Kannattaako ostaa Goretex-tuulipuku?
Siis aikuiselle, en puhu lapsista..
Kannattaako maksaa tuosta Goretex-ominaisuudesta?
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:22"]
Kuoripuku on hyvä nimenomaan sellaisella ripsottelusateella, se pitää paremmin vettä kuin tuulipuku mutta ei korvaa sadeasua. Jos pyöräilee 20 min matkan rankkasateessa niin varmasti tulee vesi läpi kuoripuvusta ja tällaisille keleille pitää kuitenkin olla erillinen sadeasu.
[/quote]
Jos Goretex-puvusta tulee vesi läpi 20 min rankkasateessa pyöräilessä, on siinä valmistusvirhe. Kannattaa ottaa yhteyttä liikkeeseen, josta puku on ostettu ja neuvotella virheen korjaamisesta / virheellisen tuotteen vaihtamisesta. 8 tunnin rankkasateessa liikkumista ei välttämättä Goretex-pukukaan kestä päästämättä vettä läpi.
Erilaiset muut kalvoasut (Drymax jne.) ovat sitten eri asia ja ne saattavat hyvinkin falskata jo hyvin lyhyessä ajassa rankkasateessa.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 19:11"]
Jos Goretex-puvusta tulee vesi läpi 20 min rankkasateessa pyöräilessä, on siinä valmistusvirhe. Kannattaa ottaa yhteyttä liikkeeseen, josta puku on ostettu ja neuvotella virheen korjaamisesta / virheellisen tuotteen vaihtamisesta. 8 tunnin rankkasateessa liikkumista ei välttämättä Goretex-pukukaan kestä päästämättä vettä läpi.
[/quote]
Oletko kokeillut mennä 20 minuutiksi rankkasateeseen kuoripuku päällä? Eikö olkapäät ja niska ja selkä ja rintojen kohta kastunut? Minulla tuulipuku ei pidä rankkasadetta yhtään ja kuoripukuni ei ole paljoa sen parempi, pitää hetken ja sitten tulee läpi.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 19:20"]
Oletko kokeillut mennä 20 minuutiksi rankkasateeseen kuoripuku päällä? Eikö olkapäät ja niska ja selkä ja rintojen kohta kastunut? Minulla tuulipuku ei pidä rankkasadetta yhtään ja kuoripukuni ei ole paljoa sen parempi, pitää hetken ja sitten tulee läpi.
[/quote]
Suoraan sanoen en muista täysin varmasti, millaisissa sateissa olen puku päällä ollut, mutta koskaan ei ole tullut Goretex-puvusta vesi läpi. Jos olkapäät ym. kastuvat, kertoo se yleensä siitä, että asu on huonosti teipattu. Goretexin valmistajalla on hyvin tiukat kriteerit sille, millaisia laatuvaatimuksia kalvosta valmistettujen asujen pitää täyttää. Jos puvusta tulee vesi läpi 20 minuutin rankkasateen jälkeen, ei se täytä näitä laatuvaatimuksia, joten puvun ostaja voi hakea myyjältä hyvitystä / virheen korjaamista. (Toki on eri asia, jos vesi tulee sisään esim. kaula-aukosta tai muusta aukosta eikä puvun läpi.)
Mutta tämä koskee vain Goretexia. Jos asusi on valmistettu jostain muusta kalvomateriaalista, voi se hyvinkin päästää vettä läpi jo lyhyen sateen jälkeen.
27
Kyllä Goretex tai vastaava vedenpitävä kuoripuku on suomalaisessa ilmastossa hyvä olla jokaisella joka harrastaa ulkoilua tai pyöräilee työmatkat vaikka se maksaa enemmän kuin tuulipuku. Perustuulipuvulla ei pärjää tuulessa ja sateessa.
Ilman muuta kunnon kuoripuku on hyvä olla, jos tykkää ulkoilla. Suomen säässä on sille käyttöä lähes vuoden ympäri. Minulla on Haltin puku ja pitää hyvin sadetta.
No jos ulkoilet säännöllisesti niin kannattaa. Esim. jos sinulla on koira, jota pitää käyttää ulkona, oli sää mikä tahansa. Gore tex on niitä ilmoja varten, jolloin tulee sadekuuroja tai sataa ehkä tai jossain vaiheessa. Gore tex ei ole musta hengittävintä mutta on hengittävämpää kuin perinteinen sadeasu. Jos siis sataa tihkua, tulee sadekuuroja tai sade voi yllättää, gore tex on hyvä, jos vettä tulee kuin aisaa niin sitten perinteinen sadeasu. Gore tex ei ole sitten ihan niin kuuma kuin sadeasu olisi siinä tapauksessa ettei sadakaan.
Merellä kun aallot pärskii veneeseen, menee vesi läpi eikä tule ulos kuin lahkeesta. Tihkusateeseen hyvä.
