Minkä ikäisenä pitää muuttaa vanhempien luota?
Mikä on oikea ikä muuttaa omilleen? Minkä ikäinen sinä olit?
Kommentit (17)
25 pitäis olla jo omissa nurkissa, koulut käyneenä.
Ei kai tuohon ole oikeaa vastausta. Riippuu elämäntilanteesta ja asuinpaikasta.
Itse muutin 33-vuotiaana, kavereista valtaosa parikymppisinä. Ihan hyvin ollaan pärjätty kaikki.
Lapseni saa asua kotona just niin kauan kuin haluaa ja kestää meitä. :)
Itse lähdin ensin lukion jälkeen kouluun, sitten olin pari vuotta töissä ja asuin kotona ja sitten muutin lopullisesti kun sain taas töitä.
Mutta ajat on nyt todella erilaiset ja on fiksua asua kotona pitkään ja säästää.
18-20 vuotiaana. Itse muutin 20-vuotiaana, lapseni 18 ja 19-vuotiaina.
No kyllä jo 16v kannattaa alkaa haalimaan pussilakanoita ja kahvikuppeja.
Viimeistään silloin kun rupeaa parisuhteeseen.
Muutin 16-vuotiaana ja olin liian nuori.
Lähdin 16-vuotiaana muualle opiskelemaan ja muutin siis pois kotoa. Vuoden päästä palasin takaisin kun en viihtynyt siellä koulussa yhtään. Olin puolisen vuotta kotona ja kävin kaupassa töissä. Sitten lähdin kokonaan kun löysin hyvän opiskelupaikan.
Kunnes löytää oman paikan. Omalle teinille sanoin, että kannattaa ottaa ekasta teekkarivuodesta kaikki irti. Ei se onnistu äidin helmoissa. Kotiin voi aika tulla jos tarvitsee, mutta onhan se opiskelijaelämä aika once-in-a-lifetime.
Me oltiin alustavasti sovittu poikieni kanssa, että ennen inttiä olisi hyvä etsiä sopivaa kämppää. Vanhin lähti 20v, nyt 23v ja hyvin meni, seuraava lähti 19v ja hänelläkin mennyt hyvin.
Kotona enää 17v, hän onkin haastavampi tapaus. Rahat palaa käsissä ja muutenkin elämänhallinta hakusessa.
Vanhemmat poikani olivat fiksuja, säästäväisiä rahankäyttäjiä, mutta tää nuorin... Voi huokaus. ❤️
Itse lähdin 18v, olisin lähtenyt jo aikaisemmin, mutta en saanut asuntoa. Hyvät oli kotiolot, mutta itsenäistymisen tarve oli suuri.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuohon ole oikeaa vastausta. Riippuu elämäntilanteesta ja asuinpaikasta.
Itse muutin 33-vuotiaana, kavereista valtaosa parikymppisinä. Ihan hyvin ollaan pärjätty kaikki.
Miksi muutit noin vanhana? Oliko sinulla mielenterveysongelmia, tms...?
Kyllä vanhemmat laittavat pihalle kun aika on kypsä. Sitä varten niitä lapsia opetetaan huolehtimaan omista asioistaan.
Varmaan silloin kun itsestä siltä tuntuu, ja kun pystyy jokseenkin kustantamaan oman elämisensä.
Terveisin Naispelko27
25v. muutin mutta oli iso talo ja en kyllä ollut usein kotona.
Tuo on raja myös mun pojille.
Meillä autetaan löytämään asunto ja hankitaan kalusteet mutta Ikea saa kelvata.
19, heti lukion jälkeen