Kumman pelastaisit: koirasi vai vieraan lapsen?
Olen miettinyt tätä jo jonkin aikaa. Kumman siis pelastaisit esim palavasta talosta: oman koirasi vai vieraan lapsen?
Kommentit (84)
Lopyt tyhmät provot tästä aiheesta löytää näin:
lapsen pelastaisin tietenkin, sitten surisin sitä että koirani kuoli eikä mitään ollut tehtävissä. Minun koira suruni olisi kuitenkin aika vähäpätöistä ja helposti ylipäästävää siihen verrattuna, että joku joutuisi lopun ikäänsä suremaan lapsensa kuolemaa, ja olemaan vihainen ja katkera kusipäälle joka pelasti mielummin rakkinsa.
Tosi tilanteessa jokainen ottaisi sen vieraan lapsen. Ihminen suojelee ihmislajeja. Vaikka ajatus omasta koirasta on lämpöinen, niin se tuottaa pahempaa tuskaa, jos näkee tai tiedostaa mahdollisen ihmisen kuolevan . Ette ole tainneet lukea kidutustarinoita tai ette tiedä ihmisen suojelun tarvesta toista ihmistä kohtaan. Ihminen tuntee suurta myötätuntoa vierastakin ihmistä kohtaan. Tällöin ei mitkään esteet mene päälle, vaan toimitaan vaistomaisesti. Vaistomaisesti kaapataan se lapsi. Eri asia on tietenkin, jos tahallaan polttaa talon ja tietää, että kyseinen vieras lapsi jää talon sisään. Mutta muuten jokainen ihminen toimii vaistomaisesti ja ottaa sen toisen lapsen, vaikka täällä herkutellaan ajatukselleen, että tutumpi on kivempi eli koira.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 02:38"]
lapsen pelastaisin tietenkin, sitten surisin sitä että koirani kuoli eikä mitään ollut tehtävissä. Minun koira suruni olisi kuitenkin aika vähäpätöistä ja helposti ylipäästävää siihen verrattuna, että joku joutuisi lopun ikäänsä suremaan lapsensa kuolemaa, ja olemaan vihainen ja katkera kusipäälle joka pelasti mielummin rakkinsa.
[/quote]
Tästä voitaisiin siirtyä lisäkysymykseen: pelastaisitko oman lapsesi vai kaksi vierasta lasta? Kahden vieraan lapsen kuolemasta aiheutuva suru on suurempi kuin yhdestä lapsesta...
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 02:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 02:38"]
[/quote]
Tästä voitaisiin siirtyä lisäkysymykseen: pelastaisitko oman lapsesi vai kaksi vierasta lasta? Kahden vieraan lapsen kuolemasta aiheutuva suru on suurempi kuin yhdestä lapsesta...
[/quote]
Muistan erään elokuvan, jossa eräs nainen joutui tekemään päätöksen kumman pojista ottaisi. Kaksi poikaa piti naisen kädestä kiinni, mutta nainen ei jaksanut pitää molemmista kiinni.. Sain käsityksen, että vaikka oma poika oli jotenkin inhottava kyseiselle naiselle, niin oma poika on oma poika ja toinen poika sai lähteä rotkoon.. Joku voi kertoa tarkemmin, jos käsitin väärin. Syöpyi vain niin mieleen, kun olin itsekin vielä lapsi..
Sairaita ja itsekkäitä olette, jos koiran mieluummin pelastaisitte. Nykymaailman tulosta, itsekkyys ylitse kaiken. Näin miehen näkökulma. Luulen että lähes 100% miehistä on samaa mieltä kanssani ja pelastaisi sen lapsen jopa oman henkensä uhalla.
Tunnen todellista puistatusta lukiessani tätä ketjua. Toivottavasti oma lapsenne joutuu hätään eikä häntä auteta.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 03:21"]
Tunnen todellista puistatusta lukiessani tätä ketjua. Toivottavasti oma lapsenne joutuu hätään eikä häntä auteta.
[/quote]
Puistatuksia tunnen sinunkin viestistäsi. Ei kai se lapsen vika ole jos vanhemmat on tyhmiä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 03:28"][quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 03:21"]
[/quote]
Puistatuksia tunnen sinunkin viestistäsi. Ei kai se lapsen vika ole jos vanhemmat on tyhmiä.