Miettisin kyllä kaksi kertaa. Gore-Tex hengittää kyllä paremmin kuin sadeasu mutta jos liikut vähääkään ripeämmin niin se hiostaa. Talvella kun ei sada vettä niin miksi puvun pitäisi olla vedenpitävä kun tuulenpitävyys riittää? Gore puku on ihan hyvä jos liikkuu ulkona vesisateellakin ja haluaa paremmin hengittävän asun kuin perinteinen sadeasu.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 19:11"]
[/quote]
[/quote]
Olen istunut 4 tuntia rankkasateessa goretex päällä, ei tullut mitään läpi. Onko kuoripukusi todella goretexia? Ei kuulosta normaalilta
En ole koskaan nähnyt noin pitkää rankkasadetta ja miksi rankkasateessa pitää istua neljä tuntia? Kuulostaa vähän liioitellulta.
Kannattaa ostaa. Sastan puvut on ainakin hyviä.
Nähtävästi olisi kannattanut ostaa. Säästin väärässä paikassa kun ostin tavallisen tuulipuvun ilman Gore-texiä. Kesken puistoilun yllättänyt rankkasade tunkeutui heti Gore-texittömän tuulipukuni läpi ja kastuin läpimäräksi vaikka yritettiin kiirehtiä suojaan. Ja syksyllä pienemmässä sateessa pidempään ulkoillessa kastuin monasti vaikka silloin alla oli välikerroskin.
Mulla on Haltin kuoripuku ja pitää kyllä kaatosateen ulkona, työmatkaa on 7km jonka huhti-syyskuun pyöräilen säässä kuin säässä, kesäsateikssa ei kuoripuku ole kiva tulee hiki, mutta muuten on kyllä Suomen keleissä ehdoton ulkoiluvaate ja menee kyllä ihan sateettomallakin ilmalla.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 19:11"]
[/quote]
[/quote]
Olen istunut 4 tuntia rankkasateessa goretex päällä, ei tullut mitään läpi. Onko kuoripukusi todella goretexia? Ei kuulosta normaalilta
[/quote]
Tarkistin puvut ei niissä goretexiä mainita, kuoripuvun materiaali on polyamidia jollain kalvolaminoinnilla. Tuulipuku on vettähylkivää polyesteriä ja molemmista tulee vesi rankkasateessa heti läpi niin että sisältä kastuu kunnolla. Pienempää sadetta tuo kuoripuku pitää vähän pidempään kuin tuulipuku mutta molemissa kyllä kastuu jos ulkoilemaan pidemmäksi aikaa lähtee.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 10:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tarkistin puvut ei niissä goretexiä mainita, kuoripuvun materiaali on polyamidia jollain kalvolaminoinnilla. Tuulipuku on vettähylkivää polyesteriä ja molemmista tulee vesi rankkasateessa heti läpi niin että sisältä kastuu kunnolla. Pienempää sadetta tuo kuoripuku pitää vähän pidempään kuin tuulipuku mutta molemissa kyllä kastuu jos ulkoilemaan pidemmäksi aikaa lähtee.
[/quote]
Sitten voi hyvin olla, ettei niiden ole tarkoituskaan kestää sadetta kovin hyvin. Kalvoissa on isoja eroja, ja perustuulipukuhan nyt ei kestä mitään
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 21:41"]En ole koskaan nähnyt noin pitkää rankkasadetta ja miksi rankkasateessa pitää istua neljä tuntia? Kuulostaa vähän liioitellulta.
[/quote]
No, minä olen. Satuin olemaan purjehtimassa, joten siksi en päässyt sadetta pakoon. Vaeltaessa voi joutua myös viettämään pitkiä aikoja sateessa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2014 klo 21:41"]En ole koskaan nähnyt noin pitkää rankkasadetta ja miksi rankkasateessa pitää istua neljä tuntia? Kuulostaa vähän liioitellulta.
[/quote]
No, minä olen. Satuin olemaan purjehtimassa, joten siksi en päässyt sadetta pakoon. Vaeltaessa voi joutua myös viettämään pitkiä aikoja sateessa.
[/quote]
Missä päin maailmaa noin kovia ja pitkiä sateita on? Ei ainakaan Suomessa. Suomessahan kunnon rankkasateet ovat aina kuurottaisia ja yleensä ukkosen kera. Ne ei yleensä kestä tauotta tuntia pidempään.
Tuulipuvusta vedenpitävyys meni pesuissa. Uutena se piti kohtalaisen kovassa sateessa sellaisen 15 min ennen kuin alkoi hupusta ja takin yläosasta tulla läpi. Saumat tosin vuoti jo sitä ennen. Kuoripuku on säilyttänyt paremmin ominaisuutensa vaikka sitä on pesty.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 17:31"]
Tottakai kannattaa ostaa. Eihän siitä mitään tulisi jos kaikki varastaisivat tuulipukunsa. Mieti nyt vähän.
[/quote]Tälläiset on niin kuivia juttuja! Jaksaako jotakin naurattaa?