Onko periaatteenasi mennä hoitoihin/tutkimuksiin, joita esitetään, vaikkei oireita olisi tai, jos tiedät että oireet johtuvat stressistä
Olen elämäni aikana jättänyt menemättä näihin:
MS-tautiin liittynyt joku sähköimpulssitesti kun jaloissa oli ollut useiden kuukausien ajan puutumista ja kihelmöintiä. Pelkäsin ms:ää ihan hirveästi mutta kun sitten neurologi teki lähetteen en koskaan mennyt. En osaa sanoa miksi. Omin 23 v silloin ja vain päätin etten kestä enää lääkäreitä, tutkimuksia, jotain pelottavia kommentteja mitä joku taas sanoo. Ajattelin että sitten vaan joku päivä halvaannun ja silloin homma on selvä ja mulla on se sairaus. Ei ollut, puutuminen loppui itsekseen vaikka oli kestänyt 3-4 kk joka päivä.
22-24 v mulla oli myös rytmihäiriöitä ja en mennyt enää ekan verikokeen jälkeen seurantaan. Tarkoitus oli seurata että onko kilpirauhasen ylitoimintaa. Aloin syödä kalkkia ja tilanne meni ohi.
Rytmihäiriöt tuli takaisin v 2017 ja taas erehdyin ensin työterveyteen niistä menemään. Tiesin että on stressiä syynä. Kirjoittivat lähetteen verikokeisiin ja holter-testiin. Peruin molemmat. Sinnittelin muutaman kuukauden kauranverso-tipoilla ja sitten se taas meni ohi.
Samoin 2016-2019 oli vatsa aivan sekaisin enkä voinut öisin nukkua kun puoliltaöin aina heräsin mahakipuun ja valvoin sitten sen kanssa 4-5 tuntia. Mitkään ruoat ei käyneet ja laihduin. Oireet sopi ibs ja fodmap auttoi vähän. Mutta öisiä kipukohtauksia oli useita kertoja/2 kk jakso, yli 2 v ajan. En sanonut näistä lääkärissä muuta kuin että stressi aiheuttaa mulla vatsakipua. En halunnut tähystyksiin ym. No 2019 rupesin syömään 2 kananmunaa päivässä, voita, ym muuta mitä ei suositella ja opettelin ihan yksinkertaisia hengitysharjoitteita.
Nyt vaikka hermostuin illalla jostain pelkoasiasta, niin vatsa ei mua herätä jos muuten saan nukuttua. Ja nyt useimmiten saan. Mutta 3 v meni.
Nyt mut halutaan lähettää johonkin tutkimuksiin röntgenin perusteella. En taida mennä. Ei oireita mistään asiasta ja sama asia mistä nyt kohutaan näkyi jo 2011 otetussa röntgenissä. Hampaat kyseessä.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoilla linjoilla. Onneksi ei ole ollut mitään vakavia sairauksia, vaan nimenomaan jostain ulkoisesta asiasta johtuvaa oireilua. Aika helppoa on esim. vähentää työmääräänsä ja huomata, miten kaikki päänsäryt, ahditukset ja sydämentykytykset häviävät parissa viikossa. Ihan tyhmää tuollaisten takia on lääkärissä rampata jos ulkoiset tekijät eivät muuten muutu. Toki verenpaineen saa alas lääkkeillä ja verensokerit järjestykseen samoin, mutta aivan samaan ja pitempikestoiseen tulokseen pääsee lisäämällä liikuntaa ja vähentämällä stressiä.
No ei nyt ihan noin. Korkea verenpaine tappaa ihmisiä, koska se aiheuttaa todella monenlaista vahinkoa. Jotain pystyy itse omilla elämäntavoillaan vaikuttamaan, mitä lääkitys on pakollinen, jos ei halua elimistönsä tuhoutuvan. Olen itse ollut samanlainen vääränlaista vahvuutta sairastava. Luulin että kehoni on minun hallinnassa ja olen huipputerve. Myöhemmin sitten osoittautui totuus toiseksi. Enkä olisi itse edes hakeutunut lääkäriin. Todellinen tilanteeni olikin erittäin vakava. Sellaista kuin turha tutkimus tai lääkärissäkäynti ei ole.
Nimenomaan. Ennemmin tuttua on se, että tutkimusta ei meinaa saada. Olen kyllä käynyt lääkärin määräämissä testeissä silloinkin, kun olen ounastellut, että kyseinen asia ei ole se, mikä minua vaivaa. Se kuuluu kumminkin siihen poissulkuprosessiin, että helpot ja todennäköiset jutut testataan ensin, ja joskus asiat saattaa sujua paremmin, jos on myönteinen eikä yritä inttää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoilla linjoilla. Onneksi ei ole ollut mitään vakavia sairauksia, vaan nimenomaan jostain ulkoisesta asiasta johtuvaa oireilua. Aika helppoa on esim. vähentää työmääräänsä ja huomata, miten kaikki päänsäryt, ahditukset ja sydämentykytykset häviävät parissa viikossa. Ihan tyhmää tuollaisten takia on lääkärissä rampata jos ulkoiset tekijät eivät muuten muutu. Toki verenpaineen saa alas lääkkeillä ja verensokerit järjestykseen samoin, mutta aivan samaan ja pitempikestoiseen tulokseen pääsee lisäämällä liikuntaa ja vähentämällä stressiä.
No ei nyt ihan noin. Korkea verenpaine tappaa ihmisiä, koska se aiheuttaa todella monenlaista vahinkoa. Jotain pystyy itse omilla elämäntavoillaan vaikuttamaan, mitä lääkitys on pakollinen, jos ei halua elimistönsä tuhoutuvan. Olen itse ollut samanlainen vääränlaista vahvuutta sairastava. Luulin että kehoni on minun hallinnassa ja olen huipputerve. Myöhemmin sitten osoittautui totuus toiseksi. Enkä olisi itse edes hakeutunut lääkäriin. Todellinen tilanteeni olikin erittäin vakava. Sellaista kuin turha tutkimus tai lääkärissäkäynti ei ole.
Sinullapa onkin diagnoisointitaidot ihan ylimaalliset... Minä en sairasta mitään 'vääränlaista vahvuutta', ihan päinvastoin. Olen vaan huomannut, että lääketieteen kikkakolmosilla ei oikeasti ratkaista mitään kroonista terveysongelmaa kuten ylipaino. Potilaan on ihan itse tehtävä se työ jos haluaa oikeasti parantaa terveyttään. Pillereillä voidaan kyllä lievittää oireita, mutta tilalle tulee sivuvaikutuksia, jotka voivat olla ihan yhtä vaarallisia kuin alkuperäinen tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tarkoitan sitä että jos erehtyy kenellekään sanomaan vatsakivuista ym heti kehotetaan menemään lääkäriin että asia tutkitaan. No en mennyt, ei tutkittu ja sain asian hallintaan.
ApKerrot aloituksessa saaneesi monia lähetteitä, mutta jättäneesi tutkimukset väliin. Jopa neurologilla olet käynyt, jolle ei ihan vahingossa jouduta. Ehkä sinulla on ennemmin hypokondria ja luulet kyllä olevasi sairas, mutta sitten kun saat sen mitä oikeasti haluat eli huomiota, niin rauhoitut. Samasta syystä olet kertonut kanssaihmisille vatsakivuista - että sinusta huolestuttaisiin. Toivoisin, että tuollaiset ihmiset eivät turhaan ramppaisi terveydenhuollossa, sillä se kovettaa lääkärit uskomaan, että monet ovat turhan valittajia.
Silloin 1996-97 kun olin nuori ja pelästyin oireita, menin lääkäriin. MS-tautiin viittaavat oireet olivat ainoa jossa kävin kerran yleislääkärilkä ja sitten sain lähetteen YTHS neurologille. Sama oli YTHS lääkäri silloin niihin rytmihäiriöihin määrännyt beetat. Ja ne verokokelähetteet.
Sitten jos luit, kenties oma diagnoosisi on besserwisser ja olettaja, seuraava kerta 2017. Sillä käynnillä sain beetat, joita en ottanut. Ja lähetteen verukokeisiin ja holteriin joihin en mennyt. Ja mainitsin vatsakivuista .
