Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistota YO-kirjoituksista...

Vierailija
17.03.2014 |

Ylioppilaskirjoitukset ovat käsillä. Kurkkasin juuri Kiljuva pikkunälkä -blogia, jossa boggaaja kertoi tekstitaidon kokeesta ja totesi, ettei yhtään osaa sanoa, miten meni. Tuli heti mieleen oma äikän YO-koe, oli aivan varma, etten edes pääse läpi, mutta ällä tuli molemmista aineista :)

Toinen muisto on se, miten aina yökkäilin kävellessäni ratikkapysäkiltä koululle. En pystynyt ikinä aamulla syömään mitään, vaan otin sitten aina heti kokeen alettua ja selattuani vihkosen läpi eväät esiin.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistota?

Vierailija
2/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 07:52"]

Muistota?

[/quote]

Vaikeaa tulkittavaa, ymmärrän.

Avauksessa piti lukea vielä se, että kertokaa omia muistojanne.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole henkilökohtaisesti muita kun hyviä muistoja. Asuin silloin mummolassa kun kirjoitin ja iki-ihana mummoni teki minulle iloisena eväät joka osioon ja oli rajattoman ylpeä kun pääsin ylioppilaaksi. Se oli hienoa aikaa.

Tyttäreni kirjoittaa tänä vuonna ja nyt minä vuorostani teen eväitä rakkaudella. Tekstitaidon koe oli hänelle vaikea mutta muuten näyttää menevän hyvin. Yritän luoda tyttärelle samanlaisia muistoja kun itsellänikin on, teen herkkuleipiä ja ostelen sisu-salmiakkia evääksi. 

Tällä viikolla loppuu meillä kirjoitukset. Sitten pääsykokeisiin lukemaan. 

Vierailija
4/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 07:56"]

Minulla ei ole henkilökohtaisesti muita kun hyviä muistoja. Asuin silloin mummolassa kun kirjoitin ja iki-ihana mummoni teki minulle iloisena eväät joka osioon ja oli rajattoman ylpeä kun pääsin ylioppilaaksi. Se oli hienoa aikaa.

Tyttäreni kirjoittaa tänä vuonna ja nyt minä vuorostani teen eväitä rakkaudella. Tekstitaidon koe oli hänelle vaikea mutta muuten näyttää menevän hyvin. Yritän luoda tyttärelle samanlaisia muistoja kun itsellänikin on, teen herkkuleipiä ja ostelen sisu-salmiakkia evääksi. 

Tällä viikolla loppuu meillä kirjoitukset. Sitten pääsykokeisiin lukemaan. 

[/quote]

Mä asuin omillani, joten tein itse eväät, mutta on varmaan kivaa, kun eväät on tehty rakkaudella :) 

Ap

Vierailija
5/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 07:46"]

Ylioppilaskirjoitukset ovat käsillä. Kurkkasin juuri Kiljuva pikkunälkä -blogia, jossa boggaaja kertoi tekstitaidon kokeesta ja totesi, ettei yhtään osaa sanoa, miten meni. Tuli heti mieleen oma äikän YO-koe, oli aivan varma, etten edes pääse läpi, mutta ällä tuli molemmista aineista :)

Toinen muisto on se, miten aina yökkäilin kävellessäni ratikkapysäkiltä koululle. En pystynyt ikinä aamulla syömään mitään, vaan otin sitten aina heti kokeen alettua ja selattuani vihkosen läpi eväät esiin.

[/quote]

Ei kyllä ollut ällän arvoinen suoritus, jos olit varma ettet pääse edes läpi. Miten voi olla noin onneton itsearviointikyky?

Vierailija
6/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 08:02"]

[/quote]

Ei kyllä ollut ällän arvoinen suoritus, jos olit varma ettet pääse edes läpi. Miten voi olla noin onneton itsearviointikyky?

[/quote]

Nousitko väärällä jalalla?

Ap

Vierailija
7/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 08:02"]

[/quote]

[/quote]

Nousitko väärällä jalalla?

Ap

Vierailija
8/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällä molemmista aineista?

Vierailija
9/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 08:06"]

Ällä molemmista aineista?

[/quote]

Niin.

Ap

Vierailija
10/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen, voiko oikeasti luulla saavansa i:n, vaikka osaaminen on l:n tasoa. Olit kuitenkin varmasti saanut kursseista vähintään ysejä.

Vierailija
11/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äikän aineeni lähti ylioppilaslautakuntaan pisteillä 97/99 ja palasi 95 pisteen arvoisena. Olin todella ylpeä erityisesti siitä. Sain stipendinkin koulun parhaasta aineesta.

Vierailija
12/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukahdin kirjoituksissa, oli jotenkin niin unettava tunnelma :P Ihan hyvin kuitenkin kirjoitukset menivät (E-L), ties vaikka luovasta paussista oli apua.

