Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairauslomalla töitä

Vierailija
16.11.2020 |

Olen ollut parisen viikkoa sairauslomalla. Joka päivä olen joutunut tekemään monta tuntia etätöitä. Nyt alkaa vähän helpottaa, kun sijaiset oppivat rutiinit eikä pidä selittää asioita heille puhelimessa. Sähköposti ja Wilma silti laulavat melkein koko ajan. Olen peruskoulun opettaja, ja omaa työtäni on todella vaikea delegoida muille. Eipä tälle mitään voi, mutta ärsyttää silti. Tällainen oli tämän päivän avautumiseni.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muissa ammateissa tällaista, ettei anneta olla saikulla rauhassa?

Vierailija
2/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin kiinni ja sähköposti sulki. Ei sairaslomalla tarvitse ohjata sijaista. Se on työnantajan vastuulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, on ookoo tehdä töitä ja näytät jaksavan

Vierailija
4/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelin kiinni ja sähköposti sulki. Ei sairaslomalla tarvitse ohjata sijaista. Se on työnantajan vastuulla.

Ilmoitin rehtorille sairauslomasta. Saman puhelun aikana tuli häneltä käsky, että soita ja laita viestiä sijaisille, niin tietävät, mitä heidän pitää tehdä.

Vierailija
5/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa työnantaja voi velvoittaa töihin jos sairaus sen sallii.

Vierailija
6/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On esimerkiksi oppilaisiin liittyviä akuutteja asioita, joita ei työnantaja voi hoitaa, koska hän ei niistä edes tiedä.

Vierailija
7/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomalla ei ole pakko tehdä töitä. Varsinkaan jos ei ole pienen firman omistava yksityisyrittäjä. Itse suostut tekemään työnantajallesi etätöitä sairaslomalla. Esimiehesi ei voi sinua siihen vaatia, mutta toki on iloinen kun suostut.

Vierailija
8/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitin rehtorille sairauslomasta. Saman puhelun aikana tuli häneltä käsky, että soita ja laita viestiä sijaisille, niin tietävät, mitä heidän pitää tehdä.

Tää nyt on tyhmä kysymys, mutta eikö sitä voi hätätilanteessa tehdä niin, että etenevät aihetta kirjan mukaisesti eteenpäin 1 luku/aukeama per tunti ja jos kysyttävää niin kysyy joltakin toiselta opelta tai käyttää omaa järkeä.

Vierailija
9/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla jotain tähän liittyvää linkkiä?

Vierailija
10/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää nyt on tyhmä kysymys, mutta eikö sitä voi hätätilanteessa tehdä niin, että etenevät aihetta kirjan mukaisesti eteenpäin 1 luku/aukeama per tunti ja jos kysyttävää niin kysyy joltakin toiselta opelta tai käyttää omaa järkeä.

Hätätilannetta ei voi jatkaa viikkokausia. Kirjaa ei opiskella tuollaisessa järjestyksessä, vaan opetussuunnitelman mukaan. Tähän opetussuunnitelmaan kuuluu muitakin asioita kuin kirjassa olevat. Toinen opettaja ei paljoa voi auttaa, koska aineenopettaja hallitsee vain oman alansa. Kurssiarvosanojakin pitäisi alkaa antamaan, ja ne ovat tietenkin minun vastuullani, koska vain minä tiedän oppilaiden tekemät suoritukset. 

Vierailija
11/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana tiedän, että jos ei anna kotoa käsin ohjeita, on kahta kovempi työ sitten, kun saikku loppuu. Silloin työpäivä venyy kellon ympäri. Paikkailee sijaisen jälkiä ja vastaa rästiin jääneisiin viesteihin, selvittelee mitä on esimerkiksi sen päivän palaverissä sovittu ja niin edelleen. Tästä ei makseta mitään muuta kuin kuukausipalkka, jossa on otettu huomioon että opettajan päivät vain joskus ovat pitkiä.

