Miksi nykyään raskautta ja synnytystä pelkäävä nainen lynkataan?
Kun totuus on se, että jokaiselle ensisynnyttäjälle tilanne on uusi ja pelottava. Mitä varhaisemmassa vaiheessa puhuu asiasta, sitä paremmin saa tukea. Itse olen sairauden vuoksi lapseton, mutta olen laittanut merkille tuon lynkkauksen, mikäli raskaana olevalla tai lapsesta haaveilevilla on muutakin mielen päällä kuin raskauden ihanuus. Someko sen tekee, että vaan yleinen mielipide on hyväksyttävää ja muut on vapaata riistaa?
Kommentit (8)
Niin. Tuntuu, että hammaslääkäripelkoakin ymmärretään paremmin. Mutta sitä ei saisi pelätä, kun isokokoinen vauva täytyy pukertaa kivulla ulos intiimialueiden kautta? Tuntikausien tuska ja itsen tai lapsen vammautumisen riski.
Minusta tuntuu, että tämä on asia, missä ei ole voittajia.
Synnytystä ja raskautta pelkäävä nainen -> epäkelpo
Lapsiahaluamaton nainen -> epäkelpo
Nainen, joka ei kykene saamaan lapsia -> epäkelpo (mutta ei julkisena mielipiteenä, eikä vika ole ikinä miehessä)
Lapsia tähän maailmaan, ilmastosta ja muusta välittämättä hankkiva nainen -> huono ihminen (nainen) hänkin
Yleensä synnytyspelkoinen nainen on jo ainakin kerran synnyttänyt nainen ja pelon syy koetun/koettujen synnytysten kulku.
Silti mediassa synnytyspelko esitetään synnyttämättömien naisten turhana pelkona, kun ainahan kaikki menee ihan hyvin ja naiset vaan hysteerisesti muka pelkää kipuja.
Itekki ihmetelly tätä ja jopa neuvolassa sain väheksyntää ja naurua ku kerroin et pelkään synnytystä. En mie mihinkää pelkopolille päässy vaa neuvola terkka totes nauraen 'kyllä se lapsi saadaan ulos tavalla tai toisella'.
Nyt odotan toista ja pelkään vähemmän ku on jo kokemus vaikkei se ollu paras ja jätti traumat. Nyt kuitenkin osaan mm. Vaatia asioita ja pääsin pelkopolillekki.
Kuule, älä lue raskaana juttuja, jotka aiheuttavat huonon olon. Jokaisessa synnytyssairaalassa on nykyään synnytyspelkokursseja. Toivottavasti myös korona-aikana. Ainakaan ammattilaiset eivät noiden pelkojen vuoksi ole ketään lynkkaamassa. Päinvastoin on selvinnyt, että todella montaa naista pelottaa kovasti. Pelot voivat olla ihan mitä hyvänsä raskauteen, synnyttämiseen, lapseen, omaan jaksamiseen yms. liittyvää. Et todellakaan ole yksin. Puhu pelosta jo neuvolassa, jotta he osaavat antaa sinulle tukea.
Synnytyspelko on nykyään hyvin yleinen asia. Ennen naisilla oli aina joku läheinen, jolla oli pieniä lapsia tai joku oli raskaana. Nykyisin sellaista verkostoa ei välttämättä ole, joten kaikki on uutta.
Entisenä synnytyspelkoisena neuvon, että otat asian puheeksi neuvolassa. Pelkkä puhuminen asiasta helpottaa aluksi. Sitten tiedolla ja harjoituksilla loppuja pelkoja vastaan. Tsemppiä!
Montako synnytyspelon takia kiukkuisen väkijoukon surmaamaa naista tiedät, ap?
Lynkkaus on laiton teloitus, tavallisesti raivostuneen väkijoukon suorittama.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä synnytyspelkoinen nainen on jo ainakin kerran synnyttänyt nainen ja pelon syy koetun/koettujen synnytysten kulku.
Silti mediassa synnytyspelko esitetään synnyttämättömien naisten turhana pelkona, kun ainahan kaikki menee ihan hyvin ja naiset vaan hysteerisesti muka pelkää kipuja.
Itse olen juurikin se synnyttämätön nuori nainen, jolta jää todennäköisesti lapset tekemättä/saamatta synnytyspelon vuoksi. Suomessa tuntuu jotenkin olevan aivan liian kielteinen asenne synnytyspeloista puhumiseen, kipulääkkeisiin synnytyksen aikana sekä keisarinleikkaukseen (esim. niissä tilanteissa, joissa synnytys venyy pitkäksi tai lapsen koon vuoksi repeämille on jo aika iso riski).
Eiköhän tuo ole vaan ihan normaalia naisvihaa.
ps. Merkille pannaan, ei laiteta.