Jyväskylä lapsiperheelle
Hei!
Nyt kaivattaisiin hieman apua... Meillä on sellainen ongelma,että muutimme Jyväskylään vajaa vuosi sitten. Tutkimme silloin asuntotarjontaa ja päädyttiin Kuokkalaan (ostareille kilometrin matka).
Ensin asuimme VVO:n asunnossa,mutta muutimme siitä nyt hetki sitten JVA:n asuntoon. Ostareille tästä on vajaa kilometri. No, varsinainen ongelma on nyt pihapiirin lapset. Vanhin lapsemme aloittaa syksyllä koulun ja hänen kavereiksi on nyt valikoitunut ns.ongelmatapauksia,joita asuu uuden kotimme ympäristössä ja he ovat myös samassa esikoulussa.
Me vanhempana olemme asiasta todella huolissamme. Onko Kuokkala siis alueena minkälainen asua? Jos siis ajattelee alakoululaisten näkökulmasta. Onko tällä enemmän ongelmia perheissä ja lapsilla,kuin esim.Palokassa tai Muuramessa? Toivottavasti saisimme asiallisia vastauksia paikkakuntalaisilta, koska me emme Jyväskylää ennestään tunne. Kiitos! :)
Kommentit (20)
kakkonen jatkaa
toki kuokkala ei ole mitenkään erityisen paha, mutta jos keskenään pitää vertailla, niin ei se ykkösalueita ole maineensa puolesta
toivottavasti on apua :)
Palokassa on hyvä asua lapsiperheenä. Kuokkalassa en lapsiani kasvattaisi.
Palokkalainen
Muurame ei ole eikä haluakaan olla Jyväskylää, enkä sitä kovin tunne. Palokka kai ok, tosin vissiin sielläkin keskustassa levotonta. Kuokkalan suuralueella myös se keskuksen seutu voi olla levotonta, mutta kivoja alueita ainakin Tikka, Ristikivi, Nenäinniemi... Itse olen siellä päin asunut vain Suuruspäässä ja viihdyin hyvin, tosin siitä on kymmenen vuotta.
Vähän kyllä särähti nuo eskarilaiset ongelmatapaukset. Mitä kauheita ongelmia niin pienillä voi jo olla, mutta siitä et mielipiteitä kysynyt, joten annan olla.
Kuokkala taitaa tällä hetkellä olla Jyväskylän huonointa asuinseutua. Melkein siinä Pupuhuhdat ja Keltinmäetkin jäävät jälkeen. Kuokkalassa ja varsinkin ostarin alueella liikkuu tosi paljon nuorisojengiä ja paljon ulkomaalaisia. Varmasti Kuokkala on myös levottominta seutua Jyväskylän alueella. Ehkä ekoilla luokilla lapsi on vielä suht turvassa, mutta veikkaan että viimeistään yläasteella jo ongelmanuoria koulukavereina on paljon. Kuokkalassa on myös paljon vuokra-asuntoja, joka tuo tietysti myös aina ne ongelmatapaukset enemmän esiin kuin omistusasuntoalueilla.
Viitonen vielä: ennen muuttoa vilkaise Jyväskylän tuore kouluverkkoselvitys. Kouluja lakkautetaan ja jäljelle jäävät täyttyvät enemmän tai vähemmän. Ehdotuksen mukaan muistaakseni esim. Kuokkalaan tulossa isoja muutoksia. Palokan uusi koulu taas ahtautuu, kun sinne tupataan paljon väkeä.
Muurame on tosi ihana paikka asua. Toivottavasti ei pakkoliitetä JKL:ään!
Muurame on rikas kunta ja palvelut hyvät, mutta liitoksen jälkeen sen omat verorahat virtaa sitten ulkopuolelle. Sen takia JKL haluaisi Muuramen itselleen, siellä on Harvia, Safematic jne. kannattavia yrityksiä.
Kiitos vastauksestasi :)
Ei nämä ongelmat niin näkyneet ed.asunnossa,mutta nyt kyllä tuntuu,että ollaan eksytty väärälle alueelle... Esikouluikäisestä ollaan tosi huolissamme,koska tuntuu kaveripiiristä puuttuvan sellaiset ns.tavalliset ja reilut kaverit. Tosiaan tämä oli jo toinen muutto Jyväskylässä ja lasten vuoksi ei viitsisi jatkuvasti muuttaa. Kuitenkin mietityttää lasten tulevaisuus tällaisessa ympäristössä...