Vierailija
12/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla jotain tähän liittyvää linkkiä?

Kuulostaa kummalliselta minunkin mielestä että työnantaja voisi itse arvioida työntekijän olevan työkykyinen ohi lääkärin arvion. Siis lääkärihän on arvioinut että sairausloma on tarpeen, niin vaikea uskoa että työnantaja voisi sen tuosta vaan omalla päätöksellään kumota. Työntekijä itse voi tietenkin arvioida omaa vointiaan, ja tehdä töitäkin jos kokee vointinsa sen sallivan.

Vierailija
13/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätätilannetta ei voi jatkaa viikkokausia. Kirjaa ei opiskella tuollaisessa järjestyksessä, vaan opetussuunnitelman mukaan. Tähän opetussuunnitelmaan kuuluu muitakin asioita kuin kirjassa olevat. Toinen opettaja ei paljoa voi auttaa, koska aineenopettaja hallitsee vain oman alansa. Kurssiarvosanojakin pitäisi alkaa antamaan, ja ne ovat tietenkin minun vastuullani, koska vain minä tiedän oppilaiden tekemät suoritukset. 

No mutta onhan siellä muitakin saman aineen opettajia. Pyydä kysymään heiltä apua ja laita sen jälkeen vermeet kiinni.

Vierailija
14/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan asioiden on jotenkin hoitua ilman omaa opettajaakin. Voisihan tulla tilanne ettei yksinkertäisesti PYSTY ohjeita antamaan. Tyyliin on tajuttomana teholla. Joku niitä lapsia silloinkin opettaa, jollain tavalla.

Vierailija
15/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän voi! Ei työnantaja voi kumota lääkärin määräämää sairaslomaa!

Vierailija
16/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt erilaisia sijaisuuksia. Joskus on  tilanne että oppilaat neuvoo mihin jäätiin. Ei kaikki sairaslomalaiset voi tulla puhelmeen tietenkään.  Ei opetus aina tarvise olla ihan sanaa,  oppilaista on mukavaa kun on erilainent unti välillä. Mitään erikoista et hyödy  tuosta tunnollisuudestasi. Yhdessä Amattikorkeakoulussa  annettiin ohje, että sairaslomat voi pitää sitten joskus kun ei ole niin kiire. ?Mieheni oli siellä töissä.

Vierailija
17/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta onhan siellä muitakin saman aineen opettajia. Pyydä kysymään heiltä apua ja laita sen jälkeen vermeet kiinni.

Pienissä kouluissa on joissain aineissa vain yksi opettaja.

Vierailija
18/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt erilaisia sijaisuuksia. Joskus on  tilanne että oppilaat neuvoo mihin jäätiin. Ei kaikki sairaslomalaiset voi tulla puhelmeen tietenkään.  Ei opetus aina tarvise olla ihan sanaa,  oppilaista on mukavaa kun on erilainent unti välillä. Mitään erikoista et hyödy  tuosta tunnollisuudestasi. Yhdessä Amattikorkeakoulussa  annettiin ohje, että sairaslomat voi pitää sitten joskus kun ei ole niin kiire. ?Mieheni oli siellä töissä.

Mitä vähemmän antaa ohjeita, sitä suurempi työ opettajalla on sitten, kun palaa töihin. Tekee sitten tämän ylimääräisen varsinaisen työn ohella, palkatta. Superpitkiä päiviä luvassa.

Vierailija
19/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muissa ammateissa tällaista, ettei anneta olla saikulla rauhassa?

Eiköhän kaikissa töissä, joissa voi etätöitä tehdä, niin työskennellään myös sairaana. Ei se sairausloma mitää vapaata tarkoita.

Vierailija
20/25 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en viitsi lyhyelle saikulle edes jäädä, kun pari ekaa päivää menee töiden järjestelyissä. Ja töihin paluun jälkeen odottaa karmea työmäärä. Kummallista sillä en koe olevani mitenkään korvaamaton töissäni. Talon tapa, ettei tuurata.