Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut jää sairaslomalle jo alle 20 raskausviikolla?

Vierailija
16.03.2014 |

Ja saikuttavat sitten äitiyslomaan saakka?

Millä syillä saa noin pitkään olla saikulla?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli korkea verenpaine jonka vuoksi jouduin sairauslomalle.

Olin välillä jopa sairaalassa.

Lääkäri päätti sairauslomasta en suinkaan minä. Mielestäni olin työkuntoinen kun verenpaine ei vaivannut mitenkään.

Keskimmäisen synnytys käynnistettiin korkean verenpaineeni vuoksi.

Vierailija
22/32 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin jäämään ekassa raskaudessa saikulle rv 26, kun kohdunsuu oli auennut ja pehmennyt. Työ fyysistä ja kaikki nostaminen oli kiellettyä, jottei vauva synny keskosena. Kaupassakaan ei ollut lupaa käydä yksin ja kantaa kauppakasseja. Toisessa raskaudessa oli vielä lauantaina töissä ja vauva syntyi tiistain vastaisena yönä. Eli niin ne raskaudetkin vaihtelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan jäänyt sairaslomalle tai saanut sairaslomaa. Kyllä minä ihan jouduin sairaslomalle.

Syitä oli useita. Tässä ketjussakin niitä on jo mainittu. Minulla paheni myös oma perussairaus raskauden aikana ja lääkäri päätti ettei töihin ole asiaa ennen kuin saadaan hoitotasapaino raskausaikana kuntoon. Normaaleja lääkkeitä en saanut käyttää ja ne raskausaikana sallitut eivät tehonneet toivotulla tavalla.

Sairaslomalle jäin rv.20 tienoilla.

Niin ja sen pyydän vielä huomioimaan, että raskausaikanahan voi tulla ihan niitä tavallisia flunssia ja influenssoja tai mahatauteja, joista muutkin ovat välillä sairaslomalla. Sellainen kun laitetaan vaikka kahden muun sairasloman aiheuttajan väliin, niin siitä tulee jo aika pitkä yhtäjaksoinen sairasloma. Kolme eri syytä, mutta yhdessä pötkössä huonolla tuurilla.

Vierailija
24/32 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta taas vaikutti että 13 oli kerännyt kaikki tiedot millä saa saikkua helposti...

Ehkä vähän totuutta antoi että JOS on oikeesti joutunut olemaan sairaalassa vointisa vuoksi...

Mut siis jokainen tuntee itsensä parhaiten mihin pystyy ja mihin ei ja lääkäri määrä sitten lopun.

Vierailija
25/32 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kerjännyt sairaslomaa liitoskivuista, vaan äitiyspolin lääkäri määräsi mulle niistä 4,5 kk:n saikun. Mulla häpyliitos repesi, joten en pystynyt kävelemään juuri ollenkaan. Liitoskivut voi oikeasti olla niin pahat, että työnteosta ei tule mitään, jos ei saa jalkoja liikkumaan ilman että käyttäisi käsiä apuna. 

Vierailija
26/32 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 11:26"]

Kyllä niitä turhasta saikuttajiaki on, tosin tuskin ym. ryhmissä. Mutta tiedän monia, jotka "päättäneet" jo raskauden alussaa, että loppuun asti ei olla töissä.

[/quote]

Tässä ketjussa on jo lueteltu niitä oikeita syitä, joiden perusteella moni joutuu jäämään sairaslomalle reilusti ennen äitiysloman alkamista.

Sitten pieni marginaali raskaana olevista on niitä, jotka selittää lääkärille silmät kirkkaana väsymyksestä, iskiasvaivoista, liitoskivuista ja selkäsäryistä, joita ehkä saattaa oikeastikin olla, mutta jotka eivät todellisuudessa vaatisi viikkokausien sairaslomaa. Jotkut lääkärit näitä saikkuja sitten kirjoittavat, koska eivät uskalla olla kirjoittamatta, ja niinpä näillä mammoilla on aikaa kotona tilailla netistä vauvakamaa, pestä pikkupyykkiä etukäteen ja koota pinnasänkyä kaikessa rauhassa. 

[/quote]

Nimenomaan, näin juuri sanoinkin. Mutta outoa huomata, että moni tässäkin ketjussa veti herneet nenäänsä, miksi?

[/quote]

Oisko tuo "herneet nenään" kuitenkin enemmän tulkinta kysymys. Minä en koe yhtään nuista vastauksista miksikään muuksi kuin asiallisiksi vastauksiksi. Itseki ketjuun vastanneena en vetänyt herneitä nenään, vaan kerroin miksi minä jouduin ekassa raskaudessa saikulle.

Toisessa raskaudessa olin töissä loppuun asti, ja nyt tämä kolmaskin on mennyt oikein hyvin ja olen jaksanut olla hyvin töissä.

Vierailija
27/32 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 11:09"]

Ja saikuttavat sitten äitiyslomaan saakka?

Millä syillä saa noin pitkään olla saikulla?

