Ostaisitko asunnon yksityiseltä myyjältä?
Vai onko sinulle mitään väliä, myykö asuntoa välittäjä vai omistaja?
Joidenkin mielestä asunnon omistaja-myyjälle voi olla hankalampi soittaa ja sopia esittelyaikaa, kuin välittäjälle. Onko sinusta?
Kommentit (32)
Välittäjillä taas toimistolla hiljaista, kun käyvät tekemässä näitä aloituksiaan.. Aina muutaman kuukauden välein löytyy vastaava, joskus pidemmällä ja joskus lyhyellä argumentoinnilla.
Itse ostan ehdottomasti mieluummin suoraan myyjältä. Kaikki syyt tähän on lueteltu yllä. Toki jos olisin neuvottelutaidoton ja epäkohtelias urpo, voisi kannattaa pitää se välittäjä minun ja myyjän välissä. Mutta koska osaan käyttäytyä rakentavasti, ajatella asioita sekä myyjän että ostajan näkökulmasta, ja perustella hintatarjoukseni asiallisesti, en tarvitse välittäjää mihinkään.
Jos myyjä on täysi idari, on hyvä että se selviää ostajalle ennen kuin kaupat on jo tehty. Myyjä on kuitenkin se henkilö, joka vastaa kaikista asunnossa jälkikäteen ilmenevistä puutteista ja jonka kanssa ostaja sitten selvittelee mahdolliset ongelmatilanteet. Välittäjä ei siinä vaiheessa enää korviaan lotkauta (kokemusta on!).
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 07:27"]
Monesti on helpompaa ostaa suoraan myyjältä. Myyjä tietää asioista kun välittäjä puhuu kuin vanha ennustaja, ympäripyöreesti, faktatietoja tietämättä ja selvittämättä. Juu, ei kiitos välittäjille. Hintakin on aina edullisempi kun ei ole välistävetäjä siinä välissä
[/quote]
Päinvastaisia kokemuksia. Kun etsimme itsellemme kotia yli vuoden, niin eniten olivat pielessä hinnat yksityisillä myyjillä. Siihen laitetaan se yleinen pyyntitaso + vähän ekstraa "Kun tää on niin hyvä". Kuntoluokittelut on ihan uskomattoman pielessä ja hinnasta neuvottelu mahdotonta. Ei kiitos. Ehkä jossain on järkeviäkin myyjiä, mutta meidän kartoittamilta alueilta ei tullut vastaan.
Kiinteistöä en ostaisi yksityiseltä.
Meillä on ainakin niin h*tin vaikea myyjä, että mieluummin olisin välittäjän kanssa asioinut. Esim. asunnon papereita ei ole meille edes näytetty, vaikka ollaan niitä pyydetty ja varmaankin joudutaan ne itse hankkimaan virastoista...
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 08:08"]
Numero 5, miksi kurkitte kaappeihin asuntonäytöllä? Mitä kiinnostavaa on kaappien sisällä? Kuntotarkastuksessa tsekataan esim. tiskipöydän alakaappi kosteusvaurioiden varalta, mutta miksi kurkitte vaatekaappeihin? Kaappien sisältö ei kuulu kauppahintaan, joten sitä ei tarvitse arvioida.
[/quote]
Jos meinaa ostaa, niin kannattaa kyllä katsoa kaapitkin. Kaappien sisällä voi olla esim. peitettyjä korvausilmaventtiileitä.
Niin ja vielä tuo hinta. Tunteet asuntoa kohtaan määrää hinnan eikä kuunnella järkipuhetta, vaikka joka paikka repsottaa. Siinä olisi hyvä olla välittäjä sanomassa suorat sanat.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 07:30"]
En. Välittäjällä on velvollisuus vastata kysymyksiin rehellisesti. Omistaja ei välttämättä halua näin tehdä. Lisäksi neuvottelu on mukavampaa ammattilaisen kanssa.
[/quote]
Paljonkos se välittäjä suostui pudottamaan hintaa? Mihin sitä välittäjää tarvitsit, kun taisi kuitenkin olla omistaja kun pisti nimen paperiin? Välittäjällä ei ole mitään vastuuta rehellisistä vastauksista... http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/asuminen/myyminen/
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 15:32"]Niin ja vielä tuo hinta. Tunteet asuntoa kohtaan määrää hinnan eikä kuunnella järkipuhetta, vaikka joka paikka repsottaa. Siinä olisi hyvä olla välittäjä sanomassa suorat sanat.
