Nyt kaikki ilmastosta huolissaan olevat. Lopettakaa riisin syönti. Ylivoimainen päästölähde ruoka-ainevertailussa
Tästä lähtien, aina kun joku puhuu lihansyönnistä jotain, niin kysyn häneltä että syökö riisiä? Jos syö, niin hän on vaan turha märisijä.
( Lähde.Iltalehti)
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Kasvis tai hedelmä ei välttämättä hyvä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoista säätämistä tuossa. Pisti silmään tuokin kaksi eri sushiannosta, jotka ovat muuten samanlaisia, mutta toisessa 5 grammaa avokadoa on korvattu 5 grammalla levää. Levällä annoksessa on 4 kilokaloria vähemmän. Tärkeä tieto, jonkun laihis voi olla tuosta kiinni.
Avokado on yksi pahimpia veden tuhlaajia eikä sitä pitäis ostaa ollenkaan jos ilmastosta välittää.
Monet vegaaniruoat myös tuhlaavat todella paljon vettä ym.
Tuotantoeläimet kuluttavat jäätävät määrät vettä päivittäin. Lihaa ei siis pitäisi ostaa ollenkaan jos ilmastosta (tai eläimistä) välittää.
Kuinka paljon on tuo jäätävä määrä? Asun Keski-Euroopassa, alueella, joka tuottaa myös lihaa. Täällä sataa 1,5 kertaa enemmän kuin Suomessa. Alangolle tulee vuorilta sadevettä, joskus liikaakin. Karja on aina ulkosalla. Syksyisin pelloille laitetaan toiseksi sadoksi rehumaissia. En ole nähnyt ikinä kastelua missään. Mitähän tuollekin pääkylvön jälkeiselle sadolle pitäisi sitten tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomalla ruokavaliolla kun on, ei valitettavasti ole mahdollista lopettaa riisin syöntiä. :( Niin moniin gluteenittomiin tuotteisiin sitä laitetaan.
Gluteenitonta ruokaa voi syödä ilman "tuotteita"
Vierailija kirjoitti:
Aiiiiivan kirjoitti:
Riisi, tofu ja avokado pahimmat. Mitäs ne veget eniten mussuttivatkaan??
Äläpäs satuile.
Tofu 0,5-3 kg CO2-ekv./kg
Nauta 25-50
Sika 6-12
Broileri 5-9
Juusto 4-10
Lohi 4-6
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pystyisimme syömään mitä haluamme jos prosessit suunniteltaisiin ympäristöystävälliseksi ja humaaneiksi ja valvottaisiin oikeasti että kaikki noudattavat samoja sääntöjä. Ulkomainen tuonti pitäisi tietysti kieltää ja hinnat nousisivat melko korkeiksi mutta sen verran se maksaa.
/quote]
Kyllä meillä on jo aikoja sitten aloitettu luonnonsuojelulliset toimet maanviljelyksessä. Se näkyy esim. vesistöissä, jotka olivat joskus ihan paskalillua rannoilta. Samaten teollisuus on tehnyt ihan vapaaehtoisesti saastuttamista vähentäviä toimia.
Ei hirveän huonoa omaatuntoa tarvitse kärsiä jos syö suomalaisia tuotteita. Tietysti on vielä kaikkia kummallisuuksi, kuten että viljellään sellaisia kasveja, jotka melkein joka vuosi epäonnistuvat, koska ilmasto ei ole niille sovelias. Kaura on hyvä ja puhdas suomalainen tuote ja sitä saa yhä useammassa muodossa. Voisi olla vientimarkkinoitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomalla ruokavaliolla kun on, ei valitettavasti ole mahdollista lopettaa riisin syöntiä. :( Niin moniin gluteenittomiin tuotteisiin sitä laitetaan.
Gluteenitonta ruokaa voi syödä ilman "tuotteita"
Niin tietysti, esimerkiksi Spesific Carbo Hydro.
Mut senkin saa hyvin helposti pilalle, kun ei kaikki lue siellä resepteissä:
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/micrococcus.htm
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään merkitystä. Itse otan mielummin lisukkeena vähemmän hiilaria eikä peruna enää tipu. Vastapainona pidän muilla elämänvalinnoilla hiilijalanjälkeni pienempänä. Nyt se on 4200kg ja jahka vaihdan auton tippuu 3200kg:n.Ja edelleen sekasyöjä. Elämä on valintoja.
Kuinka lasket sen uuden auton valmistuksen kuluttamat päästöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiiiiivan kirjoitti:
Riisi, tofu ja avokado pahimmat. Mitäs ne veget eniten mussuttivatkaan??
Äläpäs satuile.
Tofu 0,5-3 kg CO2-ekv./kg
Nauta 25-50
Sika 6-12
Broileri 5-9
Juusto 4-10
Lohi 4-6
Vastuullisesti viljelty avodado ei kuluta vettä neljännestäkään siitä, mitä esim. vehnä, joka on yhtä paha kuin riisi luonnon kannalta. Jostain syystä avokadolle on saatu joku luxuspahismaine luonnon uhkana.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen siiirtynyt kokonaan syömään pelkkiä kiviä. Ei tule pahaa mieltä animaaleille, puunhalaajille, ituhipeille eikä ilmastopelleille.
Kotimaisia kiviä?
Mielummin lähiruokana kiitos.
Riisi peltoon lasketaan vettä, jonka tehtävänä on suojata riisiä hyönteisiltä. Se istutetaan käsin. Kun riisi kasvaa peltoon päästetään kymmeniä ankkoja jotka syövät hyönteisiä. Kun riisi on kypsää se kerätään käsin. Riisi kuivataan maantiellä joka on betonia. Eli se on käytännössä luomua. Siitä saa vuodessa 3 satoa. Missä vaiheessa ne päästöt tulee? Tämän kertomani viljelytavan näin itse filippiineillä. Ja energiaa riisissä on 5 kertaa enemmän kuin perunassa.
Olen kasvissyöjä ja syön riisiä käytännössä vain jouluna riisipuurona ja muutaman muun kerran vuoden aikana kun tekee mieli meksikolaista ruokaa. Ei kuulu jokaviikkoiseen ruokavaliooni.
Vierailija kirjoitti:
Riisi peltoon lasketaan vettä, jonka tehtävänä on suojata riisiä hyönteisiltä. Se istutetaan käsin. Kun riisi kasvaa peltoon päästetään kymmeniä ankkoja jotka syövät hyönteisiä. Kun riisi on kypsää se kerätään käsin. Riisi kuivataan maantiellä joka on betonia. Eli se on käytännössä luomua. Siitä saa vuodessa 3 satoa. Missä vaiheessa ne päästöt tulee? Tämän kertomani viljelytavan näin itse filippiineillä. Ja energiaa riisissä on 5 kertaa enemmän kuin perunassa.
Vesi aiheuttaa hapettomat olot, jossa tapahtuu metaanintuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Tietääköhän aloittaja mitä tuossa Iltalehden jutussa oikein tutkittiin?
En usko että tietää
-Tuoreessa selvityksessä on vertailtu ruoka-aineiden ravintoainemäärää niiden tuotannon hiilidioksidipäästöihin.-
Mitä epäselvää tässä on?
On ilmastolle haitallisempaa syödä esim riisiä missään muodossa, kuin esim. sianlihaa, tai droileria. Myös naudanliha on päästöttömämpää kuin valkoinen riisi. Samoin että banaani on melkoinen päästölähde.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että tietää
-Tuoreessa selvityksessä on vertailtu ruoka-aineiden ravintoainemäärää niiden tuotannon hiilidioksidipäästöihin.-
Mitä epäselvää tässä on?
On ilmastolle haitallisempaa syödä esim riisiä missään muodossa, kuin esim. sianlihaa, tai broileria. Myös naudanliha on päästöttömämpää kuin valkoinen riisi. Samoin että banaani on melkoinen päästölähde.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että tietää
Mitä epäselvää tässä on?
On ilmastolle haitallisempaa syödä esim riisiä missään muodossa, kuin esim. sianlihaa, tai droileria. Myös naudanliha on päästöttömämpää kuin valkoinen riisi. Samoin että banaani on melkoinen päästölähde.
ap
Maito myös, samaa tasoa banaanin kanssa. Toki naudanliha oli selvä kakkospahis heti vaalean riisin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Purjeveneelläkö menit sinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään merkitystä. Itse otan mielummin lisukkeena vähemmän hiilaria eikä peruna enää tipu. Vastapainona pidän muilla elämänvalinnoilla hiilijalanjälkeni pienempänä. Nyt se on 4200kg ja jahka vaihdan auton tippuu 3200kg:n.Ja edelleen sekasyöjä. Elämä on valintoja.
Kuinka lasket sen uuden auton valmistuksen kuluttamat päästöt?
Auton vaihto ei tarkoita välttämättä uuden ostoa, omalla kohdallani ei todellakaan. Toinen vaihtoehto nykyisen konvertointi kaasuautoksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi riisi yhdistetään tässä keskustelussa kasvisruokavalioon? Riisi kuuluu aika moneen tyypilliseen liharuokaan.
Olen ollut kasvissyöjä, pääosin vegaani yli 20 vuotta. Riisiä en syö käytännössä juuri koskaan.
Ja kuitenkin kritiikkisi jälkeen, itse yhdistät riisin muitta mutkitta lihaan.
Namnamnam kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiiiiivan kirjoitti:
Riisi, tofu ja avokado pahimmat. Mitäs ne veget eniten mussuttivatkaan??!
Mä syön noita ruokia. Olen sekasyöjä.
Soija ja riisi ovat epäterveellisiä, avokadojen takia murhataan ihmisiä ja kulutetaan älyttömästi vettä.
Ai, onko tofu soijaa? En tiennyt. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi riisi yhdistetään tässä keskustelussa kasvisruokavalioon? Riisi kuuluu aika moneen tyypilliseen liharuokaan.
Olen ollut kasvissyöjä, pääosin vegaani yli 20 vuotta. Riisiä en syö käytännössä juuri koskaan.
Ja kuitenkin kritiikkisi jälkeen, itse yhdistät riisin muitta mutkitta lihaan.
No tietysti, aivan totta että siinä ne sekasyöjätkin sitä riisiä syö, vaikka otsikko yrittää puhua tämän taas yllättäen jotenkin kasvisruokavalion ilmasto-ongelmaksi. Silloin pitääkin oikaista. Eri
Minä olen siiirtynyt kokonaan syömään pelkkiä kiviä. Ei tule pahaa mieltä animaaleille, puunhalaajille, ituhipeille eikä ilmastopelleille.