Kiitos vastauksestasi :)
Ei nämä ongelmat niin näkyneet ed.asunnossa,mutta nyt kyllä tuntuu,että ollaan eksytty väärälle alueelle... Esikouluikäisestä ollaan tosi huolissamme,koska tuntuu kaveripiiristä puuttuvan sellaiset ns.tavalliset ja reilut kaverit. Tosiaan tämä oli jo toinen muutto Jyväskylässä ja lasten vuoksi ei viitsisi jatkuvasti muuttaa. Kuitenkin mietityttää lasten tulevaisuus tällaisessa ympäristössä...
Pupuhuhta on ihanaa aluetta lapsille.
Kuokkala on hiukan levotonta aluetta, oli jo mun nuoruudessa reilu 10 v sitten. Itse asutaan Vaajakoskella, joka on aivan ihana alue lapsiperheelle, mutta valitettavan "kaukana" keskustasta (moottoritietä 10 min) joten auto on kyllä tarpeellinen koska linkkiyhteydet eivät Jyväskylässä ole hyvät. Paikkaan kuin paikkaan kyllä pääsee, mutta siirtolinkkien käyttäminen esim. työmatkoihin vie ihan tajuttoman paljon aikaa.
Kuokkalan seudulla alue ja ihan oman talon pihapiirikin vaihtelee paljon.. On selkeästi levottomompia paikkoja (paljon halpoja opiskelija taloja) ja rauhallisempia paikkoja (omistus asuntoja). Jos lapsia olisi, kyllä miettisin tarkkaan missäpäin kuokkalaa asuisin..
Kuokkalan ostarin ympäristö ei ole ihanteellista aluetta, vaikka palvelut on lähellä ja matka keskustaan lyhyt.
Tämän ketjun perusteella ilmeisesti lasten saanti aiheuttaa jotain psykoottistasoista todellisuudentajun heikentymistä. Tai sitten tähän ketjuun on eksynyt joka vitun hommamamma, jolle ruskeaihoisen ihmisen näkeminen aiheuttaa "levotonta asuinaluetta".
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:12"]
Tämän ketjun perusteella ilmeisesti lasten saanti aiheuttaa jotain psykoottistasoista todellisuudentajun heikentymistä. Tai sitten tähän ketjuun on eksynyt joka vitun hommamamma, jolle ruskeaihoisen ihmisen näkeminen aiheuttaa "levotonta asuinaluetta".
[/quote]
Hölmö, oletko itse edes käynyt Jyväskylässä? Miksi oletit, että Kuokkala olisi levotonta aluetta nimenomaan tummaihoisten takia? Oletko itse Homma-mamma?
Kuokkalahan on alueena tosi iso, koska siihen kuuluu myös itse kuokkalan keskustan lisäksi muun muassa ainolanranta, suuruspää, ristonmaa, ristikivi, tikka, nenäinniemi, samulinniemi jne. Mainituista alueista jo usea kuuluu Jyväskylän arvostettuihin asuinalueisiin ja itse välttäisin useassa paikassa kuokkalassa asuneena nimenomaan ostarin ympäristöä ja suuntaisin pikkaisen kauemmas.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:12"]
[/quote]
Hölmö, oletko itse edes käynyt Jyväskylässä? Miksi oletit, että Kuokkala olisi levotonta aluetta nimenomaan tummaihoisten takia? Oletko itse Homma-mamma?
[/quote]
Asun Kuokkalassa 12. vuotta.
Kaikki ongelmatapaukset ovat kuokkalasta, pupuhuhdasta, kangaslammelta ja keltinmäestä. Narkomaanit ja alkoholistit. Hyviä paikkoja on palokka, halssila, lohikoski, nenäinniemi ja ristikivi.
mitä kauempana keskustasta sen parempi
Mannilassa tuntuu asuvan aika paljon lapsiperheitä ja hyväksi alueeksi kehuttu.
Olen asunut vasta hetken jyväskylässä, mutta kokemusteni perusteella pupuhuhta/huhtasuo/kuokkala eivät ole "parhaita mahdollisia alueita asua". Palokka ja muurame parempimaineisia.