[/quote]
No meillä kävi kolme välittäjää, mutta heidän arviot olivat samaa luokkaa kuin mitä itse meinasimme. Ja itse asiassa yksi ehdotti ihan tolkutonta hintaa...
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 15:26"]
Meillä on ainakin niin h*tin vaikea myyjä, että mieluummin olisin välittäjän kanssa asioinut. Esim. asunnon papereita ei ole meille edes näytetty, vaikka ollaan niitä pyydetty ja varmaankin joudutaan ne itse hankkimaan virastoista...
[/quote]
Ja se välittäjä saisi ne paperit myyjältä helpommin koska..?
Koska voisi hankkia ne vaikka sitten virastosta, ettei ostajan nyt ainakaan tarvitse alkaa niitä hommaamaan.
Ehdottomasti ostaisin. En näe mitään syytä miksi maksaisin muutaman kymppitonnin välittäjälle jolla ei ole mitään virkaa koko prosessissa.
Kuka tietää talostamme enemmän kuin minä joka olen sen rakentanut? Kuka osaa kertoa parhaat vinkit lähiympäristöstä ja omasta pihasta, tehdyistä remonteista ja parannuksista. Kuka kertoisi miten pihasta saa vuosittain 50l mustikoita ja vadelmia, kanttarelleja ja korvasieniä? Ei sellaiset välittäjää kiinnosta mutta ostajaa varmasti.
Mielelläni lasken hintaa sen 20k€ jos vältän välittäjän käytön, maksan itse kuntokartoituksen ja kaupanteonkin pankissa (n 800€ ja paperit netistä)
Syksyllä on tarkoitus laittaa tämä talo myyntiin, katsotaan miten käy.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 07:27"]
Monesti on helpompaa ostaa suoraan myyjältä. Myyjä tietää asioista kun välittäjä puhuu kuin vanha ennustaja, ympäripyöreesti, faktatietoja tietämättä ja selvittämättä. Juu, ei kiitos välittäjille. Hintakin on aina edullisempi kun ei ole välistävetäjä siinä välissä
[/quote]
Päinvastaisia kokemuksia. Kun etsimme itsellemme kotia yli vuoden, niin eniten olivat pielessä hinnat yksityisillä myyjillä. Siihen laitetaan se yleinen pyyntitaso + vähän ekstraa "Kun tää on niin hyvä". Kuntoluokittelut on ihan uskomattoman pielessä ja hinnasta neuvottelu mahdotonta. Ei kiitos. Ehkä jossain on järkeviäkin myyjiä, mutta meidän kartoittamilta alueilta ei tullut vastaan.
Kiinteistöä en ostaisi yksityiseltä.
[/quote]
Minä ainakin seuraan joka kuukausi asuinalueemme hintatasoa ja tiedän tarkalleen mitä tästä talosta saa. Voin laittaa "tinkimisvaraa" hintaan 15-20k€ (talon hinta n 700k€) koska ostajan pitää saada tinkiä edes vähän - psykologinen tekijä. Ei ole mitään järkeä ylihinnoitella, eikä toiseenkaan suuntaan - jos on myynnissä 2 samanikäistä ja -kokoista kivitaloa mutta toinen esim 5km kauempana palveluista ja huonommin suunniteltu niin miksi myisin omani halvemmalla?
Olen ostanut kaksi kertaa asunnon yksityiselta ja myynyt itse. Kun perusteet ymmärtää niin en kyllä oikeasti ymmärrä mistä välittäjälle pitää maksaa tuhansia euroja. Nyt jos myytäisiin välittäjä haluaisi kaupoista n. 8000-10000 euroa joten kannattaa kyllä aika tarkkaan mietti-.
Kun etsittiin aikanaan kämppää välittäjissä oli kyllä todella ihmeellisiä hihhuleita ja vedättäjiä. Osa suorastaan täysiä urpoja. Joten en näe kyllä mitään ongelmaa myydä itse tai ostaa yksityiseltä.