Muuten en edes vatsakivuista puhunut kuin joskus äidilleni kun tuli puhetta miksi en voi syödä sitä tai tätä.
2020 nenin hammaslääkäriin. Anteeksi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tarkoitan sitä että jos erehtyy kenellekään sanomaan vatsakivuista ym heti kehotetaan menemään lääkäriin että asia tutkitaan. No en mennyt, ei tutkittu ja sain asian hallintaan.
ApKerrot aloituksessa saaneesi monia lähetteitä, mutta jättäneesi tutkimukset väliin. Jopa neurologilla olet käynyt, jolle ei ihan vahingossa jouduta. Ehkä sinulla on ennemmin hypokondria ja luulet kyllä olevasi sairas, mutta sitten kun saat sen mitä oikeasti haluat eli huomiota, niin rauhoitut. Samasta syystä olet kertonut kanssaihmisille vatsakivuista - että sinusta huolestuttaisiin. Toivoisin, että tuollaiset ihmiset eivät turhaan ramppaisi terveydenhuollossa, sillä se kovettaa lääkärit uskomaan, että monet ovat turhan valittajia.
Silloin 1996-97 kun olin nuori ja pelästyin oireita, menin lääkäriin. MS-tautiin viittaavat oireet olivat ainoa jossa kävin kerran yleislääkärilkä ja sitten sain lähetteen YTHS neurologille. Sama oli YTHS lääkäri silloin niihin rytmihäiriöihin määrännyt beetat. Ja ne verokokelähetteet.
Sitten jos luit, kenties oma diagnoosisi on besserwisser ja olettaja, seuraava kerta 2017. Sillä käynnillä sain beetat, joita en ottanut. Ja lähetteen verukokeisiin ja holteriin joihin en mennyt. Ja mainitsin vatsakivuista .
Muuten en edes vatsakivuista puhunut kuin joskus äidilleni kun tuli puhetta miksi en voi syödä sitä tai tätä.
Anteeksi myös lukuisista kirjoitusvirheistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lisään besserwisserin ammattitaidollani diagnoosilistaasi vielä passiivisaggressiivinen uhriutuminen. Kuulostat kyllä kerrassaan rasittavalta ihmiseltä.
Kannattaa ehkä kertoa aloituksessa kaikki pääkohdat kunnolla, jos ei halua, että toiset olettaa asioita. Kypsyyden tasostasi oletin, että olet joku noin 25-vuotias nuori aikuinen, jolla kuolemattomuuden illuusio ja ylimielisyys on vielä voimissaan, ja siksi noista kaikista tutkimuksista ei olisi paljon aikaa. Kummallista, että noin vanha ihminen on noin lapsellinen ja ylimielinen omaan terveyteensä liittyvissä asioissa, mutta kyllähän teitä löytyy.
Niin, ketä ikinä rasitankaan, niin en terveydenhuoltoa kuitenkaan.
Ja nuorena varmasti olinkin luulosairas, niin kun ilmeisesti haukkumisena sanoit. Luulosairaus liittyi ahdistukseen ja suruun ja stressiin...ja ilmeni fyysisinä oireina .
Ja kirjoitinkin, etten ole hakeutunut kaikkiin minulle tarjottuihin toimenpiteisiin, eikä siitä ole ollut terveydelle haittaa. Verorahatkin ovat säästyneet siltä osin, sillä olen toki kaiken ajoissa peruuttanut enkä vain jättänyt menemättä. Jos tämä aiheuttaa suuttumusta, niin ei voi mitään.
Ap
Jotkut syyttävät ihmistä ja haukkuvat ihmistä joka ei ole mennyt tutkimuksiis, jotka ajan saatossa ovat osoittautuneet turhiksikin.
Ootteko jonkun mielialalääkefirman provaikkapalkkaisia myyjiä tai muulla tavalla hyödytte?
