Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko periaatteenasi mennä hoitoihin/tutkimuksiin, joita esitetään, vaikkei oireita olisi tai, jos tiedät että oireet johtuvat stressistä

Vierailija
17.11.2020 |

Olen elämäni aikana jättänyt menemättä näihin:

MS-tautiin liittynyt joku sähköimpulssitesti kun jaloissa oli ollut useiden kuukausien ajan puutumista ja kihelmöintiä. Pelkäsin ms:ää ihan hirveästi mutta kun sitten neurologi teki lähetteen en koskaan mennyt. En osaa sanoa miksi. Omin 23 v silloin ja vain päätin etten kestä enää lääkäreitä, tutkimuksia, jotain pelottavia kommentteja mitä joku taas sanoo. Ajattelin että sitten vaan joku päivä halvaannun ja silloin homma on selvä ja mulla on se sairaus. Ei ollut, puutuminen loppui itsekseen vaikka oli kestänyt 3-4 kk joka päivä.

22-24 v mulla oli myös rytmihäiriöitä ja en mennyt enää ekan verikokeen jälkeen seurantaan. Tarkoitus oli seurata että onko kilpirauhasen ylitoimintaa. Aloin syödä kalkkia ja tilanne meni ohi.

Rytmihäiriöt tuli takaisin v 2017 ja taas erehdyin ensin työterveyteen niistä menemään. Tiesin että on stressiä syynä. Kirjoittivat lähetteen verikokeisiin ja holter-testiin. Peruin molemmat. Sinnittelin muutaman kuukauden kauranverso-tipoilla ja sitten se taas meni ohi.

Samoin 2016-2019 oli vatsa aivan sekaisin enkä voinut öisin nukkua kun puoliltaöin aina heräsin mahakipuun ja valvoin sitten sen kanssa 4-5 tuntia. Mitkään ruoat ei käyneet ja laihduin. Oireet sopi ibs ja fodmap auttoi vähän. Mutta öisiä kipukohtauksia oli useita kertoja/2 kk jakso, yli 2 v ajan. En sanonut näistä lääkärissä muuta kuin että stressi aiheuttaa mulla vatsakipua. En halunnut tähystyksiin ym. No 2019 rupesin syömään 2 kananmunaa päivässä, voita, ym muuta mitä ei suositella ja opettelin ihan yksinkertaisia hengitysharjoitteita.

Nyt vaikka hermostuin illalla jostain pelkoasiasta, niin vatsa ei mua herätä jos muuten saan nukuttua. Ja nyt useimmiten saan. Mutta 3 v meni.

Nyt mut halutaan lähettää johonkin tutkimuksiin röntgenin perusteella. En taida mennä. Ei oireita mistään asiasta ja sama asia mistä nyt kohutaan näkyi jo 2011 otetussa röntgenissä. Hampaat kyseessä.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ymmärrän, että moni ajattelee että on hyvä kun tutkitaan ja esim. ennakoivasti hoidetaan tai poistetaan jotain. Mä koen kajoamisena. Jos ei ole ihan pakko niin en voi antaa tehdä itselleni mitään.

Vierailija
2/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt ajattelen, niin jokainen lääkäri , jonka olen kohdannut, on jotenkin onnistunut vaan lisää pelottelemaan niinä kertoina kun olen apua hakenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä alapeukuttaja, mitä olisin hyötynyt tähystyksestä ja testeistä kun en niitä kerran tarvinnut.

Vierailija
4/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä voit jälkikäteen tietää, että noi asiat kaikki johtui nimenomaan ja pelkästään stressistä? Siellä voi olla joku muukin ongelma, esim vatsassa infektio, jonka elimistö ennen pitkää taisteli itse pois. Jalkojen pistelyllekin on useita syitä, esim. verisuoniongelmat.

Sinänsä en ymmärrä, miksi rasitat terveydenhuoltoa ongelmillasi, jos tutkimukset ja hoito ei kuitenkaan kiinnosta. Minulle se on yksi hailee, menetkö tutkimuksiin vai et. Mutta joku kerta voi käydä niinkin, että oireesi ovat jotain vakavaa ja sitten saatkin päättää menetkö erittäin kajoavan syöpähoitoon vai aiotko kitua kuoliaaksi ilman apua.

Vierailija
5/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten edes menet lääkäriin, jollet halua selvittää syytä oireille? Itse taas jouduin 6 vuotta juoksemaan valittamassa oireita, jotka vasta todettiin pcos:ksi. Muutama lääkäri jo leimasi päävikaisuudeksi, onneksi gyne nappasi heti kiinni oireisiin ja löysi hyvin yleisen naistentaudin... Nyt on helpompi sietää oireet, kun tietää syyn ja sen, ettei tähän kuole.

Vierailija
6/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ymmärrän, että moni ajattelee että on hyvä kun tutkitaan ja esim. ennakoivasti hoidetaan tai poistetaan jotain. Mä koen kajoamisena. Jos ei ole ihan pakko niin en voi antaa tehdä itselleni mitään.

Niin, no sullahan on selkeästi joku traumatausta, kun suhtaudut asiaan noin. Taas sellaiset ihmiset, jotka haluavat, että ennakoivasti tutkitaan ja hoidetaan asiat, hakevat turvaa siitä tiedosta, että kaikki on hyvin. Minä taas haluan lykätä kaikkia tutkimuksia ja mieluummin vältellä tutkimuksia oman taustani vuoksi.

Vierailija
7/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oikeastaan rasittanut. 2017 kävin kerran lääkärissä kun pyysin beetasalpaajia. Muuten en. Hammaslääkärissä kävin kun siellä nyt on tapana käydä. Edelliset kerrat olivat 1996-1997.

Vierailija
8/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä alapeukuttaja, mitä olisin hyötynyt tähystyksestä ja testeistä kun en niitä kerran tarvinnut.

Jotain sieltä saattaisi silti löytyä, vaikka sinulla ei oireita olekaan.

Vierailija
9/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla. Onneksi ei ole ollut mitään vakavia sairauksia, vaan nimenomaan jostain ulkoisesta asiasta johtuvaa oireilua. Aika helppoa on esim. vähentää työmääräänsä ja huomata, miten kaikki päänsäryt, ahditukset ja sydämentykytykset häviävät parissa viikossa. Ihan tyhmää tuollaisten takia on lääkärissä rampata jos ulkoiset tekijät eivät muuten muutu. Toki verenpaineen saa alas lääkkeillä ja verensokerit järjestykseen samoin, mutta aivan samaan ja pitempikestoiseen tulokseen pääsee lisäämällä liikuntaa ja vähentämällä stressiä.

Vierailija
10/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en mene edes lääkäriin, jos en koe tutkimuksia tarpeelliseksi. Ja en mene helposti, on yli 20 vuotta kun olen käynyt :D Mutta jos siis menisin niin toki haluaisin että vaiva tutkitaan ja hoidetaan. Ja siis tosiaan jos itsekin tiedän että stressistä johtuu joku, en mene lääkäriin ollenkaan, ei ne sille stressille mitään voi.

Vierailija
11/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tarkoitan sitä että jos erehtyy kenellekään sanomaan vatsakivuista ym heti kehotetaan menemään lääkäriin että asia tutkitaan. No en mennyt, ei tutkittu ja sain asian hallintaan.

Ap

Vierailija
12/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi tehdä omia diagnooseja, mutta kyllä se on ihan sattumaa meneekö oikein. Jos ohjataan tutkimuksiin eikä niistä löydy mitään, niin sehän on vain hyvä juttu eikä turha tutkimus. Esimerkiksi mammografia, sieltä löytyy täysin oireettomilta ihmisiltä syöpä ja usein niin varhaisessa vaiheessa, että saadaan hyvin hoidettua. En ymmärrä tuota turhat tutkimukset ajatusta. Olisiko tuosta hyvä keskustella lääkärin kanssa niin saa selittää tutkimuksen perusteet.

Vierailija
13/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hittoako sitten siellä lääkärissä ramppaat. Odottaisit vaan, että kuolet tai paranet.

Vierailija
14/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hittoako sitten siellä lääkärissä ramppaat. Odottaisit vaan, että kuolet tai paranet.

Lue ennen kuin kommentoit

Vierailija
15/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa on käydä lääkärissä myös kipuolkapäiden ynnä muiden kulumien kanssa. Näille ei oikein voi mitään. Buranaa osaa jokainen vetää kuurin silloin tällöin eikä tarvitse rampata turhissa röntgen- ja uä-tutkimuksissa. Magneetissa kalkit näkyy selvemmin, muttei niille senkään jälkeen mitään tehdä.

Vierailija
16/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä on paljon sitäkin että terveydenhuollonkoneisto vaatii ravintoa eli tutkittavia ja potilaita. Virallisesti toki raasut on kiireisiä ja uupuu....Mutta jos porukka menisi vain akuuteissa tilanteissa niin koneiston eli palkollisten määrä ei olisi yhtä suuri.

Vierailija
17/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla. Onneksi ei ole ollut mitään vakavia sairauksia, vaan nimenomaan jostain ulkoisesta asiasta johtuvaa oireilua. Aika helppoa on esim. vähentää työmääräänsä ja huomata, miten kaikki päänsäryt, ahditukset ja sydämentykytykset häviävät parissa viikossa. Ihan tyhmää tuollaisten takia on lääkärissä rampata jos ulkoiset tekijät eivät muuten muutu. Toki verenpaineen saa alas lääkkeillä ja verensokerit järjestykseen samoin, mutta aivan samaan ja pitempikestoiseen tulokseen pääsee lisäämällä liikuntaa ja vähentämällä stressiä.

No ei nyt ihan noin. Korkea verenpaine tappaa ihmisiä, koska se aiheuttaa todella monenlaista vahinkoa. Jotain pystyy itse omilla elämäntavoillaan vaikuttamaan, mitä lääkitys on pakollinen, jos ei halua elimistönsä tuhoutuvan. Olen itse ollut samanlainen vääränlaista vahvuutta sairastava. Luulin että kehoni on minun hallinnassa ja olen huipputerve. Myöhemmin sitten osoittautui totuus toiseksi. Enkä olisi itse edes hakeutunut lääkäriin. Todellinen tilanteeni olikin erittäin vakava. Sellaista kuin turha tutkimus tai lääkärissäkäynti ei ole.

Vierailija
18/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa on käydä lääkärissä myös kipuolkapäiden ynnä muiden kulumien kanssa. Näille ei oikein voi mitään. Buranaa osaa jokainen vetää kuurin silloin tällöin eikä tarvitse rampata turhissa röntgen- ja uä-tutkimuksissa. Magneetissa kalkit näkyy selvemmin, muttei niille senkään jälkeen mitään tehdä.

Mutta onpa selvitetty syy

Vierailija
19/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tarkoitan sitä että jos erehtyy kenellekään sanomaan vatsakivuista ym heti kehotetaan menemään lääkäriin että asia tutkitaan. No en mennyt, ei tutkittu ja sain asian hallintaan.

Ap

Kerrot aloituksessa saaneesi monia lähetteitä, mutta jättäneesi tutkimukset väliin. Jopa neurologilla olet käynyt, jolle ei ihan vahingossa jouduta. Ehkä sinulla on ennemmin hypokondria ja luulet kyllä olevasi sairas, mutta sitten kun saat sen mitä oikeasti haluat eli huomiota, niin rauhoitut. Samasta syystä olet kertonut kanssaihmisille vatsakivuista - että sinusta huolestuttaisiin. Toivoisin, että tuollaiset ihmiset eivät turhaan ramppaisi terveydenhuollossa, sillä se kovettaa lääkärit uskomaan, että monet ovat turhan valittajia.

Vierailija
20/35 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset on helppoja kohteita ns. turhille tutkimuksille, koska ovat niin tottelevaisia. Omassakin suvussa on yksi vanhus, joka käy joka vuosi monessa täysin turhassa tutkimuksessa, koska aikaa on. Toivottavasti ei saa vuosittaisista tt-kuvauksista syöpää. Mitään ei ole ikinä löytynyt myöskään erilaisissa tähystyksissä. En tajua, mikseivät lääkärit katso potilastiedoista, että samaa mummoa ei kuvattaisi vuoden välein ihan tyhjän takia.