Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävyyden lopettaminen.

Vierailija
16.11.2020 |

Minulla on 3 hklön ryhmä. Olen aivan lopen kyllästynyt siihen että kenestäkään ei enää kuule mitään, kukaan ei enää kutsu mihinkään ja keskustelut ovat hieman pakkopullaa.

Miten sanoisin näille jotka olivat ennen vanhaa hyviä ystäviä että haluan lopettaa?

Onko tämä siltojen polttamista konmarittaa ihmisiä pois? Koen olevani täysin turha ihminen kun olen kuin ilmaa. Miksi pitää elämässä " ystävyysuhteita"?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia vastauksia. Enkä saa selvää mitä mieltä ap todellisuudessa on. Mutta miksi ei saisi ottaa asiaa esille? Tai miksi pitäisi tyytyä siihen, että toiset eivät ota yhteyttä? Pitäisi siis vaan olla hiljaa, ja tyytyä siihen että ihmiset kohtelevat huonosti? En ole samaa mieltä. Tottakai voi nostaa epäkohdat esille, ja voi sanoa ettei itse jaksa yksin pitää yllä ystävyyttä, jos toisetkaan eivät siihen kykene.

Vierailija
22/34 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia vastauksia. Enkä saa selvää mitä mieltä ap todellisuudessa on. Mutta miksi ei saisi ottaa asiaa esille? Tai miksi pitäisi tyytyä siihen, että toiset eivät ota yhteyttä? Pitäisi siis vaan olla hiljaa, ja tyytyä siihen että ihmiset kohtelevat huonosti? En ole samaa mieltä. Tottakai voi nostaa epäkohdat esille, ja voi sanoa ettei itse jaksa yksin pitää yllä ystävyyttä, jos toisetkaan eivät siihen kykene.

Samaa mieltä - pitää sanoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin haluaa kunnioittaa ittensä sekä ystävä puhumalla, mutta onkohan se siltojen polttamista?

Vierailija
24/34 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voisin asian ottaa esille? Ymmärrän jos toinen ei jaksa ja on vaa miehensä seurassa. Toisen kaverin kaa haluaisin kyllä keskustella siitä että mitä on tapahtunut?

Mikä olisi hyvä ja kiva tapa ottaa esille etten pahoita kenenkään mieli?

Jos kerran välit ovat olleet läheiset, eikä mitään erityisempää ole tapahtunut, niin siitä on suurta haittaa, jos rupeat tenttaamaan mitä on tapahtunut. Elämässä on erilaisia vaiheita, ystävät vaihtuvat, ei ole välttämättä tapahtunut mitään sen kummempaa. Ystäväsi varmasti toivovat, että sinäkin koetat hankkia ystäviä myös muualta, ettet ole pelkästään heidän varassaan. 

Sinuna koettaisin itse olla aktiivisempi vanhojen ystävien suuntaan, tosin koronan vuoksi en ole itsekään tavannut ystäviäni viime kevään jälkeen. Korona siis on varmasti vaikuttanut ystävyyteen sekin, koska monilla on riskiryhmään kuuluvia läheisiä tai kuuluvat itse riskiryhmään. 

Ystävystyminenkin on näin korona-aikana hankalampaa. Kannattaa olla perheeseen ja sukulaisiin päin aktiivisempi ja näin täyttää vajetta kanssakäymisessä. Ilmeisesti olet sinkku, joten voit lohduttautua, että lukemattomilla sinkuilla on sama ongelma, että ystäviä ei juuri pääse näkemään nyt. Varmaan netistäkin löytyy paljon vinkkejä uusien ystävien hankkimiseen. 

Hyvää joulun odotusta sinulle kuitenkin.

Aika veemäinen vastaus. Kuka kirjoittaa tällaista? Korona vaikuttaa ystävyyteen? Aika kaukaa haettu ajatus. Hyvää joulun odotusta vaan sullekin, vaikka en olekaan ap.

Vierailija
25/34 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko vaan olla, että on ollut kiireitä vaikka perheen tai työn kanssa? Mielestäni "välien selvitys" vie vaan syvemmälle poteroon.