Klassinen esimerkki se, kun työikäinen stressaantunut ihminen menee työterveyteen ja kertoo että kaikki on ongelmana ja siksi ei nukuta. On taloudellista epävarmuutta, työpaikkakiusaamista, avioeroja, huoli lapsista tai omista vanhemmista, työssä teetetään viiden ihmisen työt kahdella jne jne. Saat 15 min ajan työterveyteen, lääkäri kuuntelee empaattisesti ja saat unilääkkeet ja/tai mielialalääkkeet. Sinua on autettu. Käytät lääkkeitä koska moniin muihin ongelmiin ei voi vaikuttaa tai vaikka työoloja parantaa. Halvempaa pitää työntekijä lääkkeillä työkuntoisena, ainakin hetken. Sitten kun yrittää lääkkeistä eroon, niin silloin se vasta mielenkiintoiseksi muuttuu.
Tai menet kertomaan siitä vatsakivusta ja selität siitä stressistäkin...lähete tulee tähystyksiin ja tietenkään mitään ei selviä. Ja parhaassa tapauksessa olet yrittänyt jo lääkärille selittää että onkohan tämä mitään elimellistä vaivaa niinkään kun lomilla ongelmaa ei ole. Mutta ei se lääkäri voi sen ihmisen elämää muuttaa. Koska siihen juurisyyhyn ei ole keinoja auttaa. Tai jos on, niin ne luokitellaan liian kalliiksi. Se kallis tähystyskin on halvempi. Ja potilasasiakirjoissa näkyy että kaikkea on yritetty ja tutkittu.
ei tarvi olla edes työikäinen, nuoremmatkin saa reseptit kouraan
Takes one to know one. Lääkärithän ovat surullisenkuuluisia siitä, että eivät itse mene lääkäriin. Ehkä tietävät jotain, mitä maallikot eivät tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Takes one to know one. Lääkärithän ovat surullisenkuuluisia siitä, että eivät itse mene lääkäriin. Ehkä tietävät jotain, mitä maallikot eivät tiedä.
Lääkärit myös tutkitusti ovat kuolemansairauksien tapauksessa omalla kohdallaan valmiita luopumaan kaikista hoidoista paljon ennen kuin sama tapahtuu ns. normipotilaan kohdalla. Tietävät tosiaan enemmän hoitojen hyödyistä ja haitoista kuin tavalliset potilaat.
Terveydenhuolto tarvitsee materiaalia mitä tutkia, eikä se ole välttämättä kamala asia. Voihan se tarkoittaa sitä että kun toistoja tietyistä toimenpiteistä kertyy, niin riskitkin pienenee. Mutta potilaat ovat materiaalia myös. Potilas ehkä luulee olevansa hyvinvointinsa kanssa kaiken keskiössä (eikä sekään valetta ole toisaalta) mutta harva tajuaa, että me ollaan sitä tutkimus ja toimenpidemateriaalia myös. Vähän niin kuin tykinruokaa, mutta motiivina terveys.
Meidät on niin hyvin kasvatettu siihen, että miltei kaikista tuntemuksista mennään lääkäriin. Samalla tietenkin haukutaan turhaan kävijöitä ja nimitellään luulosairaiksi, mutta jos ei enää mentäisikään varmuuden vuoksi kaikkiin tutkimuksiin, niin kyllä siitäkin poru nousisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä alapeukuttaja, mitä olisin hyötynyt tähystyksestä ja testeistä kun en niitä kerran tarvinnut.
Jotain sieltä saattaisi silti löytyä, vaikka sinulla ei oireita olekaan.
Tää on niin paras kommentti, koska se on niin totta. Ihan varmasti aina löytyy jotain jostain. Jos nyt menisin magneettikuvaan, niin ihan takuulla aina JOTAIN löytyy mitä voidaan vielä lisää tutkia. Onneksi eivät sentään rutiininomaisesti lähettele porukkaa magneettikuvauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lisään besserwisserin ammattitaidollani diagnoosilistaasi vielä passiivisaggressiivinen uhriutuminen. Kuulostat kyllä kerrassaan rasittavalta ihmiseltä.
Oof, besserwisser ensin itse ilkeili ja kun tuli samantyylinen vastaus, niin piti sanoa vielä rumemmin.
Ei se syy voi olla mikään muu kuin kuluma. Sama polvikipujen kanssa. Kun ikää tulee ja varsinkin jos on ylipainoa, nivelet kuluu. Ja röntgenkoneet, kun turhaan kuvaillaan polvia, joissa on, ylläripylläri, kulumaa.