Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä suomalaislapset muka opetetaan hiihtämään?

Vierailija
17.03.2014 |

Luin ihan hämmentyneenä Turun Sanomien sunnuntainumeron artikkelia, jossa hehkutettiin Norjaa hiihtomaana. Jutussa ällisetellään useaan otteeseen, miten norjalaislapsille jo 3-vuotiaina laitetaan sukset jalkaan!

Mitä ihmeellistä siinä muka on? Itse hinguin jo 2-vuotiaana saada kokeilla naapurin lapsen liian isoja suksia, kun näin isompien lasten kerrostalon pihalla hiihtävän. 3-vuotiaana sain joululahjaksi sukset ja luistimet ja into oli kova, itsellä, saada niiden käyttöä opetella. Äiti kertoo, ettei olisi jaksanut olla ulkona niin kauaa, kun minä en kahden tunnin jälkeenkään olisi tullut pakkasesta sisälle, halusin vaan oppia heti hiihtämään!

Vanhemmat on sanoneet, ettei he olisi itse tulleet ajatelleeksi sen ikäiselle vielä ostaa suksia ja luistimia, mutta kun oma hinku oli niin kova. Olin kuulemma pihalla aina tarttumassa muiden lasten seinää vasten nojaaviin suksiin, silloin pienenä.

Emmekä asuneet missään maaseudulla vaan Uittamolla kerrostalossa, melkein Turun keskustassa siis.

Eikö muka ole ihan normi juttu, että suomalaislapsetkin opetetaan 3-vuotiaina hiihtämään?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä pääkaupunkiseudulla lapsia kovin aikaisin välttämättä opeteta hiihtämään. Ei ole täällä kovin trendikäs laji, maaseudulla eri asia. Meillä tosin lapset saaneet sukset 4-vuotiaina, mutta harrastamme hiihtoa.

Vierailija
2/15 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin meillä on laitettu noin 3v. sukset jalkaan. Ja asutaan pääkaupunkiseudulla. Meillä on aina 3-4 v ylöspäin hiihtäneet päiväkodissakin, joten sieltäkin tulee se hiihtäminen, jos ei sitä kotona harrasteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 08:49"]

No ainakin meillä on laitettu noin 3v. sukset jalkaan. Ja asutaan pääkaupunkiseudulla. Meillä on aina 3-4 v ylöspäin hiihtäneet päiväkodissakin, joten sieltäkin tulee se hiihtäminen, jos ei sitä kotona harrasteta.

[/quote]

Ei meillä ainakaan ole päiväkodissa hiihdetty kertaakaan, luistelemaan ja pulkkamäkeen menevät. t. 2

Vierailija
4/15 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Itse sain ekat sukset varmaankin kouluikäisenä ja omat lapset hiihtivät koulussa ekan kerran. Minusta ei tullut hiihdon ystävää eikä nähtävästi lapsistanikaan.

Vierailija
5/15 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan perheen ja lapsen innostuksesta. Tiedän että on lapsia joilla on sukset jalassa seuraavana talvena kävelemään oppimisesta. Ja on perheitä jotka eivät hiihdä koskaan. Ei ole mitään normeja. 

Vierailija
6/15 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pitäisi opetella ennen eskari-ikää? näin ainakin meillä täällä maalla pohjois-suomessa...

Vierailija
7/15 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä päin tuntuu jokaisella 3v olevan sukset tai ainakin päässyt kokeilemaan hiihtämistä lainasuksilla. Samoin silloin omassa lapsuudessa me metrin mittaisina suksittiin (ei sitä ihan hiihtämiseksi voinut aina sanoa =D) lähipellolla mihin heti ensilumen aikaan jonkun isä tai äiti joutui omilla suksillaan tekemään ladun ennen kuin joku tuli kauempaa ajamaan sellaista meille.

Outoa tosiaan. Artikkelin kirjoittaja oli ihan siis suomalainen? Jostain jenkistä, britistä tai lämpimästä maasta tulleelta ymmärtäisin mutta suomalainen suomalaiseen lehteen menee tuollaista kirjoittamaan? 