Vierailija
26/34 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluat lopettaa ystävyyden, ei oikeasti ole mitään väliä, millä tavalla asiasta kerrot. Eri juttu sitten on, jos haluaisit ystävyyden ehkä joskus vielä heräävän uudelleen. Polttamalla sillat sitä ei tule tapahtumaan, joten hienovaraisin keino on antaa vaan asioiden olla. Et ota enää yhteyttä kuten hekään eivät ota sinuun. 

Hyvin harvalla on samat kaverit päiväkodissa ja vanhainkodissa. On ihan normaalia, että sosiaaliset verkostot muuttuvat elämän aikana. Elämään tulee uusia ihmisiä ja aiempia ihmissuhteita hiipuu tai katkeaa. Kaikille elämän aikana kertyneille ihmissuhteille ei vaan ole aikaa riittävästi. Työpaikkaa vaihtaessakin usein sanotaan, että pidetään yhteyttä. Uudessa työpaikassa on kuitenkin uudet työkaverit ja entiste työkavereiden kanssa yhteydenpito vähenee. 

Vierailija
27/34 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat lopettaa suhteen näihin ystäviisi, on aivan turha laittaa mitään katkeraa viestiä.

Jos haluat kertoa, miltä sinusta tuntuu, kerro. Kirjoita, tai vielä mieluummin soita, heille jokaiselle yksitellen ja kerro, että olet surullinen siitä, että ystävyytenne tuntuu sinusta viilenneeltä ja että kaipaisit häntä edelleen elämääsi jakamaan iloja ja suruja.

Vierailija
28/34 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tyylillään, mutta itse en välttämättä alkaisi tenttaamaan vanhoilta kavereilta, miksi he eivät pidä yhteyttä tai miksi välit ovat viilenneet. Se johtaa helposti siltojen palamiseen takana, kun kovin moni sen jälkeen tuskin alkaa enää ottamaan yhteyttä.

Yksinkertaisesti joskus vaan vanhojen kavereiden kanssa elämät kulkevat eri suuntiin, he ovat ehkä saaneet uusia ystäviä harrastusporukoista, töistä, lasten kautta jne, eikä välttämättä vanhoihin kavereihin ole energiaa tai aikaa pitää yhteyttä, jos muutenkin tuntuu ettei heidän kanssa ole enää niin paljon yhteyttä. Helposti elämästä karsiutuu huomaamatta ilman sen kummempaa syytä ihmisiä joiden kanssa yhteydenpito on muutenkin vähäistä.

Näin on itsellenikin käynyt.

Ap:na ottaisin hieman etäisyyttä, keskittyisin muihin asioihin ja ihmisiin ja etsisin ystäviä joiden kanssa on yhteisiä mielenkiinnon kohteita. Ja miksei joskus myöhemmin voisi laittaa näille vanhoille kavereille viestiä ja kysellä kuulumisia, vastauksesta ainakin sitten huomaa ovatko he kiinnostuneita jatkamaan yhteydenpitoa.

Vierailija
29/34 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vanha kaveri jonka seurassa en enää viihdy. Puuttuu liikaa asioihini, on vaativa ja negatiivinen. Matkaakin häntä tapaamaan on.

Olen vain vähentänyt vähitellen yhteydenpitoa. Koska olen päättänyt että en halua hänen kanssaan enää ystävyyttä jatkaa, ajattelin että mitä järkeä olisi setviä asioita tyyliin sinä sanoit niin ikävästi minun työasioista. Siitä tulisi vain paha mieli kummallekin. Tuntuisi jotenkin julmalta tehdä lopullinen välirikko. Kai hän huomaa että minulla ei enää ole intoa.

Vierailija
30/34 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä 30 vuotiaana saa ystäviä. Kaikilla on vanhat, tiivit porukat kenen kanssa ollaan.

Osin sama kuin parisuhteen osalta eli töistä, harrastuksista tai vaikka lasten kautta.

Vierailija
31/34 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voisin asian ottaa esille? Ymmärrän jos toinen ei jaksa ja on vaa miehensä seurassa. Toisen kaverin kaa haluaisin kyllä keskustella siitä että mitä on tapahtunut?

