneihin.
Menin ensin yleislääkärille, kun aloin aamuisin herätä silmät turvonneena, punaisena , täynnä läpinäkymätöntä paksua valkoista rähmäntapaista jonka läpi näki vain sumeasti. Koska mulla on allergioita, lääkäri päätteli että reaktio on varmaan allerginen ja koitettiin allergialääkkeitä sekä suun kautta että silmätippoja. Huonosti apua oli. Työterveyslääkäri kirjoitti vain sarveiskalvon tulehdukseen silmätipat.
No, menin lopulta silmälääkärille yksityiselle kun pelotti että kohta menee näkö kun aamulla ennen silmien pesua ei näe kuin harmaata hyhmää, ei näe lähelle eikä kauas. Silmälääkäri totesi että mun kyynelnesteessä on pelkästään proteiini- ja rasvaosuus eikä käytännössä ollenkaan kosteutta. Sanoi myös, että ei ole harvinainen vaiva ikäisilläni naisilla (olen 46). Sain sieltä määräyksen yöksi silmävoiteeseen ja päivisin tippoja, ja vaiva on onneksi näillä pysynyt aika hyvin kurissa muuten paitsi että yön aikana joskus vieläkin kuivahtaa niin rutikuivaksi silmä, että sattuu avata. Mutta ei enää jatkuvaa punasilmäisyyttä ja turvotusta tai sitä läpinäkymätöntä limamaista rähmää.
Mulla hikoilu ja kylmäkohtaukset jo oli vaille 50v.Synnytin 40v.Menkat tuli loppuajasta tosi runsaina mutta loppuivat 55v.Suuttumis ja ärsytys kohtauksia on vieläkin 59v.Toivottavasti loppuvat pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nuo esivaihdevuodet ole vaan ihan vaihdevuodet. Mulla on oman diagnoosini mukaan esivaihdevuodet. Todella järkyttävät ovulaatiokivut, jotka kestää yli viikon. Sen jälkeen kolmisen päivää tiputtelua. Koko kierron on oikeastaan kipuja, menkkakivut alkaa oviksen jälkeen ja jatkuu menkkojen jälkeen kunnes oviskivut alkaa. Luin että johtuu estrogeenin suuresta määrästä ja hormonien heilahtelusta, joka on tyypillinen esivaihdevuosissa. Olen 38-vuotias ja tätä on ollut jo useamman vuoden. Yllättävän aikaisin alkoi, kun omalla äidillä alkoi vaihdevuodet vasta 57-vuotiaana. Tosin äiti oli perusterve ja itsellä on kaikenlaista sairautta, mm. kilpirauhasen vajaatoiminta joka kai vaikuttaa hormonitoimintaan aika paljon. Virtsatietulehdukset ja munuaistulehdukset ovat myös olleet vähän väliä kroonisina jo nuoresta alkaen, joten nekin varmasti vaikuttaa.
Onko munuaisesi ultrattu?
Munuaistulehdukset eivät ole mikään normijuttu.
Ettei munuaisesi vain ole vialliset eli kärsi vaikka polykystisestä munuaistaudista eli PKD:stä
Se on geneettinen sairaus, hoitona verenpainelääkkeet ja sitten lopulta dialyysin jälkeen munuaissiirre.
On ultrattu. Ei meidän suvussa edes ole mitään polykystista munuaistautia tai muutakaan munuaistauteja. Virtsis nousi ekan kerran munuaisiin, kun oli sellainen bakteeri joka ei meinannut parantua millään antibiootilla. Sen jälkeen se on noussutkin sinne sitten varsin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia, mene lääkäriin, voit kärsiä PCOS tai kohdun sirottumataudista.
Ei ainakaan tuo PCOS ole kun googlen mukaan siihen kuluu epäsäännölliset kuukautiset. Mulla on aika säännölliset, ollut aina. Sellaista kahden päivän heittoa on ollut koko iän eli kierto jotain 30-32 päivän väliltä. Endometrioosista en tiedä. Sehän ei selviä millään tutkimuksillakaan, joten eipä sitä voi selvittääkään. Kerran ku olin nuorempi se kävi sekunnin verran lääkärin mielessä, kun selitin että menkkakivut alkoi aina useampi päivä ennen menkkoja, mutta sitten se kumosi ajatuksen saman tien kun itse menkkakivut ei ole älyttömän kipeät. En siis makaa koskaan kippurassa lattialla tai oksentele. Kipuja vain tuppaa olemaan koko ajan jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet ovat vasta sitten, kun naisella on ollut menkatonta elämää takanaan vuosi.
Jännä. Olen ollut siinä käsityksessä että vaihdevuodet on jo 3-10 vuoden kausi naisen elämässä n. 35-60-vuotiaana, jonka aikana menkat loppuu. Mutta jos ne alkaa vasta sitten kun menkat loppuu, eli tarkoittaa menkatonta aikaa, niin sehän tarkoittaa että vaihdevuodet on sitten siitä hetkestä loppuelämän. Eli 35-60-vuotiaasta hautaan saakka. Ei tunnu loogiselta nimitykseltä.
Vaihdevuodet on se aika kun menstruaatio pikku hiljaa lakkaa, ja kun kuukautisia ei enää ole, ne ovat ohi. Itsellä hormonikorvaus vielä pitää yllä kuukautisia,mutta raskaaksi en onneksi voi enää tulla. Itse olen kokenut hoidon erittäin helpottavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä. Olen ollut siinä käsityksessä että vaihdevuodet on jo 3-10 vuoden kausi naisen elämässä n. 35-60-vuotiaana, jonka aikana menkat loppuu. Mutta jos ne alkaa vasta sitten kun menkat loppuu, eli tarkoittaa menkatonta aikaa, niin sehän tarkoittaa että vaihdevuodet on sitten siitä hetkestä loppuelämän. Eli 35-60-vuotiaasta hautaan saakka. Ei tunnu loogiselta nimitykseltä.
Vaihdevuosissa on premenopaussi, menopaussi ja postmenopaussi. Tervetuloa tuonne facebookin ryhmään VAihdevuodet-Menopaussi. Siellä vertaistukea saatavilla :)
Mulla menkat olleet poissa jo puolitoista vuotta. Ei kuumia aaltoja, jotain pieniä hikoiluhetkiä joskus ollut, nyt ei enää niitäkään. Olen 58.