Vierailija
13/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen äidinkielessä kirjoitettiin siis kaksi ainetta: otsikkoaine ja aineistoaine. Nykyään on kaksi erilaista koetta: tekstitaidon koe ja essekoe. 

Vierailija
14/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 08:06"]

Minäkin ihmettelen, voiko oikeasti luulla saavansa i:n, vaikka osaaminen on l:n tasoa. Olit kuitenkin varmasti saanut kursseista vähintään ysejä.

[/quote]

Kyllä mulla äidinkieli oli aina kymppiä ja ysiä, mutta tuli vain sellainen hätä niiden kirjoitusten jälkeen. Tämän aloituksen ei nyt kuitenkaan ollut tarkoitus ruotia mun muinaisia lukio- ja ylioppilaskirjoitusarvosanoja, vaan musta olisi mukava lukea toisten muistoja kirjoituksista.

Ap

Vierailija
15/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin aikuisena ylioppilaaksi ja päällimmäisenä muistona on jäänyt se, että ekana kirjoituspäivänä toinen pojistani oli kuumeessa ja piti saada taiottua jostain hoitaja että pääsin kirjoituksiin. Vitsailin päivän jälkeen että toinen poika on sitten sairaana seuraavan aineen kohdalla... No niinhän siinä kävi. Onneksi mummu hoiti ja pystyin keskittymään kirjoituksiin. 

Ylioppilasjuhlat vietettiin tuplajuhlana, kun nuorempi lapsisita täytti 3v samaisena päivänä. Samainen poika aloittaa lukion ensi syksynä...

Vierailija
16/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kamala yskä matematiikan kirjoituksissa. Pääsin erilliseen tilaan tekemään kokeen, etten häiritsisi muita. Laudatur tuli lyhyestä matikasta nippanappa. :)

Vierailija
17/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 08:16"]

Minulla oli kamala yskä matematiikan kirjoituksissa. Pääsin erilliseen tilaan tekemään kokeen, etten häiritsisi muita. Laudatur tuli lyhyestä matikasta nippanappa. :)

[/quote]

Mun yhdellä ystävällä meni selkä pahasti ennen jotain yo-koetta, ja hän sai saliin patjan, jolle sai mennä makaamaan aina välillä.

Ap

Vierailija
18/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan sen, kun otin jokaisiin kirjoituksiin mukaan bonaqua villivadelmavichyn mukaan, ja lähes joka kerta, kun avasin sen niin vichyt purskahtivat pulpetille. Aina tulee mieleen tuo, kun juon tuota vichyä. Heh. :) Toinen mikä tulee mieleen, olin jo kirjoittanut koko päivän ja tarkistanut ja miettinyt pääni puhki terveystiedon vastauksia. Joku asia oli juuri pulpahtamassa mieleen. Joku söi pilttiä eväänä ja kilisytti kamalan kovaa lusikkaa siihen lasipurkkiin. Tuntui, että pää räjähtää enkä saa enää siitä ajatuksesta kiinni, kun kilistys ärsytti niin kovasti. Myös valvojan saattelemana vessaan kävely tuntui jotenkin hurjan jännältä. 

Vierailija
19/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin melkein kaikissa kirjoituksissa kankkusessa, koska kaiket illat menivät biljardia pelaten baarissa. Eväinä keltaista jaffaa, ei muuta. Sen ikäisenä olo kuitenkin koheni parissa tunnissa, kirjoitukset menivät ihan hyvin. (M:n yleisarvosana). Thmähän minä niihin aikoihin olin, juhliminen kiinosti enemmän kuin lukeminen. Ylppäreihin ei tullut luettua.

Yhdessä tentissä valvojana oli opettaja, johon olin ollut suhteessa jo puoli vuotta. Laitoin vastauspaperin väliin viestilapun, jossa kyselin tapaammeko taas illalla. Ihan pähkähullua... Lappu olisi voinut joutua ihan vääriin käsiin.

Vierailija
20/28 |
17.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 09:15"]

Yhdessä tentissä valvojana oli opettaja, johon olin ollut suhteessa jo puoli vuotta. Laitoin vastauspaperin väliin viestilapun, jossa kyselin tapaammeko taas illalla. Ihan pähkähullua... Lappu olisi voinut joutua ihan vääriin käsiin.

[/quote]

Harvassa koulussa valvoja niitä papereita selailee. Vastaukset menevät pinoon ykkösvalvojan pöydälle ja sitten joko kansliaan lukkojen taakse tai suoraan aineen opettajille.

Valvoja syyllistyi virkavirheeseen, koska oli esteellinen valvomaan kirjoituksia.

Todellakin typerä temppu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi