Sairaanhoitajia paikalla?!?
Olin eilen baarissa ja kaverin puhelin hävisi. Koitin ettiä sitä sohvan välistä ja sain sieltä haavan sormeeni jostain.
JOS se oli joku huumeneula niin eihän tollasesta tartu mikään tauti? Eiks veren pidä vaihtua että "saa" sen taudin?
Kommentit (20)
Mä olen lukenu että HIV bakteerit kuolevat kun ne ovat kosketuksissa ilmaan ni en mä sitä epäile.
Voiko siis taudit tarttua jos vaan sormi osuu neulaan? Mä en ole varma mikä siinä oli mut haava on tollanen pintahaava ja pieni mutta pyöreänmuotoinen. Sen takia epäilen sitä neulaa.
Voi tarttua, jos neulassa oli tuoretta verta ja ihosi meni rikki. Riski on kyllä pieni, muttei olematon.
Kyllä se riski on olemassa. Näin menetellään työpaikalla, jos itseään pistää sairaan potilaan veren saastuttamalla neulalla. Riski (pieni) on olemassa jopa, jos saa ihottumaiselle ja rikkonaiselle iholleen potilaan ripulia ja hänellä on sen seassa verta vaikka pukamista.
mikset sä kattonut mikä se oli?? ja lopeta nyt hemmetissä hengailu huumehörhöjen kanssa, tää haava oli sulle varoitus
Haha et vissiin lukenu viestiä kovin tarkkaan, baarissa :D
Ok, no nyt sit vaan jännäämään eiks hepatiitissa ja hivssa mee kuukaus ennen ku sen saa verikokeella selville?
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 09:40"]
Haha et vissiin lukenu viestiä kovin tarkkaan, baarissa :D
Ok, no nyt sit vaan jännäämään eiks hepatiitissa ja hivssa mee kuukaus ennen ku sen saa verikokeella selville?
[/quote]
Mikä naurattaa? Kenellekään ei jäänyt epäselväksi että olit baarissa. Älä mene luovuttamaan verta.
Jos se neula on ollut jossain sohvan välissä niin tuskin on niin tuoretta verta että siitä mitään tautia saisi. Sinuna en huolestuisi, mutta kävisin ehkä varmuuden vuoksi kokeissa myöhemmin (3-4 kk pitää odottaa jotta HIV näkyy testeissä).
. Virus tuhoutuu nopeasti veren kuivuessa, joten ympäristössä olevasta verestä tai esimerkiksi puistoissa ajelehtivista huumeneuloista ei seuraa infektiota, vaikka kätensä niihin pitäisi. Ehjän ihon läpi ja suutelemisessa virus ei tartu.
Hepatiittia ei tarvitse pelätä ja ei hiv tartu noin helpolla.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 10:29"]. Virus tuhoutuu nopeasti veren kuivuessa, joten ympäristössä olevasta verestä tai esimerkiksi puistoissa ajelehtivista huumeneuloista ei seuraa infektiota, vaikka kätensä niihin pitäisi. Ehjän ihon läpi ja suutelemisessa virus ei tartu.
[/quote]
Kiitos tästä!!!!!:) helpottunu olo ku luin ton!
ap halusi vain yhdenlaisen vastauksen, ei kelvannut hoitajien kokemukset. :D
En halunnut tietynlaista vastausta vaan jos se ei tartu kuivuneesta neulasta niin se ei tartu :)
Mistä sinä tiedät kuinka kauan se mahdollinen neula siellä on ollut? Ties vaikka saman illan saldoja. Mutta ei se mitään, hyvä kun kaikki on hyvin ja huoli pois.
No, kuivasta verestä se ei tartu mutta jos veri neulassa on alle 2-4 h vanhaa niin voi tarttua. Jos siis olet varma että on vanha ja kuiva niin ei hätää.
No mä en tiedä oliko se neula ollenkaan mut meen illalla sinne baariin kattomaan löytyykö se mihin pistin sormeni. Kaveri oli tosin ettiny sohvan välistä ennen mua ja sanonu ettei siellä ole ku lasinsiruja mutta oman mielenrauhan takia käyn siellä ja huomenna verikokeisiin :)
Riski on olemassa, eikun testeihin, saat mielenrauhan.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 10:29"]
. Virus tuhoutuu nopeasti veren kuivuessa, joten ympäristössä olevasta verestä tai esimerkiksi puistoissa ajelehtivista huumeneuloista ei seuraa infektiota, vaikka kätensä niihin pitäisi. Ehjän ihon läpi ja suutelemisessa virus ei tartu.
[/quote]
Vähän outo vastaus, miksei hepatiittia tarvitse pelätä? Ei kai hiviäkään tarvitse pelätä, kun nykyään on niin hyviä lääkkeitä, joita syömällä hiv-positiivisten elinikä alkaa lähestyä muun väestön elinikää.
Se on totta, että kuivuneesta verestä ei infektiot tartu, mutta mistäs sen tietää, oliko kyseessä kuivunut veri, tai edes neula ollenkaan - pelkkää spekulaatiota koko homma.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 10:50"]
No mä en tiedä oliko se neula ollenkaan mut meen illalla sinne baariin kattomaan löytyykö se mihin pistin sormeni. Kaveri oli tosin ettiny sohvan välistä ennen mua ja sanonu ettei siellä ole ku lasinsiruja mutta oman mielenrauhan takia käyn siellä ja huomenna verikokeisiin :)
[/quote]
Tuskin menet :) Lupaat vaan :) Ehkä voisi tulla mieleen myös soittaa baariin, että henkilökunta tarkistaa :) :)
Kiitos teille asiallisista (ja asiattomista :D) kommenteista :) kyllä tää tästä, nyt en enää panikoi läheskään niin paljon :D
Kyllä voi likaisesta neulasta tarttua HIV tai hepatiitti. Jos oikeasti todella epäilet veritartuntaa, olisi kiire mennä hakemaan estolääkitys ja otattamaan verinäytteet nollatilanteesta. Epätodennäköistä kuitenkin saada mitään.