[/quote]
En ymmärtänyt. 35
Lapsen, sen pitäisi olla itsestään selvää.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 03:21"]
[/quote]
Ketjun tavoite siis täytetty.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 17:02"]
Olen miettinyt tätä jo jonkin aikaa. Kumman siis pelastaisit esim palavasta talosta: oman koirasi vai vieraan lapsen?
Vastauksia lukien.....onneksi lahdin aivottomasta maasta. Ei ihme ettei suomi paase kartalle. Olenkin kuulut ettei ylemman koulutuksen omaavat taalla availe.....
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 03:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 03:28"][quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 03:21"]
[/quote]
[/quote]
En ymmärtänyt. 35
[/quote]
No jännä.... :)
Ahaa
Täähän on sama kysymys kuin, että kumman MINÄ auttaisin vapaaksi autokolarissa puristuksista talvella ulkona pakkasessa ja pelastaisin sen hengen jotta ei paleltuisi ulkona kuoliaaksi HIRVEN vai SINUT?
ENKÖHÄN MÄ VAPAUTTAISI HIRVEN, koska niitä on paljon vähemmän kuin ihmisiä. Niin ja enhän mä sinua edes tunne!
Kuulostaako tutulta?
Mä olen länsisuomalainen, mutta tietysti lapsen pelastaisin, ihminen on aina ihminen.
Kyllä minä oman koirani pelastaisin!
Huomaa, että lapsen pelastavat ovat henkilöitä, joilla ei koiria ole.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 06:26"]
Kyllä minä oman koirani pelastaisin!
Huomaa, että lapsen pelastavat ovat henkilöitä, joilla ei koiria ole.
[/quote]
Vai niin. Minulla on ollut metsästyskoiria 20v ja aina olen ampunut oman koiran kun se on tullut tiensä päähän. En kumminkaan ampuisi kenenkään lapsia vaikka se olisi sallittua...joten vastaus on pelastaisin tottakai lapsen.
Kysymys on jo sairas kun kyse on eläimestä ja ihmisestä, miten kukaan voi edes verrata niitä..
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 17:54"]
Tyhmä provo. Ensin pelastetaan ihmiset ja sitten vasta muut. Tietenkin. Ajatusvammaisia ja provoilijoita varten asiasta on säädetty rikoslain 21. luvun 15 pykälässä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001
"15 § (21.4.1995/578)
Pelastustoimen laiminlyönti
Joka tietäen toisen olevan hengenvaarassa tai vakavassa terveyden vaarassa on tälle antamatta tai hankkimatta sellaista apua, jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan häneltä edellyttää, on tuomittava pelastustoimen laiminlyönnistä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."
[/quote]
Tämä ei kyllä millään muotoa tarkoita sitä, että tulipalossa pitäisi lähteä kiertämään naapureita tuntemattomia lapsia etsien ja jättää oma perhe/lemmikit omaan kotiin tulen armoille. On ihan selvää, että ihminen pelastaa ensin oman perheensä, ei paniikissa tule edes mitään muuta mieleen eikä ihmisiltä todellakaan enempää voi odottaakaan. Todella moni ei pysty pelastamaan edes itseään!
Tuossa lainkohdassakin edellytetään, että ihminen tietää toisen ihmisen olevan vaarassa ja tarkoituksella jättää auttamatta tai hälyttämättä apua. Huomioitavaa on myös, että vaikka tietäisit naapurin lapsen olevan palavassa talossa, pelastushenkilökunta EI kannata sankarin leikkimistä, vaan soittoa hätänumeroon.
Toki moni täällä provoilee ja yrittää ärsyttää, mutta tahdoin nyt kuitenkin selventää tämän, jotta kukaan ei vankeustuomion pelossa rynni uhraamaan itseään tulipaloon pelastaakseen tuntemattomia. Fakta on, että vaikka kuinka asioita suunnittelisi ja kinastelisi etukäteen, tositilanteessa kukaan ei voi tietää miten toimisi.
[/quote]
Aloituksessa kysytään että kumman pelastaisit eli kysymykseen vastaajalla on tilaisuus valita jompi kumpi mutta ei molempia. Lain mukaan koiran pelastava ja ihmisen hylkäävä saa tuomion ja hyvä niin.