Milloin kännykät tulivat yleisempään käyttöön Suomessa?
90-luvun puolivälissä yläasteella en muista että kenelläkään olisi ollut tuolloin kännykkää. Sen jälkeen lukiossa taas muistelen, että monella oli varsinkin loppupuolella. Missä vaiheessa yleistyivät muistaako joku tarkemmin?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuolloin 90-luvulla soittaminen ja viestittely ollut törkeän kallista? Varmaan siitä syystä lapset ja nuoret eivät vielä alkuaikoina saaneet omia kännyköitä.
Oli kallista. Löysin jokin aika sitten isäni NMT-laskun vuodelta 1989. Lasku oli 800 markkaa ja puheluita oli puhuttu noin kaksi tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Eka kännykkäni ostin 1993. Yleistyivät nopeasti.
Mulla sama, eka oli NMT.
Rupesin funtsii, että v 1991 olin matkalla autollani kummisedän hautajaisiin, kesärenkailla, ja kun lähdin Turusta, satoi vettä mutta Forssassa jo pyrytti lunta. En uskaltanut Hämeenlinnaan asti vaan käännyin takaisin. Soitin kännyllä että "osaanotot mutta kesärenkain en uskalla tulla vaan käännyn takaisin."
Eli minulla on ollut känny jo v 1991. Millainen, sitä en muista.
1993 alkoi jo taviksillakin olla kännyköitä. 1996-1997 niitä alkoi olla joka toisella, myös sellaisilla, jotka olivat vannoneet, etteivät tarvi sellaista.
Minä ja mies hankittiin syksyllä 1996. Samalla vuonna syntynyt tyttömme sai kännykän v.2002. Silloin keskusteltiin kiivaasti, että tarvitsevatko lapset kännyköitä. Nyt mietitään, pitääkö ekaluokkalaisella olla älypuhelin. Kun kuopus oli eskarissa keväällä 2007, hoitajat kertoivat joillakin olevan kännykän repussa. Omallakin oli kännykkä, muttei pk:ssa, syksyllä koulussa kyllä.