Tarvitsen apua, päiväkoti asiaa....
Neuvoja tarvitsen. Meidän lapsi 5 v ei halua mennä päiväkotiin. Tämä on nyt jatkunut syksystä ja tilanne on nyt todella paha.
Tänään vein lapsen päiväkotiin ja lapsi itki hervottomasti, puristi minua kädestä ja repi vaatteista. Tarvittiin kaksi hoitajaa irrottamaan lapsen minusta.
Tausta on nyt sellainen, lapsi inohaa päiväunia ja joutuu makamaan 1,5 tuntia päivässä. Hän ei ikinä nuku, mutta joutuu kuitenkin makamaan joka päivä 1,5 tuntia. Tästä on nyt tullut hirveä mörkö juttu ja hän on alkannut riehumaan nukkarissa. Tästä saa rangaistuksena lisää aikaa. Hän ei saa ottaa kirjaa ja lukea (osaa lukea), hän ei saa pitää unilelua (tartuntavaara). Aikaisemmin ei pääse pois koska hoitajilla on lounas, kokousta jne. Ongelmaa ei olisi jos lapsi nukahtaisi, hän saa minun mielestä nukkua, mutta kun ei nukahda.
Hän on nyt myös alkanut tekemään pahoja, esim näyttää kieltä hoitajille ja juoksee karkuun. Rangaistuksena otetaan legot pois, ja laitetaan istumaan.
Olen viennyt lapseni lääkärille päiväkosin vaatimuksesta, ja todettu että lapsella ei ole ADHD. Olen yrittänyt monta kertaa keskustella jos saisi tulla edes vähän aikaisemmin pois nukkarista, ei saa. Olen yrittänyt jos saisi lukea kirjaa, ei saa.(osaa jo lukea)
En voi vaihtaa päiväkotia, koska ei ole toista päiväkotia minne voisin viedä.
Kertokaa mitä minun nyt pitäisi tehdä? Mitä keinoja voisin vielä yrittää. Teen jo lyhennettyä työpäivää ja lapsi on siis päiväkodissa 08.00 - 14.00. (tästä ajasta hän siis makaa 1,5 tuntia). Kokonaan en voi jättää työt, ja ensi vuonna pitää kuitenkin mennä esikouluun (sama päiväkoti).
Vinkkejä, keinoja miten saisin tämän toimimaan.
Kommentit (22)
Ihan kamala tilanne. Meidän pk:saa päiväuniaikaan musiikkia, mikä vähän helpottaa. Voitko pyytää sitä?
Jos ei ryhmää tai pk:ta voi vaihtaa, niin eihän siinä ole muuta vaihtoehtoa, kuin viedä eteenpäin. Se vain saattaa olla tosi hidas tia, valitettavasti.
Kyllä pk henkilökunta voi todella paljon vaikuttaa siihen miten hyvin lapsi hoitoon jää. Paljon enemmän kuin kotikasvatus. Kyse on lapsen ja henkilökunnan välisestä luottamuksesta.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 12:39"]
Nyt on ongelma päiväkodissa. Kuten sanottu, 1,5h on liian pitkä aika.
Kiinnittäisin myös huomiota siihen jäämiseen. Jokaisen vanhemman on syytä herätä lasten muuttuvaan käytökseen. Jos päiväkotiin ei halua jäädä, niin syy on selvitettävä. Joskus se on uhma, itsenäistyminen, halu kokeilla rajoja jne. Mutta jos se haluttomuus jatkuu pitkään ja pahenee, niin sitten vain keskustelemaan johtajan tai hänen esimiehensä kanssa. Lapsen etu ei toteudu tuossa tapauksessa.
Voimia!
[/quote]
Olen todella yrittänyt puhua asiasta, mutta heti aletaan moittimaan lasta. Milloin näyttänyt kieltä, milloin reihunnut nukkarissa. Aikuiset eivät itse ota mitään vastuuta omasta toiminnasta.. Se 1,5 tuntia on ehdoton sääntö. Tästä ei jousteta.
Meillä vanhemmilla on nyt tosi hankalaa, kun joka päivä moititaan lasta kun haetaan. Tullaan oikein joukolla kertomaan mitä se on tänään tehnnyt väärin. Harvoin on ne päivät jolloin kaikki on mennyt hyvin. Meille lapsi itkee ja ahdistuu enemmän ja enemmän. Meillä on kotona ihan samat säännöt, ruokapöydässä ei saa riehua, omat lelut pitää kerätä jne. Hän saa kiitosta hyvästä käytöksestä muuten, mutta ei päiväkodissa. Ristiriitainen tilanne, ja en tiedä miten saisin tämän loppumaan.
Ryhmässä on vain yksi koulutettu lastentarhaopettaja, muut ryhmässä ovat avustajia. LO on vain 3 päivää paikalla, ja muut ohjaa ryhmää sitten loppuviikosta. Vaikuttaako tämä? AP