[/quote]

en tunne kyllä yhtään tuollaista, mutta näin äkkiseltään tulee mieleen

-hermokanavan ahtauma ja hermokanavan tulehdus

-keskenmenovaara (pikkukeskosta eisaa vielä pelastettua alle 20 viikkoisena)

-kuivumistila, jos oksentaa koko raskausajan 

Vierailija
28/32 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 12:04"]

En minä ainakaan jäänyt sairaslomalle tai saanut sairaslomaa. Kyllä minä ihan jouduin sairaslomalle.

Syitä oli useita. Tässä ketjussakin niitä on jo mainittu. Minulla paheni myös oma perussairaus raskauden aikana ja lääkäri päätti ettei töihin ole asiaa ennen kuin saadaan hoitotasapaino raskausaikana kuntoon. Normaaleja lääkkeitä en saanut käyttää ja ne raskausaikana sallitut eivät tehonneet toivotulla tavalla.

Sairaslomalle jäin rv.20 tienoilla.

Niin ja sen pyydän vielä huomioimaan, että raskausaikanahan voi tulla ihan niitä tavallisia flunssia ja influenssoja tai mahatauteja, joista muutkin ovat välillä sairaslomalla. Sellainen kun laitetaan vaikka kahden muun sairasloman aiheuttajan väliin, niin siitä tulee jo aika pitkä yhtäjaksoinen sairasloma. Kolme eri syytä, mutta yhdessä pötkössä huonolla tuurilla.

[/quote]

Näin minäkin. Ei se mitään saamista ollut. Lääkäri sanoi, että tämä lapsi saadaan täysiaikaisena ulos, kun kaksi edellistä tuli kesken ja työnteko loppuu nyt ja rouva makaa niin paljon kuin vain selkä kestää.

Lapsi saatiin maailmaan melkein täysaikaisena.

Joten en kyllä puhuisi saikun saamisesta.

Vierailija
29/32 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 12:05"]

Musta taas vaikutti että 13 oli kerännyt kaikki tiedot millä saa saikkua helposti...

Ehkä vähän totuutta antoi että JOS on oikeesti joutunut olemaan sairaalassa vointisa vuoksi...

Mut siis jokainen tuntee itsensä parhaiten mihin pystyy ja mihin ei ja lääkäri määrä sitten lopun.

[/quote]

Haista huilu ja hyvää sunnuntain jatkoa, ei mulla muuta. T: 13.

Vierailija
30/32 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 11:26"]

Kyllä niitä turhasta saikuttajiaki on, tosin tuskin ym. ryhmissä. Mutta tiedän monia, jotka "päättäneet" jo raskauden alussaa, että loppuun asti ei olla töissä.

[/quote]

Tässä ketjussa on jo lueteltu niitä oikeita syitä, joiden perusteella moni joutuu jäämään sairaslomalle reilusti ennen äitiysloman alkamista.

Sitten pieni marginaali raskaana olevista on niitä, jotka selittää lääkärille silmät kirkkaana väsymyksestä, iskiasvaivoista, liitoskivuista ja selkäsäryistä, joita ehkä saattaa oikeastikin olla, mutta jotka eivät todellisuudessa vaatisi viikkokausien sairaslomaa. Jotkut lääkärit näitä saikkuja sitten kirjoittavat, koska eivät uskalla olla kirjoittamatta, ja niinpä näillä mammoilla on aikaa kotona tilailla netistä vauvakamaa, pestä pikkupyykkiä etukäteen ja koota pinnasänkyä kaikessa rauhassa. 

[/quote]

Nimenomaan, näin juuri sanoinkin. Mutta outoa huomata, että moni tässäkin ketjussa veti herneet nenäänsä, miksi?

[/quote]

Oisko tuo "herneet nenään" kuitenkin enemmän tulkinta kysymys. Minä en koe yhtään nuista vastauksista miksikään muuksi kuin asiallisiksi vastauksiksi. Itseki ketjuun vastanneena en vetänyt herneitä nenään, vaan kerroin miksi minä jouduin ekassa raskaudessa saikulle.

Toisessa raskaudessa olin töissä loppuun asti, ja nyt tämä kolmaskin on mennyt oikein hyvin ja olen jaksanut olla hyvin töissä.

[/quote]

Nuo (toistaiseksi) yhdeksän miinuspeukuttajaa ap:n viestissä taitaa olla niitä herneen nenään vetäneitä.

Vierailija
31/32 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin saikulle ekan kerran joskus rv 14 vihdoin takia, olin vähin aikaa töissä, kunnes alkoi jatkuva supistelu. Olin vuodelevossa 2 kk. En saanu tehdä muuta kuin maata, ei ulkoilua, ei kavereiden tapaamista, vain pelkoa siitä, miten käy. Olisin todellakin ollut mielellään vielä töissä.

Joten ei kannata kadehtia. Ole onnellinen, jos raskaus sujuu, eikä tarvitse jäädä saikulle.

Vierailija
32/32 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varmaan kauheen rajoittunut kaveri- ja tuttavapiiri, kun ihan hirveen moni mun tutuista on kertonut raskautensa menneen vähintään ihan hyvin, osa loistavasti. Ehkä ne valehtelee tai vähättelee kärsimyksiään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi