Mitä teillä on tänä vuonna joulupöydässä?
Jos et ole jouluihminen tai ainakaan näin aikaisin niin ei tarvitse vastata mitään aiheen vierestä 🙂
Itse tykkään jo fiilistellä joulua ja ekat koristeet on laitettu.
Jouluruoka on itselle tärkeä ja juolumenyytä hartaasti mietin aina.
Enemmän on parempi! Siksikin teen paljon erilaisia juttuja niin saa sitten muutaman päivän vaan huilata ja rentoutua. Ei tarvitse olla kuhan varressa kiinni ja ruokaa voi lämmittää kukin omaa tahtiaan.
Noutopöytä tietysti.
Kinkku tottakai!
Laatikot. Lanttu, porkkana ja peruna.
Pitkään hautunut lihakastike.
Lihapullat kermapippurikastikkeessa.
Keitetyt perunat.
Kasvisgratiini.
Runsas vihersalaatti.
Ehkä toinenkin?
Italiansalaatti.
Sienisalaatti.
Ehkä rosolli. Ei oma suosikki ollenkaan.
Graavikala.
Täytetyt kananmunat.
Olisi kyllä kiva tehdä jotain spesiaalia. Mitä?
Lisäksi juustoja lisukkeilla, makeita jouluherkkuja eli meillä herkkuna konvehdit, vihreät kuulat ja erilaiset pähkinät ja mantelit, niin tavallisina kuin suklaisina.
Kakut, joulutortut ym jää syömättä eli niitä ei ole. Samoin on käynyt leiville mutta ehkä jonkun pienen limpun tms ostan vaikka pakkaseen.
Meillä 8 henkeä tänä jouluna syömässä. Oman perheen lisäksi minun vanhemmat tulee. Yleensä meillä on enemmän porukkaa mutta vaihtelu virkistää ja osa haluaa juhlia joulua muualla.
Kommentit (8)
Jos tällä kertaa saisin kinkkua, lanttulaatikkoa ja rosollia, niin olisin tyytyväinen. Minulle vähemmän on parempi. Ei esim. niitä muita laatikoita joita pitää syödä väkisin, ei tarvita lihapullia tms., niitä voi syödä jonain toisena päivänä, eivät seiso pöydässä turhaan jne. Kunhan mitään ei mene hukkaan ja on hyvä mieli.
Miehelle ja pojalle graavilohta ja savustettua lohta. Itselläni on kala-allergia. Sitten kinkkua. Laatikoita vain peruna ja maksalaatikko, muut ei oikein kelpaa kellekään. Jotain salaattia, ehkä eri juustoja. Voisi tehdä lihapullia, ne varmaan kelpaisi. Sitten jälkkäriksi kahvia, ehkä piparia. Torttuja ei syö kukaan. Konvehteja. Kaikkea tällaista.
Olen huomannut, että nk.pääruoka ei ole meidän juttu ollenkaan. Laitetaan kyllä pieni kinkku ja tehdään imelletty perunalaatikko ja rosolli, mutta niitä otetaan vain vähän.
Sen sijaan alkupalapöytä on suosittu. Siihen kuuluu muikun mäti(500g on pakkasessa), graavisiika, haukiterriini, jääkellarinlohi, sillikaviaari, itse suolatuista rouskuista tehty sienisalaatti ja keitetyt kuoritut perunat.
Kalaan satsataan tänäkin vuonna, koko perhe tykätään kalasta. Lanttulaatikko on mun suosikki laatikoista, porkkanalaatikkoa lapsille. Mies ei välitä laatikoista mutta rosollia teen hänelle. Joku hyvä kakku jälkkäriksi ja suklaakonvehteja.
Jotain kalaa, pieni kinkku, , keitettyja perunoita, porkkanalaatikko ja raikas salaatti. Jälkkäriksi kääretorttua.
Sinappisilakoita, kylmä- ja lämminsavulohta, graavisiikaa, suutarin lohta, sillirosollia, jouluisia salaatteja ja voissa sekä vähäisessä sokerissa pitkään haudutettuja lanttukuutioita. Juomaksi kuoharia ja vettä. Jälkkäriksi joulupavlovaa.
Kalat ovat niin mun juttu.