Mitäh? Maski suojaa virukselta niin, ettei karanteenia tarvita??
Olin perjantaina kuuden hengen yksityistilaisuudessa. Eilen tuli tieto, että yhdellä heistä on todettu korona. Minulla ja yhdellä toisella oli maski koko tilaisuuden ajan. Muut joutuivat karanteeniin, me ei.
Mun mielestä outoa. Ja enemmän outoa se, että jos maski oikeasti suojaa virukselta näin tehokkaasti, niin miksei se ole j****lauta pakollinen sakon uhalla!
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maski ei suojaa viruksilta, oikean tyyppinen hengityssuojain kylläkin. Itse en sano mitään mistään missä on reissannut tai olenko tavannut ketä missä, koska minua ei karanteenit kiinnosta, eriasia JOS oikeasti joku on sairas. Oli yksi tuttu koronassa, nuhaa kummempaa ei ollut ja puolisokaan ei tullut kipeäksi eikä näemmä tullut minuunkaan.
Se oikean tyyppinen hegityssuojainkaan ei suojaa yhtään mitään, jos koronaan sairastunut samassa pienessä tilassa pärski, hönkii tai yskii. Ne aerosolimaiset pienen pienet viruksia sisältävät pisarat leijailee siellä ilmassa ja menee siitä hengitysuojaimesta huolimatta sun elimistöön sun silmien kautta. Siksi en oikein jaksa uskoa tätä aloitusta, tai sitten karanteenista vastaava viranomainen on ihan hullu ja ammattitaidoton.
Kyllä se hengityssuojain suojaa. Koronatartuntaan ei nimittäin riitä, että yksi viruspartikkeli pääsee limakalvoille, vaan partikkeleita tarvitaan enemmän. Joissain tilanteissa ihminen saa tarpeeksi virusta pelkkien silmien kautta, mutta joissain tilanteissa vaaditaan lisäksi sisäänhengitysilman kautta tulevia viruspartikkeleita, jotka tehokas hengityssuojain eliminoi lähes kokonaan. Vaikka siis suojain ei estäkään kaikkia tartuntoja, se estää niistä osan.
3/20: maskeista ei ole mitään hyötyä, vain haittaa
11/20: maskin käyttö suojaa altistumiselta