Mikä olisi hyvä ja kiva tapa ottaa esille etten pahoita kenenkään mieli?

Jos kerran välit ovat olleet läheiset, eikä mitään erityisempää ole tapahtunut, niin siitä on suurta haittaa, jos rupeat tenttaamaan mitä on tapahtunut. Elämässä on erilaisia vaiheita, ystävät vaihtuvat, ei ole välttämättä tapahtunut mitään sen kummempaa. Ystäväsi varmasti toivovat, että sinäkin koetat hankkia ystäviä myös muualta, ettet ole pelkästään heidän varassaan. 

Sinuna koettaisin itse olla aktiivisempi vanhojen ystävien suuntaan, tosin koronan vuoksi en ole itsekään tavannut ystäviäni viime kevään jälkeen. Korona siis on varmasti vaikuttanut ystävyyteen sekin, koska monilla on riskiryhmään kuuluvia läheisiä tai kuuluvat itse riskiryhmään. 

Ystävystyminenkin on näin korona-aikana hankalampaa. Kannattaa olla perheeseen ja sukulaisiin päin aktiivisempi ja näin täyttää vajetta kanssakäymisessä. Ilmeisesti olet sinkku, joten voit lohduttautua, että lukemattomilla sinkuilla on sama ongelma, että ystäviä ei juuri pääse näkemään nyt. Varmaan netistäkin löytyy paljon vinkkejä uusien ystävien hankkimiseen. 

Hyvää joulun odotusta sinulle kuitenkin.

Aika veemäinen vastaus. Kuka kirjoittaa tällaista? Korona vaikuttaa ystävyyteen? Aika kaukaa haettu ajatus. Hyvää joulun odotusta vaan sullekin, vaikka en olekaan ap.

Ei se ollut minusta yhtään veemäinen vastaus vaan hyvinkin asiallinen ja empaattinen. Tosi paljon on korona vaikuttanut ihmisten tapaamisiin ja siihen, miten voidaan pitää yhteyttä. 

Vierailija
32/34 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla katkesi viime vuonna kaksi ystävyyttä. Toisessa tapauksessa lopetimme päivittäisen yhteydenpidon kuin seinään eli kumpikin ghostasi toisen. Sitten sain vuoden jälkeen syntymäpäivänäni viestin, että hän kaipaa minua. En vastannut mitään.

Toisessa tapauksessa minä viilenin ja aloin ottaa vähemmän yhteyttä. Tuo kaveri alkoi kysellä perään mutta ei minulla ollut antaa syitä eikä selityksiä. Hänkin laittoi puolen vuoden päästä viestin jossa kokeili kepillä jäätä. Vastasin ystävällisesti mutta ympäripyöreästi, en kysellyt mitään häneltä, joten se jäi.

Tein varmaan "väärin" mutta minkään loppuratkaisun hakeminen olisi vienyt liikaa voimia joita minulla ei ollut.

Nyt harkitsen ainoan jäljellä olevan ystävyyssuhteet lopettamista mutta tuskin sanoisin mitään kun "syytä" ei ole.

Vierailija
33/34 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelin, että yksi ystäväni välttelee minua. Sitten eräänä päivänä kuulinkin, ettei hänellä ole kaikki hyvin. Minä olin luullut, ettei minun seurani kelpaa. Onneksi kaikki kääntyi parhain päin, mutta harmittaa edelleen, että olin niin itsekäs, että en nähnyt hänen tilannettaan.

Tällaisessakaan tapauksessa ei voi roikkua väkisin toisessa kiinni. Yritin vastaavassa tapauksessa pitää yhteyttä ystävääni, mutta hänellä ei ollut koskaan aikaa, ei edes muutamaa minuuttia. Hän lupasi soittaa takaisin. Tästä on nyt yli 5 vuotta eikä soittoa ole kuulunut.

Loppujen lopuksi on jokaisen oma valinta, haluaako pitää yhteyttä vai ei.

Vierailija
34/34 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok