Kannattaako ostaa Goretex-tuulipuku?
Siis aikuiselle, en puhu lapsista..
Kannattaako maksaa tuosta Goretex-ominaisuudesta?
Kommentit (39)
Minun kuoripukuni ei ole vielä päästänyt vettä läpi edes hartioista, vaikka minäkin pyöräilen töihin.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 16:58"]
Minun kuoripukuni ei ole vielä päästänyt vettä läpi edes hartioista, vaikka minäkin pyöräilen töihin.
[/quote]
Pyöräiletkö myös rankkasateella? Minkä merkkinen puku ja kuinka pitkä työmatka sulla on?
Pitää vaan ymmärtää, että goretex ei ole mikään yleispuku, eli se ei todellakaan hengitä kuten tavalliset vaatteet. Se on siis vaihtoehto sadepuvulle (kuten rukan kuravaatteet) ja hengittää toki niitä paremmin, mutta ei sellaista kannata hankkia ainoaksi puvuksi, koska tavallinen ulkoilupuku on kuivalla kelillä paljon mukavampi.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:04"]
Pitää vaan ymmärtää, että goretex ei ole mikään yleispuku, eli se ei todellakaan hengitä kuten tavalliset vaatteet. Se on siis vaihtoehto sadepuvulle (kuten rukan kuravaatteet) ja hengittää toki niitä paremmin, mutta ei sellaista kannata hankkia ainoaksi puvuksi, koska tavallinen ulkoilupuku on kuivalla kelillä paljon mukavampi.
[/quote]No, eihän se mikään helleasu tai hiihtopuku ole, mutta tuulisella säällä ja pakkasellakin toimii hyvin, kun pukee oikein alle.
Mulla on pakkasella toppavaatteet joiden alle ei tarvi pyntätä paljoa vaatetta, normaalit sisävaatteet riittää. Ja pakkasella ei edes tarvitse olla vedenpitävä kun ei sada vettä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:04"]
[/quote]No, eihän se mikään helleasu tai hiihtopuku ole, mutta tuulisella säällä ja pakkasellakin toimii hyvin, kun pukee oikein alle.
[/quote]
Niin mutta se mainostettu "hengittävyys" ei tosiaan tarkoita, että se oikeasti hengittäisi. Sateella ja viileässä ihan ok, mutta ei korvaa normaalia ulkoiluasua.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:13"]
Mulla on pakkasella toppavaatteet joiden alle ei tarvi pyntätä paljoa vaatetta, normaalit sisävaatteet riittää. Ja pakkasella ei edes tarvitse olla vedenpitävä kun ei sada vettä.
[/quote]Märkää räntää sataa...
Kuoripuku on hyvä nimenomaan sellaisella ripsottelusateella, se pitää paremmin vettä kuin tuulipuku mutta ei korvaa sadeasua. Jos pyöräilee 20 min matkan rankkasateessa niin varmasti tulee vesi läpi kuoripuvusta ja tällaisille keleille pitää kuitenkin olla erillinen sadeasu.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:13"]
[/quote]Märkää räntää sataa...
[/quote]
No tietysti joo nollakelillä. Myönnetään, löysit varustukseni heikon kohdan, olen muutaman kerran saanut vedet toppatakin läpi ja olkapäät ja rintamuksen märäksi.
Onko kellään Erätukun kuoriasuja? Pitävätkö ne hyvin vettä ja tuulta kun ulkoilee sateella? Pitääkö rankankin sateen?
Tottakai kannattaa ostaa. Eihän siitä mitään tulisi jos kaikki varastaisivat tuulipukunsa. Mieti nyt vähän.
Kannattaa!
Itselläni gore tex -kuoritakki on korvannut tuulitakin sekä sadeasun. Ulkoilen koiran kanssa, purjehdin ja laskettelen ja vielä ei ole tullut sellaista sadetta, joka tuosta menisi läpi. Hengittääkin mielestäni ihan hyvin, ei toki sovi juoksuun tms hikiliikuntaan
Itselläni on ollut käyttöä kaikille kolmelle: vettä pitämätön ulkoilupuku, goretex-puku ja Rukan sadepuku. Turha asettaa vastakkain kun kaikkia tarvitaan!
Mäkin oon tykännyt Haltin puvusta. Voin suositella.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:40"]Itselläni on ollut käyttöä kaikille kolmelle: vettä pitämätön ulkoilupuku, goretex-puku ja Rukan sadepuku. Turha asettaa vastakkain kun kaikkia tarvitaan!
[/quote]
Käytätkö noita eri olosuhteissa, vai miten? Itselläni on softshell, gore tex -kuoritakki ja gore tex -laskettelutakki. Jos jotain muuta ulkoilutakkia kaipaisin, niin jotain hyvin kevyttä tuulenpitävää
Minä en ainakaan maksaisi, Goretex on kamalan kallista. Ostin kyllä vettähylkivän tuulipuvun ja oli paljon halvempaa merkkiä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 18:22"]Minä en ainakaan maksaisi, Goretex on kamalan kallista. Ostin kyllä vettähylkivän tuulipuvun ja oli paljon halvempaa merkkiä.
[/quote]
Totta että gore tex on tuotemerkki. Muitakin hyviä on, kannattaa tutkia netistä millaisia vesimillejä valmistaja lupaa kalvon kestävän, sekä huomioida teipatut saumat yms. Näissäkin on aste-eroja. Myyjien vedenpitävyysarvioihin ei kannata luottaa
Minulla on goretex-puku, käytän aikaisesta keväästä pitkälle syksyyn, aivan huippu. Pitää hyvin kohtalaistakin sadetta, toki kunnon rankkasade tulee läpi mutta niillä keleillä en yleensä muutenkaan lähde ulkoilemaan. Suomen kesässäkin on ollut hyvin tarpeellinen esim telttaretkillä. Sadevaatteita tai muuta ulkoilupukua minulla ei ole, en tarvitse.
24, kuinka kallis ja minkä merkkinen asu sulla on? Kuulostaa ihan pätevältä puvulta.
Minä olen myös ajatellut että kannattaisko ostaa kuoripuku kun tavallisessa tuulipuvussa kastuu tosi helposti läpimäräksi ja ulos on kuitenkin mentävä säällä kuin säällä. Varsinkin kun pyöräilee työmatkoja on tosi keljua saada rankkasadekuuro niskaan ja kastua hupusta lahkeisiin läpimäräksi. Mutta jos se kuoripukukaan ei pidä kuin tihkusateen niin eipä siitä paljoa ole iloa kun kunnon rankkasadekuuro ruiskaisee vedet niskaan, kastuu ihan samanlailla. Sadevaatteista aikanaan luovuin koska ne oli niin tajuttoman hiostavia että pienessä sateessa kastui sisältä enemmän kuin ilman sadeasua ulkoa.