Vierailija
8/15 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minustakaan mitään suurta hiihtäjää tullut. Tällä hetkellä on sukset, muttei niihin sopivia monoja, koska ne suksien siteet ei enää käy uusiin kaupan monoihin... SIitä on kolme vuotta, kun viimeksi olen hiihtänyt. Koulussa aloin vihata hiihtoa, koska meidät pakotettiin 3. luokalta alkaen pitkälle ladulle, jossa oli liian jyrkkiä nousuja. Lähes pystysuoria.

Nykyisin minusta hiihto olisi ihan jees, jos tänä talvena olisi Turun seudulla ollut vähän enempi lunta, niin olisin ostanut uudet sukset.

Mutta minusta hiihtäminen jotenkin kuuluu suomalaisen perustaitoihin. Jonkinlainen haju siitä hiihtämisestä ja luistelemisesta pitäisi olla. Kuten myös esim. uimisesta ja pyöräilystä. Jos meitä omalla lapsella vielä siunataan, niin hänet kyllä opetan 3-vuotiaasta hiihtämään. Jos ei täällä kotiseudulla ole talvisin lunta, täytyy sitten vaan edes kerran talvessa matkustaa vaikka Punkaharjulle hiihtämään.

Vierailija
9/15 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin oli ehkä ennen, mutta ei enää. Jos murtomaahiihto kiinnostaa vanhemoia, niin lapsillekin hankitaan välineet. Jos ei, niin monet kuvittelevat, että koulussa opetetaan hiihtoa. Siellä hiihdetään, mutta ei opeteta, jotén hiihtotaidottomat ovat pulassa.

Itseltäni koulun pakolliset hiihtokilpailut veivät kaiken innon. Hiihdettiin 2 kertaa vuodessa ja niistä toinen kerta oli kilpailu. Enkä edes osannut perustaitoja. En ole halunnut viedä lapsiltani hiihdosta nauttimista, joten olemme satsanneet heidän välineiniinsä noin 5-vuotiaasta alkaen. Meillä vanhemmilla ei ole suksia eikä missään tapauksessa hankitakaan. Kovin hyvin emme ole osanneet hiihtämistä heille opettaa, mutta hyvin näyttää menevän. Nyt näyttää siltä, että koululaisista  pitää hiihtämisestä, toinen ei.

Vastasinko sitten ap:n kysymykseen? En siis yleistäisi. Norjassa paljon olleena väitän, että siellä on tavallisempaa, että lapset opetetaan aikaisin hiihtämään.

Vierailija
10/15 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 08:56"]

Ainakin täällä päin tuntuu jokaisella 3v olevan sukset tai ainakin päässyt kokeilemaan hiihtämistä lainasuksilla. Samoin silloin omassa lapsuudessa me metrin mittaisina suksittiin (ei sitä ihan hiihtämiseksi voinut aina sanoa =D) lähipellolla mihin heti ensilumen aikaan jonkun isä tai äiti joutui omilla suksillaan tekemään ladun ennen kuin joku tuli kauempaa ajamaan sellaista meille.

Outoa tosiaan. Artikkelin kirjoittaja oli ihan siis suomalainen? Jostain jenkistä, britistä tai lämpimästä maasta tulleelta ymmärtäisin mutta suomalainen suomalaiseen lehteen menee tuollaista kirjoittamaan? 

[/quote]

Ihan on suomalainen, Oslossa asuva kirjoittaja. Tai ainakin oletan, että asuu Oslossa, koska nimen perässä on laitettu erikseen "N.N., Oslo" Mutta nimi on suomalainen.

Vierailija
11/15 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä molemmat lapset on saaneet 3-vuotiaana ekat sukset. Innoissaan hiihtäneet.

Vierailija
12/15 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti vaan saa norjalaiset laittaa lapsensa hiihtämään vaikka suoraan synnäriltä. Ei käy kateeksi pätkääkään.

Se hiihtää joka tykkää. Mä en ole tykännyt.

Vierailija
13/15 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 09:00"]

Näin oli ehkä ennen, mutta ei enää. Jos murtomaahiihto kiinnostaa vanhemoia, niin lapsillekin hankitaan välineet. Jos ei, niin monet kuvittelevat, että koulussa opetetaan hiihtoa. Siellä hiihdetään, mutta ei opeteta, jotén hiihtotaidottomat ovat pulassa.

Itseltäni koulun pakolliset hiihtokilpailut veivät kaiken innon. Hiihdettiin 2 kertaa vuodessa ja niistä toinen kerta oli kilpailu. Enkä edes osannut perustaitoja. En ole halunnut viedä lapsiltani hiihdosta nauttimista, joten olemme satsanneet heidän välineiniinsä noin 5-vuotiaasta alkaen. Meillä vanhemmilla ei ole suksia eikä missään tapauksessa hankitakaan. Kovin hyvin emme ole osanneet hiihtämistä heille opettaa, mutta hyvin näyttää menevän. Nyt näyttää siltä, että koululaisista  pitää hiihtämisestä, toinen ei.

Vastasinko sitten ap:n kysymykseen? En siis yleistäisi. Norjassa paljon olleena väitän, että siellä on tavallisempaa, että lapset opetetaan aikaisin hiihtämään.

[/quote]

Ok. Eli se on sitten vähän jäänyt täällä meillä, se hiihdon opettaminen lapsille. ole enää ihan "perussettiin" kuuluva juttu.

Itse en muista, että meillä olisi ollut luokalla ketään, joka ei olisi osannut hiihtää, silloin ala-asteella. Niitä oli pari, jotka ei osanneet uida. SE oli kummallista, ettei vanhemmat olleet sitä vertaa viitsineet, että olisivat 7-vuotiaaseen mennessä opettaneet uimaan. Tosin, oli meillä lukiossakin vielä tyttö, joka ei osannut uida. Ja ystäväni mieskään ei osaa uida. Ystävä osti hänelle joululahjaksi uimakouluun lahjakortin, mutta ei se mies silti oppinut. :( Tai halunnut oppia?

Itse en jättäisi koulun varaan sitä, että lapsi oppii uimaan, hiihtämään, tms. Uintia on niin vähän, ei sitä millään opi siellä koulussa pelkästään, jos 2-4 x/vuosi käydään uimassa. Hiihtoa meillä oli ala-asteella aikoinaan tosi paljon, mutta tuskin nykyään enää on, kun ei etelässä ole yleensä luntakaan.

Vierailija
14/15 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 09:06"]

Ihan vapaasti vaan saa norjalaiset laittaa lapsensa hiihtämään vaikka suoraan synnäriltä. Ei käy kateeksi pätkääkään.

Se hiihtää joka tykkää. Mä en ole tykännyt.

[/quote]

Ehkä sä et ole tykännyt. Mutta kannattaako se asenne siirtää lapsiin? Eikö lapselle kannata vaan antaa sukset ja laittaa vaikka hiihtokouluun eikä vaan sanoa, että meidän perheessä ei tykätä hiihtämisestä.

Itse en ainakaan halua siirtää omia ei-tykkäämisiä mahdollisiin lapsiin. Aion antaa lapsen ennakkoluulottomasti kokeilla eri asioita, saa itse katsoa, tykkääkö. En aio olla heti ilmoittamassa, että tuo on tyhmää/tylsää/ällöttävää, mää en tykkää. Koska silloin se lapsikaan ei voi oppia tykkäämään.

Olen esim. tosi huono käsitöissä ja vihaan kutomista ja muuta sellaista. Yök. Mutta lapselle kyllä virkkuukoukku ja sukkapuikot käteen ja anopille, joka tosi hyvä kutomaan, opettelemaan, heti kun pystyy. Jos ei ole hänen juttu, ei ole pakko. Mutta mistä sitä tietää, vaikka tykkäisi ja innostuisi!

Vierailija
15/15 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettelemaan 2-vuotiaina, hiihtämään armeijassa.